Met 2.720 kg schoon aan de haak zou je zeggen dat gewicht voor de BMW XM een groot nadeel is, maar dat niet het geval.
Het is eigenlijk van de zotte dat het getal 2.700 kg voor het gewicht van een auto niet zo choqueert als dat het ooit deed. Toch is dat het getal wat op een weegbrug verschijnt als je daar een BMW XM op plaatst. De ultieme M SUV (en volgens BMW de ultieme M-auto an sich) mag dan een 650 of 750 pk sterke V8 met hybridepower hebben, met 2.710 kg (XM) of 2.720 kg (XM Label Red) moet je ook wel wat kracht aan boord hebben. De 80.000 pk van het grootste containerschip ter wereld valt ook in het niet als je bedenkt dat die kracht 236.000 ton moet voortstuwen.
Gewicht BMW XM geen probleem
We doen er lacherig over, maar het is gewoon wel zo dat meer gewicht zorgt voor meer uitdagingen als het gaat om bochtenwerk en de algehele dynamiek van de auto. Het is niet voor niks dat Colin Chapman’s uitspraak over eenvoud en lichtgewicht zo goed in de smaak valt bij ingenieurs. Je zou dus eigenlijk per definitie kunnen stellen dat de BMW XM een absolute draak is in de bochten. Maar BMW kijkt er anders naar. Die zeggen dat het getal 2.720 kg niet het probleem is omdat de BMW XM het anders oplost.
Laag geplaatst
Frank van Meel, BMW M-baas, legt uit. Eén van de zwaarste componenten van de BMW XM is het accupakket. Net als bij een EV kon dat accupakket onder de vloer verstopt worden. Normaliter moet je bij een SUV veel aandacht besteden aan de anti-rol, maar bij de XM ging dat eigenlijk al vanzelf. Het zwaartepunt van de XM ligt dus relatief laag en dat komt het rijgedrag ten goede. Omdat BMW het chassis van de XM bij de X7 vandaan haalde, heeft het ding een aardig lange wielbasis. Maar ook dat helpt de XM met beter bochtenwerk, evenals de toegevoegde vierwielbesturing.
Oliekoelers
Van Meel suggereert dus dat de BMW XM op papier wellicht loodzwaar is, maar de verdeling van het gewicht cruciaal is. Of de auto al die pk’s wel aankan? Dat weet Van Meel wel zeker. Eén van de belangrijke toevoeging aan de BMW XM is oliekoelers, waar de olie extra wordt gekoeld. Daar heeft de BMW XM negen stuks van. Maar de daden moeten de woorden ondersteunen, want BMW test elke auto om dat aan te kunnen. Op het Thermal Circuit, een afgesloten circuit van BMW in California, moet elke BMW M-auto 30 minuten voluit kunnen boenderen terwijl het kwik boven de 35 graden zit. Ook de XM kan dat dus prima.
Gewicht blijft een gevecht voor autofabrikanten en Van Meel erkent dat, maar volgens hem heeft de BMW XM geen last van zijn 2.700 kg. (via CarsGuide)
205zonderdak zegt
Maak that the Xat wijs
rollingstoned zegt
Ik ben pas overtuigd als BMW het WRC weet te winnen met dat gedrocht… 🙃
harrie zegt
‘Ik ben niet dik ik heb gewoon zware botten’
drdre1 zegt
Varkens zijn gewoon dik, deze ook.
karhengst zegt
Die liggen een stuk prettiger op het netvlies. Zijn een stuk meer naar mijn smaak ook.
moveyourmind zegt
Freude am Fatshaming
rollingstoned zegt
Morbide obesitas promoten is toch juist hartstikke woke, divers en inclusief? 😁
Hawkeye72 zegt
It grows on you…
rwdftw zegt
Maximum toelaatbare massa : 3300 kilo. BMW toch! Jullie hadden het bijna voor elkaar. Gewoon een extra zitrij en extra accu en dit gedrocht is voor mensen met een C1 of D rijbewijs.
Richmond zegt
Ik zag er net eentje als taxi rijden hier in Tilburg. Zal een dure rit zijn
SDM zegt
Ik heb al flink wat reviews van deze auto gezien en nog geen enkele echt positief. Wat al positief was zeker niet de rij eigenschappen. Wat je ook van het uiterlijk vindt, dit is geen M model en daar kan geen pers verklaring wat aan veranderen.
MR zegt
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend… Echter, alleen de nieuwste WC-eend, want de eervolle historische WC-eend die ons groot gemaakt heeft, hebben we door de plee gespoeld.
PunicaOase zegt
Zag er een paar dagen geleden een rijden, helemaal zwart, best een bruut en sinister ding in het echt.. Ik vind em wel gaaf en lekker afwijkend..
cabriothijs zegt
Containerschip is 236.000 ton denk ik 😅
HelldogBE zegt
Faal voor de auteur als die denkt dat een (leeg?) containerschip maar evenveel weegt als 6 volle vrachtwagens.
Heeft wrsl al meer brandstof mee 😂
vaakbenjetebang zegt
Alleen de krukas van zo’n Wärtsilä is al zwaarder…
Loek zegt
Begrepen, voortaan houd ik het lekker bij auto’s ;)
turbotoll zegt
Diknekken kopen een X5. Mensen die kunnen sturen een M5.
pignon zegt
Tja. En wat zijn dan mensen met een MX5 ?
E550 zegt
Dat mag je niet zeggen hier.
Willy500E zegt
Ik begrijp nog steeds niet wat men wil en waar we naartoe gaan. Steeds zwaardere auto’s? Minderwaardig materiaal gebruik? Meer geld betalen? Nieuwe 5 serie in Goodwood gezien. Om te huilen dat interieur met overal goedkope materialen. Voor mij hoeft allemaal die nieuwe troep niet meer.
Wolflow zegt
Je zou haast denken dat zwaarste onderdeel van tegenwoordig de grille is
Hawkeye72 zegt
Dit artikel is pure fatshaming, vind ik echt niet meer kunnen in deze tijd!
mashell zegt
Van Meel van de ///Marketing afdeling vind het gewicht helemaal geen probleem…
Inderdaad heeft een zware auto als vanzelf een goede wegligging maar als je over de grenzen gaat en het gaat glijden dan moet je een schiet gebed doen en hopen dat het ESP je nog kan redden.
rollingstoned zegt
Fun fact. Van Meel was ooit chef van Audi’s Quattro divisie, waar hij na onenigheid werd ‘weggepromoveerd’ naar Beijing. Daarna is hij overgestapt naar BMW’s ///M divisie.
andrebb zegt
Het gaat weer druk worden bij het CBR met al die mensen die hun E achter B-rijbewijs moeten halen om hun Kip caravan te mogen aankoppelen en als de BMW accupakketjes nog groter worden CE misschien.
Gulli zegt
Het zwaarste in deze auto’s is het ego van de bestuurder, en dat zit allemaal in het hoofd dus vrij hoog in de auto geplaatst. Dat is vragen om problemen.
joki zegt
Hoog gewicht, zwaartepunt zal ook wel niet een paar cm boven de weg liggen… Dat is geen enkel probleem! Max moet zich toch echt eens gaan afvragen waarom hij zo opgevouwen in een badkuip op een paar mm boven het asfalt scheert. Met zo’n XM zou hij veel sneller zijn…