Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Bij verjaardagen liggen die twee het liefst heel dicht bij elkaar, bij de zescilinder van BMW was ‘het gaan’ wellicht beter verder de toekomst in geschoven. Met steeds scherpere milieuwetgeving kon zelfs de ‘beste motor evah’ niet meer gehandhaafd worden. Het is echter ook een teken dat BMW Motorsport vooral vóóruit wil. De M3 V8 moet het stokje over gaan nemen en gezien de verkoopaantallen gaat deze daar prima in slagen.
Bij de introductie van de Z4M was al aangekondigd dat dit blok daarna geschrapt werd. Nog één maal moest de beste motor van 2001 toegepast worden in zijn meest pure vorm. En niet alleen in 2001 viel de zescilinder in de prijzen, maarliefst zes jaar achtereen was het de beste motor in de 3-4L klasse.
De kracht van de motor zat hem in de extreme prestaties en souplesse. Zelfs in de VS, het land van de rare milieu-regels en inferieure brandstof wist de 3.2L er nog een verbluffende 333pk uit te persen. De koppelkromme was vlak en het klimmen in de toeren ging soepel. De beloning op toeren was ook groot, een soundtrack die zijn weerga niet kent was in de complete toeren-range te beluisteren.
Het is een motor om te herinneren en om nog eens lekker van te genieten als de kans daar is om een E46 M3(/CSL) of Z4M te rijden. Daar laten we het nu dan ook bij, het is niet alsof de productie van de Rover 3.5 V8 stopt. Wel verdient de zescilinder het om nog eens over al die kleine en grote computer speakers te brullen. Wie kan de beste soundtrack vinden? De muziek(met begeleidend beeld) van dit meesterwerk is welkom op Autojunk, danwel in de comments. (via: Jalopnik.com)
Klik op de plaat voor een groter exemplaar.
1er reihe zegt
mooi geschreven! *doet traantje wegpinkt*
dekster zegt
Eén van de mooiste motoren ooit.
Olaf90 zegt
De auto met hét mooiste geluid ooit. De M3 CSL… Wat zou ik er graag eens in rijden.
AutoInformatief zegt
Prachtig geluidje om even goed mee wakker te worden zeg!
Misschien dat ze achter een paar jaar zeggen dat ze ivm downsizen met een nieuwe sterkere zescilinder komen.
lincoln zegt
wat anders dan ..
vooruitgang stagneren in de naam van nostalgie/historie ??
kan toch niet ..
het was trouwens toch een halfbakken ding met een identiteits probleem ..
geen L4 .. geen V8 .. net er tussen in ..
moet toch een verschrikkelijk leven hebben als L6 ..
ben blij dat ie uit zijn lijden verlost wordt ..
1er reihe zegt
@lincoln: zo wat dacht jij, ik ga weer eens even kijken of ik met één van mijn onzinreacties wat fans uit de tent kan lokken? Ik zou eerder blij zijn als jouw computer uit zijn lijden verlost wordt…. ;)
Gnermo zegt
Geweldig filmpje! Die 1973 3.0 CSL, prachtig!
Rick dos zegt
De beste soundtrack?
Ik had niks.
Ik ben dus maar ff snel mijn tuin ingerend met mijn trompet en heb dit filmpje geschoten…
http://nl.youtube.com/watch?v=KuZ5Xbt8-00&eurl=http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=military%20funeral%20trumpet%20taps&um=1&ie=UTF-8&sa=N&
*snif* Ik mis je nu al…. *snif*
lincoln zegt
@1er reihe .. nee .. dit keer was ik serieus ..
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: nu snap ik dat je de XJC verkocht hebt… ;)
Samen met de BMW 6-in-lijn is de Jag 6-in-lijn een van de fijnste motoren ooit.
Een V8 vind ik lekker klinken, maar ik vind ’t toch een beetje meer ‘hillbilly’. Best jammer dat ze er niet mee doorgaan.
lincoln zegt
@1er reihe .. en er zijn er zoveel gemaakt dat je 3000 jaar oud moet worden voordat ze een zeldzaamheid gaan vormen ..
DavidZ zegt
Betrouwbaarheid was niet het sterkste punt van die 3.2 liter las ik. Best belangrijk. Hij kan wel een mooi geluid maken….moet ‘ie ’t wel eerst doen natuurlijk….:)
BMWMSERIES zegt
NICE NICE NICE !!! :D
wilco zegt
Dit is en blijft de mooiste 6 cilinder ter wereld. Qua geluid sterk genoeg om een V12 te beconcurreren.
Edje® zegt
Snif… ik zal je missen mooie 6 in lijn… en dat geluid in het filmpje van JC… wauw…
AtakanGül zegt
Mooie Motor :D echt waar!
sebastianchubasco zegt
toch jammer dat het niet verder evolueert. ik heb het altijd een mooie opstelling gevonden, een achterwiel aangedreven zes in lijn. de zwaartepunt voordeel van de ligging (zoveel mogelijk gecentreerd op de lengteas). de kleine dode punt, daardoor een zijdezachte loop zonder truckjes toe te hoeven passen als balansassen. ook kan de 6 uitstekend ‘ademhalen’ aangezien de luchtinlaat eenvoudig blijft door de ruimte en motoropstelling. ik vraag me af waar het pijnpunt ligt van het niet verder willen ontwikkelen van deze 6 in lijn. aangezien downsizing toch het toverwoord is.
Jordey zegt
Vraagje: Krijgt de nieuwe Z4 M dan de V8 uit de M3?
BmwMPower zegt
Graag 3 minuten stilte.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Why god, why!??!
timberleek zegt
waarom gaan de beste altijd het eerst.”snik”
Timmah zegt
Tsss , eerst wat japannertjes gaan afkraken en dan gezamelijk een rouwstoet organiseren omwille van een stukje metaal….
Komaan Autoblog , laat het niet uit de hand lopen zou ik zeggen.
m5 zegt
* hangt bmw vlag halfstok*
guzmann zegt
Een van m’n persoonlijke favorieten:
http://www.autojunk.nl/clips/view/130426
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ Timmah:
Tja echte autoliefhebbers hé.
Japannertjes doen ons niet zo veel.
En dit was wel ongeveer de best engine ever!
Stahlblau zegt
Jammer, vond de 3.2 zes-in-lijn van BMW M GmbH juist zo enorm BMW M. In elk geval meer als de V8 en de V10.
RenesisHP zegt
Zonde van zo´n lekker motorblok. Vooral die van de e46 CSL is heerlijk.
De e46 CSL is imo de mooiste BMW ooit. Ik heb er jaren geleden al een AutoArt model van gekocht(enige BMW model). Sindsdien heb ik er pas 1 real life gezien.
Normaal ben ik niet zo van de eenheidsworst BMW’s. De e46 CSL is daar dus echt een uitzondering op.
Van wie mag ik hem lenen?
kyanite zegt
Lekker belangrijk weer. Ooit gehoord van stilstand is achteruitgang? Nee? Toch is het zo, ontwikkelingen gaan door, ja ook voor BMW. Tijd voor nieuwe blokken, maar goed daar zijn ze druk mee bezig.
AriM6 zegt
@ Timmah
Het is wel de beste motor ooit gemaakt.
De Japanners hebben nog nooit zoiets gemaakt.
zoals corrado vr6 slc/BMWe30 al zei , Japanners doen ons niet zo veel
guzmann zegt
http://www.youtube.com/watch?v=4E2ooCkW4jI
M-lover zegt
een e46 m3 csl, mijn droomauto… met zen mooie csl velgen, voorbumper, kontje… *snif*
Maar de turbo-duivel zal de mensen verleiden met pk’s ,tot de atmosferische motor verdwenen is uit onze herinneringen, amen ;)
des zegt
http://www.youtube.com/watch?v=qju9iEFqp3Y
Gert zegt
M3 CSL, nog steeds een van de gaafste auto’s waar ik ooit mee gereden heb.
Hans328i zegt
Troost je, de 6-in-lijn blijft nog jaren te horen op de Nordschleife in de VLN series en 24h. Ga gewoon eens luisteren.
En kijk op: http://nl.youtube.com/watch?v=NTHvWWYVVXA
ook de S50 motor!
Svensson zegt
@ Hans328i:
In de basis ook een S50 ja, maar dan met zo’n 100pk meer dan standaard :twisted:
romo zegt
Jordey schrijft,
28 December 2008 om 12:31
Vraagje: Krijgt de nieuwe Z4 M dan de V8 uit de M3?
Nee; die past er niet in volgens BMW.
Dan de de fantastische 6 cilinder; ik zal hem missen. Ik heb met de E46 M3 een fantastische tijd gehad ondanks dat het geen CSL was. Blok dat van alle markten thuis is ( of je nu aan het boulevard cruisen bent of hem flink van jetje geeft). Met een benzine verbruik dat ( voor zo`n blok) meer dan uitstekend is. De V8 kan die vergelijking niet aan, das een echte zuipschuit.
Niet dat het verbruik bij dit soort karren van belang is, maar het verschil in negatieve zin voor de V8 is fors. Met de E46 M3 tussen de 1 op 9 a 1 op 11 ( snelweg). De E92 M3 toch 1 op 6,5 gemiddeld.
Anyway; de 6 cilinder was briljant, IMHO had een V8 niet gehoeven, ik hoop dat de volgende generatie weer naar een 6 in lijn gaat……..( zonder turbo hoop ik, maar denk het niet)
Solstice zegt
Jammer. Het tweede turbotijdperk lijkt te zijn aangebroken, maar ’s zien hoelang we dat zullen volhouden. Ik had liever gezien dat ze wat meer aan stroomlijn/gewichtsbesparing deden, in plaats van de ‘makkelijke’ weg (drukvulling op kleinere motoren) te kiezen.
GOD zegt
CSL is echt een legende net als het geluid en het blok.
ik snap dat een 3,2 in lijn tegenwoordig niet meer voldoende is maar een V8 is weer te overdreven.
er valt niks meer uit de 3,2 te persen, het blok zat al aan de max.
daarom was ie ook op 8000 rpm begrensd. om toch nog betrouwbaarheid te geven. sommige hier zeggen dat ie niet betrouwbaar is maar dat licht puur aan hoe je er mee omgaat en onderhoud.
maar zoals ik laatst al zij heb ik liever dat ze een 3,8 6 inlijn maken inplaats van een V8. daar kunnen ze 400PK uit halen net 105PK/L
ik vergelijk het met porsche die net dat beetje voorsprong haalt met hun 6 cilinder die wat meer pk heeft en wat meer betrouwbaarheid etc. omdat hun
6 cilinders een wat grotere inhoud hebben.
maar er is nog een andere verhaal en dat is het homologatie verhaal.
daarom zal bmw eerder voor een V8 gaan.
of ze moeten maar met een 5 serie gaan racen en de M3 laten voor wat het is.
de M3 is tegenwoordig geen M3 meer.
Rfreak zegt
http://www.youtube.com/watch?v=wPyoiouZckM&feature=related
Heerlijk blok !!!
Rfreak zegt
Edit @ hierboven: Foutjee, dat is de E36.
http://www.youtube.com/watch?v=inuwUncuw7Q
Die dan. Speakertjes wel goed luid natuurlijk.
vincent zegt
jammer, maar de v8 is ook wel lekker. Er is nu wel een stukje van de ziel van bmw weg.
JanJansen zegt
Voor iedereen die nog durft te beweren dat de nieuwe v8 in de buurt komt van dit blok, hier een direct vergelijk:
http://www.petrolhead.nl/2007/08/video_bmw_m3_vs_m3_csl.php
Ik ben niet zo van het zwart-wit kijken maar kom op zeg, hij is niet voor niets uitgeroepen tot de beste motor in de wereld.
CSL zegt
De beste sportmotor uit de geschiedenis lijkt mij. Al vanaf 1991 onverslaanbaar en steeds verbeterd tot de huidige Z4M/CSL. In 1995 van die heerlijke 3liter 286pk naar 3.2l met 321pk en dubbele VANOS en in 2000 naar 343pk met DBW(wat niet hoefde van mij) en 2003 360pk voor en 3.2.
Waar ze bij bijvoorbeeld Audi/vw al jaren niet boven de 250pk komen voor de 3.2. Die M blok is niet kapot te krijgen, echt super sterk.
Ik vind het geluid wat de blok prodceerd uitermate gaaf, laat taan het uitlaatgeluid met fatsoenlijke dempers. 400pk uit het blokje is ook geen enkel probleem. Echter ik vind als weinigen beter dat er een lichtere hoogtoerige en sterkere V8 in plaats is gekomen, die ook nog eens makkelijk te tweaken is.
Kan niet wachten op de Volgende Z4M met die heerlijke V8.
romo zegt
M-Variante nicht in Planung
Dynamisch tritt auch das Motorenportfolio des neue Z4 an. So stehen ausschließlich potente Sechszylinder zur Wahl. Basistriebwerk ist ein 2,5-Liter-Reihensechser mit 204 PS. Darüber sorgt ein Dreiliter-Sauger mit 258 PS für die nächste Leistungsstufe. Top-Motor ist ein Dreiliter-Bi-Turbo mit 306 PS. Vierzylinder- oder eine M-Variante sind derzeit nicht in Planung. Serienmäßig sorgt bei allen Aggregaten eine manuelle Sechsgang-Schaltbox für die Kraftverteilung auf die Hinterräder. Optional können die kleineren Aggregate auch mit einer Sechsgang-Sportautomatik kombiniert werden. Exklusiv dem Bi-Turbo vorbehalten bleibt das Doppelkupplungsgetriebe mit sieben Fahrstufen.
Zur Grundausstattung aller Modelle zählen jedoch eine Euro 5-Einstufung sowie die Bausteine des Efficient-Dynamics-Pakets wie Bremsenergie-Rückgewinnung, elektromechanische Servolenkung, bedarfsgerecht gesteuerte Nebenaggregate, Schaltpunktanzeige und Leichtlaufreifen.
http://www.sportauto-online.de/aktuell_U_sport/nachrichten/hxcms_article_517628_14469.hbs
Herke zegt
Erg jammer.. maar inderdaad er is een tijd van komen en gaan. wat een eer voor de mooiste bmw, E46 m3 csl dat die zon super motor mag dragen :D
Silverarrow zegt
“NICE NICE NICE !!! :D”
Zie hier het bewijs dat 1 op de 5 BMW-fanboys alleen plaatjes kijkt.
Jammer dat ’t blok moet verdwijnen, hopen dat ze een waardige opvolger produceren.
Jordey zegt
Wat dachten jullie van deze 2 schoonheden:
http://www.youtube.com/watch?v=Ecf2hbxwpX8&feature=related
michiel zegt
<3
Hans328i zegt
Beste JanJanssen,
het vergelijk gaat niet alleen om het blok maar meer om het pure van de CSL tegenover het alledaagse van de V8, het hele pakket dus. BMW is wel in staat om ook een M3CSL van de huidige 3 te maken. Neem maar van mij aan dat die de e46 weer overtreft…
John zegt
Lincoln heeft duidelijk nog nooit het genot mogen ervaren om met een L6 te mogen toeren. Zelf rijdt ik al een tijdje met een V8, maar ik heb nog steeds goede herinneringen aan m’n L6 tijden (heb vele modellen met L6-blokken gereden) en sluit ook zeker niet uit dat de volgende weer een L6 wordt.
Over het verbruik: Dat is zoooo afhankelijk van het rechtervoetje. Ik haal met m’n V8 makkelijk 1 op 10 à 11, maar met hetzelfde gemak (en meer genot :) ) 1 op 5. Jaren geleden sprak ik een man die met z’n M3 met een gemiddelde van 1 op 18 uit Zuid-Frankrijk was komen rijden … achter de caravan van z’n broer in de luwte :)
Johnie-boy CSL zegt
Dan hebben jullie deze video nog niet gezien!
Keihard uber die autobahn! (jammer van de muziek tussendoor maar motor is nog goed te horen ;)