Zelfs bij de sportdivisie van BMW gaan ze de emissievrije kant op.
Bij BMW M GmbH gaan ze over op elektrificatie, maar verwacht geen model op de korte termijn. BMW M baas Frank van Meel spreekt namelijk over ‘de toekomst’. Het onderwerp kwam ter sprake toen van Meel de pers te woord stond tijdens de autoshow van Parijs.
Volgens de Nederlander is de aandrijflijn niet de belangrijkste factor van een M-product, maar slechts een hulpmiddel in het gehele proces. Voor nu ziet de M-baas nog geen concrete mogelijkheden. Van Meel zegt dat er wat gedaan moet worden aan het gewicht van de batterijen. De accu’s in elektrische auto’s wegen behoorlijk wat en hebben invloed op het rijgedrag. Daarmee maakt hij een bruggetje naar de buren bij BMW-i. De groene tak van de Duitse autofabrikant is bezig met de laatste technologieën op het gebied van elektrisch rijden. Wanneer BMW-i met iets interessants op de proppen komt is een samenwerking voor de hand liggend.
Daarnaast maakt van Meel duidelijk dat BMW M niet bezig is met de ontwikkeling van een eigen sportauto. Concurrent AMG deed dit bijvoorbeeld wel met de AMG GT. De M-baas zegt dat de BMW i8 momenteel dé eigen sportauto van BMW is. Een i8 met een M-behandeling gaat ook niet gebeuren. Volgens de baas is de hybride uitstekend geëngineerd en heeft M hier niets aan toe te voegen.
Long story short: Ja, BMW M gaat over op elektrificatie, maar niet voordat de nu loodzware accu’s naar de sportschool zijn geweest. (via TopGear)
kobus1967 zegt
Nu de accu’s steeds goedkoper worden en per kg meer opslagcapaciteit krijgen is er ruimte om meer kosten in de carrosserie te stoppen. Ten Cate is bezig om een volledige kunststof body te ontwikkelen. Die elektrische betaalbare sportauto komt en het zal mij niet verbazen als Tesla ook hier weer de grote concurrenten aftroeft.
toniominestrone zegt
Duidelijke visie.
E34M5Touring zegt
Kijkend naar voorgaande uitspraken van BMW M, die i8M komt er. En accu assisted M modellen staan op het punt van introduceren. Als gewicht echt zo belangrijk zou zijn was er geen X5/6M en ook geen 2 serie van 1600kg….
ch26 zegt
@E34M5Touring: nee gewoon niet
e1000bmw zegt
@e34m5touring: ook mijn gedachte. Wat zal het worden; Mi8 of i8M…?
bmwm3gtr zegt
@e1000bmw523i: Bmw i8-M
Dutchdriftking zegt
Ik ben benieuwd welke van de Duitse 3 als eerste met een performance model met hybride techniek komt.
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: VAG en Mercedes hebben het beiden al gedaan. VAG middels de Porsche 918, Mercedes met een elektrische van de SLS electric drive.
Porsche 918 hybrid: http://www.abhd.nl/video/porsche-918-spyder/
SLS e-cell: http://www.abhd.nl/video/mercedes-sls-amg-e-cell/
Dutchdriftking zegt
@e1000bmw523i: Ik bedoel een auto onder het RS, M of AMG label.
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: SLS zit toch onder het AMG-label…?
Dutchdriftking zegt
@e1000bmw523i: dat was toch geen hybride maar een gelimiteerde puur elektrisch voertuig?
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: Ah, ik had het woordje “hybride” in je eerste comment gemist…
rydodrive zegt
van ///Meel
desjonnies zegt
Als je als baas van de M(otorsport) beweert dat de aandrijflijn ‘slechts’ een deel is van het product dan lul je marketing technisch en politiek 100% correct met de media mee, maar je zeikt tegelijkertijd wel je HELE en COMPLETE klandizie af !
En je degradeert je eigene M naar wat Renault nu aan het kleautzakken is met de legendarische Gordini naam, eenkleurtje en twee reesstrepen op een fucking Twingo !
Kijk, ik begrijp dat de man niet tegen de mogelijke electrificering van het wereldwijde wagenpark KAN zijn, maar lul dan inde ruimte van ‘we zijn de mogelijkheden aan het bekijken om de M beleving toe te passen op mogelijk toekomstige modellen’ ,’of “op de M divisie houden we nauwlettend de nieuwste ontwikkelingen op aandrijvingsgebied in de gaten en uiteraard staan we niet negatief tegenover een elektrische aangedreven M, maar de wagen zal dan wel een volwaardig M moeten zijn die aan alle criteria moet voldoen die de M beleving de M beleving maakt voor onze klanten
Met deze dooddoener kun je net zo goed een Prius kopen, de aandrijving wan een Prius is ook slechts een onderdeel van de Prius beleving, of een Dacia Logan, de aandrijving van die wagen is ook slechts een onderdeel van de beleving .
You’re FIRED !
367pk zegt
Ik had het niet treffender kunnen zeggen! Mijn M6 GC weegt een ton of twee, en die voel je duidelijk in de bocht. Heb een weekje met een i8 gereden, en wat het meest opviel was de briljante balans in de bochten, te danken aan het laag liggende, gelijkmatig verdeelde, accupakket. Zo is extra gewicht niet direct een straf. @desjonnies:
berlinetta zegt
@desjonnies: Wil jij aub solliciteren bij BMW? Dan trap ik tenminste in de marketingverhalen.
racerx zegt
@desjonnies: chapeau, my thoughts exactly
flutterby zegt
@desjonnies: hoezo zeikt hij de klandizie af? Hij zegt juist dat een brandstof motor momenteel de beste keuze is, maar zodra dit veranderd zal ///M meegaan.
raoufff zegt
Mooi initiatief, maar ik hoop dat ze niet doorslaan met die elektrificatie bij BMW M. Straks koop je een M3 en moet je zelf motorgeluiden gaan downloaden en af te laten spelen via de speakers om toch het gevoel te krijgen dat je in een ‘sportieve’ auto rijdt.
kennone zegt
@kennone: Kak mijn huilende emoties toont hij niet..
mashell zegt
“Volgens de baas is de hybride uitstekend geëngineerd en heeft M hier niets aan toe te voegen.”
Een groter compliment kan de i8 niet krijgen. Helaas toont het ook meteen aan dat M gewoon een Marketinglabel van BMW geworden is (geen dochterbedrijf of zelfs maar divisie) wat BMW ergens op plakt of niet op plakt.
grrrrommmmm zegt
Ook een mooie om de toch uiteindelijke 4wiel aandrijving te rechtvaardigen….
Ach ja…