Freude Am Sparen.
We zitten op dit moment in een transitieperiode. Elektrische auto’s duiken links en rechts op, maar zijn (nog) geen volwaardig (en betaalbaar) alternatief. Een tussenoplossing is elektrificatie. Dat is iets waar BMW al een tijdje mee bezig is. Modellen van de vorige generatie, zoals de 3 Serie, konden besteld worden met een hybride aandrijflijn. Voor de Salon van Genève trekt BMW in één keer het blik open met een hele lading geëlektrificeerde auto’s.
X3 xDrive30e
De nieuwste aanwinst is een hele belangrijke, namelijk de X3 xDrive30e met plug-in hybride aandrijving. Deze auto zit in de klasse van de immens populaire Mercedes-Benz GLC en daar is ook een PHEV-variant van. In technisch opzicht komen beide auto’s behoorlijk met elkaar overeen. De verbrandingsmotor is een viercilinder benzinemotor met TwinPower turbo-techniek. Deze werkt samen met een elektromotor. Gezamenlijk levert deze combinatie 252 pk, maar als het moet kan de elektromotor tijdelijk een extra vermogen leveren: 41 pk! De X3 PHEV heeft standaard een achttraps transmissie en xDrive vierwielaandrijving. De auto kan in 6,5 seconden naar de 100 km/u accelereren. Een groot pluspunt is de bagageruimte: die is met 450 liter gelijk aan die van de ‘gewone‘ X3.
330e
Met de vorige generatie 330e toonde BMW al aan dat een verstandige hybride niet automatisch slaapverwekkend saai hoeft te zijn. De nieuwe 3 Serie is nog maar net op de markt of BMW kondigt al de 330e aan. De aandrijflijn van deze auto is een doorontwikkeling van de vorige generatie. In technisch opzicht is de aandrijflijn identiek aan die van de X3 (252 pk met overboord), alleen wordt er nu met geen woord gerept over vierwielaandrijving. Wel verwacht BMW dat het mogelijk moet zijn om 60 kilometer puur elektrisch te rijden. Ook geven ze onder voorbehoud een 0-100 km/u tijd van 6 seconden op.
Dat is echter niet het enige nieuws, want BMW heeft meer modellen aangepast. Zo is de 225xe Active Tourer voorzien van een nieuwe accu, waarmee deze variant 47 km op een tank kan halen. Ook de 530e is aangepakt en heeft een nieuwe accu. De elektrische actieradius is nu 57 kilometer. Ook komt er een 530e met xDrive beschikbaar. Verder neemt BMW een lading relatief nieuwe PHEV’s mee. De X5 xDrive45e en BMW 745e zijn onlangs aangekondigd, maar beleven nu hun officiële debuut.
ikweethet zegt
Nog minder laadpalen voor echte elektrische auto’s
babybenz zegt
@ikweethet: Boeien
kennone zegt
@babybenz: idd!
Gulli zegt
@babybenz: laadboeien voor elektrische boten. Ik ga meteen patent aanvragen!
Dutchdriftking zegt
@ikweethet: Zal wel loslopen. De bijtellingsvoordelen zijn aardig voorbij, dus alleen échte milieu gekkies zullen dit kopen, de rest laat het links liggen.
ikweethet zegt
@dutchdriftking: prive blijven die phev nog wel aantrekkelijk en er zijn genoeg bedrijven die een bepaalde policy hebben wat betreft uitstoot
Dutchdriftking zegt
@ikweethet: Wat is er privé aantrekkelijk aan een dure auto met een hoog verbruik?
Onehp zegt
@dutchdriftking: je moet zien dat je die dagelijks kunt laden (thuis of op het werk) en dat je daarmee je dagelijkse pendel kunt doen. Dan verbruikt dat niks benzine, en ben je toch niet afhankelijk van een laadpaal als je wat verder wilt. Moet je elke dag 50km+ dan doe je idd beter een BEV of ICE…
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ze kunnen prive wel degelijk interessant zijn, vooral als ze al even een paar jaar hebben afgeschreven.
Neem zo’n onzuinige Outlander PHEV. Als je die dagelijks elektrisch kunt rijden, kun je er, ietwat onzuinig ook nog sporadische lange ritten mee doen of zelfs op vakantie.
Je kunt ook een 2e hands oude Leaf kopen, maar die beperkt je dan wel wat meer.
Maarja, nieuw is het inderdaad wel erg prijzig door de twee systemen.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: En als het nieuw niet interessant is zullen er wel weinig tweedehands op de markt komen ;).
fanboy zegt
@dutchdriftking: Wel met al die belastingvoordelen, waardoor je nu ook wat keuze in PHEVs hebt.
Maar dat is allemaal aan het opdragen.
Vraag is wat de gemiddelde meerprijs is. BMW 330i of 330e met 50km bereik.
olivier420 zegt
@ikweethet: diezelfde bedrijven corrigeren ook (mag ik hopen) voor daadwerkelijk verbruik…
Is in iedergeval bij mijn werkgever zo met gevolg tot terugbetalen teveel getankte liters. Heeft al aardig wat mensen hoofdpijn opgeleverd :-).
jpoers zegt
@ikweethet: alleen niet helemaal omdat in 2021 je hard wordt genaaid door de overheid ivm de wegenbelasting. Waardoor deze direct niet interessant zijn. Daarnaast als je m alleen wa verzekerd helpt t gewicht ook niet mee aan het drukke van de financiële lasten.
Loek zegt
@dutchdriftking: jup, die laten het Groen Links liggen.
bitd zegt
@dutchdriftking: zou kunnen door co2 belasting dat dit soort auto’s best “goedkoop” kunnen zijn, of voor hetzelfde geld meer PKs.
alassad zegt
@ikweethet: lol! je hebt gelijk overigens. behoorlijk veel publieke laadpalen worden ge/misbruikt door de PHEVs.
drommedaris zegt
@ikweethet: ik wacht nog op de tijd dat de kabels massaal worden doorgeknipt. Misschien mensen op een idee gebracht. De anti groene garde.
Jantje_555 zegt
PHEVs….boeien
ghost zegt
@Jantje_555: idd ja! Mega boring!
fanboy zegt
” ..voorzien van een nieuwe accu, waarmee deze variant 47 km op een tank kan halen.”
Onehp zegt
Ik wil weten hoeveel bagageruimte deze nieuwe versies stelen… Graag een Touring met de bagageruimte intact
emping zegt
@Onehp: bij de X3 niks, staat ook in de tekst: Een groot pluspunt is de bagageruimte: die is met 450 liter gelijk aan die van de ‘gewone‘ X3.
Onehp zegt
@emping: dank, ik lees meestal netjes alles maar blijkbaar sla ik onbewust de SUVs over, hou er niet van, om het mooi te zeggen…
Net zoals hierboven, een mooie manier om te zeggen dat al de andere koffers kleiner zijn. ..
lekbak zegt
Een x3 heeft maar 450liter kofferbak? Ik heb een a-klasse gehad die korter is dan een ford fiesta met 420 liter! Wat een achterlijke concept die SUV…
Owja, elektrisch. Ik kan er weinig zinnigs over bedenken…
Onehp zegt
@lekbak: inderdaad. Men denkt dat het ruime wagens zijn, nee dus, ze zijn wel zwaar, verbruiken veel, hebben een slechtere wegligging, onveiliger voor iedereen (omslaan, komen makkelijker op snelheid maar remmen slechteren, hoog (zwaartepunt) in een botsing) en bovenalles, de bestuurders komen op je afstuiven in de overtuiging van het tegenovergestelde van het net genoemde…
lekbak zegt
@Onehp: mensen zijn dom, extreem dom. Je kunt 99% van de mensen alles wijsmaken en alles laten doen als je het goed brengt, want er word niet nagedacht. Ze lopen als een kip zonder kop de massa achterna. De SUV hype is een heel goed voorbeeld hiervan.
tjorque zegt
Geen touring? Geen interesse!
siebren zegt
@tjorque: Hier was ik ook benieuwd naar!
e38ossie zegt
Leuk tot het kapot gaat. Laatst een BMW 7 Serie Active Hybrid van 2011 gehad met een giga storing. Niets werkte meer. Ook de motor kon niet worden gestart. Hoogspanningsaccu defect. €10.000 verder