In 2020 verlieten er meer BMW’s dan ooit met een M-badge de fabriek.
Er was een tijd dat je een M3 en een M5 had en dat was het wel zo’n beetje wat de M-modellen betreft. In de jaren ’80 had je nog de M535i en de M635 CSi, maar BMW was heel zuinig met het label. Dat is vandaag de dag wel anders.
We hebben nu namelijk een M2, M3, M4, M5, M8, X3 M, X4 M, X5 M en een X6 M. Van diverse modellen zijn vervolgens weer Competition- of CS-varianten. En dan hebben we het alleen nog maar over de ‘echte’ M-modellen. Er zijn ook nog de M135i, M235i, M240i, M340i, M440i, M550i, und so weiter. Het is dus duidelijk: er zijn meer M-modellen dan ooit.
Dat is ook terug te zien in de verkoopcijfers. In 2019 verkocht BMW M al 135.829 auto’s, een toename van ruim 32% en een record voor de afdeling. Ondanks de coronaperikelen ging BMW M er dit jaar nog overheen. Met 144.218 verkochte auto’s werd er een groei van 5,9% neergezet. Dat terwijl de totale verkopen van het merk met 8,4% terugliepen. BMW schrijft het succes van de M-afdeling vooral toe aan de X-modellen, waaronder de nieuwe X6 M50i.
Dit succes is natuurlijk leuk voor BMW, maar het heeft wel een keerzijde. Het M-label verliest op deze manier een beetje zijn magie. Enerzijds omdat een M-badge op je BMW steeds minder exclusief wordt, anderzijds omdat het ook op weinig sportieve auto’s als een X6 M50i zit. Desondanks zullen we niet al te hard klagen. Petrolheads kunnen bij BMW namelijk nog altijd terecht voor écht sportieve auto’s. Lang leve ’the Power of Choice’, zullen we maar zeggen.
2021 gaat een interessant jaar worden voor BMW M. In het eerste kwartaal gaan namelijk de verkopen van de gloednieuwe M3 en M4 van start. De eerste reacties waren niet louter positief, maar iets zegt ons dat we daar weinig van terug gaan zien in de verkoopcijfers.
Dutchdriftking zegt
Tja, BMW levert een heleboel ‘rommel’ maar ook geniale producten. De huidige 3, 5 en 7-serie doen mij denken aan de e38,e39 en e46. Tijdloos, sportief, ook comfortabel en fijne motoren. Met name de M en Alpina modellen. En dat was vijfentwintig jaar geleden ook zo. Zo zie je maar, fijne tijden herleven.
petroldrinker zegt
een M140i ofzo kan je toch geen M noemen…. als je die erin meeneemt ja dan ga je wel records vestigen ja… ik ben benieuwd naar de ECHTE BMW M cijfers, en niet de “M performance” modellen erin meerekenen…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Waarom is de M140i geen ‘ekte’ M? Die doet bijv. 0-100 in 4,6 seconden. Een E30 M3 deed/doet dat in 6,7 seconden
mashell zegt
Omdat volgens de puristen alleen de onderste in de lijst een ///M mag hebben. ///Mij maakt het niet, ze zijn toch allemaal door de ///Marketing afdeling goedgekeurd. Immers in de ///Motorsport stelt BMW niet (meer) zoveel voor.
sportevo zegt
@F36GC: lekker vergelijk.. een 34 jaar oude auto vergelijken met een moderne auto.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Je rijdt een M toch vanwege de sportieve prestaties, niet vanweg de badge….
maotje zegt
@F36GC: motorcode. Volgens de puristen m fans zijn enkel de motoren met s codering interesant. Deze zijn enkel voor de m modellen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Puristen…? Hahaha. Dat zijn dezelfde lui die bij iedere modernisering moord en brand schreeuwen dat vroeger alles beter was. “Turbo’s zijn satan’s gereedschap, elektrische stuurbekrachtiging is puppymoord, automaten zijn voor vrouwen en zieke hoeren, awd/fwd is bedacht door aliens!”
Nobody cares…
petroldrinker zegt
@f36gc lekker vergelijk ook een 30+ oude bak met een nieuwe… en waarom het geen echte M is? simpel, er ligt geen S gecodeerde motor in een Mx40i ofzo…. wat toch wel een vereiste is voor een echte M
Johanneke zegt
Achja stond vandaag nog achter een CLA AMG met een 1.3 turbotor. Kan altijd beschamender.
Loek zegt
@Johanneke: er is wel een wezenlijk verschil tussen een AMG-pakket, oftewel dat wat jij zag vandaag, en een echte AMG.
Johanneke zegt
In mijn ogen is het ontzettend zielig en beschamend dat de AMG naam uitgeleend wordt aan alles wat niet met AMG te maken heeft. Als de motor niet handgebouwd is mag het geen AMG heten. Behalve dan de Mitsubishi Galant AMG.
saxoke zegt
@Johanneke: en BMW doet dat niet of wat? Een 316d met M pakket en de nodige M badges, en geen 316d op het kofferdeksel is ook lang niet zo zeldzaam. Of Audi met de S-line pakketten. Het bumperpakketje op die auto’s komt van AMG/M/S/…. Tja en daar horen die badges bij. Behalve dat, het echte verschil met een echte AMG/M/S/RS blijft ook uiterlijk altijd zichtbaar in kleine details
Johanneke zegt
Ja net zo zielig toch? Ik zou zo’n badge weigeren bij de dealer. Of meteen van de ocassion afhalen.
Shaw zegt
Deflatie van al die badges, ik had het eerlijk gezegd wel verwacht. Doe mij AUB een CL600 van de C216-generatie zónder AMG styling..
pyrat zegt
Minder exclusief en ordinairder (beide betekenissen)..
Er was trouwens in de jaren ‘90 alleen een prototype van de M8, nooit in productie geweest. Wel de 850 CSi met M-motor.
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast
jippie zegt
Zie daar het succes van Alpina. Voor de mensen die echt iets bijzonders onder de rechtervoet willen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik ben echt blij dat mijn gechipte 428i (300pk) gewoon een Luxury line is en geen M-sport badges heeft. Alleen het sportstuur heeft de driekleur met M-logo, maar dat valt nauwelijks op. Blijft grappig om met een klein beetje gas een 3- of 418i met 136pk met M-sportpakket helemaal zoek te rijden.
saxoke zegt
@F36GC: lang leve mijn Cupra. Uiterlijk geen verschil met een 1.6tdi met FR pakket en ze helemaal zoek rijden. Wordt meestal niet verwacht van zo een “simpele stationcar”. Ook veel BMW rijders met echte motoren erin trekken soms rare gezichten. De 10seconden van 100 naar 200 zijn heerlijk.
saxoke zegt
@F36GC: trouwens, een Luxury Line 428i GC is wel echt zo wat t mooiste dat BMW de laatste jaren op de markt heeft gebracht. Liefst in donkergroen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Thanks, de mijne is Midnight Blue metallic. Als hij gepoetst is met een zonnetje erop ook heel chique.
Leuke rijtest van een vergelijkbaar model (zonder sportstuur 😉): https://mobiel.rijtesten.nl/test/931/bmw-4-serie-gran-coupe-428i-luxury-line-high-executive
faithnomore zegt
Tja van het model op die foto kan je dan weer gaan klagen dat het nutteloos grote velgen heeft. Dat is even goed voor het oog. Ik vind die m pakketten wel meevallen hoor. Nooit zelf genomen als optie maar ik dacht dat dat niet enkel bumperkit is ( zoals bij Audi s line wel dacht ik ) maar ook de ophanging enzo. En je maakt er niemand iets mee wijs. Kenners weten wat het is ( geen m dus ) en niet kenners weten niet wat die m wil zeggen dus daar moet je het niet voor doen.
sportevo zegt
@F36GC:
Ik vind alleen de benaming ‘Luxury Line’ zo goedkoop. Hier in de buurt staat ook een 4 serie met Luxury Line. Vol trots staat het op de zijkant maar ik krijg altijd een beetje het idee wat ik heb bij Delicieux producten van de Lidl. Ze doen alsof het top kwaliteit is maar het is het gewoon niet. Geen BMW-waardige benaming naar mijn mening.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Luxury line betekent bij BMW niets meer dan “luxe” accenten in het interieur en exterieur. Bijv. hout of geborsteld aluminium en extra leer in het interieur, en chrome accenten en bijv. andere bumpers in het exterieur icm andere velgen. Modern line is de instapper (die wil niemand) en M-sport is de sportieve lijn. Het is maar net hoe de marketingafdeling het bedacht heeft natuurlijk.
Wat zou jij een BMW-waardige benaming vinden dan?
sollie1984 zegt
@F36GC: het ergste vind ik de wagens die oorspronkelijk op de markt zijn gekomen als luxury line en dat mensen dan de bumpers vervangen voor de M bumpers. Dat is een mix van 2 stijlen die gewoon niet samen gaan.
jorden zegt
Waarom is het bij AMG de normaalste zaak van de wereld dat er een AMG van GLE of de S-klasse is (en al sinds jaar en dag!) en M-modellen van de X-series worden als bastaardkinderen gezien.
ouwedibbes83 zegt
@jorden: de AMG’s hadden vaak grote, zware motoren en waren mss meer krachtige auto’s dan echte rijders auto’s. Voorheen wilde BMW er t liefst alleen een M badge op plakken als t ook echt een sportieve wagen was. Daarom geen 7-serie met M motor, de basis was al te zwaar, het is geen lichtvoetige, speelse auto. Die eisen zijn al een poosje geleden overboord gegooid.
gewerengerrit zegt
Tja. Ik heb het M-Pakket ook op mn (gewone) 320. Voornamelijk omdat het samengestelde M Pakket goedkoper was dan apart adaptief onderstel, sportstoelen, sportstuur en wat randzaken (oa 19” velgen) die korting pakket icm M Pakket. Geen wonder dat die verkopen omhoog gaan..
sportevo zegt
@gewerengerrit: ik denk niet dat ze de M pakketten meenemen in de cijfers maar enkel de modellen die een M badge ‘mogen’ hebben (M340i, M4 etc).
mashell zegt
Het zijn massaproducten uit een fabriek, wie daar exclusiviteit verwacht heeft het niet begrepen.
madmarky zegt
Wat dacht je van al die “volledig M uitgevoerde” 116i leasebakken. Treurigheid ten top.
thjvanvlerken zegt
Uhm, voor mij zij de echte m’s toch m1 23456 en niet al die modellen er tussen in. Ik begrijp niet waarom iedereen tegenwoordig een sportief model wil rijden. Is een tennis bal op de trekhaak niet meer voldoende?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik denk omdat een trainingspak nou eenmaal lekkerder zit dan een driedelig kostuum.
Echt sportieve auto’s met sportieve prestaties zijn onbetaalbaar door alle belastingen (hoewel auto’s de afgelopen 30 jaar natuurlijk veel sneller zijn geworden en je nu met een G20 320i een E30 M3 verslaat) en de fabrikanten springen gewoon in op wat de klanten willen. Geef ze eens ongelijk. Als jij als ondernemer niet verkoopt wat je klanten willen, dan gaan ze naar de concurrent. Wat je daar als *kuch* “purist” van vindt, interesseert echt helemaal niemand wat, behalve je medepuristen.
sollie1984 zegt
De Mxxx modellen zijn performance auto’s net als de S modellen dat zijn bij Audi en vallen dus ook in de hiërarchie onder de Mx modellen.