De BMW M Hybrid V8 is los in Los Angeles. Het allereerste prototype van BMW M Motorsport in 25 jaar maakt in januari zijn racedebuut.
De lange afstandsracer met enorme grille van BMW is gearriveerd. De BMW M Hybrid V8 maakt in Los Angeles in het Peterson Museum zijn debuut.
Voor deze speciale gelegenheid is de auto uitgedost in de iconische BMW M kleurstelling en voorzien van de nodige enorme M logo’s.
50 jaar BMW M
Niet geheel toevallig valt één en ander samen met het 50 jarig jubileum van BMW M. Even op je geheugen op te frissen, op 1 mei 1972 werd BMW Motorsport GmbH opgericht. Heel dit jaar is het dus feest en strooit BMW Motorsport met jubileum logo’s en speciale uitvoeringen. Ook een top gelegenheid om terug te keren op het hoogste niveau in de racerij, het endurance racen.
Grootste grille aller tijden
De spirituele opvolger van de V12 LMR werd gisteren onthuld tijdens een flitsend evenement in het Petersen Museum in Los Angeles. Voorzien van de grootste grille in 50 jaar, maar dan in de breedte en niet in de hoogte zoals we op de M3 of M4 zien. Dat M logo is overigens ook niet te missen, op de haaievin, maar ook op de voorkant.
Coureurs
Naast de auto is het natuurlijk ook belangrijk wie er achter het stuur plaats gaat nemen. De geëlektrificeerde endurance racer zal op het asfalt gehouden worden door BMW M fabrieksrijders Connor De Phillippi (USA), Philipp Eng (AUT), Augusto Farfus (BRA), Nick Yelloly (GBR). Voor de 24 uur van Daytona, waar de auto zijn racedebuut gaat maken zal ook IndyCar coureur Colton Herta aansluiten.
Naar Europa
Allemaal erg ver weg natuurlijk, maar niet getreurd, de BMW M Hybrid V8 komt ook naar Europa. Vanaf 2024 zal de auto deel gaan nemen aan het World Endurance Championship (WEC). Dat betekent dus ook deelname aan de 24 uur van LeMans waar in 1999 de V12 LMR nog de winst pakte.
Het echte racedebuut van de auto is op 28 en 29 januari 2023 tijdens de 24 uur van Daytona.
Verschillende merken ontwikkelen auto’s voor deze nieuwe klasse onder meer: Peugeot 9X8 , Porsche 963, Toyota GR010 Hybrid, Glickenhaus Hypercar
osmo zegt
Zo’n M-logo levert toch al vlug 10 pk extra. Reken de vermogenswinst maar eens uit.
wjeurs zegt
Vind hem er goed uit zien. De grote grille is een onderwerp van gesprek tegenwoordig maar het is niet op een zelfde wanstaltige manier gedaan als bij de m3 m4 en die elektroSUV
mashell zegt
Als je dit al veel logo’s vindt kun je beter niet bij Louis Vuitton gaan winkelen.
densk zegt
Die M staat voor motorsport dus hier is het gerechtvaardigd. Hier staat de badge tenminste voor prestaties en niet voor alleen een opsmuk pakketje. Ik vind hem trouwens fraai, ook met deze nieren een stuk beter te pruimen dan de verticale monsters.
Edge zegt
Ik vind het de lelijkste auto Hypercar/LMDh die we tot nu toe hebben gezien. Die grote nieren zijn niet mooi en de koplampen lijken in niks op die van een BMW. Maar deze livery? Die vind ik geweldig. De M-kleuren heb ik altijd al mooi gevonden en deze uitvoering is ook heel erg fraai.
Richmond zegt
Was dat bij de vorige lemans auto wel?
Jeroen zegt
Die nieren…. wat een verschrikkelijk lelijke neus. Nachtmerrie-matteriaal.
sollie1984 zegt
Anderen merken doen dat ook op hun race bolides, dus waarom zou BMW dat niet mogen?
brent zegt
Ik vind de grille toch vele maken beter staan hier dan op alle andere modellen met een controversiële grille. maargoed, ik vind het im het geheel een van de mooiere auto’s. met peugeot vind ik deze 2 er toch echt uitspringen omdat ze er nieuwe en anders uitzien. tuurlijk, de le mans lmp1/2 hebben net als f1 en indycar een geheel eigen soort uiterlijk maar toch zien ze er allemaal een beetje hetzelfde uit. peugeot en bmw zijn een goed voorbeeld voor wat je kan doen met de nieuwe regels