
De BMW M2 Competition is voorzien van een crank hub upgrade. Daarnaast heb ik nog meer te melden. Tijd voor een update!
De tijd vliegt voorbij met de BMW M2 Competition aan mijn zijde. Inmiddels ben ik dik door de 20.000 gereden kilometers gegaan. Blijkbaar behoor ik, in Nederland tenminste, tot een select clubje eigenaren dat het ding gebruikt waarvoor ‘ie gemaakt is: rijden!
De meeste exemplaren zie je gebruikt aangeboden worden met kilometerstanden van 50.000 of minder. De mijne is de 90k inmiddels gepasseerd. Je kunt er wel naar kijken, rijden is toch het leukste wat er is met een BMW M.
BMW M2 Competition crank hub upgrade
Bij dit soort auto’s hoort keurig onderhoud, maar het is ook niet gek om plaaggeesten uit de weg te gaan. De plaaggeest van de M2 Competition en de M3 en M4 van deze generatie? De crank hub.
De crank hub zit tussen de krukas en de distributieketting. Bij de S55 is het zo dat deze kan doordraaien. Dit kan weer zorgen voor motorschade, waarbij de schade al gauw in de vele duizenden euro’s loopt. Met name getunede S55’s zijn vatbaar voor het issue, maar er zijn ook gevallen bekend van standaard motoren die hierdoor in de soep lopen.

Met de S58 heeft BMW dit opgelost, maar met de S55 moet je zelf in actie komen. Je kunt de gok erop wagen en gewoon door blijven rijden. Toch heb ik ervoor gekozen om mijn BMW M2 Competition te voorzien van een crank hub upgrade. Ook al is de motor nog helemaal standaard.
In Nederland is Mosselman Turbo Systems een bekende leverancier van het installatiepakket. Het distributietandwiel maakt men vast aan de crank hub, waardoor deze niet langer kan doorspinnen met motorschade tot gevolg. Mijn BMW M2 Competition was toe aan onderhoud, ik heb toen ook een afspraak gemaakt met BMW specialist Gijsbertsen om de crank hub upgrade te laten uitvoeren.
Het blok zelf zag er top uit en ook lekker schoon. Altijd goed om te horen!




Crank hub upgrade kosten
Jullie vinden het altijd heel leuk om te weten hoeveel wij autobloggers verbrassen aan onze auto’s. Dus ik ga met de billen bloot. Pin je niet vast op het exacte bedrag, een offerte voor jouw S55 kan allicht afwijken. Ik vertel je in elk geval mijn situatie.
Ik heb 4.000 ekkermannen overgemaakt voor het onderhoud en de crank hub upgrade aan mijn BMW M2 Competition. De prijs voor de crank hub inclusief montage ligt ergens tussen de 2 en 3 mille. Het overige bedrag was voor onderhoud, plus nieuwe remblokken en een fix aan het differentieel. Dat laatste zweette een beetje, wat nu is opgelost. Verder olie, filters, apk’tje, het gebruikelijke spul.

Door de crank hub upgrade niet uit te voeren hou je inderdaad duizenden euro’s in je zak. De kans bestaat echter dat je op termijn veel meer geld kwijt bent als het echt mis gaat. Bovendien vind ik het een beetje kolder om te bezuinigen op een performance auto als de M2C. De peace of mind is me bovendien iedere cent waard.
Wintersport
Net als vorig jaar fungeerde de 2 Serie weer in 2025 als wintersportmobiel. Toch altijd weer een beetje spannend om met dit type auto naar de sneeuw te gaan. Geen vierwielaandrijving en meer dan 400 pk kan tricky situaties opleveren. In tegenstelling tot vorig jaar is de auto verlaagd en zit er ook nog een carbon splitter aan de voorzijde. Recept voor (zelf opgelegde) nachtmerries natuurlijk.
Niets van dit alles hoor! Alles zit er nog op en het is helemaal goed gegaan in Oostenrijk. Met de auto tenminste, ik had een gekneusde pols opgelopen. Risico van het vak hè. Ik kan dit verhaal typen met twee handen dus dat is ook helemaal goed gekomen.

Het ritje naar de wintersport was opnieuw een bevestiging waarom ik zo gek ben op deze auto. Voor de winter-setup staat de BMW op Michelin Pilot Sport Alpin in combinatie met 18 inch velgen.
Op tempo richting Oostenrijk blaffen, und weer naar huis. Ja, het zuipt als een ketter als je het gas in trapt. Maar dat is een goed excuus om af en toe je benen te strekken, toch? Tenminste, dat zeggen al die EV-vakantiegangers die bij de snelladers staan.
De cruise control stond op 190 km/u, wat een lekker tempo is om te kunnen rijden als er nauwelijks verkeer is op de weg. Ik ben fan rijden op snelheid. Verhalen dat het juist vermoeiend zou zijn herken ik me niet in. Dat ligt heel erg aan het type auto. Een modern BMW M-product is comfortabel genoeg om in rust en stilte om op hoge snelheid te rijden. Een M5 zou het nog relaxter hebben gemaakt..

Vooral op de weg naar huis was het een feest. Relatief weinig wegwerkzaamheden en weinig verkeer op een vroege zaterdagochtend op weg naar Nederland vanuit Oostenrijk. Er moest vier keer getankt worden. Op Instagram vroeg een Autoblog-lezer me: is de tank zo klein of zuipt ‘ie zoveel? Allebei. Per keer tik je toch tussen de 60 en 70 euro af.



En door
Met de crank hub upgrade plus onderhoud achter de rug kan de BMW M2 Competition er weer keihard tegenaan. De eerste rit van het jaar met de wintersport zit er alweer op. Kan niet wachten om de zomerjetsers er weer onder te knallen en weer een jaar mooie meters te maken met deze fijne compagnon. Die me overigens in de afgelopen 20.000 kilometers heel trouw is geweest. Geen storingslampjes, geen kuren, geen gezeik. Top! Even afkloppen.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
- Citroën 2CV6 van Michel
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
Maar 3500 rpm bij 190 op de teller op benzine, dat heb ik nog nooit eerder gezien. Eens dat het een fijne snelheid is als er weinig verkeer is. Persoonlijk heb ik een hekel aan de mensen die vinden dat ze 230+ ofzo ‘moeten’ rijden. Doe gewoon +-190, lekker in een treintje op de linkerbaan. Gaat snel zat en is nog veilig om te doen.
En iedereen met zo’n auto zou toch die crank upgrade moeten doen. Dure performance auto = dure kilometers. Als je dat niet kan of wil betalen moet je zo’n auto niet rijden. Dus gewoon netjes gedaan, en nu zorgeloos genieten weer.
Valt toch mee qua toeren? Lang leve slagvolume ;).
Grootste slagvolume waar ik mee gereden heb was 2.5 v6 denk ik, en die had een 5 bak
190 rijden denk ik eerder 5000 toeren bij.
Voor de rest zijn het allemaal 2.0 etjes met of zonder turbo. En EV’s. Moet wel eens verandering in komen. Keer iets bijzonderders rijden.
Het is een moderne turbo motor. Logisch dat ze er een versnelling opgezet hebben waarmee je een beetje normaal lange afstanden kunt rijden.
Heb me even ingelezen in dat ‘crank hub’ verhaal. ‘t Is iets wat – if at all – voornamelijk voorkomt bij S55’s die flink zijn opgevoerd en/of waar langdurig heel hard mee gereden wordt (denk aan stevig doorstampen op circuits). Bij standaard 431 peekaa versies komt het sowieso zo goed als nooit voor, een ‘incidence rate’ van 1-1,5 procent. Zie o.a. plemps op sites als Bimmerpost over dit onderwerp. BMW heeft er in Europa – i.t.t. bijvoorbeeld lagerschalen bij de S54 blokken – ook geen recall voor gedaan.
Klopt, de kans is zeker klein. En toch zijn er ook in Nederland gevallen waarbij bijv een handmatige downshift op een stock S55 ervoor heeft gezorgd dat de crankhub in de soep loopt met flinke motorschade. Die paar duizend euro is peanuts op de aanschaf van de M2 Competition, daarom heb ik het ook gedaan. Door de Akrapovic doet de mijne ong 450 pk/600 Nm, iets meer dan stock. Maar het is altijd een afweging, zeker weten!
@amghans Het zijn altijd dit soort indianen verhalen die in Amerika ontstaan. Omdat ze daar zo gigantisch lomp zijn met tunen en onderhoud zelf doen.
Voor de N55 lees je het ook, maar ik geloof het wel.
On-topic: leuke update weer. Dat op snelheid rijden juist tegen vermoeidheid herken ik 100%. Ik blijf er juist gefocust door en 190 km/u is een hele, hele fijne kruissnelheid met weinig verkeer.
Lekker ook die classic ski vakantie strepen op de auto. Lekker smerig, hou er van.
Hobby auto’s mogen vertroeteld worden, logisch dat je de mod hebt laten uitvoeren. Op de aanschafprijs stelt het idd weinig voor dus waarom niet als je daardoor weer peace of mind hebt?
Blijft een leuke wagen, maar ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar montage van de zomerwielen… ;-)
enorm!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik begrijp de magie van een echte M motor (de S-motoren) niet in combinatie met het dagelijks inzetten en flink kilometers maken. Het kleine stukje extra potentie van de motor ten opzichte van de dikste normale motor is voor dagelijks (straat) gebruik voor mij niet de moeite waard om dit dure onderhoud en hoge gebruikskosten te verantwoorden, hoe gaaf de techniek ook is.
Nou, van een rotonde afkomen en het ding vervolgens doortrekken tot 7.000 rpm met een ietwat kwispelende kont. Of iemand voor je gaat een baan opzij en je doet even een kickdown. Een M is niet alleen de motor: het onderstel, de remmen en het sper op de achteras maken het tot een compleet pakket dat een M leuker maakt dan een gewone BMW. Dan zijn er nog de looks en het gevoel in het interieur dat je toch in iets speciaals zit. Dat is voor mij iedere eurocent waard.
Heb crank-hub probleem aan den lijve ondervonden met (toen) mijn M3 comp. In Corona tijd ff naar Duitsland om top te proberen. Bij exact 300 km/h (en nog gas over) BOEM, alles rood in het dashboard
. Langs de weg gezet en weer geprobeerd te starten. Motor draaide wel rond, maar aandrijfriemen stonden stil. Dan weet je dat het foute boel is
. Auto terug laten brengen naar dealer in Nederland, en ja hoor motor total los. Ach, onder garantie een nieuwe gekregen (even leuk feitje, kosten € 25K). Vervolgens was de nieuwe motor NIET uitgevoerd met de upgrade? De reden was, omdat BMW Nederland het probleem niet erkende !!. Uiteindelijk na de garantie periode het probleem in Duitsland laten fixen, kosten toen (2021) €1600 inclusief alles. Kon er zelfs op wachten (+/- 6,5 uur). Dus wil iemand het laten uitvoeren, kijk ff in Duitsland. Zijn diverse bmw specialisten die dit doen, en man die jongens dat weten waar ze het over hebben. Na crank fix kreeg ik de garantie tot 800 pk
. Heb de auto verder standaard gelaten, was al bruut genoeg. Overigens komt het niet door het vermogen maar door de downshift. De M kan behoorlijk agressief terug schakelen door de dubbele koppeling waardoor er een hoop krachten op de krukas komen te staan.
Kijk, een ervaringsdeskundige!
Volgens mij is ook de overgang van slip naar grip (einde drift bijv) een boosdoener.
Precies, brullen met die spullen!
bwoaaap