Men neme een dik blok en maakt deze nog dikker.
Het kan niet anders dan dat de introductie van de BMW M2 Competition voor jeuk heeft gezorgd bij tuners. BMW M GmbH lepelde immers het gretige blok van de M4 (S55) in de kleinere 2 Serie. Het enige wat de tuners moesten doen is de ware power eruit vissen.
In de M2 Competition levert de geblazen zes-in-lijn standaard 410 pk. Het blok kan echter met gemak meer peekaa’s met zich meedragen. Zo levert deze motor in de M4 GTS bijvoorbeeld 500 pk. Het vermogen werd kunstmatig in toom gehouden om te voorkomen dat de M2 Competition de M3 en M4 niet voor aap zou zetten.
Dahler (bekend van die M2 Cabrio) is één van de eerste tuners die de M2 Competition bij de kladden pakken. Ze zijn niet te zuinig te werk gegaan, want de tuner heeft de heetste 2 Serie voorzien van maar liefst 540 pk en 730 Nm koppel. Dit is meteen het topmodel, er komt ook een ‘instapper’ met 510 pk en 700 Nm koppel. Wat dit betekent voor de acceleratietijden is niet bekendgemaakt. Vooral in de tussensprint zal het extra vermogen benut worden. De 0-100 tijd zal nauwelijks afwijken in vergelijking met een reguliere M2 Competition door de kwispelende achterwielaandrijving.
Naast een motorische kietelbeurt, kreeg de M2 Competition een nieuw uitlaatsysteem, andere remmen en andere vering. Dit alles rolt op enorme 20-inch wielen, die voor het mooie beter een maatje of twee kleiner konden zijn. Optioneel is het mogelijk om bij Dahler een rolkooi en kuipstoelen mee te bestellen, mocht je van plan zijn met de gepimpte M2 Competition op het circuit te gaan.
ritchie zegt
Wat een plaatje zeg
baklava zegt
Ik houd het niet allemaal meer bij, maar is dit niet gewoon een 1 serie coupe?
991gt3rs zegt
@baklava: wat doe je hier eigenlijk?
roquez zegt
@baklava: Misschien moet je het toch maar weer wat gaan bijhouden. Dit is tegenwoordig de 2 serie.
baklava zegt
@roquez: dank. Beetje hetzelfde als wat ze gedaan hebben met de 3 serie coupe dus
granlusso zegt
@baklava: Yesss
qvdweide zegt
@baklava: al een jaartje of 4..
por100 zegt
@baklava: de motoren hebben tegenwoordig een turbo … dat je het even weet.
Oja, sommige modellen hebben tegenwoordig nieren en sommige zelfs voorwielaandrijving. En ze hebben de BMW ziel verkocht aan commercie
Verder rijdt het nog wel een beetje
Maar nu ben je weer bij
JanJansen zegt
Krijg je er ook een kortingskaart bij voor de bandenboer?
peug206 zegt
@janjansen: kun je zelf vast regelen.
ikleesookoverautos zegt
Die rode antenne.. waarom? +5pk?
mashell zegt
@ikleesookoverautos: er staat een zwitsers vlaggetje op. Dat is bedoeld als waarschuwing aan andere verkeersdeelnemers.
Jantje_555 zegt
even wat M4 GTSen te kakken zetten, heerlijk. Maar inderdaad, liever de stock M2 of BMW OEM velgen monteren!
gillesvda zegt
Hmmm Frank Van Meel schept in het interview met Wouter op over de remmen van de M2 competition en Dahler verandert ze toch
peug206 zegt
@gillesvda: tuurlijk. Waarom zou je met m2 schijven willen rollen als je nog een maatje groter kan richting GT?
kingdante zegt
@gillesvda: staat ook mooier ten opzichte van de grotere velgen.
skinnybmw zegt
Erg fijn apparaat! Denk dat ik deze boven al z’n concurrenten zou verkiezen…
alcantara zegt
Pohhh, dikke blok mang!
kniesoor zegt
Ze zijn qua maatvoering misschien een beetje op ‘t randje, maar vind de velgen desondanks best kunnen.
milieumeneertje zegt
Ik weet niet waar dat carbon-werk onder de motorkap vandaan komt? Maar dat had beter gekund.
cpp1 zegt
In deze hoedanigheid erg geslaagd.
patrick7788 zegt
bommetje, alleen jammer van het inmiddels erg verouderde binnenkant ! , neem als voorbeeld audi of mercedes, is toch veel mooier dat nieuwe dashboard !!, begrijp t niet meer van BMW , ook de nieuwe 3-serie heeft weer dat fantasieloze binnenkant. wordt tijd voor andere ontwerpers daar.
mashell zegt
@patrick7788: BMW is een conservatief merk. Daar gaan de veranderingen langzaam, dat willen de klanten ook zo, een BMW rijdt je immers niet omdat die hip is.
berlinetta zegt
@patrick7788: Deze auto is om mee te rijden, niet om Apple fans in het interieur te lokken.
patrick7788 zegt
@berlinetta: klopt, maar wat wel eens een keer moderner worden, het oog wil ook wat hoor, ik rij zelf jaren bmw , maar zit toch stiekum te kijken naar de nieuwe rs3 , vind deze toch wat meer af van binnen.
evdw zegt
@patrick7788: Ik hoop wel dat je het dan over de limousine versie hebt, prachtige bak!
kniesoor zegt
@patrick7788: ‘t is de keus tussen een AWD meisjeswagen met aaibaar interieur en een RWD mannenauto met een nogal zakelijk sober binnenwerk. Wordt een soort gendertest voor je ?
aquila2003 zegt
Oh man! Anyday!
BrutaalAapje zegt
Iemand zei dat de nieuwe 3 eerder een 5 serie is. Deze 2 lijkt me een lekker alternatief voor de 3… ;-)
evdw zegt
Bommetje in de overtreffende trap! En ook nog eens prachtig om te zien. Opzeker een toekomstige klassieker.
beamdoubleyoufan84 zegt
Waanzinnig mooie auto, de “lichte” subtiele tuning, maakt het naar mijn idee meer compleet, dat de competition al was. Goed geslaagd project mi (veel andere tuners zijn té extreem naar mijn smaak).
Benieuwd naar toename in performance die de motor teweegbrengt in de M2 competition (cijfermatig), ideale track speeltje voor de gelukkigen die zich er een kunnen veroorloven.
Onehp zegt
@beamdoubleyoufan84: ideale 4-zits track speeltje, voor het ultieme trackspeeltje nog steeds 400kg+ te zwaar…. (DKG met opties ingewogen op 1700kg EU (mét chauffeur 75kg dat wel, maar die zit ook in de gewichtsopgave van het gros vandaag))…
beamdoubleyoufan84 zegt
@Onehp: bedoel je de 400 kg in het algemeen, refererende naar mijn verkapte woordkeuze? (voor mij wenselijk had beter gestaan)
Of geef je hierbij aan dat de DKG’s die BMW gebruikt 400 kg zwaarder zijn dan een handgeschakelde?
Onehp zegt
@beamdoubleyoufan84: “ideale track speeltje” refereerde ik naar.
Ideaal is, gevoelsmatig, minstens 400kg lichter maar dat is helemaal willekeurig mijn idee. Begrijp me niet verkeerd, heerlijk kar een M2C, en ideaal in de zin dat je een bruikbare wegauto hebt waar meerdere vrienden of zelfs familie mee kan, en die dan ook veel fun op circuit kan geven.
Onehp zegt
Beetje meer info over de aanpassingen die gedaan zijn was welkom geweest. Of een linkje ernaar… 780Nm en een manuele bak klinkt alvast spannend, voor de koppeling dan…
En geen prijs?
tjorque zegt
Lijkt me zonder TC nauwelijks rijdbaar… het ding kwispelt als de staart van een overactieve puppie na een dagje wachten op z’n baasje met zo’n bakken vermogen …
Desondanks wil ik hem gerust een keertje proberen ??
kareljansen zegt
Blij om te zien dat er ook nog gewoon normale artikelen worden geschreven zonder allemaal vergezochte verwijzingen en toffe woordgrappen ?