Of ‘ie ook echt vergeten is valt te bezien, maar potdikke wat een fijne racer is dit!
In 2009 kwam BMW op de proppen met een bijzonder brute raceversie van de toenmalige M3 (RIP V8): de M3 GT2. Deze auto werd gebouwd met het oog op inzet in de American Le Mans Series. Onder de kap ligt diezelfde V8 met niet minder dan 490 bloeddorstige paardjes. Overigens werden de blokken in dezelfde fabriek gebouwd als de Formule 1 V8-motoren. Niet dat dat F1-avontuur BMW heel veel heeft opgeleverd, maar toch.
Zeker in de racerij draait het niet alleen om motoren. Wegligging en downforce zijn minstens even belangrijk en dus besteedden de ingenieurs ook daar een welverdiende portie aandacht aan. De body werd stevig verbreed en in het kader van gewichtsbesparing werd de M3 GT2 behangen met genoeg carbon om het gewicht tot 1.246 kg te drukken. Overigens werd de vorm van de body in hoge mate gedicteerd door de windtunnel en gebruikmaking van computational fluid dynamics (CFD).
De ophanging werd, in tegenstelling tot wat de ACO (organisator van de 24 uren van Le Mans) voorschreef totaal op de schop gegooid. De standaard setup van de M3 zou op het circuit niet echt mee kunnen komen en dus kreeg de M3 GT2 rondom customized draagarmen om de magnesium velgen aan op te hangen. Overigens had de uitgeklopte body wel als nadeel dat het frontaaloppervlak van de GT2 eigenlijk geen match was voor de concurrentie. Om die reden mocht het Beierse merk wat meer pk’s gebruiken. Sympathiek. Schakelen gebeurt uiteraard met een sequentiële pook vanuit een heerlijk koele cockpit, want airco.
Of dat allemaal een beetje vooruit wilde? Jawel, dat lukte. 0-100 km/u duurde 3,1 s, en 3,5 tellen later staat al 160 km/u op de teller. Nog indrukwekkender is de maximale laterale acceleratie van 1,7 g. Da’s ongeveer gelijk aan een Pagani Huayra met z’n actieve aerodynamica en veel slickere koets. De GT2 pakte in 2010 dan ook het GT-kampioenschap in de ALMS tegen auto’s als de 997 GT3 RSR en de F430 GTE.
Hoe dat klinkt? Check een impressie van het heerlijke geluidje hieronder. Het is het waard.
denniss00 zegt
Indrukwekkende specs!
mrrallycross zegt
Lekkere auto hoor. In project cars rijdt hij prima
bmwm8gc zegt
@mrrallycross: precies, alleen rijdt hij daar mee in de gt3 klasse.
agera zegt
Ik was hem nog noet vergeten.
Veel in gereden in racegames
siebren zegt
Samen met de Z4 GT3 een van mijn favoriete auto’s in Gran Turismo 5. Was ook weer eens wat anders dan die 335 special editions van de Nissan GTR
siebren zegt
@siebren: Oh grapje het was Gran Turismo 6
carmasterr zegt
De V8 in deze GT2 heeft weinig te maken met die in de normale E92 M3. Het is namelijk dezelfde flatplane V8 die ook gebruikt werd in die andere controversiele racer: de E46 GTR.
willeme zegt
@carmasterr: Een V8 van Mader? Zat ook in de TT-R DTM en Spyker C12 La Turbie.
carmasterr zegt
@willeme:
Nee de P60B40. Specifiek gebouwd voor de E46 M3 GTR.
BMW produceerde een evolutie daarvan voor deze GT2 (P65B40).
De Mader is natuurlijk een Audi-gerelateerd blok.
willeme zegt
@carmasterr: ik zou het eens moeten opzoeken, maar volgens mij hadden de Mader V8 Audi’s en de V8 uit de E46 M3 GTR dezelfde basis.
Is voor mij ook al meer dan 10 jaar geleden, dus ik kan er naast zitten ;-).
Alpinaa zegt
Deze heeft toch ook de 24h van nurburgring gewonnen?
lekkerlinksrijden zegt
Airco? Een volbloed racer ga je niet verzwaren met een airco toch? Laat staan het pk verlies. Je moet er wat voor over hebben
talladega zegt
@lekkerlinksrijden:
Doordat er geen isolatiemateriaal gebruikt word in raceauto’s worden GT’S en sportscars met een dak bloedheet van binnen. Daarom heeft de ACO ooit besloten de maximale cockpit temperatuur in het reglement vast te leggen.
Vermogen is geen probleem, die dingen worden geknepen volgens een systeem dat alle auto’s redelijk gelijkwaardig moet maken.
Hoe dat precies werkt kan ik je niet vertellen.
thefmanl zegt
@talladega: may disagrees.
davelepeef zegt
@talladega: doorgaans een restrictor op de luchtinlaat, beperkt de hoeveelheid lucht en daarmee het vermogen.
martijn11 zegt
Heerlijk zo’n grote achterspoiler
Rick-dos zegt
Een geluid waarvan een moderne F1 motor zich het apelazerus schrikt…
undifined1 zegt
In assetto corsa echt een heerlijke bak. Helaas is de 458 sneller
maxidyne zegt
Gauw even weer een rondje in Assetto Corsa met deze wagen! Geweldig gebouwde wagen.
Dutchdriftking zegt
Gaaf ding. Maar wat is hij lelijk!
rob5nismo zegt
Denk dat er een complete need for speed game aan geweid was aan deze wagen je liet er een zonda poep mee eten en een veyron enz en die moeilijke Zweedse naam koeninsegg
carmasterr zegt
@rob5nismo:
Dat was Shift, de meer serieuze sim game van NFS. Gaaf spel wel.
knallie zegt
Deze auto won in 2010 de 24H van de nordschleife! 1jaar later werd hij 2de door dat de auto aan de leiding lag en werd aan getikt bij de carousel en won manthey.
En het filmpje is geen gt2! Maar een gewone s63 motor! En geen flat V8! Totaal anders en heb niks met de m3 motor te maken! @autoblog doe je huis werk is goed!
michaelb zegt
Uit de tijd dat BMW modellen nog écht mooi geluid produceerden.?
bmwe81 zegt
@michaelb: idd, asjeblieft BMW geef de volgende M3 deze motor??
volvoturbo zegt
Nogal onrealistisch dat ze weer terug gaan naar een ongeblazen V8 he.
crackdavid zegt
@MauritsH. Jammer dat de M3 in het filmpje geen echte GT2 is, maar een gewone M3 met bodykit….
kobus1967 zegt
Graag on Jeff Koons kleuren.
insomnia zegt
oude liefdes vergeet je niet… nog steeds mooi :)
vanbeekphotography zegt
Ik rijd er nog genoeg mee op Assetto Corsa!
jansuh87 zegt
Hoezo vergeten?
pinut187 zegt
Die is zo oud toch niet om al te vergeten..
baasbas zegt
Rijdt heerlijk!
…in real racing 3
http://i.imgur.com/Dfum19X.jpg