Maar als BMW laadpaalklevers aanpakt, waar moeten we dan over zeuren?
Het nadeel van onze enorm verwende maatschappij is dat we over de kleine dingen moeten klagen. Natuurlijk, sommige mensen zitten met echte issues, maar de meeste problemen vallen onder noemer ‘welvaartsvolvraat’. Hondenpoep, winkel niet op zondag open en geluidsoverlast op Radio 2 aan het einde van elk jaar. Daar moeten we soms mee leven.
Een ander luxeprobleem dat onze maatschappij ontwricht, zijn de laadpaalklevers. Dat is echt verschrikkelijk. Dan heb je een baan die zó goed is, dat je een elektrische auto mag leasen. Of een baan die dermate goed betaalt dat je een EV kunt kopen. En vervolgens kun je nergens laden omdat de palen bezet worden door een Mitsubishi Outlander PHEV of Volvo V60 D6. Of zoals onze hoofdredacteur @michaelras tijdens zijn vakantie kon ervaren, een Volkswagen Passat GTE.
BMW lost probleem laadpaalklevers op
BMW en de gemeente Rotterdam hebben dit probleem getackeld. Het initiatief heet Charge en & Repark. Het Duitse merk en de Havenstad slaan samen de handen ineen om die laadplaalklevers aan te pakken. . Het idee is simpel. Je parkeert je EV, zet ‘m aan de lader en gaat wachten totdat ‘ie vol is. Als dat zover is, krijg je via de app een berichtje dat de accu volgeladen is.
Vervolgens kun je gebruik maken van de benenwagen om naar je auto te lopen. Deze moet je dan ergens anders gaan proberen (altijd makkelijk in een drukke stad als Rotterdam). Vervolgens mag je weer terug wandelen. Dus het is sowieso goed om je stappenmeter vol te krijgen.
BMW heeft het blijkbaar voor elkaar gekregen dat hier tijdens de pilot in 010 dan speciale parkeerplekken voor gereserveerd zijn. Leuk voor de mensen zonder EV….
Het is niet de eerste keer dat BMW en de Gemeente Rotterdam samenwerken. Een paar jaar geleden was er het Electric City Drive-initiatief. Het idee daarachter was dat mensen die PHEV zo slim mogelijk in zetten en in dichtbevolkte gebieden zoveel mogelijk elektrisch rijden.
Gaat het werken?
In Rotterdam – waar een groot gedeelte van de redactie zetelt – is men druk bezig om het aantal laadpalen te laten stijgen. Puur cijfermatig gaat dit uitstekend. Het aantal laadpalen groeit vooralsnog sneller dan het aantal elektrische auto’s.
Het probleem is dat het nogal onstuimig is, niet iedereen zal direct voor zijn huis een paal hebben staan. En als dat wel het het geval is, is het maar de vraag of je erbij kunt.
Want ja, die buren van jouw wijk verdienen waarschijnlijk evenveel en hebben ook een EV van de zaak. Helemaal irritant is het als de accu wél vol zit, maar de auto de paal bezet houdt. De zogenaamde laadpaalklevers dus. We zijn benieuwd in hoeverre dit voorkomen kan worden. Als alle klevers die app niet gaan gebruiken, kan het nog weleens lastig worden.
Meer lezen? Check hier de grote Autoblog Snellaadtest!
throwingstars zegt
Wacht, wil dat zeggen dat een stekker-BMW niet standaard een melding op je foon geeft wanneer je accu vol is?
Mijn EV doet dat sowieso en ik ging er eigenlijk van uit dat dit in alle (PH)EV’s het geval was. Maar dus blijkbaar niet bij BMW?
pyrat zegt
Ja ook bij BMW. Ik krijg gewoon een melding als de accu vol is.
Vreemd dat BMW dit dan ontwikkelt blijkbaar voor andere merken die dit niet hebben..
koeberg zegt
Mijn volledige EV niet, een Hyundai Ioniq (de 28kWh versie, de 38kWh-update schijnt het wel te hebben).
kas_par zegt
Helaas doet de Volkswagen dit ook niet… tegenwoordig soms wel een notificatie als er iets mis gaat tijdens het laden, maar verder niks. Erg onhandig. De ID app van Volkswagen is dieptriest… na tweeënhalf jaar werkt de app wel eindelijk een beetje (tot twee maanden terug kon je niks zien over de auto zoals parkeerplek, of hij op slot is, etc en verwarming of navigatie instellen via de app werkte praktisch nooit!) , maar ern simpele functie als een notificatie dat je accu vol is ontbreekt nog steeds! (In de play store regent het sinds het begin al klachten, maar Volkswagen heeft bij Google wat sterren bij gekocht… bizar dat dat kan!).
maarten_smid zegt
Volgens mij is het probleem met laadpaal kleven (niet alleen in Rotterdam, maar voor alle palen) prima op te lossen door de ‘Idle Fee’ oplossing. Als je vol zit krijg je 5 / 10 min om je auto weg te halen daarna gaat er een fee lopen, die moet dan w.m.b. fors zijn, in elk geval dusdanig dat er actie komt.
Als werkgever zou ik die fees dan ook neerleggen bij je berijder. zodat die pijn daar ook ligt.
Ja, maar als ik dan midden in de nacht vol zit wat dan? Daar zou je nog iets van een uitzondering voor kunnen maken dat je tussen 23:00 en 07:00 ofzo vol zit dat je dan geen fees krijgt?
koeberg zegt
5 a 10 minuten?! Soms kost het lopen naar de laadpaal al 5 a 10 minuten. En hoe doe je dat bij een auto die geen app-integratie heeft? Of wanneer je bij een concert zit? Maar niet laden wanneer je auto iets eerder vol gaat zijn dan het concert duurt?
mashell zegt
De wil tot straffen is sterk bij jou.
De oplossing is geen “idle fees” (wonderbaarlijk dat daar geen goed Nederlands woord voor is) maar gewoon meer laadpalen. Dus gewoon hetzelfde parkeertarief als de parkeerplekken er om heen. Dat je er ook kunt laden is een extra.
rollingstoned zegt
“Idle fees”
Lanterfant toeslag 😁
DeWitteCondor zegt
Volgens mij gaat het niet om ‘gratis’ parkeren, maar om onnodige laadpaalbezetting. Denk dat zo’n automatische tijdgebonden boete prima werkt. Ben ook niet van het straffen maar als mensen geen fatsoen tonen is het helaas weer nodig en de Nederlander moet je dan in zn beurs raken voordat er wat gebeurt. Is om te beginnen de reden dat ze uberhaupt EV rijden, oh nee wacht, iets met milieu …
mashell zegt
Maar wat is fatsoen? De auto opweghalen in hoeveel uur nadat deze vol is? Is dat 5 tot 20 minuten zoals de strengen willen of is na 24 uur ook nog fatsoenlijk. Als je een dagje Amsterdam doet en je hebt de auto in de Arena aan de lader en deze is om 15h vol en je komt om 23u uit de opera is dat dan onfatsoenlijk? Ik vind van niet. Ik vind gewoon dat we niet te streng moeten willen handhaven op “het bezet houden” van laadpalen maar wanneer dit “bezet houden” als een probleem ervaren wordt er gewoon veel meer laadpalen bijgeplaatst moeten worden.
ssommer zegt
Wij (Allego) zijn hier mee bezig. Echter zitten er ontzettend veel hickups aan vast. Het heeft vooral te maken met AVG/GDPR-gerelateerde zaken waardoor het niet van de grond komt. Sommige CPO’s en MSP’s hebben het al wel. De vraag is dan ook, waar gaat het fout? Daar hebben we helaas nog geen antwoord op..
mashell zegt
Allego heeft wel grotere problemen dan bezette laadpalen… Bijvoorbeeld de vele niet werkende laadpalen. Inmiddels ben ik er daarvan zoveel tegengekomen die niet werken (en soms ook maanden niet werken) dat ik Allego laadpalen bij voorkeur vermijd.
mmax zegt
Wat een concept zeg. Nieuw appje er bij (merkspecifiek, jammer). Die persoon moet dan lopen, waar die geen zin in heeft want je bent waarschijnlijk iets aan het doen, werken, pretpark, dagje de stad in. En het – ooit- handige nut van parkeren gaat helemaal mis. Vroeger kon je dan je auto achterlaten voor de duur dat je iets anders aan het doen was zonder dat je lastig gevallen werd met dat je een andere plek gezocht moest worden.
What about het herparkeren van de auto neerleggen bij derden. Een soort auto-vol-valet parking. Kunnen partijen zoals bezorgdiensten zich aanmelden en wanneer ze in de buurt zijn krijgen ze een melding dat er een volle oplaadbare auto staat die even een paar honderd meter verderop moet komen. Krijgt de bezorgdienst een kleine premie, kan die auto-eigenaar lekker blijven doen waar die mee bezig was. Appje er bij met de nieuwe locatie van je geparkeerde auto.
Ik snap het initiatief, maar ik denk als hier kans van slagen in moet zitten dat de laadpaal infrastructuur, of de laadpas verstrekkers zoiets moeten initieren, niet een automerk. Echter wel goed en sociaal dat ze er aan meedoen.
waknouzie zegt
Als je auto is opgeladen krijg je een bepaalde tijd om deze weg te halen. Doe je dat niet, gaat de auto ontladen tot je uiteindelijk nog maar 10% lading overhoudt en krijg je een (tijdelijke) ban voor de laadpaal waar je aankleeft: de laadpaalaankleefban.
Gulli zegt
Oh man, afgelopen weekend nog getuige geweest van een groot drama.
We stonden netjes onze eNiro vol te laden aan een van de IONITY palen langs de A8 bij Ulm. We zaten pas op 55% dus we waren nog lang niet aan de beurt. Naast ons stond een Duitse ID.3 en de eigenaar ervan zat denk ik binnen lekker van zijn Currywurst mit Pommes te genieten want die hadden we al een tijdje niet gezien.
Een voor een stopten er nieuwe gegadigden op zoek naar een vrije paal maar helaas voor hen was alles bezet. Toen er een witte Skoda Eniaq (?) met NL kenteken stopte kwam daar een stuk chagrijn uit zetten (ze was ook enorm lelijk dus ik snap dat je dan vaker chagrijnig bent) en die stevende op de laadpalen af. Eerst werden wij uitgebreid bekeken en de staat van onze laadbeurt. Nou ja, kon er vanaf. De buurman was zoals gezegd niet aanwezig maar zijn auto stond inmiddels wel op 81% vol. Ik zag al kleine rookwolkjes uit de neus van de gnoom opstijgen. De derde auto stond er ook nog maar net dus die had ook een excuus. Maar die Duitser! Ooohh!! Hij stond al op 81% en hing NOG STEEDS aan de lader!! Hoe durfde hij, er hadden al zoveel andere auto’s op die plek kunnen staan! Boos stevende ze terug naar haar man (arme man) om verhaal te halen, gepaard met heftige armbewegingen.
Toen even later de Duitser op zijn gemakje aan kwam lopen (zijn accu zat nu al tot 90% vol!) kreeg hij enkele vuile blikken vanuit de Skoda maar hij stapte rustig in en reed weer verder. Uiteindelijk had Das Schwein sowieso pech want er stonden nog 2 Ionic 5’s voor haar in de rij 😂
We hebben het tafereel geamuseerd gadegeslagen en waren blij niet met haar getrouwd te zijn. Maar man, wat een ellende kan een iemand in zijn leven allemaal te verwerken krijgen zeg
560pk zegt
@ Gullit: wat een feest toch hè, dat elektrische rijden. Ik gooi er gewoon wel euro 98 in
flyerbunch zegt
Uhm.. zit dit dan niet ingebouwd via de app bij BMW of spreekt men over een ingenieus systeem dat de rest al langer gebruikt?
sprankel zegt
Hoe ze het exact gaan doen staat niet echt uitgelegd en ik heb niet de indruk dat Autoblog het zelf begrepen heeft.
Dat je een melding krijgt als de batterij vol zit, daar gaat het niet over, dat doet iedere EV/PHEV. Laten we er even vanuit gaan dat we geen laadpaalklever zijn maar wel elektrisch willen rijden.
Probleem 1: die laadpaal staat waar veel geparkeerd word, NL heeft er een handje van vol om absurde parkeertarieven te vragen als er ergens veel parkeerdruk is. Aan die laadpaal in NL moet je uiteraard parkeergeld betalen dus je staat aan het hoogste tarief geparkeerd. (officieel ben je aan het laden en lossen dus is er geen parkeergeld verschuldigd echter de meeste steden hebben in hun lokaal reglement staan dat je aan een laadpaal toch parkeergeld moet betalen, meestal staat dat niet aangegeven en word je geacht het lokale reglement maar te kennen)
Probleem 2: Nu moet je die auto verzetten maar waar ga je andere parking vinden? In de buurt aan héél hoge tarieven of ga je nu naar een park & ride 15 km verder waar geen laadpaal te bespeuren valt? Of moet je op die park en ride laadpalen zetten? Dan is het niet even terug wandelen maar een heel OV om geen laadpaalklever te zijn.
Probleem 3: Die nieuwe parkeerplaats is uiteraard in een andere zone en dus gewoon helemaal opnieuw te betalen.
Als Belg heb ik mijn les al lang geleerd, als ik in een NL stad ben, doe geen moeite om een laadpaal te zoeken want het gaat je veel geld kosten dus ik laat mijn ICE maar doorpruttelen. Deze samenwerking moet er dus vermoedelijk voor zorgen dat je niet blauw betaald aan parkeergeld en je geen half uur moet zoeken naar een parkeerplaats in de buurt van een laadpaal.
michaelras zegt
definieer ‘het’ ;-)
Het is heel simpel. Het is een pilot waarbij ze je willen verleiden om je auto te verzetten wanneer hij vol is.
Hoe? Nou door een app waardoor je een seintje krijgt + door parkeerplekken te reserveren (staat in de tekst) voor wanneer je hem verplaatst.
Is dit een pilot voor de buhne? Jazeker!
Waarom? Omdat je dit niet in de hele stad kan invoeren, omdat er geen surplus aan parkeerplekken is om te reserveren.
‘Hoe ze het exact gaan doen’ daar wordt met reden heel erg omheen gepraat.
cheatah zegt
Ik snap nog niet zo goed wat er nou zo moeilijk is. In Duitsland hebben wij gewoon verkeersboorden bij een openbare oplaadpunt waarop staat: 4 uur mag je hier blijven staan overdag (met parkeerschijf) – en overnacht mag je tussen 20 en 8 uur zonder parkeerschijf staan. Er zijn altijd lastige momenten als EV rijder, maar hierdoor los je de problemen van laadpaal kleven wel heel erg snel op
mashell zegt
Toen ik in december bij Museum Folkwang in Essen was kon ik daar in betaald parkeren gebied, 4 uur gratis parkeren tijdens het laden. Dat was prettig geregeld.
werf76 zegt
Mooi, nu gaan lekker de EV lovers klagen. Nu nog dik tarief vragen wanneer de klevers niet hun auto loskoppelen. Kijken of ze dan nog zo van hun rollende accu houden.
utregcity zegt
Wat gewoon helpt, is parkeerbelasting heffen. Wat gewoon parkeerkosten zijn, sinds ‘t in mijn wijk is ingevoerd, heb ik geen last meer van laadpaalaso’s. 🥳
edriver zegt
Wellicht kunnen regels of financiele prikkels helpen, maar in mijn optiek begint het gewoon met sociaal gedrag, wil je rekening houden met je medemens of niet ?
Vroegah, toen ik nog LPG reed kon ik met regelmaat bij het tankstation naar binnen op zoek naar de oetlul die op z’n gemak een gehaktbal naar binnen zat te werken terwijl z’n auto bij de ene LPG pomp stond geparkeerd. Dergelijk gedrag is in mijn optiek niet anders dan het onnodig bezet houden van een laadpunt of de parkeerplaats bij de luchtpomp voor je banden. “ik sta hier fijn en aam de rest heb ik maling.”
Afgelopen zomervakantie zag ik in Frankrijk een PHEV de hele dag een laadpunt in beslag nemen om z’n 6 KW hybride accu op te laden, uiteraard NL kenteken.
Ik weet het, deze mensen hebben net zo veel recht op het laadpunt.
Volvo_440_turbo zegt
Dé oplossing voor dit probleem: DIESEL
kas_par zegt
De oplossing voor diesel is elektrisch… rijden op fossiele brandstof is echt voorbij, ook al duurt het nog wel even voor we echt allemaal om zijn. Dit zijn gewoon wat groeipijnen. Maar laten we eerlijk zijn, ik rij nu alweer 2,5 jaar elektrisch en heb maar héél zelden een probleem met laden, ondanks geen eigen laadpaal. In de buurt zijn er 10 laadplekken waarvan twee voor mijn deur en daar komen er deze maand nog twee extra bij. Zelfs met de incidentele plakker geen enkel probleem.
HzR zegt
Kunnen die auto’s zichzelf nog niet omparkeren? (i7)