BMW wist als enige van de Duitse Drie méér auto’s te leveren in het eerste kwartaal.
We hebben inmiddels van zo’n beetje alle Europese autofabrikanten de kwartaalcijfers binnen en er is een duidelijke trend waar te nemen. Er werden minder auto’s geleverd én de winst is flink gedaald. Audi spande de kroon, met een winstdaling van maar liefst 74%.
De cijfers van Mercedes hadden we ook al, wat nog mistte waren de cijfers van ons aller favoriete merk: BMW. Wat blijkt? Zij wisten als enige van de Duitse Drie méér auto’s te verkopen in het eerste kwartaal. BMW (zonder Rolls-Royce en MINI) leverde 594.533 auto’s af, een stijging van 2,5%. BMW deed het daarmee beter dan Audi en Mercedes. Die zagen de leveringen juist dalen, met respectievelijk 4,7% en 8%.
Toch is het bij BMW ook niet allemaal rozengeur en maneschijn, want ook in München moesten ze genoegen nemen met flink minder winst. De nettowinst van de BMW Group als geheel daalde met een forse 24,6%. Op dat punt doet BMW dus wel mee met de rest.
Het is ook interessant om nog even naar de elektrische modellen te kijken. BMW (wederom zonder MINI en Rolls) leverde 78.682 EV’s, wat aanzienlijk meer is dan de 47.500 EV’s die Mercedes leverde. BMW verkocht maar liefst 40,6% meer EV’s dan vorig jaar. De Duitsers verwachten dat de stijgende lijn nog verder doorzet, nu de leveringen van de nieuwe i5 en iX2 op gang komen. Wie weet gaan ze dan toch Tesla inhalen…
ouwedibbes83 zegt
Aandeel EV’s stijgt, winst daalt. Hoeveel minder marge zou er op een i5 zitten ten opzichte van z’n benzine broer? Of een i4 en 4-serie. iX1 vs X1, iX3 vs X3. Bij BMW kunnen ze deze vergelijkingen makkelijk maken.
mashell zegt
Wat is de reden dat de winst daalt? Minder marge op EV’s? Of zijn het een prijsstijging van de materialen voor katalysatoren, prijsverhoging zuigerveren of een verhoging van investeringen in EV of Euro7 om geen achterstand op te lopen?
mc96 zegt
Ik kan me nog al die commentaren herinneren die BMW kritiseerden vanwege het “power of choice” concept (zelfde auto als benzine, hybriede, diesel of electrisch). Blijkt achteraf nog niet zo’n slechte keuze te zijn 😀.
Jurgen zegt
Iedereen liep te zeiken op BMW. Ze hadden de bal laten vallen na de I3 en I8. Bla bla bla. Alle keuzes die ze bij BMW toen hebben moeten maken werpen anno 2024 wel hun vruchten af. Tuurlijk heeft BMW het zwaar maar vanuit hier kunnen ze zonder al teveel verlies verder bouwen aan de toekomst.