In het verleden bestond nogal wat verwarring over de naam die BMW zou geven aan de nieuwe R8-beater die in ontwikkeling zou zijn. Namen als Z9, Z10 en M10 deden de ronde, maar nu is gebleken dat BMW de rechten op M10 vast heeft laten leggen. De kans is dus heel groot dat het model M10 zal gaan heten. Als motoren kunnen we de V10 uit de M5/M6 verwachten (wellicht met turbo’s?). En er wordt ook gesproken over de nieuwe V8 uit de M3.
Maar dat is nog niet alles, want BMW heeft ook nog de namen 555 en Progressive Activity Sedan vast laten leggen. De 555 zal hoogstwaarschijnlijk een 5 Serie zijn met het blok dat we ook in de nieuwe über-X5 zullen vinden (450-480 pk).
De term Progressive Activity Sedan zal BMW hoogstwaarschijnlijk gebruiken om een crossover op basis van de 5 Serie aan te duiden. Momenteel wordt hiermee druk getest en dit model zal V5 gaan heten. Zeg maar een (hopelijk wel succesvolle) concurrent voor de R-Klasse. (via)
golf 4 zegt
heej ben ik de 1e:D–edit: boeiend–
tegenstander r8?
Joris zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Jos zegt
niiiicceee, vooral die 555 lijkt me echt wel heftig!
Segura zegt
waar blijven de foto’s
Fova' zegt
555 of M5, is dat niet zo’n beetje hetzelfde? ik bedoel 480 om 507 pk
firefly zegt
Is 555 niet al van Subaru?
bnc zegt
BMW M10… hmm wel lekker, ik hoop op een echte supercar van bmw tewege, liefst met middenmotor *fingers crossed*
En als de 555i er echt komt, staat ie wel heel dicht van de M5… mss een powerupgrade in aantocht?
speedlimit zegt
Dikke motoren maar laten we eerst maar eens afwachten of ze ook ’n mooi uiterlijk meekrijgen.
De huidige 1/3/X3 zijn nou niet bepaald modellen die je mooi kunt noemen.
Fruitcake zegt
@Fova
De M5 krijgt binnenkort een upgrade naar 520/550 PK ;)
phantom zegt
@ Fruitcake: aangezien wat audi heeft geflikt met die 580 pk rs6 mogen ze er van mij wel wat meer bijgooien,
trouwens die v8 biturbo en die m10 zij echt vet, goed zo bmw strooi maar eens met pk’s
Kobey zegt
–edit: ip ban–
Ari_M6 zegt
@ phantom
v8 biturbo ? De V8 die in de M3 licht heeft geen dubbelle turbo. sterker nog dat heeft geen turbo’s. of bedoel je een andere ?
jurrian zegt
ik hoop dat het een F430 scuderia killer word die M10. want die ferrari lijkt me toch een lekkere bak! Atmospherische v10 die alleen wat hoger doorjankt, minimaal gewicht enzo, snelle versnellingsbak. staat allemaal op het verlanglijstje ;)
m5 zegt
in de m10 komt een nieuwe v8 met (bi) turbo die in de volgende m5 ook komt te ligge
Spirit of extacy zegt
Die foto is toch gewoon een shopje van een F430. Er is al eens een hopeloos lange discutie geweest daarover.
Markus zegt
Ze zullen wel vaker wat namen vastleggen, wil volgens mij helemaal niet zeggen dat ze daar meteen iets mee gaan doen, misschien wel nooit zelfs. Maar intussen kan een ander die merknaam niet meer gebruiken en dat is natuurlijk sowieso de bedoeling, ongeacht of ze hem zelf wel of niet gebruiken gaan.
Windhoos zegt
Kobey schrijft,
26 September 2007 om 20:56
Audi denkt dat ze BMW inhale kunnen ze nog verder dromen
————————————————————————–
Wat een nutteloze reply weer, ongeacht de prestaties of vermogen blijft het feit dat ze volgens de verkoopcijfers NOG STEEDS concurenten zijn en dat kan men echt niet 1, 2, 3 veranderen. Als je reply’s wilt gaan leveren zorg er dan tenminste voor dat deze goed onderbouwd is……….
autoblogger zegt
@Windhoos: niet op reageren, heb de reactie van Kobey al ge-edit. Irritant gedoe.
Luc zegt
komt er dan ook een normale 10–serie?
Juppe zegt
@ Firefly
555 was toendertijd de sponsor van het Subaru rallyteam, het is een sigarettenmerk.
Rick dos zegt
Mooi! Gaat BMW nog meer benchmarks neerzetten….
Racer X zegt
Gaaf, BMW in het offensief. Dat belooft wat! Vooral de 555 en de M10 hebben mijn belangstelling gewekt. De V5 mogen ze houden wat mij betreft, daar koop ik geen BMW voor.
dj_raoul zegt
M10 is al een motorcode van BMW, klinkt me verwarrend in de oren zo…
SimonMc zegt
Die V10 met een bi-turbo opstelling??Ik wil nu niet zagen, maar ik vrees dat dat blok al zo op z’n limiet zit, dat een bi-turbo wel eens zijn dood kan betekenen…
Ofwel boren ze hem op ( wat ik betwijfel ), ofwel nemen ze de V8 met bi-turbo opstelling die ook gebruikt wordt in die 335 coupe en peperen ze hem wat.
Pier zegt
Ik associeerde 555 ook meteen met Subaru…dat had ik als Subaru zijnde toch laten vastleggen mgoed. Verder klinkt het interessant, nu kijken wat er allemaal uit de hoge hoed getoverd wordt!
ugur zegt
Bmw hoort zijn motoren zonder turbo te produceren.. het zijn echte toerenmotoren die gewoon lekker janken als je gas geeft.. het is eenspecialiteit van bmw om zonder turbo’s met audi en mercedes te kunnen concurreren die wel turbo’s gebruiken.. de m10 zou gewoon een ge-ugrade v10 erin moeten hebben..
Zoef zegt
Gauw M1, M4, M7,8 en 9 vastleggen. Je weet maar nooit.
Jordey zegt
lijkt me eerder dan dat die 5 serie 555 pk krijgt. of die m10 555pk v10.
YK zegt
Ik denk eerder dat de BMW M5 een upgrade krijgt van 507 naar 555pk. Ik weet niet of ze dat kunnen met een 5,0 liter atmosferische motor, maar dat zou wel betekenen dat ze zo 111 pk/liter te pakken hebben en dat allemaal zónder turbo!
majinstar zegt
Oeh ik krijg nu al kippevel, zodra ik de woorden al in mijn mond neem. :D
De M10 !!!!!!!!!
Gewoon heet man.
bmwF zegt
in de M10 komt waarschijnlijk een V10 vanwege de naam M10, hangt er vanaf hoe de V8 met de testen het doet
Marten zegt
Hoe gaat de über 6-serie heten? 666? ;-)
Marten zegt
@YK:
Yamaha: 160 pk uit 1000 cc (geloof ik) atmospherisch. Dus zo’n prestatie is het nog niet.
Pannekoek zegt
@ Marten
Krallaballa!
hoe kun je die motoren nou met elkaar vergelijken???? ?? ??
Markus zegt
@ Juppe: nu weet ik eindelijk waar dat ‘555’ op de Impreza’s op sloeg! Ik wist echt niet dat dat een sigarettenmerk was. Kun je dat in Nederland krijgen?
GOD zegt
het houd jammer genoeg een keer op voor BMW om te blijven concureren met atmosferische motoren tegenover turbo/supercharged motoren
maar als er turbo’s worden gebruikt om te helpen bij lage toeren
dan wil ik wel eens zien wat er gaat gebeuren
335 diesel kan een ouwe RS4 bijhouden (bron: een of ander blad waar het uitgebreid getest werd)
ik denk dat de M10 de V8 krijgt met turbo’s maar hoop natuurlijk op een geblazen V10 :)
YK zegt
@Marten, ja uit 160 pk uit een 1-literblok halen is makkelijk dan 507 uit 5 liter. Bij de motor van die Yamaha heb je natuurlijk minder onderdelen die ook minder wrijving ondervinden. Het rendement is daardoor hoger en heb dus meer pk’s p/l.
Het is in de eerste plaats al fout dat je een 1-liter met een 5-liter vergelijkt, allebei totaal verschillende blokken. Daarbij is er ook nog dat de overbrengingen in een motor minder zijn dan bij een auto, twee totaal verschillende systemen. Ben het daarom volkomen eens met Pannekoek :)
DennieFR zegt
Kortom,BMW heeft goede plannen!!
bartholomeo zegt
M10 klinkt spectaculair, maar geef mij toch maar een V10 met 2 turbo’s erop :D
R8-beater zeg je, gaat bmw zich eindelijk in het vaarwater van de porche 911 durven begeven ?
phantom zegt
@ Ari_m6: Nee niet de m3 v8 maar die 555 motor zeg maar, ik dacht dat die 2 turbo’s had of heb ik dat verkeerd gehoord?
PieterA zegt
Een V5?? Niet doen, je ziet wat Mercedes er met de R-klasse van gebakken heeft. Een hoopje na-apers zijn het. Mercedes heeft dit, wij moeten het ook hebben, ze hebben dat, wij moeten het ook hebben.
CSL zegt
Ze mogen ook een nieuwe M12 laten vast zetten ;).
Die v12 750pk uit de X5 LM doet wonderen.
the dubble zegt
wat is dat ^ voor gedrocht….
een m10 lijkt me wel wat moois… maar dat moet niet al te lang gaan duren…
John zegt
Leuk weer een nieuwe term: PAS. Een toenemende activiteits auto. Whatever moet ik me daar nu weer bij voorstellen?
segura zegt
BMW M10 op komst
BMW heeft de komst van Audi’s R8 met argusogen bekeken. Het Duitse merk voelt zich genoodzaakt iets terug te doen en brengt om die reden een nieuw model: de M10.
Dat meldt een Duits autotijdschrift. De BMW M10 krijgt volgens de geruchten de V10 van de M5 en de M6 onder de kap, maar dan met meer vermogen: reken op ongeveer 550 pk. Belangrijker nog is het lagere gewicht: door het gebruik van dure, lichtgewicht materialen blijft het gewicht beperkt tot ongeveer 1400 kilogram. Een stuk minder dus dan de BMW M6, die 1710 kilogram weegt.
De supersportieve BMW krijgt trekjes van de Concept CS, die op de Shanghai Motorshow stond. Dat was echter een vierdeurs coupé, terwijl de M10 een tweedeurs Gran Turismo met een voorin geplaatst motorblok wordt. Als de BMW M10 daadwerkelijk komt, is dat niet voor 2009. (autoweek.nl)