Eén van mijn favorieten van de afgelopen jaren, wordt langzaam betaalbaar. De hoogste tijd dus om een uitgebreid occasion aankoopadvies over de BMW M2 F87 te maken.
Een compacte coupé met achterwielaandrijving en een dikke motor: het is een recept wat ze in München goed beheersen. De klanten lijken er ook wel pap van te lusten, dus breidde BMW het aanbod uit. In 2010 kwam BMW met de 1M Coupé die in een gelimiteerde run werd geproduceerd.
M2 en M2 LCI met N55 motorblok
De in 2016 gelanceerde M2 had het bekende N55 blok met in dit geval 370 pk onder de motorkap. De mooie zes-in-lijn met een twinscroll turbo was te vinden in bijna alle BMW’s van 2-serie tot siebener.
Voor de M2 kreeg het N55 blok een hele reeks aan upgrades, die veelal afkomstig waren van het S55 blok uit de M3 en M4. Zo kreeg de N55 in de M2 onder meer andere gesmede zuigers, een aangepast krukas, oliepomp, carterpan en oliekoelers.
De carrosserie van de M2 is een stuk breder, evenals de spoorbreedtes: voor kwam er 64 mm bij, achter 71mm. Het maakt dat de M2 er een stuk dikker uitziet dan de reguliere 2-series.
M2 Competition en M2 CS met S55 motorblok
Het blok van de M2 was geen “echt” M-blok en vandaar dat de M2 Competition (rijtest) het 410 pk sterke S55 blok uit de BMW M3 en M4 kreeg. Het aantal turbo’s verdubbelde daardoor ook, de N55 heeft er maar één, maar het S55 blok is een twin turbo blok. De M2 CS (rijtest) kreeg weer wat extra vermogen: totaal is er nu 450 pk en 550 Nm beschikbaar.
Erg prettig is dat BMW nog de keuze biedt tussen handbak en een zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling. Een hardcore purist koppelt en schakelt het liefst zelf, hoewel de DCT bak de M2 CS een betere auto maakt. Met handbak duurt de sprint naar de 100 4,2 seconde, een M2 CS DCT doet het in 4 seconde rond. Aangezien de M2 CS standaard is voorzien van het M Drivers Pack is de begrenzer opgerekt van 250 naar 280 km/u.
Aandachtspunten BMW M2 F87
Als je een tweedehands BMW M2 F87 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is in orde, maar bekijk toch even de lijst met BMW M2 problemen van dit occasion aankoopadvies.
Carrosserie en interieur
- De wielkasten van de M2 zijn duidelijk breder en dat levert een klein nadeeltje op. De achterste wielkasten zijn vatbaar voor steenslag.
- Vooral de achterlichten hebben relatief vaker last van condensatie binnenin.
Onderstel
- Zowel de (optionele) keramische als de standaard stalen remmen zijn nogal lawaaiig en er komen snel steentjes tussen. Wat nog meer lawaai geeft.
- Keramische remmen waren een optie en gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk echter niet en ze zijn ook nog eens kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
- De spinning crank hub is het grootste issue qua aandrijflijn. De crank hub moet krukas en andere draaiende delen netjes synchroon houden. Als die mee gaat draaien, zijn de rapen gaar. Grote motorschade is onoverkomelijk. Het kwam ook wel voor bij de N54 en N55 motoren, maar het S55 blok kan er ook last van hebben. De kans is erg klein, hevige tuning en/of (zeer) intensief gebruik zijn risicofactoren.
- De door BMW gemonteerde chargepipe op een N55 is van vrij harde kunststof. Zeker bij getunede motoren gaat die de geest geven, dus die kan je beter preventief vervangen.
- Bij het S55 blok kan ook de pakking van de carterpan lekken.
- Bij hoog olieverbruik kan de carterontluchting of PCV klep defect zijn.
- Voor de met een N55 M2 geldt: thermostaten en waterpompen houden er nog wel eens mee op, dus houdt de temperatuur van de motor in de gaten. Een motor die niet op temperatuur komt of een continu draaiende fan zijn indicatoren dat een thermostaat defect is.
- De DCT bak wil nog wel eens stotteren in de eerste versnelling als alles koud is. Even gas geven en weer liften zorgt ervoor dat er netjes naar de tweede versnelling wordt geschakeld.
- Beide motoren houden van premium brandstoffen, helemaal als ze getuned zijn.
Elektronica
- Als de toeter van wat minder premium klinkt, dan is één van de twee stuks kapot.
- Richting aanwijzer naar rechts doet het soms niet. En nee, dit staat er niet om het stereotype van de linksrijdende BMW chauffeur weer eens voor het voetlicht te brengen. Er verschijnt een melding over een niet werkende knipperlicht op het dashboard. Soms lost het vanzelf op, maar mogelijk moet één of beide achterlichtunits worden vervangen. Alle lampen zijn LED exemplaren, dus vervangen van een los lampje zit er niet in. Zelden maken we het mee dat er zo’n hilarisch aandachtspunt is in een occasion aankoopadvies, maar het is echt een kwaaltje van de BMW M2.
- Het iDrive scherm houdt niet zo van koude: soms blijven ze dan helemaal zwart of gaan uit zichzelf door alle menu’s navigeren om het radiostation te veranderen of om die ene speciale vriend te bellen.
Merk Garantie
- Een BMW heeft fabrieksgarantie die maximaal 3 jaar geldig is vanaf de datum eerste toelating, maar dat is te verlengen. De BMW verlengde garantie is geldig tot 5 jaar vanaf de eerste registratiedatum met een maximum van 200.000 km. De garantie is overdraagbaar op een nieuwe eigenaar.
Motoren BMW M2
- M2 370 pk/ 465 Nm
- M2 Competition 410 pk/ 550 Nm
- M2 CS 450 pk/ 550 Nm
Aanbod BMW M2 F87 op Marktplaats
Op moment van schrijven staan er zo’n 30 BMW M2’s op Marktplaats.nl te koop. Prijzen variëren van €40.000 tot 140.000 voor een nieuwe M2 Competition. Voor het totale aanbod van de BMW M2 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Met dank aan Dubbelstein Jer de Fonkert voor het lenen van de BMW M2.
PunicaOase zegt
Nog best een flinke lijst.. Hele gave auto.. heerlijk als je vlakbij mooie slingerwegen woont :-)
Daihatsu Cuore zegt
Ik weet niet welke opmerking ik leuker vind – die van de toeter of de richtingaanwijzer.
pindakoning zegt
@Daihatsu Cuore: miss werkt de knipperlicht naar rechts bij niemand, enkel degene die het af en toe gebruiken zijn er achtergekomen
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Voor de zekerheid blijf ik er gewoon af, dan slijten ze ook niet.
maotje zegt
@Username_ladiesman217: zullen de overige verkeersdeelnemers je vast in dank afnemen.
SpeedGeek zegt
Wij rijden sinds enkele jaren met de S55 (laagste motorstond is al ruim boven de 500pk) motor in onze endurance auto. Top motor, aldus de persoon die de motoren bouwt. Wij gebruiken de originele timing en crank hub (sequentiële versnellingsbak) en nog nooit problemen gehad wat betreft timing. Wel kan de trekbout die de crankhub opsluit makkelijk krom trekken bij montage. Dit is alleen het geval als iemand al eens de crankhub heeft vervangen. Fabrieksaf hebben ze daar geen problemen mee. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een M2/3/4 let dan op het balans van de poelie. Slingert de poelie dan is er al aan gerommelt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mooi om te horen, maar N=1 dus dat noemen we anekdotische bewijs. Dat jullie er geen last van hebben, wil niet zeggen dat het geen zwak punt is natuurlijk. Andersom kunnen andere M2-bezitters problemen ervaren die niet in dit aankoopadvies zijn vermeld.
SpeedGeek zegt
@Username_ladiesman217: dat zal ik zeker ook niet ontkennen nee. Maar ik geef alleen even uit ervaring aan dat het een top ontwerp is. Het schijnt met name door de kickdowns veroorzaakt te worden. Een beetje sequentiële versnellingsbak is nog wel agressiever dan de versnellingsbak die in een M2 DCT komt. Maar goed, een M2 motor wordt niet ieder jaar open gemaakt voor controle zoals wij wel doen.
KEV9 zegt
In mijn ogen de mooiste BMW van dit moment
PunicaOase zegt
@soulmaster: dat is ook niet zo moeilijk tegenwoordig :-P
KEV9 zegt
Nou, zeg dat wel zeg. Wie de nieuwe neus van de BMW heeft ontworpen moet nodig zijn potloden inleveren, wat een vreselijk gedrocht is het geworden.
meetsysteem zegt
De 2002 tii van deze tijd.
troljedemoeder zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vaakbenjetebang zegt
Een auto waar ik van moet bekennen regelmatig te kijken wat hij nog kost. Er zit een heel sterke drang in mij om géén BMW te willen omdat het zo’n ontzettend voor de hand liggende keuze is, maar een M2 is van de auto’s die ik de afgelopen jaren heb gereden wel een absoluut hoogtepunt. Echt een auto waar je altijd grijnzend als een aap uitstapt na een stuk rijden en dat is het enige wat telt. De aandachtspunten vallen alles mee dus ik heb geen reden om hem van mijn shortlist te schrappen.
saxoke zegt
Ja jongens, dan zegt iedereen dat VAG en PSA probleem blokken maakt…. Bij BMW kunnen ze er ook wat van
civicfk3 zegt
@saxoke: 4 punten verdeeld over 2 blokken (n55 en s55) is veel?
anm2 zegt
@saxoke: het N55 blok in mijn M2 is echt een stuk betrouwbaarder dan de ‘PSA’ N18 in de vorige Mini van mijn vrouw. Mini letterlijk verkocht vanwege allerlei problemen met de motor.
monsieurleloure zegt
Een spinning crankhub, ik heb weer iets geleerd vandaag, had er nog nooit van gehoord.
En na een filmpje bekeken te hebben is de oorzaak zoals ik het begrijp een zeer matig ontwerp, 2 losse tandwieltjes op een lange bout die op hun plek gehouden moet worden door een moer zeer vast te draaien. Hoe verzin je zoiets?
Robert zegt
@monsieurleloure: dit heeft alles te maken met de alsmaar strenger wordende eisen aangaande de uitstoot. De makkelijkste manier om dat te bewerkstelligen is dat alles dunner, kleiner en lichter wordt ontworpen; zo hou je de wrijving- en warmteverliezen in toom, en daarmee het brandstofverbruik en de uitstoot binnen de perken.
Als je bijvoorbeeld eens kijkt naar de in- en uitlaatkleppen van een motorblok van 30 jaar geleden en deze vergelijkt met die van een motorblok van deze tijd, met een vergelijkbaar slagvolume, dan zie je dat alles heel iel is vormgegeven. ‘Vroegâh’ werd er bij twijfel iets altijd over-gedimensioneerd, in de verwachting dat iets dan langer mee ging of heel bleef. Tegenwoordig is dit juist het tegenovergestelde: men gaat zo dicht mogelijk tegen een ondergrens aanzitten. Dat kan, omdat bijvoorbeeld simulatietechnieken in CAD systemen veel geavanceerder zijn geworden, maar de marges tussen ‘blijft heel’ en ‘gaat toch nog kapot’ zijn zó veel kleiner geworden, dat de kans op schade door slijtage echt veel groter is geworden.
Wat ik hierboven niet heb gelezen, maar op andere fora regelmatig tegenkom, is dat de huidige generatie(s) BMW motoren vrij vaak te maken krijgen met bovenmatig snel verslijtende drijfstang- en krukas-lagerschalen; ook dit is weer een resultaat van ‘onder-dimensioneren’. En onder de streep levert dit vooraleerst een fors olieverbruik op (alhoewel BMW inmiddels 1½ liter per 1000 km ‘acceptabel’ vindt), en daarna een prijzige motorrevisie op.
Echt, ik durf de gok wel aan: het fenomeen ‘youngtimer’ is over 20-25 jaar volledig uitgestorven. Om de simpele reden dat de huidige generatie ICE auto’s gewoon die levensduur niet meer gaan halen.
melcon zegt
Ik had er ook nog nooit van gehoord en ook even een filmpje opgezocht maar inderdaad wat een kansloos ontwerp! Hoe verzinnen ze het en het mooiste is nog in het filmpje wordt een super eenvoudige en effectieve oplossing getoond waarmee het probleem gewoon nooit zal optreden door het toepassen van splines zodat de – inderdaad – “tandwieltjes” nooit over de as kunnen schuiven en dus ook niet afhankelijk zijn van het ongelooflijk vast draaien van een lange bout om op hun plaats te blijven. Waarom verzint BMW dit zelf niet(!).
@rrrobert 1,5 liter olie op 1000 km lijkt me juist iets wat regelrecht op de eisen aangaande uitstoot staat ;-)
Johanneke zegt
Dit is de laatste legendarische BMW, wat een rijdersauto, zeker met handbak. Rust zacht, lief puristenmerk.
The Stig NL zegt
@Johanneke: Laten we de hoop nog niet opgeven!
alfaqv zegt
Maar welke moet je dan hebben? De Normale, de competition of de (peperdure) CS?
En welke opties zijn een must?
ouwedibbes83 zegt
@alfaqv: volgens mij kwam uit de CS rijtest dat de meerprijs eigenlijk niet te verantwoorden was tov wat je er meer voor kreeg. Dan zou ik denken dat de Competition als grote voordeel voor waardebehoud de S55 motor heeft, een M blok. Maar of t verschil tussen de normale en de competition de meerprijs waard is, zou ik ook wel willen weten!
Alfonso_Alfist zegt
Dat van de knipperlichten herken ik van mijn 2-serie cabrio. Ook last van zowel links als rechts ligt aan de LED techniek van de LCI versie. Gelukkig werkt de aloude Alfa truc een paar keer slaan op het defecte onderdeel&het werkt weer.
Als budget keuze is ook een M140i of M240i goed te doen, motorisch minder problemen je mist vooral de dikke bodykit
anm2 zegt
@alfonso_alfist: verschil is echt wel groter dan alleen de bodykit. M2 is totaal andere auto qua rijden en beleving dan een 240i.
ouwedibbes83 zegt
@anm2: wil je dat iets meer toelichten? Lijkt me interessant, want het prijsverschil is ook significant.
anm2 zegt
@ouwedibbes83: M2 heeft het volledige onderstel (dempers, veren, draagarmen, etc) van de M3. Dit is vele malen sportiever dan het m performance onderstel van de 240i. Grootste verschil is echte het actieve M sperdifferentieel welke wel op de M2 zit en niet op de 240i. 240i heeft geen sper (wel achteraf te plaatsen). Daarnaast heeft de M2 aanzienlijk minder geluidsisolatie.
ouwedibbes83 zegt
@anm2: dank voor de toelichting, wordt gewaardeerd! Heb je zelf in beide gereden, of zelfs een van de twee in je bezit?
anm2 zegt
@ouwedibbes83: beide gereden en heb nu een M2.
Michel-GR zegt
En maar dat belachelijke marktplaats blijven promoten…echte auto liefhebbers kijken niet op die oplichters website. Gaspedaal is de website waar de verstandige autokoper op kijkt!