BMW belooft een ultieme unieke auto van M en geeft ons de XM, wat een grote, lompe SUV is. Waarom niet gewoon iets in de trend van de M1?
BMW weet keer op keer te choqueren als het gaat om hun nieuwe designtaal. De grille kan altijd groter, er kunnen niet genoeg rare lijntjes en opvallende proporties op papier gezet worden en tegenwoordig doet BMW ook gezellig mee aan de trend van gespleten koplampen. Een auto die dat alles combineert is de aankomende XM. Een passend topmodel dus, maar hoe is het zo ver gekomen dat ‘de ultieme BMW M als zelfstandig model’ een lompe, 750 pk sterke tweetons SUV wordt? Het is namelijk de spirituele opvolger van de M1, een supercar met Italiaans design. Extreme tegenpolen, dus.
BMW M topmodel is lompe SUV
De baas van M, Frank van Meel, legt uit. Volgens hem moet je het in het tijdsbeeld plaatsen. “Ten tijde van de BMW M1 was het hebben van een supercar wat je als topmodel wilde. Heden ten dage is de vraag groter naar het hebben van een grote, krachtige SUV.” Oftewel: niemand zit te wachten op een BMW supercar, terwijl het segment der power-SUV’s momenteel nog net niet uitpuilt. Voordat je nu als petrolhead gaat roepen dat “supercars veel cooler zijn dan SUV’s”: dit gaat dus puur om de kopers. BMW wil zoden aan de dijk zetten en in SUV’s zit momenteel het grote geld.
LMDh techniek
Dat de BMW XM in 2022, het jaar dat M 50 jaar bestaat, uitkomt, is natuurlijk geen toeval. De krachtbron is een gloednieuwe V8 plug-in hybrid, waardoor 650 en later 750 pk een eitje is. Schrijf deze motor echter niet af als een eenmalig projectje om een cruiseschip als de XM überhaupt in beweging te zetten. Van Meel beweert dat de aandrijflijn van de XM veel overeenkomsten gaat hebben met BMW’s aankomende hypercar voor de LMDh-klasse. En dus heeft de ultieme BMW M SUV gewoon racegenen.
Enfin, de ‘waarom’ vraag wordt vrij simpel beantwoordt met een ‘omdat kopers dit willen’. Volgens Van Meel is een potente krachtpatser SUV van M wat BMW nog miste. Dat zal dan wel de grootste klacht zijn bij het kopen van een 625 pk sterke BMW X5 M Competition, dat ‘ie niet lomp en krachtig genoeg is. (via Autoblog.com)
GebakkenLei zegt
Dat je kopers een SUV willen, ok. Maar waarom dan een lompe SUV?
vondudenstein zegt
Omdat… BMW.
HzR zegt
Ze hadden het beter onder een nieuw luxe ondermerk (zoals Maybach of Horch) kunnen presenteren als het niet direkt bij BMW past (Alpina misschien?), dan zou het nog enige logika hebben.
Je kunt dan de snelle luxe auto’s van de sportieve gescheiden houden.
Met de racerij heeft dit helemaal niets te doen, ze maken het image van M steeds meer ongeloofwaardig.
Johanneke zegt
Ik snap het hele power crossover / SUV gedeelte niet. Waarom zou je dan 800pk nodig hebben? Je bent net zo fijn en snel van a maar b met 300pk oid, en op circuits word je helemaal zoek gereden door alles wat de helft weegt.
Achja er zal wel wat in zitten wat ik niet begrijp. Zag laatst ook een video van iemand die zijn FWD auto naar 550pk getuned had. Heel trots vertellen dat ie nog wheelspin heeft in zijn 3. Oftewel, je kan het vermogen toch niet kwijt. Wat heb je er dan aan. Met power SUV’s hetzelfde, ja je kan best vlot in een rechte lijn, maar meer niet. Joepie.
O plaat zegt
Waarom kopen mensen een suv? Om dat ze beter of praktischer zijn? Neen ze zijn duurder en geven dus meer status. Dus natuurlijk moet de duurste ook de opzichtigste worden zal iemand die 700pk echt tot de limiet gebruiken, natuurlijk niet. Maar het zijn wel cijfers waar over je kan opscheppen in de Rotary/golf club.
madmarky zegt
Rotary? Doe eens niet zo ouderwets. Het is allemaal voor de fame op de Insta’s. Als je niet op z’n minst een dikke Range Rover met een wrap hebt doe je echt niet meer mee
racerx zegt
Tja, ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn. Dat men mensen een SUV of, God forbid, een crossover kopen snap ik echt niet. Behoudens een wat hogere zit hebben die dingen alleen maar nadelen. Nu heb ik zelf een hekel aan een hoge zit, ik heb mn stoel doorgaans behoorlijk laag staan.
tjorque zegt
Als je jezelf op bepaalde hoeken van de straat in bepaalde delen van een grote stad presenteert en biedt “wat de klant” wilt valt er inderdaad veel geld te verdienen…
Maar of je daarvoor je waardigheid moet opofferen… sjah.
mijosu zegt
Geef je Friese knol maar flink wat anabolen, dan wordt het vanzelf een Arabische volbloed, ofzo.
En wat een afzichtelijk ding, het wordt hoog tijd zal ze het hele ontwerpteam van bmw ontslaan. Wat een belediging voor mijn ogen.
flatoutmarten zegt
Begrijpt BMW nu werkelijk niet dat de gemiddelde klant helemaaaal niet zit te wachten op zo’n te groot, lelijk, zwaar en onbetaalbaar hok?
madmarky zegt
Wie is de gemiddelde klant? Je ziet overal dat automerken aan de SUVs beginnen omdat die wél verkopen. De Cayenne heeft Porsche gered, Lamborghini verdiend goed aan de Urus en de DBX is zo’n beetje het enige model waar Aston Martin nog winst op maakt.
Wij kunnen SUVs lelijk vinden maar de mensen die het geld ervoor hebben kopen ze wel, itt de onpraktische sportwagens.
Richmond zegt
Ik denk dat jij niet de markt begrijpt. Als mensen geen SUV zouden willen zouden ze die niet kopen, daarom zijn de MPV’s gesneuveld bijvoorbeeld of 3d hatchback, bij sommige ook de station wagon. Dus het wordt aangeboden omdat ze weten dat dat verkoopt.
Bella Macchina zegt
Ik zit nochtans te wacht op een supercar, waar ik niet zit op te wachten is dit obese ding.
t’zal wel met iets met een generatiekloof te maken hebben.
Rick-dos zegt
Als het om een gewone BMW zou gaan te begrijpen zijn maar volgens mij is M ontstaan uit de motorsport vandaar de M weet je wel. Als je dat dan wil eren, je weet wel motorsport, dan ligt het in lijn der verwachting dat je iets doet in de trant van Motorsport. Met de M van Motorsport weet je wel.
Je komt dan niet op de proppen met een grote container die je dan veel pk’s geeft om het enigszins sportief te laten lijken. Je hebt met dit ding 50 jaar aan methodisch bouwen aan een merk ter grabbel gegooid.
Maar goed, het is BMW. Ooit wel fan van ze geweest omdat ze steeds weer de piketpaaltjes verder zetten als het op sportief rijden aankomt. Nu komen ze met teleurstelling na teleurstelling alleen maar om de Chinese, Arabische en Amerikaanse markt te verblijden. Ik behoor overduidelijk niet meer tot hun markt. Vandaar dat ik overgestapt ben op Porsche.
Rick-dos zegt
@redactie Heb ik een ban gekregen of zo? Waarom moeten al mijn comments gemodereerd worden?