Hoeveel paardenkrachten zijn nog te overzien voor BMW M GmbH producten?
De pk-wedloop begint een beetje uit de hand te lopen. BMW M heeft noodgedwongen voor vierwielaandrijving gekozen voor onder andere de M5 en de M8. Grote kans dat de M3 en de M4 ook met BMW M xDrive uitgerust zal worden.
Het automerk moest eigenlijk wel. De vorige generatie M5 en M6 hadden 560 pk op de achterwielen. De M5 30 Jahre had zelfs 600 pk op de achterwielen. Het hoefde maar een beetje nat of koud te zijn of de hulpsystemen konden aan de gang.
Uiteindelijk is gekozen voor slimme vierwielaandrijving. Net als bij Mercedes-AMG, kwam er een systeem dat het vermogen op de vooras kan loskoppelen. Zo heb je toch nog honderd procent van de vermogen op de achterwielen, mocht je dat willen.
Met vierwielaandrijving is meer vermogen goed mogelijk, maar wat is de grens? Inmiddels is 625 pk bij BMW M het nieuwe normaal. Er zit nog meer in het vat, zeker als toekomstige performance auto’s een hybride zullen zijn. Met de hulp van een elektromotor is honderd pk erbij peanuts.
De kans dat we naar 700 pk gaan met de auto’s van BMW M is niet ondenkbaar. Volgens Markus Flasch, CEO van BMW M, is er geen plafond als het gaat om vermogen. Dat vertelde hij in een interview met Whichcar.com.au. Voor de Nederlandse koper angstaanjagend gevaarlijk voor het roze pasje. Een zuchtje gas en die 100 km/u is gepasseerd. Nog iets meer gas en voor je het weet moet er een tijdelijk afscheid van het rijbewijs worden genomen.
bmwm8gc zegt
Ze moeten gewoon weer normaal doen en eventueel een supercar maken, of een echte sportwagen
brammetjedeb zegt
@bmwm8gc: maar dan moeten ze allemaal normaal doen. Herenakkoordje sluiten.
rolandrru zegt
Technisch knap, maar praktisch steeds minder zinvol. Het zou leuker en in zekere zin innovatiever zijn als ze meer in de ontwikkeling van lichte auto’s staken. Altijd interessant maar zeker als je aan de (ondersteunende) batterij moet van groot belang voor het rijplezier.
ttr6 zegt
helemaal mee eens. Onzin, die PK race. Maak een lichte auto. Het ging toch om “Freude am Fahren” ….700 PK en 1800 kilo?
laptom zegt
@rolandrru: helaas rijden er vaak ook mensen in die een gevaar op de weg zijn en met zo’n auto wordt dat niet beter.
ericd zegt
Misschien kunnen automakers zich weer eens focussen op auto’s die ook leuk zijn om tot aan de 100 km/u ‘hard te rijden’. Dat gevoel wat je vroegah in een Austin Mini had. Nu zijn veel van die 300+ pk auto’s zo super competent en geisoleerd van de rijderservaring dat je zo 180 rijdt terwijl je voor je gevoel misschien 80 reed… Je weet wel de verdediging die je vaak aangevoerd hoort worden als ze staande worden gehouden in het TV programma ‘Wegmisbruikers’. Overigens… wat een lelijke kont die M8.
golf1985 zegt
@ericd: daarom rijd ik ook het liefste in mijn oude golf terwijl ik nog kan kiezen uit twee nieuwere auto’s voor de deur. Geeft je tenminste het idee dat je er iets voor moet doen.
flutterby zegt
@ericd: elektrische auto’s zijn leuk tot de 100, daarna missen de meeste vermogen.
SpeedGeek zegt
Ik denk dat Ericd met name het lage gewicht bedoeld. En dat is nou niet het sterkste eigenschap van een elektrische auto.
mashell zegt
400pk is niet ongebruikelijk voor een elektrische auto (e-tron, GLC, Model 3) dus ze hebben bepaald geen gebrek aan vermogen. Ik denk juist door de efficiency van een elektromotor de acceleratie naar die 100 zo snel gaat en boven die 100 de luchtweerstand merkbaarder wordt je beleving is dat het minder snel gaat, terwijl het nog steeds sneller gaat dan bij een verbrandingsmotor (die veel van de energie niet omzet in aandrijving maar in warmte en geluid).
SpeedGeek zegt
Mijn eerste auto was een klassieke Mini, daarna een e30 en mijn huidige is een e46. Hoewel het vermogen, comfort en wegligging beter werd gedurende de auto nieuwer werd, werd de absolute lol minder. De snelheid waarmee je met een Mini een rotonde kon pakken was gelimiteerd aan wanneer jij van je stoel afglijdt.
Rick-dos zegt
Ach ja, als je in de hedendaagse oppervlakkige maatschappij leeft dan is het heel interessant om te roepen dat je 1000pk in je M3 hebt. Voor degene die wel wat meer diepgang hebben dan dat is dat helemaal niet meer interessant of indrukwekkend. Maar goed, dan ben jij degene die gek is en het allemaal niet snapt…
mark997gt3 zegt
Ergens moet het een keer ophouden. In Japan waren auto’s gemaximaliseerd op 280 pk. Dat lijkt me niet meer haalbaar. Maar een herenakkoord tussen BMW, Audi en Mercedes zou niet slecht zijn. 750 pk lijkt mij een mooie grens. Al is dat natuurlijk al belachelijk.
Ilquadrifoglio zegt
Dan kunnen ze bij Jaguar, Alfa Romeo en Maserati lekker doorknallen inderdaad ;-). Super veel vermogen in dat soort auto’s heeft overigens weinig zin vind ik. Zeker de Duitse 3 zie je op elke straathoek in burgerversie staan. Je bent dan alleen wat sneller weg dan de persoon in de auto met vrijwel dezelfde koets, maar dan met een doorsnee Diesel.
knapzuur zegt
Is dat niet net zo’n mooie afspraak als van die verrekte tweewielers die niet harder dan 299 gaan.. op de teller.. ;)
tttijn zegt
750pk beging t net een beetje spannend te worden.
bpc zegt
Op granturismo dan , ik durf betwijfelen dat je al is met 750pk, laat staan meer op de limiet gereden hebt, sterker nog ik weet auto’s waarmee je met de helft vam dat vermogen het niet droog houdt
petroldrinker zegt
Tja, als je het kwijt kan op de weg waarom dan een plafond inbouwen? als je het niet kwijt kan is de lol er vanaf (vond ik met mn turbo E46 M3 tenminste)
karaya zegt
Dit is een betere kop: BMW M: we hebben geen plafond qua gewicht
The fastest lorries of the world.
rrk147 zegt
Zolang er geld mee verdiend kan worden, zal dat plafond er ook niet komen. Veel Duitsers rijden nu max 250, met bijbetaling wordt ook verhoogt naar 280, en soms met nog extra geld naar 310. Het doet het in de kroeg of op een verjaardag toch lekker om te vertellen hoeveel pk je hebt, en dat je net iets meer hebt als de buurman. Want een groot deel (inclusief mijzelf) kan er nauwelijks mee om gaan of het potentieel benutten
Die 250 km/u is natuurlijk al behoorlijk snel, maar met 600 pk of meer is die snelheid wel echt snel bereikt.
karhengst zegt
Tja, ze doen maar. Het is immers een belangrijk getalletje voor in de brochure en uiteindelijk wil men meer verkopen dan de concurrentie. De allure van de topmodellen is door het gebrek aan zondagse racerij (wint “mijn” merk vandaag?) en een overdaad aan overlast in de straat al lang niet meer wat het was.
De huidige AMG/M/RS topmodellen zijn me te schreeuwerig, de subtoppers bevallen me beter. En daar waar in de jaren je een hele peer was als je auto de 200 aan kon tikken, is het tegenwoordig slechts de instapdiesel die het mogelijk niet trekt. Een beetje Duitse leasediesel moet ook haast het elektronisch anker al uitgooien bij de 250. Dus cool om te zien wat de merken aan technologie weten te ontwikkelen om de paardenstal in bedwang te houden, maar eigenlijk gaan dat soort vermogens nergens meer over.
Frenkyboy zegt
Geen plafond hebben en dan een foto van een cabrio plaatsen…
I see what you did there @RubenPriest :)
tjorque zegt
Ik heb een micropenis, doe mij maar een M6 met 7000pk aub.
mashell zegt
Sorry, maar bij die aandoening is de behandeling geen M6 maar een lompe Amerikaanse pickup op LPG.
willemveenstra zegt
Ze zijn al jaren verkeerd bezig bij M. De auto’s worden groter en zwaarder en dus lomper. Het is goedkoper om meer pk erin te drukken dan auto’s lichter maken. Ook bij porsche is 1600kg plus het nieuwe normaal. Colin Chapman zei ooit: Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere.
jometdebanjo zegt
Dat BMW maar eens een M5 maakt die fatsoenlijk klinkt. Als een echte
v8