BMW M Performance zoekt nieuwe niches op.
Jarenlang wist BMW de verleiding te weerstaan. Terwijl concurrent Mercedes al lang en breed op zo’n beetje elk model een AMG-badge plakte, was BMW terughoudend. Een aantal puristen bij het merk hadden het idee dat ze de legendarische driepoot moesten koesteren. Zo’n M-badge, die stond ergens voor. Die kon je niet zomaar op een zware SUV plakken. Dat zou de zaak verwateren. Hoe hard de Amerikaanse en Aziatische markt er ook om riep, kwam er zelfs geen M7.
Helaas konden de marketingpipo’s het succes van AMG natuurlijk niet ontkennen. Dus kwam er in 2009 de X5M. En in 2012 werd er weer een nieuw trucje verzonnen, te weten ‘M Performance’. De eerste auto met deze nieuwe aanduiding was nota bene een diesel in de vorm van de M550d. Net als in het verleden al gebeurde bij bijvoorbeeld de M635Csi, stond bij M Performance modellen de ‘M’ vóór de ‘normale’ typeaanduiding. Door ‘M Performance’ kon BMW de M-badge verbinden aan enorm veel auto’s. Tegelijkertijd kon het morrende puristen voorhouden dat M Performance toch echt wat anders is dan een ‘échte’ M. En passant vormde het nieuwe label ook een mooie basis om een berg extra peperdure M Performance parts te verpatsen.
Deze strategie bevalt het merk kennelijk zo goed, dat BMW die M Performance Parts niet alleen meer op Bimmers, maar ook op Beemers gaat voeren. Geruchten hierover brachten we overigens al in 2019, maar nu is het dus officieel. De S1000 RR is de eerste BMW met slechts de helft van het normale aantal wielen die M Performance Parts krijgt. Het gaat dan vooral over carbon onderdelen die de buikschuiver nog iets lichter maken. Maak je klaar voor een lijstje met heel vaak de letter ‘M’ erin.
Beschikbaar zijn een M Carbon airbox cover, M Carbon kettingbeschermer met M Carbon spatbord, M Carbon voorspatbord, M Carbon tandwiel cover, M Carbon benzinetank cover en drie verschillende maatjes van de M Sport zetel. Maar dat was nog niet alles! Er zijn ook nog M voetsteunen beschikbaar voor de berijder en de passagier.
Koop dan?
tjorque zegt
Mmmm
Op Mijn BeeMer hoeft dat toch alleMaal niet hoor.
Het M gaMMa is zo groot intussen dat het z’n glans wat verloren heeft…
Zeker sinds er de M-lines bestaan die je zelfs op een 112i kan hebben…
Henk_he zegt
Ik heb ook zo’n ///M op ’t stuur staan van m’n F36 420i. Het is natuurlijk een mooier en fijner stuur dan standaard, maar die badge had er voor mij niet op hoeven staan.
Erickson zegt
Ik begreep afgelopen week van de bmw dealer dat de nieuwe 3 en 5 niet meer met M performance uitlaat besteld kunnen worden. Ook niet achteraf te installeren…. ivm uitstoot regelgeving. Het leuke is er dan wel van af met alleen een paar sticker en wat carbon.
FieRo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
FieRo zegt
Op de editknop poepte
undifined1 zegt
De M635csi is slecht gekozen.. Dat is namelijk wél en echte M (wbs chassisnummer) in tegenstelling tot de (e28) M535i, wat een 535i met spoilers is. De M635csi is qua aandrijflijn en wielophaning identiek aan de e28 M5
In amerika hette de M635csi (met minder vermogen ivm kat) wel M6
e38ossie zegt
@undifined1: je bent me net voor. Klopt helemaal wat je zegt.
snoeiv zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dutchdriftking zegt
De bedoeling is om op kort termijn zo’n tweewieler BMW in de schuur te hebben, daar kan ik dus mooi een logo op de kont plakken :P