





BMW heeft aangekondigd zijn M Performance-lijn door te trekken naar de kleinere viercilinders. De 2 liter diesel-blokken krijgen er een oppepper bij, waarmee eigenlijk de rol van de vroegere x23d-motoren overgenomen wordt.
Dit is goed nieuws voor de dieselboys die niet pak hem beet een ton hebben liggen voor een snelle zespitter, maar voor wie vier cilinders afdoende zijn, zeg maar het overgrote deel van de kopers dus. Dankzij softwarematige aanpassingen en het monteren van een grotere luchtkoeler bereikt het vermogen met 200 pk nu 100 pk/liter, het maximumkoppel stijgt naar een zeer nette 420 Nm. De sterkste viercilinder-diesels (x20d) hebben momenteel 184 pk en 380 Nm.
Leggen we de specs van de niet meer leverbare x23d er naast, dan komt dit blok met 204 pk en 400 Nm erg dicht in de buurt. Deze was er echter alleen als 123d, terwijl je M Performance-kit beschikbaar komt voor de 120d, 320d en 520d. Met behoud van garantie uiteraard, want BMW, altijd hongerig naar je extra centjes, schroeft hem er zelf op.
Voor een later tijdstip kondigt BMW eveneens een verdere uitbreiding van M Performance voor zijn benzinemodellen aan, een mooi vooruitzicht voor diegenen die wars zijn van dieselolie.
Ik hoop niet dat hij er echt zo uit komt te zien, dat zou pas broedermoord zijn…
Koop je een m550d, met dikke zescilinder, 381 pk, en 740 mm, verschijnt er even later een vierpittertje dat er veel bruter en sneller uitziet, dan voel je je toch even hard genaaid…
@jonkie: het m-uiterlijk zal ook op de 550 te koop zijn zonder dat je performance parts hebt
@jonkie: De uiterlijke opties zijn al eventjes verkrijgbaar, en die kan je ook gewoon op je 114i zetten, als je wilt.
Cool, ze leveren nu ook een petjes uitvoering af fabriek….
@jrk68: De petjes kunnen dit niet betalen.
@berlinetta:
In dat geval is dit dus een knap zinloze auto….
En nou gaan alle BMW rijders de bijbehorende stickers bestellen …
@norge: @jrk68: Ik denk ’t niet Peppie & Kokkie, als het net zo prijzig – al dan niet nóg duurder – word dan het Performance spul voor bijv. de E9x reeks, zal een petje dit niet kunnen betalen. Peperduur spul is ’t.
Dit moet je écht niet doen voor die paar extra pk’s, dit is echt voor men die gewoon wil opvallen, want ga alvast maar budgetteren, dit kost zakken met geld.
@kaasboerin: het zijn astronomische bedragen, die ik – eerlijk gezegd – totaal niet kan plaatsen. Aftermarket (in Duitsland) kan je bijv. een alcantara pookje en stuur bestellen…en dat voor 1/3e van de prijs.
@Megakix: En weet je wat het vreemde is?
Die betreffende PP uitlaat kostte bij Eisenmann(daar komen ze vandaan) zelf zo’n 100-150 eu duurder dan bij BMW zelf.
Maarrrrr, ik weet niet wat dit nieuwe M Performance grapje kost, ik vermoed goedkoper, anders zouden ze er niet ‘ineens’ zoveel aandacht aan spenderen.
@kaasboerin:
Is niks vreemds aan, BMW neemt hoogstwaarschijnlijk duizenden uitlaten van hun af, en jij maar één.
@jack_abarth: Dat is ’t ‘m nou juist, ik zie ze bijna nooit, zelfs niet op BMW fora.
Maar je hebt idd een punt.
@kaasboerin: Is helemaal niet vreemd, die BMW performance uitlaten komen van dezelfde productielijn als de AMG en de Porsche uitlaten die ze bij Eisenmann produceren. Als jij er zelf een bestelt voor jouw auto dan krijg je niet een zo’n standaardproduct maar een handgemaakt product.
@kaasboerin: De prijs valt mee voor het extra vermogen wat je krijgt .
En je houdt garantie.
Tevens gaat dit verhaal alleen over het motorische gedeelte en niet over de stickers.
Ik ga voor de touring!
@kaasboerin: Bovendien, veel dealers in NL weten zelf bijna niet eens dat ’t bestaat, dus ze moeten ’t wel flink gaan promoten want het is dus vrij onbekend bij de consument.
Ik was zelf bijv. de eerste die een PP bestelde, en een maat voor ’t eerst de Performance intake bij een andere dealer.
Als het puur om vermogen te doen is, kan je dan niet beter een x25d kopen? Dat is inmiddels ook dezelfde 2 liter diesel met 218pk en is verkrijgbaar voor de 1-serie en 5-serie. Ik ga ervan uit dat deze dus ook wel beschikbaar wordt voor de nieuwe 3-serie. Dit lijkt me dus compleet nutteloos…
@koenmb: het is ook tamelijk nutteloos…en zal in Nederland al helemaal niks toevoegen. Voor de extra prijs van Performance kun je ook een 330d gaan kopen / leasen. Maar dan zónder rukstickers, speciale velgen en remmen, en wat alcantaratroep. De Performance uitlaten…tsja, ga dan direkt door naar een Akro.
@Megakix: Geloof het of niet, maar sommige mensen (ook in NL) zullen wel gaan voor deze meuk…
@Emile_Benz: tot op heden hebben ze met Performance nog geen enkele auto weten te verkopen in Nederland (behoudens de showmodellen, die dikke korting kregen).
@Megakix: er wordt ook veel naderhand op de wagens geschroefd. Meestal door de hobbyisten zelf…
@jonkie: Sorry je ziet toch wel meteen het verschil tussen dit lelijke hok en een m550d????
Waarom zetten ze er niet ‘gewoon’ de motor in van de 125d?
Was BMW net zo goed bezig qua styling, maken ze toch weer een proleten-versie… Jammer!
Komt ie ook voor de X3 2.0d. Mijn vrouw heeft er een met 184pk.
@ericc: wou je even kenbaar maken, dat jouw vrouw de kostwinner is thuis ? ;)
Joh, en laat haar anders doortuffen naar een chipboer, dan ram je zo 235Pk in het ‘gedrocht’ X3.
@Megakix: nja, die nieuwe vind ik wel mooi!
Ach opzich leuk, mocht je het geld niet hebben voor een echte ‘M’kun je met dit pakket toch je auto iets opleuken.
Heel dik, knap interieur ook.
En BMW d’r lievelings interieur kleur is….
Zwart!
Hier wordt je spontaan depresief van..
En die (inmiddels) oude 250 CDI van Mercedes heeft nog steeds 204 pk en 500 Nm, nuja het kunnen niet allemaal motorenbouwers zijn hé…
@StijnB: Troll ftl.
@StijnB:
Heeft ook maar 10% meer motorinhoud…
@StijnB: BMW is de betere motoren bouwers van de 2 hoor.
Nou… Dit zit er goed uit. Als een M3 en een 320d sex hebben, komt dit eruit.
Vind dat wat mager, uit de 180 dCi van de Laguna GT halen ze 225pk/500nm
@dutchiehd: en bij hoeveel tpm…?
Zou leuk zijn als je dit ook op je EDE kan bestellen ;)
@griffendahl: alles kan. Zolang je maar geld meeneemt…
Is niets nieuws.
E90 320d met performance kit gaf ook al 190pk en rond de 390nm dacht ik.
Oooow da’s wel lekker, van 380 Nm naar 420 Nm, … eens bellen met dealer of dat bij het eerste servicebeurtje meteen gedaan kan worden.
Ik heb de dealer gevraagd, deze gaf aan dat deze mogelijk niet voor de EDE beschikbaar komt… ivm emissie eisen… (Zucht)
Erg jammer, zou erg graag dit willen bestellen op mijn EDE!
@woudstraatje: Dan bestel je de onderdelen los. Via internet of een specialist (niet zijnde de dealer) en schroef je het er zelf op. Ff iemand (zoeken op de bimmer-fora naar mensen met de juiste OBD-apparatuur) met de computer e.e.a. in laten programmeren op de boordcomputer en klaar.
Maar eigenlijk vertoon je nu “Prius-racer-gedrag”…
@Emile_Benz: Klopt, maar 20% bijtelling is meer dan genoeg over een auto van 50.000 euro. Daar verdiend de overheid genoeg aan!
Ik heb mijn Audi A5 illegaal getunned, toen was ik bij een kapotte turbo mooi de sjaak! Leasemaatschappij deed moeilijk, etc.
Ik wil mijn EDE met behoud van garantie tunen!