Grote vlammen uit de uitlaat en het gefluit van enorme turbo’s: de BMW M1 en de Porsche 935 racen door de Zandvoortse duinen.
Tijdens de Historic Grand Prix op het circuit Zandvoort komt de Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM) dit weekend in actie. In de Duitse historische racescene worden oude Duitse helden al jaren vertroeteld en nog steeds stevig op hun staart getrapt. De DRM doet oude tijden weer helemaal herleven. De grote blikvangers zijn de oppermachtige Porsche 935 en de BMW M1. Dat zijn nog eens zescilinders uit de oude doos!
Te midden van de haast ontelbare hoeveelheden 911’s vallen de 935’s extra op. De aflopende neus met de lampen helemaal onder in de bumper, de nóg bredere en wildere wielkasten achter en natuurlijk de twee bijna buiten de auto uit stekende turbo’s, maatje koekenpan. De bekende Porsche-tuner en raceteam Kremer bouwde diverse generaties van een eigen doorontwikkeling van de 935. In 1976 kwam de K1, gevolgd door de K2 en K3 (niet de Vlaamse popband, -red). Zo’n K2 en K3 zijn dit weekend te zien op Zandvoort.
De BMW M1 weet uit zijn 3,5 liter zescilinder het allermooiste 6-in-lijn-geluid te toveren dat de Beierse ingenieurs maar konden verzinnen. De styling van de auto is helemaal jaren zeventig, met de scherpe wigvorm en de strakke vouwen die toen heel modern waren. Het was BMW’s eerste echte raszuivere sportwagen met middenmotor. Sindsdien is er eigenlijk niet meer zo’n type BMW geweest. Alle toppers zijn grote coupés met de motor voorin. Met een beetje goede wil is de i8 een soort van uitgestelde spirituele opvolger van de legendarische M1.
Het DRM-veld is zeer divers en ook kleinere auto’s met minder vermogen doen mee. BMW’s designchef Adrian van Hooydonk rijdt met een BMW 2002 ti. De Nederlander heeft het racevirus helemaal te pakken. Vorig jaar reed hij met een fabrieks-M3 E30 op Zandvoort, en voor de Historic Grand Prix van dit weekend pakte hij zijn eigen 2002 ti. Tegen het geweld van de M1 is zijn ti’tje niet opgewassen, maar hij snijdt de Tarzanbocht met evenveel enthousiasme aan als de grote kanonnen.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!
MaartenD zegt
De Porsche 935 in Martini livery is toch wel mijn favoriet http://srv2.betterparts.org/images/porsche-935-03.jpg
gieltj zegt
Zieke vlammen uit die M1! Whaaa
reventon zegt
Ik vind het wel belabberde foto’s bij het artikel. Ze hadden wat mij betreft wat beter hun best mogen doen.
gash zegt
Reden er ook Porsches mee?
kapiteinaudi zegt
@gash: Nee.
spotu2 zegt
Wauw. De 24 uur van Zolder is dan toch interessanter hoor ;)
toniominestrone zegt
Er reed ook nog een Bmw M1 silhouet mee uit de IMSA serie, wel met Chevy motor, maar de originele witte Procar was toch wel het neusje van de zalm.
carmasterr zegt
@toniominestrone
Ja, die Amerikanen waren het zat om te wachten op de beloofde turbomotor die ze van BMW zouden krijgen. Dus werd er.besloten om er maar een smallblock in te gooien. Hij was wel sneller dan de originele witte M1…
dikdraak zegt
Wat een monster, die 935. Droomauto.
knipperlichtje zegt
Ik hoop dat BMW M ooit nog eens een opvolger voor de M1 maakt. Audi Quattro gaat lijp met de fantastische R8, Mercedes AMG trok alle registers open met de fabuleuze SLS en begint nu aan de GT, en de huistuner die in hun varianten van normale BMW’s bewijst dat ze die andere twee overklassen als het gaat om pure rijdynamiek…
maakt er geen
toniominestrone zegt
@knipperlichtje: Wat is er mis met de Z4GT3?, die blaast toch een aardig potje mee in de FIA GT-series.
dikdraak zegt
@toniominestrone: …en is jammer genoeg niet weglegaal.
toniominestrone zegt
@dikdraak: Dat geldt ook voor de R8 en de SLS uit de GT-series.
dikdraak zegt
@toniominestrone: En waar maak jij uit op dat knipperlichtje het over de GT-series heeft?
hamerhaai zegt
@toniominestrone: Dat GT in knipperlichtje zijn bericht sloeg op het nieuwe Mercedes model dat komen gaat, niet op GT-series racers. De R8 en SLS zijn gewoon straatlegaal. Domme vent.
toniominestrone zegt
@hamerhaai: Jij denkt ook, ik ga eens lekker simpel reageren, niveautje!
hamerhaai zegt
@toniominestrone: Simpel reageren? Voor jou bleek het niet te simpel anders. Simpele vent haha
carmasterr zegt
De “Spirit of Le Mans” Corvette was ook wel een flinke nekkendraaier en trommelvliesvernietiger). Die bulderde overal overheen.
Ook de Jägermeister 635 CSI was het aanhoren wel waard.
davelepeef zegt
@carmasterr: qua geluid stond ik zeker te kijken van die BMW 635!! Mooiste wagen op de baan was toch de Kremer Porsche, óf die Jägermeister 911…
papa zegt
@davelepeef: welnee… porsches zijn per definitie niet mooi natuurlijk. Een M1 of een de Tomaso zijn natuurlijk veel mooier.
davelepeef zegt
@papa: jaah de witte M1 was top, de Tomaso was volgens mij niet echt vlot, wel een knappe wagen. Qua sexfactor scoorden de Porsches veel beter.
arii zegt
Hoebedoelje ‘die achterbanden van de martiniporker zijn retedik’??
thomcarspotter zegt
De afterparty in Zandvoort centrum was ook zeer geslaagd! Foto’s en video’s volgen!
roppp zegt
Die groene Vaillant nr 51 hebben we vroeger natuurlijk allemaal zelf gehad van Bburago