En dat is eigenlijk best goed gelukt.
Die Fransen, ze boffen maar. De BMW-importeur in het land heeft recentelijk een wel heel smakelijke versie van de M2 Competition (rijtest) aangekondigd. Voor de vijfenveertigste verjaardag van de 2002 Turbo komt het met een eerbetoon op basis van de voorlopig krachtigste 2 Serie.
Of nou ja, dat is wellicht een ietwat overdreven manier van spreken, want in werkelijkheid is de M2 Competition Héritage precies hetzelfde als het productiemodel, maar dan met een aantal verwijzingen naar het verleden. De Héritage Edition, die onthuld werd op het circuit van Magny-Cours, heeft bijvoorbeeld een aantal stijlelementen in de bekende kleuren van de 2002 Turbo. Onder andere op de neus, de zij en de spoiler van de auto vinden we de rood-blauwe strepen.
Daarnaast heeft BMW France een aantal logo’s en platen in en op de M2 Competition geplakt, om aan te geven dat het om de gelimiteerde Héritage Edition gaat. De importeur zal in totaal niet meer dan veertig exemplaren van de auto op de markt brengen. De Héritage is in Frankrijk 7.000 euro duurder dan het origineel.
Die prijs komt overigens alleen door de innerlijke en uiterlijke aanpassingen, niet door motorische upgrades. De M2 Competition Héritage Edition behoudt zijn 410 pk sterke drieliter zes-in-lijnmotor. In vergelijking met de 2002 Turbo is dat trouwens wel een behoorlijke stap vooruit. De sportieve 2002, de eerste naoorlogse auto met een turbomotor, kreeg destijds ‘slechts’ 170 pk.
cazzo046 zegt
Zou het eerder de Bull Caca Edition noemen.
cpp1 zegt
Wat nou eerbetoon…waarom altijd die eeuwige zwarte grill? Gewoon mooi chroom zoals het origineel. Veel mooier en netter.
hallokroket zegt
@cpp1:
Chroom is zooo oubollig, zeker op zo een beest zouden chromen nieren compleet misstaan.
m550d zegt
Erg subtiel en daarmee erg strak! Ik ben fan.
lincoln zegt
Vette hommazie ..
Rick-dos zegt
€7000 voor wat plakkertjes…
gandini zegt
hoekomjevanjegeldaf.nl
ghost zegt
Wat een slap aftreksel. Maatje van mij had een M2 met exact een soortgelijke livery van M-performance maar dat was ten minste zichtbaar. Hier zie ik gewoon een witte M2C met 3 stickers…
sleepyj zegt
De kleur komt niet echt overeen.
Hubert zegt
Zet die 2002 hier maar voor de deur.
Die nieuwe mogen ze houden.
dirkv zegt
Alle twee zeer begerenswaardig maar ze lijken in niets op elkaar.
ghengiskhan zegt
Met 1 ding hadden ze er een mooie ‘replica’ van gemaakt. Maar ik zie geen ‘TURBO’ in spiegelbeeld op de spoiler staan. Gemiste kans.
Toch wil ik ‘m wel.
Arnoud zegt
Tien keer betere hommage:
https://www.autoblog.nl/archive/2008/10/27/rijtest-video-bmw-125i-performance#comments
emping zegt
7k voor wat stickers en badges waar die eigenlijk langzamer van wordt, juist.
E34M5Touring zegt
Geen Turbo in spiegelbeeld op de voorbumper…. Wat een aanfluiting…
dper4mance zegt
@e34m5touring: precies dit
skinny058 zegt
De 2002 Turbo de eerste auto met turbo? Niet waar:
“However, the first car to ever get boost was as American as apple pie. Back in 1962, General Motors decided that the 3.5-litre V8 under the hood of the Oldsmobile Cutlass just didn’t have enough power. Instead of looking to GM’s legendary arsenal of small and big-block V8s, however, Oldsmobile decided to do what nobody else had done before. Working with industrial turbo manufacturer Garrett, Oldsmobile created the now-legendary JetFire V8 in 1962. It was available as an option package on the F-85 Cutlass that same year.”
https://www.carthrottle.com/post/a-brief-history-of-turbochargers-in-cars/
supercarboy zegt
wat blijft die 2002 turbo toch een prachtige auto
mpgc zegt
@supercarboy: mee eens, blijft een schitterende auto om te zien. Zou er graag ook eens mee willen rijden, al schijnt het wel een turbo van het type aan/uit te zijn ?
C220AMG zegt
Hee een ’02! Zo kwam ik enkele jaren geleden een bij het doorbladeren van een oud fotoalbum een foto tegen van mijn vader met zijn bmw ’02 touring die hij destijds nieuw had gekocht…. Nouja, laat ook maar…