Er lijkt een dispuut te zijn over of de BMW M2 CS nou de meest briljante of meest tegenvallende stuurmansauto van het jaar is. Hoe zit dat?
BMW zat goed toen ze de 1 Serie M Coupé (E82) op de markt brachten. BMW M had zich al even niet meer vergrepen aan een BMW kleiner dan de 3 Serie. De 1 Serie Coupé bood een prima basis voor een kleine coupé met pit. De korte wielbasis en natuurlijk achterwielaandrijving zorgde dat journalisten en liefhebbers van stuurmansauto’s lovend waren over het recept van de 1M en velen durfden het destijds de leukste auto in productie te noemen. Dat terwijl die productie erg beperkt was. Het was bijna een speciaaltje te noemen.
BMW M2
Het zorgde ervoor dat bij de F-generatie BMW’s de 2 Serie (F22) gewoon als vast M-product kwam. De M2 (F87) wist in principe dezelfde gevoelige snaar te raken als de 1M. Compact, grote motor, achterwielaangedreven en de mogelijkheid om hem overal dwars te gooien. In zijn vierjarige bestaan heeft de M2 dezelfde gevoelens kunnen losmaken als bij de 1M. Een recept voor succes.
CS succes
Als laatste trekt BMW daarom nog even alles uit de kast voor de M2 CS. Lichtgewicht, meer pk en meer circuitgerichtheid. Wouter noemt in de rijtest van de M2 CS dan ook één van de weinige nadelen dat hij wat duur is, aangezien een reguliere M2 al zo goed is. Dat is echter een nadeel van de CS als je in de markt bent voor eentje. Als je de auto nou gewoon moet beoordelen op rijeigenschappen en de plezierfactor, is er dan veel mis mee?
Dispuut
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. In 2020 hebben zowel Evo als Autocar, twee welbekende Britse magazines, de ‘stuurmansauto van het jaar’ uitgeroepen. Evo zette de BMW M2 CS op plek één. Autocar zette hem op de laatste plek. Dit meningsverschil wordt gepresenteerd en deels uitgelegd door Dan Prosser, een autojournalist voor beide uitreikingen eens in de jury heeft gezeten.
Volgens Prosser ligt het aan de meetlat waarlangs beide bladen de auto’s leggen. De M2 CS wordt door Autocar meer gezien als een ‘alles-in-een-pakket’, waar vooral de rijeigenschappen ietwat klinisch dan wel niet emotioneel worden beoordeeld. Bij Evo is dat juist waar naar gekeken wordt en vooral het gevoel heeft prioriteit over cijfers. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat de M2 CS niet het meest indrukwekkende van het stel van Autocar was, omdat het ‘gewoon weer een M2 is’. Evo ziet het als een nieuwe auto op zichzelf, wat het wederom een fantastisch sturende auto maakt.
Nuance
Naast wat Prosser heeft gezegd is er ook nog de test van Autocar zelf, waar het blad zegt dat de auto niet de meerwaarde heeft die je denkt dat hij heeft. Je moet het zo zien: de BMW M2 CS doet niks in hun tests wat de M2 Competition niet ook al even goed deed, voor veel minder geld. Een beetje dezelfde conclusie dus als de rijtest van Wouter: de M2 CS bewijst hoe goed de M2 is, maar diezelfde goede eigenschappen kun je ook in de goedkopere Competition of standaard M2 krijgen (die je overigens voor veel minder geld (tweedehands) kunt krijgen), waarmee de meerwaarde van de CS moeilijk te vinden is. Moraal van het verhaal: het principe van de M2 als rijdersauto is niks mis mee en dat geld ook voor de CS. De kosten: die nekken de dure BMW M2 CS. (via DriveNation op Instagram)
atrak zegt
Uitmelken noemen ze dat. Gewoon een marketingplan.
alcantara zegt
Ja en vervolgens heb je zo’n auto van een ton of weet ik hoeveel gekocht en kun je amper het vermogen ergens aanspreken, op de snelweg zit je je binnen de kortste keren weer te ergeren aan je voorganger die lekker 100 blijft sukkelen op de linkerbaan. En op de mooie dijkwegen kun je ook prima uit de voeten met 250pk. En dan is het nog steeds opletten en afremmen voor ander verkeer. Dit land is gewoon een hel om te boenderen met meer dan 300pk, hoe meer pk hoe meer frustratie het oproept omdat je niet door kunt knallen.
dijan zegt
Klopt helemaal ,met meer dan 250 pk is 4×4 nodig.
saxoke zegt
@dijan: nee. Vind ik niet. Origineel had m’n auto 290pk, nu 388. Voorwielaandrijving en echt best goed bruikbaar. Je moet gewoon opletten dat je niet als een idioot plankgas geeft als je vertrekt. Stoplicht sprintjes hebben geen zin, hoewel t met de juiste band best meevalt, 100-200 sprintjes daarin tegen zijn heerlijk. Goeie sper en goeie banden, dat heb je nodig.
s2000vtec zegt
Crimineel ben je als je nog ergens van 100 naar 200 accelereert.
saxoke zegt
@s2000vtec: het liefst nog in een schoolomgeving. Wat een debiele reactie! En nu een normale reactie –> Nooit in Duitsland op de snelweg gereden? Seconde of 10 duurt t maar, en enkel waar het kan.
s2000vtec zegt
Ongehoord, achterbaks en asociaal. Gelukkig is het binnenkort waarschijnlijk in Duitsland ook verleden tijd. Dit soort agressief, egoistisch rijgedrag is niet meer van deze tijd.
misschienjemoeder zegt
Ik hoop toch dat je sarcastisch bent😂
dijan zegt
Hoi , denk dat je een Sea t hebt? Ik heb bij mijn eeste Audi A3 van 2013 standaard 180 pk ,laten chippen tot 260 pk ,was echt bijna niet mee te rijden met nat weer. Toen een nieuwe S3 gekocht standdard 300 pk ,chippen tot 350 pk en probleemloos ,ook met nat weer . Nu hen ik een A5 standdard 245 pk quattro en na chippen 310 pk 490 nm en geen problemen met tractie.
saxoke zegt
@dijan: ja. Een Leon Cupra. Spijtig genoeg geen 4wd. Dan kon ik wel zonder te denken plank gas geven. Al bij al valt t echt heel goed mee
Arie Jan zegt
@alcantara: Niet alleen vermogen, koppel en aandrijving zorgen voor een bepaalde rijbeleving.
saxoke zegt
@ariejan: klopt. Er zijn auto’s met 100pk of zelfs minder die veel plezier kunnen geven.
s2000vtec zegt
Mijn Renault 4 met 34 pk !
guido93 zegt
@alcantara: koop en fiets en kijk aub niet meer op Autoblog na zo’n reactie
nord zegt
Ik vind het een leuke auto.. maar moet inderdaad niet teveel kosten want hoe je het wendt of keert het is gewoon een erg simpele 2 deurs met veel te veel pk. Die Duitsers hebben de wind in de rug en durven daardoor maximaal te vragen. Respect daarvoor, dat wel.
s2000vtec zegt
De Duitsers hebben de wind in de rug ? Ze lopen achter en moeten alle zeilen bijzetten om over 10 jaar nog mee te tellen. Het VW-concern mag blij zijn dat ze nu een CEO hebben die zich daar ook ten volle van bewust is. Nu alleen nog de acherstand inhalen.
raoufff zegt
Erg mooi spul waar je geen fuck aan hebt hier in NL, dus doe maar gewoon een private lease Kia Picanto.
mwti zegt
@raoufff: veel rijplezier dan maar….
s2000vtec zegt
Helemaal mee eens. Volslagen onzinnig.
kniesoor zegt
Lijkt me een geweldig ding, maar wel erg prijzig. Dus toch maar niet.
mwti zegt
Veel mensen stappen bij deze prijzen over naar bijvoorbeeld Porsche.
nicolasr zegt
We hadden in principe ook best zonder dit artikel gekund. Want naast dat je niks nieuws zegt, begrijp ik eigenlijk niks van je nou probeert te zeggen. En wat heb je überhaupt gezegd? Zeg eens?
Kan overigens ook aan mij liggen. Maar toch.
piebepost zegt
Dat denk ik inderdaad, want het is voor mij in ieder geval behoorlijk duidelijk.
rubend zegt
Volgens mij zit er een behoorlijk groot verschil tussen de divers M2 uitvoeringen. Oorspronkelijk had de M2 namelijk niet de motor van de M4. Latere versies echter wel. Welke wel, welke niet dat weet ik helaas niet. Maar het schijnt nogal een verschil te maken. Andere wijzigingen deden volgens mij veel goeds voor het weggedrag.
Onehp zegt
@rubend waarheid. Op de originele M2 kreeg de ophanging best wat kritiek. Setje Öhlins ofzo kan dat natuurlijk ook wel oplossen voor veel minder geld…
Rhyo zegt
@rubend: dus dat. Volgens het artikel lijkt het alsof de auto’s op elkaar lijken terwijl het in werkelijkheid hele andere auto’s zijn. Ook qua beleving. De eerste generatie M2 klinkt totaal anders (in positieve zin).
saxoke zegt
Op die manier bekijk ik een auto ook. Mooi voorbeeld de Focus RS van de 2e generatie en mijn Cupra. Die Focus: schitterende auto als je enkel naar het sportieve kijkt. Neem je er de dagelijkse bruikbaarheid en het comfort erbij in rekening, dan is de Cupra opeens een fijnere auto. Ik zeg altijd: de leukste is de Focus, de Beste is de Cupra. Een auto moet, als ik m dagelijks moet gebruiken, vooral bruikbaar zijn waar hij normaal voor dient. Daarbij komt dat de Cupra qua sportiviteit meer dan genoeg te bieden heeft om het beetje sportieve chauffeur dat in me zit te kunnen plezieren.