Binnenkort wordt het kiezen als je een BMW koopt, wil je zo’n kekke ‘M’ op de flank of toch liever een iPerformance baaaaadge?
Gisteren hadden we heet nieuws voor Russische oligarchen in de vorm van de BMW M760Li xDrive. Vandaag hebben we heet nieuws voor Hollandse bazen van politiek correcte organisaties in de vorm van de BMW 740e iPerformance. iPerformance? Jawel, iPerformance, dat is namelijk BMW’s nieuwe label voor auto’s met elektro-goodies. Denk aan een M-sport pakketje maar dan groener. Of eigenlijk blauwer in dit geval, gezien de blauwe uiterlijke details van het pakket. Onder de kap van deze stekker-Siebener huizen vier cilinders en een turbo, die samen met de elektromotor voor een vermogen zorgen van 326 pk. De 740e zal de eerste BMW worden met dit label maar later zal het ook zijn weg vinden naar bijvoorbeeld de 225 xe en de 330e.
De iPerformance-modellen moeten de vruchten gaan plukken van de technologische expertise van ‘BMW i’ als het gaat om elektromotoren, batterijcellen en elektronische sturingssystemen. Uiterlijk zullen ze te herkennen zijn aan blauwe BMW i-stijlelementen in de traditionele BMW-nieren en de wielnaven alsmede aan het eDrive-logo op de C-stijl. Tevens worden de iPerformance-modellen getooid met een BMW i-logo op de spatborden vooraan, omdat iedereen weet dat meer logo’s extra premium zijn. Wat dat betreft heeft BMW goed naar ons geluisterd.
Wellicht relevanter voor de BMW iPerformance-rijder is dat deze ook toegang krijgen tot BMW’s 360° ELECTRIC-programma. Dit programma is bedoeld om elektrisch rijden zo aangenaam mogelijk te maken, met bijvoorbeeld de i-Wallbox om de auto eenvoudig thuis op te kunnen laden. Maar ook heb je als trotse iPerformance rijder de mogelijkheid om met BMW Add-on Mobility conventioneel aangedreven auto’s te gebruiken voor als je een keer verder weg moet dan een paar honderd kilometer, zoals wanneer je op vakantie gaat. Dit laatste om te voorkomen dat je ergens halverwege Frankrijk komt te staan zonder ‘juice’, balend als een stekker omdat er nergens een plaats is om je stekker in te steken.
Edge zegt
Als het zo doorgaat heb je over een jaar of vijf meer badge dan auto. Ben ik me toch even blij dat de meeste auto’s ook zonder typeaanduiding te bestellen zijn. Een badge hier en daar kan best, maar de laatste tijd beginnen de fabrikanten toch wel door te slaan.
kennone zegt
@Edge: Ze zijn een goede concurrent voor de Halfords aan het worden.
mrrallycross zegt
@Edge: de auto zal zwaarder zijn dan een normale benzine gestookte versie, dit komt echter niet meer door het accupakket maar door de badges die er op zijn geplakt
kennone zegt
@mrrallycross: krijg je over 20 jaar €100,- ipv €50,- bij de sloop voor je wagen
desjonnies zegt
@Edge:
Neem aub een badge op uw BMW, ik kan al die modellen zonder badge bijna niet meer uit elkaar houden, is het een 2, 3 4 of 5 serie, vooral de 3 en de 5 lijken erg op elkaar ?????
Ok die X6 dat is dat foeilelijke ding, dat is net een zwerende vinger, maar de rest, behalve de 1 serie ken ik niet meer terug van welke modellenlijn ze zijn.
Rhyo zegt
@desjonnies: vind je? Ik vind de 2 ook erg uniek. Vooral de Gran tourer.. Niet mooi, maar zeker niet onherkenbaar. De 2 coupe is tevens ook totaal anders qua looks.
dawwg zegt
@Edge: Hahaha, inderdaad … dat is premium marketing-geneuzel voor je; Audi heeft b.v. de ‘Ambition Pro Line S-Edition’ en Mercedes de ‘Urban Sport AMG Line’ uitvoeringen.
PS: dat is geen haatpraat, heb ze beide gehad (zonder type-aanduidingen) …
kennone zegt
Dat zou ik er als eerste van mijn auto aftrekken..
gtwillem zegt
@kennone: hoe belangrijk een spatie kan zijn: af trekken ;-)
stephanotis zegt
@gtwillem: Daarbij is het gratis op je nieuwe BMW, ze zullen nul bij de rekening optellen of aftrekken.
kennone zegt
@gtwillem: wauw haha
cliosport2000 zegt
Nu kunnen alle 318i eigenaars kiezen of ze willen doen alsof ze een M3 hebben, of een 3 serie met ‘elektro-goodies’ …
leaper035t zegt
Bericht aan marketing manager BMW: back to basics aub!
trustmeiamanengineer zegt
Man man man, we gaan weer terug naar de jaren 70 en 80 toen elke luxe optie als een katalysator, abs of een turbo! Genoemd diende te worden op de achterkant van je wagen.
Ik ben blij dat ik embleemloos door het leven kan.
super zegt
@trustmeiamanengineer:
dan heb je kennelijk een instapversie ;-)
trustmeiamanengineer zegt
@super: Hehe ;). Helaas kun je bij mijn auto ook de typeaanduiding, motorvariant én versnellingsbak (Selespeed) op je achterklep hebben. Gelukkig is de vorige eigenaar zo verstandig geweest om dit allemaal weg te laten/halen.
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: vergeet de airco badges niet…..
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het smoelt wel beter dan het M pakket.
super zegt
dat hele “xdraaif” label is sowieso al een achteruitgang tov de discrete “x” voor (of soms na) de “d” of “i”. maar goed, trend is duidelijk meer uitlaten, meer badges, maar wel minder cylinders.
Vreddy_B zegt
@super: Tegenwoordig en vroeger vroeg je nog wel eens aan iemand hoeveel cilinders zijn auto had. In de toekomst vraag je hoeveel badges er op de auto zitten.
super zegt
@Vreddy_B:
ja of hoeveel turbos?
thomasthomas zegt
Hebben ze ook een grote i badge voor op je voorhoofd?
Edge zegt
@thomasthomas: Ja! Te bestellen in de webshop van Ekris:
.
e36thuglife zegt
bullshit ik wil gewoon een m7 met 800 pk v12 en panorama dakkie en 22 insh en uit geklopte wiel kasten dus niet zo moeijlik doen aub
maxidyne zegt
Ach een visdraadje, caramelschijf en even polijsten en weg is de badge!
Stijlvolle wagen die 7 serie.
stannemans zegt
Dit was vroeger net zo als je abs of airco op de auto had, dan stond het ook op zij of achterkant. Principieel niks veranderd.
f0rza zegt
Vind het nog steeds vreemde benamingen bij BMW. Bij een 328i staat de ‘i’ voor de benzineversie, maar bij de i8 staat ‘i’ ineens weer voor een elektrische aandrijving… En een hybride/elektrische 330 wordt ineens aangeduid met een ‘e’…
schellekens006 zegt
@f0rza: En de cilinder inhoud klopt niet (meer) en de E kan ook voor Economy (benzine versie) staan bij eerdere modellen. Lekker duidelijk toch…
undifined1 zegt
@schellekens006: E stond voor eta en niet voor economy, eta is het griekse symbool wat gebruikt wordt om efficientie mee uit te drukken. Het waren benzine motoren met hun max koppel onderin, waardoor je een diesel achtige karakteristiek krijgt
mtber zegt
Waarom zoveel afgeven op badges op een auto. Als je het zo een probleem vind dan koop je de auto toch lekker niet. Dit is gewoon zeiken om iets onbenulligs.
bmwtouring zegt
@mtber: inderdaad! Er wordt hier de laatste tijd meer gemekkerd over badges dan over de auto’s zelf!
yupyup zegt
Klinkt als een geflopt Apple product. De Apple iPerformance
groggys zegt
De beste Bmw’s zijn nog altijd de M-Serie en voor mij mag dat zo blijven
87sandyd zegt
Ik vraag me af of er nog ruimte is om op een 760 voor badges, dat ding is al een kermisvoertuig geworden
prop zegt
Lame
730ld zegt
Ik krijg jeuk als ik het woord “electric” lees. Gewoon atmosferische V8 en V12