De Nederlandse prijs van de BMW M240i is bekend. En met achterwielaandrijving ook nog eens een stuk goedkoper dan de versie met xDrive!
Je kunt veel zeggen over het design van BMW’s van de afgelopen jaren. Gelukkig hebben ze niet alle merkwaarden overboord gegooid. Zo is er naast een hele saaie 2 Serie ook gewoon een hele leuke 2 Serie. De leukste variant tot nu toe was de BMW M240i xDrive zoals je recent in de rijtest kon zien. Die leukste variant is nog leuker geworden.
Vierwielaandrijving op een BMW is niet zo saai als quattro van Audi. Je kunt nog steeds lekker hoeken met xDrive, doordat er redelijk veel power naar achteren gaat. De aandrijving op de vooras gaat zich er pas mee bemoeien als het pas echt nodig is. Ondergetekende opteert toch altijd voor de versie zonder vierwielaandrijving. Het heeft een aantal voordelen. Minder gewicht, nog meer stuurplezier én het is goedkoper. Zoals de BMW M240i.
BMW heeft de M240i zonder xDrive opgenomen in de configurator. Tot op heden was de heetste coupé tot de M2 arriveert enkel verkrijgbaar in combinatie met vierwielaandrijving. De vanafprijs van de M240i xDrive ligt op 77.504,53 euro. De M240i met louter achterwielaandrijving is met 71.379,53 een klap goedkoper. Een besparing van meer dan 6.000 euro om uit te geven aan opties en brandstof. Helemaal prima.
Het sprintje bij het stoplichten ga je wel verliezen in vergelijking met zijn broer met vierwielaandrijving. De BMW M240i sprint in 4,7 seconden naar de honderd, terwijl de variant met xDrive er slechts 4,3 seconden voor nodig heeft. Maar wat zou het. De 2WD 240i komt dansend uit de bocht met een gigantische glimlach op je bakkes. Is ook wat waard.
Voor wie niet 77k kan ophoesten zijn er ook nog andere varianten verkrijgbaar. Het begint bij de 218i met een vanafprijs van 45.042,27. Maar eerlijk is eerlijk. 156 pk en een sprint naar 100 km/u in 8,7 seconden voelt een beetje oneerbiedig op zo’n lekker platform als de nieuwe 2 Serie Coupé.
Een tandje hoger staat de 220i, met een vanafprijs van 48.283,99 euro. Dan heb je 184 pk en een sprint naar 100 in 7,5 tellen. Het topmodel onder de vierpitters is de 230i. Voor 52.872,99 euro heb je 245 pk met een 0-100 tijd van 5,9 seconden. Alle varianten van de BMW 2 Serie Coupé komen met een automaat.
racerx zegt
Fors verschil, heeft dat te maken met uitstoot/verbruik of is het prijsverschil zonder BPM/BTW ook zo groot?
duderuud zegt
De xDrive doet 187g/km, de achterwiel aangedreven variant 177g/km.
Dat scheelt wel wat in de BPM ja…
PS. Technical Difficulties is een heerlijk nummer :)
racerx zegt
Kijk, we hebben een kenner. Chapeau!
Dutchdriftking zegt
Niet de mooiste BMW ooit, maar wel een hele leuke, en een erg knappe vergeleken bij wat er momenteel nog meer verkocht wordt. Lijkt mij een hele fijne lease auto voor succesvolle carrière tijgers zonder kinderen.
pier zegt
Deze gaat zakelijk niet geleast worden. Er zijn weinig mensen met 75k leasebudget, die dat wel hebben nemen een E-segmenter (of krijgen dat voorgeschreven). Daarnaast zijn er veelal CO2 restricties in de leasecategorieen bij bedrijven. Als laatste: je gaat €725,- netto bijtellen per maand. Dat laatste is dan denk ik niet echt een probleem als je graag een 240i wil rijden.
joki zegt
Hier gaat het zelfs niet om het budget, wat inderdaad hoog is, maar bij veel bedrijven mag je geen tweedeurs wagen leasen. Het moet bvb een sedan, station of SUV zijn. Coupé of cabrio zijn dan uit den boze…
flatsix010 zegt
Die prijzen voor ‘premium’ tegenwoordig… Een beetje instap 1-serie is +/- €40k. Vooral bij de instapmodellen zie ik de meerwaarde niet tegenover de niet-premium concurrent.
karhengst zegt
Deze 2-Serie staat tenminste nog op een klassiek BMW platform. Dat is ook met een diesel nog een meerwaarde.
De Gran Coupé is wat dat betreft de echte poser-beemer.
autojunkiexl zegt
Edit: verkeerd geryplyd
Johanneke zegt
Dat laatste zinnetje 🙁
kniesoor zegt
In 2001 kocht ik een E46 M3 (nog in guldens), die in 2002 werd geleverd. 20 jaar geleden dus. Tikte bij aflevering – we waren inmiddels overgestapt naar de Euro – net iets boven de 80K af. Dat was inclusief leer, metallic lak en een skidoorvoer in de achterbank. Voor de rest geen opties, oto stond op de standaard 18-inchers.
De hardware van die oto vergelijkend met een M240i RWD is het enige serieuze verschil het ontbreken van een mechanische sper op de M240i. En voor een Harman Kardon audio (standaard op de E46 M3) zal je wellicht ook moeten bijbetalen. Als je dan, na toevoeging van dooiekoeienvellen op stoelen en achterbank, de finale rekensom maakt blijkt, dat een M240i met min of meer dezelfde hardware ongeveer hetzelfde kost wat een E46 M3 20 jaar geleden kostte. Zo bezien lijkt een M240i RWD me een prima propositie.
Sir_Vmax zegt
De Sdrive M240i heeft dan welliswaar geen mechanisch sper maar wel een “M” sport differentieel. Wel een lekker sperretje dus. Iets dat reguliere rwd BMW’s al decennia missen maar imo wel een heel leuke toevoeging is.
Deze gaat op mijn shortlist.
Onehp zegt
@srthellcat bedankt voor het beantwoorden van de belangrijkste vraag ;)
Een schande dat dit niet vermeld werd in het artikel….
lexis zegt
Helaas is de hardware van een regulier non m bmw niet te vergelijken met dat van de echte m’s. Vooral de ophangingsdelen en de besturingsonderdelen zijn meestal specifiek verbeterd voor een m. Ook uitlijning is compleet anders. Spreek van ondervinding, ook ooit een topmodel net onder de m gekocht. MAAR WAT EEN teleurstelling achteraf, eenmaal je de auto beter kent kom je o zo snel op de limieten van de std onderstellen met de overpowered b58 en n55 blokken van tegenwoordig en welleer.
Jagris zegt
Een goede tip om nog meer te besparen?
Koop de m2 van de vorige generatie voor 50.000. Een stuk mooier en nog sensationeler ook met handbak.
e36thuglife zegt
BMW doet nep want waarom is deze langzamer dan de F30 3 serie facelift? De 2 is toch lichter en veel nieuwer???
F30 320i – 184 pk – 7.3 sec
G42 220i – 184 pk – 7.5 sec
Slakkenlederen intrieurtje zeker?
autojunkiexl zegt
Weet je dat zeker? Het G platform is erg zwaar namelijk en zou me niks verbazen als deze zwaarder is dan de F3x gen.
Edit: even opgezocht. Nieuwe 2 serie is 90KG zwaarder met hetzelfde blok. (B48 20i)
e36thuglife zegt
Haha ok dat wist ik niet nou dus geen rede meer om een 2 te kopen want de 3 serie F30 is dus sneller en lichter dus ik denk dat de F10 520i dan in 7.1 sec van 0 naar 100 boekt.
lexis zegt
En naar het schijnt krijgt de 2 coupe ook de uitgerokken tablet ipv de analoge tellerblok. Dus deze valt dus ook al af. Dit slaat nergens op, een sportieve auto moet analoge tellers hebben of op z’n minst moet het digi scherm ze kunnen simuleren en niet van de knight rider achtige balkjes die BMW nu projecteerd.