
De BMW M3 CS Touring is hier en hij is vooral heel erg duur.
De BMW M3 CS Touring was niet gelekt, maar toch kende deze auto weinig geheimen. Op basis van spyshots en wat we wisten over de sedan konden we al eigenlijk alles al invullen. Maar nu is ‘ie dan officieel: de eerste stationwagen met het CS-label!
De M3 CS Touring levert – geheel volgens de verwachting – 550 pk en 650 Nm aan koppel. Dat is een vrij bescheiden stijging ten opzichte van de normale M3 Touring, want die heeft sinds de facelift standaard al 530 pk. Het koppel blijft hetzelfde. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat nu een tiende sneller, namelijk 3,5 seconde. M Driver’s Pack is standaard, wat betekent dat de top begrensd is op 300 km/u in plaats van 250.




Gewichtsbesparing is ook een thema: de M3 CS Touring is maar liefst 15 kg lichter dan de standaard M3 Touring. Dat is ongeveer vergelijkbaar met het wel of niet meenemen van je jas. De gewichtsbesparing is kleiner dan bij de sedan, omdat het dak niet van CFRP is. De motorkap, splitter, diffuser en spiegelkappen zijn dat wel. Daardoor weegt de auto nu ‘maar’ 1.850 kg.
De M3 Touring is standaard vierwielaangedreven, en dat geldt ook voor deze CS. Wel kun je al het vermogen naar de achterwielen gooien in de 2WD-modus. Er is ook nog een 4WD Sport-modus die er tussenin zit.



Het mooie van de M3 CS Touring is dat je met het hele gezin plus bagage naar het vakantiepark bij de Nürburgring kunt, om vervolgens met diezelfde auto het circuit op te gaan. Het onderstel is hier speciaal op afgestemd en de automaat heeft een specifieke circuitstand. De CS staat ook standaard op Michelin Pilot Sport Cup 2’s.
In het interieur treffen we carbon kuipstoelen aan, die volgens Wouter voor geen meter zitten (zie de M4 CS rijtest van maandag). Het stuur is bekleed met alcantara. Het interieur is verder weinig anders dan dat van de reguliere M3 Touring, maar dat is juist een goede zaak. Voor hetzelfde geld hadden ze de achterbank vervangen door een rolkooi.


Dan nu het prijskaartje. We hadden jullie in het artikel van vorige week al een beetje mentaal voorbereid, maar de prijs van de M3 CS Touring is alsnog even slikken. Waar de sedan nog onder de twee ton bleef, betaal je voor deze auto €213.041. Daarmee is het de duurste M3 ooit. De gelimiteerde M4 CSL was nog net iets duurder, maar dat is strikt genomen geen M3.
En we moeten toch weer even de vergelijking maken met de M5 Touring: die is er vanaf €146.604. Dat betekent dat je voor de prijs van een M3 CS Touring een M5 Touring EN een Z4 kunt kopen.
Toch maar een mild hybrid systeempje inbouwen om de kosten te drukken, dan?
En 15 kg gewichtsbesparing is natuurlijk een farce voor waar het CS label voor staat…
De L ontbreekt, die staat voor ‘leicht’. Verder eens hoor, tikkeltje zwaar maar sinds de nieuwe M5 is alles relatief…
CS staat voor Competition Sport. Ik denk dat je CSL bedoelt.
Niemand gaat een competitie rijden met een stationwagen! CS staat voor “cum suis”, dat is Latijn voor “met de zijnen”, dat betekend dat de kinderen en kinderwagens ook mee kunnen.
Voor mij zou het dus de M5 en de Z4 worden.
Wat een gewicht zeg. Je zou bijna een M340i touring met wat tuning overwegen omdat deze nog eens 80kg lichter is. Wellicht moet je met deze M3 de vergelijking maken met de M5, dan valt het allemaal wel weer mee..
Mijn hemel, dik twee ton voor een 3-serie station… zo’n 10 jaar geleden waren dit de prijzen voor de allerdikste 7-series.
15 jaar geleden kocht ik daar een ruim appartement met dakterras voor in de Amsterdamse Jordaan…
Indien je dat appartement dan nu zou verkopen, dan had je vandaag de dag er toch zeker 2 van deze Bimmers mee kunnen bekostigen lijkt mij.
213K voor een 3 serie station die eruit ziet als een varken??? dan koop ik toch echt een F12 ofzo voor dat geld….
Dit koop je niet nieuw in Nederland.. Maar na een jaartje of 4 a 5 lekker importeren
Absoluut krankzinnige prijs. Alles echt verschrikkelijk duur maken, daar is Nederland heel erg goed in
Een M3 zou elke liefhebber moeten verkiezen boven het gedrocht wat M5 heet.
Beter nog gewoon Alpina kiezen, bijna even veel vermogen maar dan stijlvol.
De enige juiste keuze blijft een Giulia Q! Kom maar door met de commentaren
Er is niks stijlvol aan een Alpina, tenzij je een Hamburgse bordeelhouder met een matje in de nek bent, alleen dan zijn de striping, veel te veel spaakswielen, frontsplitter, niet passende typeplaatjes en opzichtige uitlaateindstukken “stijlvol”.
Nounounounou…
BMW M3 CS : 1850kg.
Competition Sport… Bedoelen ze hier sumo worstelen?
Het is allemaal prachtig en spectaculair, maar voor dit geld zou ik het niet doen, zelfs als geld er niet toe deed. Of ik schrijf me in in BE of DE, wat zijn de prijzen daar?
Ah, Edit to myself: €99k voor de gewone en €160k voor de CS in België. Je zou de gewone M3 Touring bijna als een koopje betitelen..