BMW wil potentiële M3 klanten aan het twijfelen brengen.
En natuurlijk Audi en Mercedes zout in de ogen strooien. De fabrikant uit Ingolstadt werkt immers aan een sedanversie van de RS3. De Beierse boys willen niet achterblijven en zullen dus later met een heuse Gran Coupé volgen. Whats next, De M2 Gran Tourer?
De M2 Gran Coupé zal het tweede M Gran Coupé product zijn van BMW. We maakten eind 2011 kennis met deze serie middels de reguliere BMW 6. Later kreeg ook de M6 een variant met extra deuren. Tevens introduceerden de Duitsers het Gran Coupé-sausje voor de 4-serie, maar de M4 moest het blijven doen met twee deuren. Er bestaat namelijk zoiets als de M3. Met de M2 Gran Coupé slaat BMW dus een bekende weg in. Eerdere berichtgevingen spraken al over de komst van een Gran Coupé-versie voor de reguliere coupé modellen van de 2-serie.
Het woordje ‘Gran’ klinkt een beetje misplaatst bij een auto als de compacte 2-serie, maar wat maakt het ook uit. Geïnteresseerden in dit segment kunnen dus straks kiezen tussen een CLA45, de M2 Gran Coupé en de RS3 sedan, mits deze laatstgenoemde ook buiten de VS gelanceerd gaat worden. (via Autocar)
ritchie zegt
De 2 serie hoort gewoon met 2 deurs
sanki zegt
@ritchie: de 2 serie is een hoge lelijke auto voor de oudere medemens. Dus ik snap die hele M2 batch niet. Het zou eerder een 1M sedan zijn….
fmgarcia zegt
@sanki: Legt iemand het even uit?
keeper1 zegt
@fmgarcia: ja echt geen zin in…
http://Www.google.nl
jrsmoke zegt
@sanki: Je hebt de 2 gran Tourer, dat is zeg maar de Golf Sportsvan, een kleine Touran.
Dan heb je de 2 serie, dat is een platgeslagen 2 deurs 1 serie en die 2 deurs komt er nu ook als 4 deurs coupe, al klinkt dat niet logisch.
Die reguliere 2 serie is laag en niet voor het pempersvolk.
Jij bedoelt nu de kleine BMW Touran. Die komt er zover bekend niet met een M badge.
keeper1 zegt
@jrsmoke: je was te snel voor me
fmgarcia zegt
@jrsmoke: Ooo zo, dus binnenkort rijden onze agenten in bmw’s, ik snap het! Wel gevaarlijk mbt Land wind eerder deze week om de naam Touran te gebruiken! Bedankt voor de uitleg?
bmwe81 zegt
@sanki: onder welke steen kom jij vandaan?
derotterdammert zegt
Strak plan om de alleen heerschappij van de CLA AMG te stoppen.
Als je de 2 range zo ziet hadden ze die busjes beter onder het 1 serie label kunnen hangen.
Heb je straks een van de leukste BMW’s, moet je steeds uitleggen dat je geen BMW bejaris rijdt.
ritchie zegt
@derotterdammert: de M2 moest gewoon eigenlijk een vervolg zijn van de 1M. Maarja…
uselessblogger zegt
@derotterdammert: de busjes het cijfer 2 meegeven past in bmw’s strategie voor de volgende generatie 1 serie. de huidige zal namelijk een plaatsje opschuiven naar 2 (ook de hatch en sporthatch) en de 1 serie zal een nieuw kleiner model worden dat meer een concurrent wordt voor de audi a1 en de mini
derotterdammert zegt
@uselessblogger:
We gaan het zien of je gelijk krijgt, voor nu is het chaos met de benummering in het lagere BMW segment.
De rest van de types staat het even cijfer voor coupé, knappe vent die in een 2GT/GC een coupé herkend.
Dat hadden ze kunnen ondervangen door de GT/GC als 1 serie in de markt te zetten.
Dan had de lijn-up tenminste consistent geweest.
willeme zegt
@uselessblogger: Ik had het niet mooier kunnen verwoorden ;-). BMW zinspeelde al langere tijd op een model onder de 1-serie. Even werd de naam ‘0-serie’ overwogen, maar op veel sommige markten zou de naam waarschijnlijk niet ‘werken’. Daarom komt er binnenkort een 2-serie hatch en mogen alle Mini’s met BMW snoet 1-serie heten.
Daarbij zou ook het onderscheid gemaakt worden tussen de 1 en 2 serie FWD en vanaf de 3-serie RWD. Voorlopig.
Bron: stapels AutoBild in de kast ;-)
shogun zegt
@willeme: was anders best geinig geweest, ene 0-serie. 0,7L 2 cilinder in t vooronder en
de 007 is geboren.
als ze dan toch voor de verkoopcijfers gaan in plaats van echte rijdersauto’s. dan op een leuke manier.
cpp1 zegt
@willeme: de 020i…leuk voor de Amsterdammers onder ons.
jrsmoke zegt
@willeme: Die gran Tourer had anders best een leuk alternatief geweest als die met de sappige BMW motoren kwam en de mogelijkheid voor Xdrive en RWD.
jrsmoke zegt
@jrsmoke: Ondanks dat RWD voor zo’n type auto nergens op slaat, toch leuk
berlinetta zegt
@uselessblogger: Waarom zou BMW een concurrent voor de Mini introduceren? Mini is van BMW. Daarmee schieten ze zichzelf in de voet.
Bovendien klopt de strategie dan niet meer, want de even getallen zijn voor coupes/cabrio’s/gran coupes. Daar hoort geen hatcback, sedan of MPV bij. Ze hadden ze 2-serie active tourer gewoon onder de 1-serie-vlag moeten plaatsen.
pinut187 zegt
@berlinetta: omdat niet iedereen in een Mini wil rijden, vooral mannen rijden liever BMW. Nu kunnen ze veel onderdelen uitwisselen en dus goedkoper bouwen. Zullen vast nog wel meer redenen zijn…
berlinetta zegt
@pinut187: Volgens mij willen mannen vooral niet in een heel klein autootje rijden, maakt niet uit of dat een Mini of een BMW is. De volgende 1-serie krijgt ook FWD en zal onderdelen uitwisselen met de Mini en wordt daardoor ook al goedkoper. Ik zie het nut van een model daaronder niet echt. Dat is marktaandeel van Mini wegkapen.
derotterdammert zegt
@berlinetta:
Als dat kleine BMW-tje dit concept volgt ben ik voor.
http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-z13-vergeten-concept-1993-63283
Maar het zal dan eerder zoiets worden, vrees ik.
https://www.google.pl/search?q=bmw+e2&oq=bmw&aqs=chrome.1.69i57j69i59l3j69i60l2.1878j0j4&client=tablet-android-sonymobile&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=4G7xsJHD1OZV-M%3A
Dan maar “verwijfd” volgens de macha’s van AB en lekker hoeken in een Mini Cooper S.
e1000bmw zegt
@berlinetta:
De ’02 en E30 zijn zeker “groot”…?
Ik denk dat het bij een hoop inderdaad een kwestie van imago is en niet zozeer een kwestie van niet in een kleine auto willen rijden…
willeme zegt
@berlinetta: In principe heb je volkomen gelijk. Echter, de nummers laten wat weinig ruimte toe, en 0-serie heeft het niet gehaald. Daarbij is Mini een vrij extravert merk. Ondanks dat ik geen reden kan bedenken waarom je een Audi A1 (S1 uitgezonderd) moet kopen, verkopen ze als een malle. BMW wilt óók een stukje van die markt. Uiteraard.
berlinetta zegt
@willeme: En dat BMW van die markt wil meesnoepen, is ook volkomen begrijpelijk. Maar Mini doet het uitstekend op die markt. Wat heeft BMW er nog aan toe te voegen vraag ik me dan af. Mogelijk is dat ze door het uitwisselen van onderdelen met Mini zoveel kosten kunnen besparen dat het zich loont om een nieuwe concurrent voor hun eigen concern te introduceren.
willeme zegt
@berlinetta: Je kunt ze lijn recht tegenover elkaar zetten, maar ook náást elkaar. Dus BMW zakelijk, strak, sportief maar sober. Mini is vrolijk, brutaal en uitbundig.
Er is een trend dat er telkens kleinere auto’s zakelijke worden gereden. De A4 rijder van nu heeft een A3 Sedan. Dus dat er meer zakelijke premium alternatieven komen, lijkt logisch. Zeker omdat Mini totaal afwijkt van BMW. En ze hoeven de platforms, motoren, tranmsissies, elektronica, navimodules, stoelframes etc maar één keer te ontwikkelen.
Ook al zullen er verkopen weg gesnoept worden, dan nog worden ze er beter van in München.
berlinetta zegt
@willeme: Opzich is dat wel een goede strategie. Twee totaal verschillende auto’s uitbrengen. En een klein BMW’tje kan volgens mij best leuk zijn. Als het net zo leuk stuurt als een Mini, maar een normaler uiterlijk heeft kan het best een succes worden inderdaad. Zo had ik het nog niet bekeken.
uselessblogger zegt
@berlinetta: geen idee. ik werk niet voor bmw ofzo, ik vertel je alleen maar wat ik lees van insiders op websites als bimmerpost (zeer betrouwbaar) en autobild zoals Willeme hierboven ook aanhaalt
berlinetta zegt
@uselessblogger: Dat begrijp ik en ik ken de verhalen over een mogelijke BMW 0-serie ook. Maar de logica erachter ontgaat mij nogal. Dat zou hetzelfde zijn als Mercedes een concurrent voor de Smart introduceert.
willeme zegt
@berlinetta: Simpel. Ik ben een man en te oud voor een Mini (al de 30 gepasseerd ;-)) en véél te jong voor een Smart (80 wordt ik toch niet).
Een BMW versie van een Mini Cooper? Waarom niet? Klinkt mij goed in de oren. Ook mannen moeten/gaan vaker kleiner leasen.
Voor de Smarts geldt hetzelfde. Er is ongetwijfeld markt voor, maar ik zou me er niet prettig in voelen om er in te zitten. Hartstikke leuke, creatieve en zuinige autootjes hoor, maar een compactere Benz zou mij persoonlijk meer interesseren.
berlinetta zegt
@willeme: Zie mijn reactie hierboven: is inderdaad een goede gedachte. Mocht BMW het ook op die manier bekijken, dan zeg ik ‘laat maar komen’. Een klein, guitig BMW’tje dat net zo strak stuurt als een Mini, maar er niet zo schattig en poezelig uit ziet lijkt me geen verkeerd autootje.
2wheeler zegt
@willeme: Sorry, maar dankzij al jouw feitjes had ik je al lang ingebeeld als een soort tovenaar van 100 jaar oud met een lange grijze baard. Zo’n Smart kan wat dat betreft dus prima!
willeme zegt
@2wheeler: Hahaha!! Thanks!! Maar ik bedank heel graag voor de Smart. Als dat mijn enige optie is voor achterwielaandrijving is mijn Gazelle Primeur een betere optie :-D. Schakelt ook een stuk sneller ;-).
9000cse zegt
@willeme:
Hallo zeg! Is dat een bewuste keuze? Net de 30 gepasseerd en dan al roepen dat je de 80 toch niet zult halen?
Er is meer onder de zon dan de (overigens door mij volledig gesteunde electrificering van het wagenpark) verdere ontwikkeling van het individuele vervoer. De medische wetenschap staat voor enorme uitdagingen die het mogelijk maken om het menselijke leven met +/- 50% te verlengen. Ik zal er niet meer van kunnen profiteren, maar jij met je 30 jaartjes? En je gaat me toch niet vertellen dat je nu al zo levensmoe bent om de ontwikkelingen op automotive gebied niet te willen meemaken?
Nee, beste @willeme, ik verwacht ten minste een rectificatie!!!!!
uselessblogger zegt
@berlinetta: hmm misschien moeten we de kleine-bmw meer zien als de rocketman of als een volledig elektrische of hybride stadswagen?
berlinetta zegt
@uselessblogger: Maar die kleine elektrische/hybride stadswagen hebben ze al, de i3 ;)
e1000bmw zegt
@uselessblogger: BMW heeft al een concurrent voor de A1. Die heet “MINI”…
allesmetturbo zegt
Whats next? Mi3?
gijsso zegt
“So the 1 was a 2 door in America, which became the 2, because the 2 door 2 needed to make room for the 4 door 1, now with twice the doors as the first 1. Then the 5 needed to subtract 2 doors to become 6, which then multiplied the doors by 2 to make the 6 the same as 5 with 4 doors. Then the 2 door 3 became the 2 door 4 so the 4 door 3 could keep twice the doors of 4. However, the 2 door 4 needs 2 more doors so the 4 door 4 is on the way to give us 2 times the doors and keep the number 4. So if I want a 2 door I take the 4 door model and add 1 but the 4 door models are still there with the 2 doors so I can get two two two times the doors…”
En BMW heeft dit verhaal nog moeilijker gemaakt.
uselessblogger zegt
Volgens veel betrouwbaardere bronnen komt er een sedan versie van de 1 serie (of deze 1 of 2 gaat noemen is nog onduidelijk). de wagen is in de eerste plaats enkel bestemd voor de chinese markt en zou pas bij groot succes kunnen worden uitgebreid naar Amerika en Europa (eventueel). Dat er een m performance versie van komt is al bevestigd maar vermits deze wagen een voorwielaandrijver wordt lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat er een echte m versie van zal komen.
peug206 zegt
Niche…
mrrallycross zegt
Ik snap niks van die niches. Wat heeft zo een auto nou weer voor nut. Koop gewoon een 335i dan ofzo
str8six zegt
@mrrallycross: wat maakt het nut van een auto nu uit voor petrolheads?
mstiic zegt
Waar is BMW toch mee bezig!? Zal me niet verbazen als ze met een busje komen…
undifined1 zegt
Mooi dat de compacte sedans weer terug komen
Hupke zegt
Wat een kakofonie aan modellen… waar is de tijd van onflexibele productiefaciliteiten waardoor deze gedrochten onmogelijk waren?
berlinetta zegt
Maar dit wordt dus niet de 1-serie sedan zoals die er gaat komen? Dat wordt namelijk een voorwielaandrijver. Dit wordt dus een 2-serie gran coupe (die nog onthult moet worden) en daar komt dan weer een M-versie van.
Compacte sedan’s ben ik altijd fan van. Zie de A3 limousine. Zeer geslaagd. Compacte vierdeurscoupe’s zien er niet uit. Zie de CLA. Dat design past niet bij een kleine auto.
Bovendien zal het verschil tussen de 1-serie sedan en 2-serie GC erg klein zijn. Bij de 3 en 4GC is het BMW ook niet gelukt om veel onderscheid aan te brengen.
Maar eigenlijk moet ik niet zeuren. BMW wil een lekkere auto op de markt brengen en als die lijkt op de auto van de topicfoto, dan wordt het gewoon een erg fraaie auto.
GerbenN zegt
Belachelijker vind ik de benaming van bijvoorbeeld de Audi A3 die als sedan ‘limousine’ genoemd wordt. Lekker premium met je benen in de nek achterin
Foramen zegt
Ik ben voor, ben niet zo van de coupé modellen.
pinut187 zegt
Lastig allemaal die nummeringen. Maar een leuke toevoeging aan het huidige gamma.
e36thuglife zegt
ik denk dat ie net zo krab achter in word als de e30 4 deurs maar dan met een lagere dak dus als je achter in moet zitten dan mag je niet alleen je knie breken maar ook je nek!
SHOTGUN!!! en dan de stoel helemaal naar achter want ik wil niet me knie tegen de dashbord.
leaper035t zegt
Ik vind het persoonlijk niet erg dat ze die Gran Coupe-versies als M-model bouwen. Alleen de nomenclatuur trekt werkelijk op niets. Dat er bij BMW niemand aan de alarmbel trekt vind ik onbegrijpelijk. Het feit dat ze de Gran Coupe-lijn niet voor alle M-modellen hanteren, verwart alleen nog maar meer. Geen M4 GC want te dicht bij een M3, is ronduit belachelijk. Als ze bij BMW dan toch zo veel respect hebben voor hun rijke geschiedenis en historische modellen, dan hadden ze in eerste instantie nooit de 4-serie moeten lanceren. Zelfs als er een M4 GC aangeboden wordt, zal een M3 altijd blijven bestaan. Of geef dan tenminste toelating aan Alpina (weet niet of Alpina als volwaardig constructeur toelating nodig heeft maar gezien nauwe samenwerking lijkt een gentleman’s agreement niet onlogisch) om een B4 Gran Coupe op de markt te brengen. Ik ben alvast geïnteresseerd!
berlinetta zegt
@leaper035t: Opzich is het ook wel apart dat ze geen M4 GC uitbrengen. Ze vinden het onderscheid wel groot genoeg om een 3-serie en 4 GC uit te brengen, maar voor een M-model is het onderscheid dan weer te klein.
willeme zegt
@berlinetta: Terwijl het een klasse hoger niets uit lijkt te maken. Want er is wel een M5 én M6 Gran Coupe.
Volgens mij zijn ze op de burelen van M gewoon vergeten dat er ook een M versie van de 4-serie GC gemaakt kon worden. Hadden zich vergist in de 3GT waarschijnlijk ;-)
berlinetta zegt
@willeme: Inderdaad, volgens mij zat er een stagiair te slapen toen hij de agendapunten voor de vergadering moest opstellen en vulde hij 3GT in plaats vn 4 GC in.
Maar bij een M5 en M6 GC is het onderscheid wel nog groot. Ze zien er heel anders uit. En die M6 GC verkoopt volgens mij ook wel aardig. Zie hem regelmatig rijden. De 3-serie en 4 GC zijn vanaf een afstand niet makkelijk uit elkaar te houden.
leaper035t zegt
@berlinetta en @willeme: wellicht heeft het feit dat Audi geen RS5 Sportback in het gamma heeft er ook wel iets mee te maken ;) Van zodra Audi die wagen lanceert zullen ze er als de kippen bij zijn om de M4 GC aan te kondigen. Benieuwd welke marketingsmoes ze er dan aan zullen geven :)
berlinetta zegt
@leaper035t: Dat verklaart dan ook waarom er wel een M-versie van de 6 GC is ;) Ze kunnen natuurlijk niet achterblijven bij Mercedes en Audi.
willeme zegt
@leaper035t: Het is een beetje afhankelijk welke niche ‘werkt’ voor een merk.
Bij Audi zijn de snelle Audi RS sedans niet populair. Bij de RS6 C5 en C6 verkocht de Avant letterlijk 10 keer zo goed. Ook de RS4 B7 was populairder als Avant. Ergo: Audi verkoopt met name RS stations. De RS7 is ook geen verkoop wonder.
BMW heeft het lastiger met het verkopen van snelle stations, maar de coupe’s en sedans zijn wel weer erg in trek.
Bij Mercedes ligt het een beetje in het midden. Die hebben bijna op basis van alles een AMG versie, vaak zelfs meerdere.
uselessblogger zegt
@willeme: ik heb denk ik ooit eens gelezen dat het ook te maken heeft met het feit dat de 4gc niet in dezelfde fabriek wordt gemaakt waar de 4 coupe en convertible worden gemaakt. daardoor zou het praktisch onhaalbaar zijn.
87sandyd zegt
Straks worden te typenamen van BMW’s in cm’s met het aantal deuren -erachter….zoveel niches hebben die lui al gevult
Dutchdriftking zegt
Doe mij de RS3 sedan maar.
kennone zegt
Meh. Gewoon 2 deuren en een handbak
spylegion zegt
Gran(dma) coupe…
Shootingbrake M2!
dennisdd zegt
Is het niet gewoon de sedan waarvan iedereen al een jaar weet dat hij eraan komt maar ze er bij BMW nog niet uit waren of het onder de 1 of 2 serie zou komen te vallen? https://www.google.nl/search?q=bmw+1+sedan&rlz=1CDGOYI_enSR662SR662&hl=nl&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi455at0ZPNAhUHOsAKHZMVB-oQ_AUIBygB&biw=375&bih=591#imgrc=TvAITDFwVakjZM%3A