De BMW M3 en M4 F8X zijn al weer sinds 2014 op de markt, tijd voor een occasion aankoopadvies dus. Ze komen qua budget wellicht best binnen bereik.
Het was even wennen dat de iconische naam M3 voortaan alleen nog maar op de sedan zou voorkomen. De marketeers bij BMW hadden verzonnen dat de coupé versies van de bread-and-butter modellen voortaan een nummertje hoger zouden moeten hebben. Met dat hogere nummer kwamen immers hogere verkoopprijzen binnen bereik, althans dat was de gedachte. De M3 Coupé of cabriolet heette dus vanaf 2014 opeen M4 Coupé of cabriolet.
Als we het hebben over de M3, dan is dat tegenwoordig automatisch de sedan. Grappig genoeg was er van de E30 en E46 M3 juist geen sedan, maar van de de E36 en E90 juist weer wel. Als BMW het historisch correct had willen doen, dan was de naam M3 dus juist bewaard gebleven voor de coupé.
De zes-in-lijn is terug
Onder de motorkap deden we een stapje terug: in plaats van het vier liter grote S65 V8 blok, waren de F8X M3 en M4 weer terug bij de zes-in-lijn. Het blok heeft de codenaam S55 en heeft twee turbo’s. Qua vermogen en koppel ging de nieuwe zescilinder comfortabel over de uitgaande V8 heen.
Facelift of LCI M3 en M4
In 2016 kregen de F8x M3 en M4 een lichte facelift, die BMW aanduidt met Life Cycle Impulse. De LCI modellen kregen wat wijzigingen in het interieur met onder andere een nieuw iDrive-systeem en LED-achterlichten.
Eveneens nieuws in 2016 was het Competition-pakket, die de M3 en M4 wat scherper maken: een sportuitlaat was standaard. Het onderstel kreeg andere veren, dempers en stabilisatorstangen. Voor de kleine vermogensstijging met 19 paarden tot 450 pk hoefde je de Competition niet perse te hebben. De andere afstelling van het onderstel maakt de Competition wel tot een must. Al het chroom werd voor de Competition allemaal zwart gemaakt.
De M3 en M4 CS (rijtest) kregen er nog eens 10 pk bij (totaalscore 460 pk) en er werd een beetje luxe uit het interieur gesloopt. In theorie scheelt het kilogrammen, maar in de praktijk maakt het amper wat uit. Voor de verzamelaars is de immer nog prijzige, 500 pk sterke M4 GTS nog een overweging. Voor gewone kopers is de GTS echter vooral veel te duur. In dit occasion aankoopadvies van de BMW M3 en M4 F8x behandelen we alle versies.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands BMW M3 (F80) of M4 (F82/ F83) wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met BMW M3 en M4 F8x problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De wielkasten van de M3 en M4 zijn duidelijk breder en dat levert een klein nadeeltje op. De achterste wielkasten zijn vatbaar voor steenslag.
- De achterklep kan wat lam raken, waardoor je bij openen en sluiten een goede slinger er aan moet geven.
- Zowel de achter- als voorlichten hebben relatief wat vaker last van condensatie.
- De gordels rollen soms niet meer (altijd) helemaal op en willen ook wel eens niet makkelijk uittrekken.
- Rammeltjes en kraakjes van interieurdelen en krakende deurrubbers zijn ook niet vreemd bij deze generatie 3- en 4-serie.
- De M-logo’s in de voorstoelen willen nog wel eens scheuren, zeker bij de bouwjaren 2015-2017. Vanaf 2018 zit er een mooi lampje in het logo en scheurden ze minder vaak.
Onderstel
- Zowel de (optionele) keramische als de standaard stalen remmen zijn nogal lawaaiig en er komen snel steentjes tussen. Wat nog meer lawaai geeft.
- Keramische remmen waren een optie en gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk echter niet en ze zijn ook nog eens kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
De spinning crank hub is het grootste issue qua aandrijflijn. De crank hub moet krukas en andere draaiende delen netjes synchroon houden. Als die mee gaat draaien, zijn de rapen gaar. Grote motorschade is onoverkomelijk. Het kwam ook wel voor bij de N54 en N55 motoren, maar het S55 blok kan er ook last van hebben. De kans is erg klein, hevige tuning en/of (zeer) intensief gebruik zijn risicofactoren.
Elektronica
- Het bandendruk meetsysteem heeft er niet altijd zin in.
- Het schuifdak kan soms plakken tijdens het sluiten.
- Bij een cabrio controleer je het dak natuurlijk goed op werking. Er zitten nogal wat sensoren in het dak.
- De door BMW Nederland gemonteerde alarmsystemen kenden soms storingen, dus zorg dat bij aanschaf de code van het alarm aanwezig is.
- De camera’s aan de zijkant van de voorbumper geven nog wel eens een storing doordat water in is gekomen. Soms is vervangen van bekabeling en/of de camera de enige oplossing.
- De bekabeling van de gordelsensor van de passagiersstoel kan defect raken, geeft dan onterecht aan dat er iemand zit.
BMW Garantie
Een BMW heeft fabrieksgarantie die maximaal 3 jaar geldig is vanaf de datum eerste toelating, maar dat is te verlengen. De BMW verlengde garantie is geldig tot 5 jaar vanaf de eerste registratiedatum met een maximum van 200.000 km. De garantie is overdraagbaar op een nieuwe eigenaar.
Occasions die je kocht bij de BMW dealer hadden ooit BMW huisselectie garantie, maar dat heet tegenwoordig BMW Premium Selection garantie. Dat klinkt chiquer, maar geldt nog steeds maar maximaal 24 maanden.
Motoren
- M3/ M4 431 pk/ 550 Nm
- M3/ M4 Competition 450 pk/ 550 Nm
- M3/ M4 CS 460 pk/ 600 Nm
- M4 GTS 500 pk/ 600 Nm
Aanbod BMW M3 en M4 F8x op Marktplaats
Op moment van schrijven staan er zo’n 40 M3’s en M4’s op Marktplaats.nl te koop. Prijzen voor de BMW M3 en M4 F8x variëren van €45.000 tot ruim 130k voor een M4 GTS. Ruim de helft van het aanbod is een M4 Coupé, de cabriolet en M3 sedan vormen samen de andere helft. Voor het totale aanbod van de BMW M3 en M4 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Rick-dos zegt
“Grappig genoeg was er van de E30 en E46 M3 juist geen sedan”
Dit is een vaak gemaakte fout. De 3 serie E21 en E30 waren altijd een sedan maar dan met twee deuren. Dat zijn nooit coupe’s geweest. De eerste 3 serie coupe was de E36. De eerste M3 E30 was dus feitelijk een tweedeurs sedan en niet een coupe.
Historisch gezien klopt het dus dat de M3 een sedan is alleen had het geen 4 deuren.
ty5500 zegt
Gewoon uit interesse,ik ben niet helemaal mee waarom de E30 M3 met twee deuren een sedan zou zijn?
“Een coupé is een aan de achterzijde naar beneden aflopende sportieve carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte-passagiersgedeelte slechts door 2 of 3 deuren te betreden is: twee deuren indien de coupé gemaakt is op de basis van een sedan, drie deuren als de coupé gebaseerd is op een hatchback”
“Een sedan, ook wel berline genoemd, is een carrosserievorm voor een auto met vier portieren en een kofferdeksel waarbij de bagageruimte ofwel de kofferbak meestal niet via het bestuurdersgedeelte bereikt kan worden. De bagageruimte is een afzonderlijke afgesloten kofferbak.”
Rick-dos zegt
@ty5500 “Een coupé is een aan de achterzijde naar beneden aflopende sportieve carrosserievorm voor…”
Daardoor vooral. De 3 serie E30 en E21 hadden geen naar benden aflopende sportieve carrosserievorm. De achterkant was vrij recht. Je had bijvoorbeeld ook een E30 vierdeurs dat was gewoon een tweedeurs E30 met twee extra deuren. Bij de E36 heeft BMW er echt voor gezorgd dat de 3 serie coupe zich meer onderscheidde van de sedan versie en het ook echt als zodanig gepositioneerd. De marketing van de E36 was daar ook echt op gericht.
Maar het heeft ook met historie te maken. BMW maakten in de jaren 60, 70 en 80 vooral sedans. Zo was de 2002, wat als voorganger van de 3 serie geldt, een sedan en dat hebben ze met de 3 serie zo doorgetrokken. BMW zag de coupe echt als een niche en niet als massaproduct zoals de 2002 en 3 serie wel waren. Denk aan 2000 CS, en z’n opvolgers de 3.0 CSI E9, 6 serie en 8 serie. Het was in de jaren ’90 dat BMW de ambitie had om exponentieel te groeien en toen nam de verschillende modellijnen binnen BMW ook een vlucht. Daardoor dus ook een sedan, coupe, cabriolet en bijvoorbeeld een compact modellijn van de verschillende series.
ty5500 zegt
Ik snap wel wat je wilt zeggen als je ze naast elkaar zet. Een E36 zijn daklijn start sneller met aflopen.
https://drive-my.com/media/k2/items/cache/9434eda52ccf0ef774bf909acfb7aa43_XL.jpg
Het lijkt wel ook iets typisch voor die tijd, als je er bijvoorbeeld een Ascona of Mercedes 500 sec naast zet. Zelfs de Audi B2 coupe heeft een dergelijke doorlopende dakconstructie.
Tonnie zegt
@ty5500: dat iemand dat op wikipedia zet betekent niet dat dat per definitie zo is. Kijk naar de invulling van termen als “shooting brake” en “gran coupe” die merken eraan geven. Een e30 m3 heeft nou niet bepaald een naar beneden aflopende sportieve carrosserievorm.
mcshine zegt
@thijsj: Met de tijdsgeest van nu is het daadwerkelijk een coupé, maar ten tijde van de E30 had je gelijk en was het net zoals de Corsa Sedan, Polo Sedan (de Coupé was juist een hatchback), Ascona 2-deurs gewoon een sedan.
e38ossie zegt
@mcshine: eigenlijk noemde BMW de E30 ook geen sedan. Het was gewoon een 2-deurs of 4-deurs.
SpeedGeek zegt
Precies. Als je door de officiële onderdelen gids van BMW bladert kun je bij de meeste modellen kiezen tussen een coupé, cabrio, unzerweiter. Als je dat bij de e30 doet krijg je 2-T of 4-T te zien.
escort77 zegt
En wat is nou het advies? Wat is de sweet spot in het overzicht met verschillende uitvoeringen?
cossiekiller zegt
Een M3 competition in een mooi kleurtje, grijze velgen en een open dak.
Maar dat is smaak, en gelukkig bij iedereen anders ;-)
kniesoor zegt
Uit eigen ervaring (1e eigenaar, standaard F82 / 431 pk, uit 2015, met ca. 86.000 km) :
– steenslag op achterste wielkasten : geen.
– lam kofferdeksel : niet aan de orde, wellicht omdat-ie niet veel gebruikt wordt. Klep wil (al vanaf nieuw) wel met enige nadruk gesloten worden.
– condens in verlichtingsarmaturen : niet aan de orde.
– gordels : functioneren probleemloos.
– rammeltjes/kraakjes : niet aan de orde (gelukkig, heb een schurfthekel aan gerammel).
– geen scheuren qua logo’s in stoelen. Overigens : ook in mijn auto uit 2015 zit er gewoon verlichting in de stoellogo’s. Beetje categorie “kijk mij eens tof zijn”, maar goed, ’t zit er af fabriek in.
– remmen (de mijne heeft stalen) : kunnen inderdaad af en toe rumoerig zijn.
– bandendruk meetsysteem : geeft bij hoge uitzondering wel eens een foutmelding. De afgelopen 5 1//2 jaar 2 keer gebeurd.
– geen problemen qua plakken schuifdak, functioneert probleemloos.
– alarm functioneert tot nog toe ook probleemloos, geen spookmeldingen of anderszins.
– geen issues met spinning crank dinges. Daarbij zij aangetekend, dat ik er doorgaans redelijk beschaafd mee rijd. Ook heeft de auto (nog) geen circuit gezien.
Andere problemen ? Heel af en toe bokt het DAB-tuner gedeelte van de audio.
Dus een zo goed als foolproof automobiel, ik kan ‘m de liefhebberTs aanraden.
unknown32 zegt
@amghans: nooit last van condens? Dat heb in sporadisch bij autos met led lampen (diverse merken). Schijnt gekend probleem te zijn omdat die door led niet warm worden en daardoor treed condens soms op. Op zich niks weinig mee zolang het snel verdwijnt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De ‘gewone’ 3- en 4-serie (F3x) met Xenon hebben ook last van condens in de koplampen. Het internet staat vol met klachten, BMW doet er niks aan. Ligt dus gewoon aan de constructie van de koplampbehuizing.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik heb ook rondgekeken voor een auto als een M4 coupe. Het zou mij qua belasting en verzekering 4.7K kosten p/jaar. Echt belachelijk!
maferick74 zegt
@bmw2coupeeigenaar: preeeemium he
mpgc zegt
@bmw2coupeeigenaar: goh, waarom zou dat nou zijn ?
367pk zegt
@bmw2coupeeigenaar: Dan heb je óf een slechte schade historie, óf je bent erg jong, óf je moet een andere verzekering zoeken: ik betaal voor m’n M6 (duurder, zwaarder) nog geen 2200 euro per jaar wegenbelasting en all-risk verzekering
vondick zegt
Een M6 kan je niet kopen. Dat is zo’n auto waarvan iedereen weet dat hij bestaat maar niemand hem heeft, dus jij ook niet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als je een 2005 E63 M6 hebt dan zal dat vanzelfsprekend goedkoper zijn dan een jonge M4.
beast95 zegt
Verzekering kan je vaak best wel wat geld op besparen. Wat helpt is niet gebonden te blijven aan een verzekeraar. Ga niet ieder jaar wisselen voor die 3 euro, maar eens in de zoveel tijd even kijken wat je bij de ander zou betalen kan je echt hoop schelen. Heb mijn 640i laatst maar bij de ander verzekerd. Scheelde gewoon 40 euro in de maand wat toch mooi 480 op jaarbasis is. En zoals eerder al gezegd is 4700 wel heel erg fors, dus wellicht is daar het een ander te winnen en anders in iets andere levensfase het overwegen stel je bent er in de markt voor.
Robert zegt
Check ook of de richtingaanwijzer nog werken. Die schijnen nogal snel de geest te geven. En repareren is onbetaalbaar, heb ik me laten vertellen door een BMW-rijder van het eerste uur.
unknown32 zegt
Altijd leuk dit! Conclusie: kan hem nog steeds niet betalen:P
MaartenD zegt
mooie auto maar het klinkt voor geen meter
jules713 zegt
Gewoon hele gave auto’s, zien er ook gewoon erg knap uit.
Ik heb zelf een paar jaartjes geleden een klein stukje gestuurd met een Competition cabrio, wat een vet beest was dat.
breakingpoint zegt
Bereikbaar in de ruimste zin van het woord hoor, 50.000 euro voor een occasie M is toch wat te gortig vind ik. Ook al is het een prachtige auto, exclusiever spul kan je ook kopen voor 50k. Denk AM Vantage of Maserati… zijn wel mindere goden qua stuurbeleving en dagelijks gebruik wellicht…
ktm690sm zegt
@breakingpoint: ja en dan spekken voor jaarlijks onderhoud?