Dat is even slikken voor BMW! Omdat BMW het Zwitsers lastig maakte om in een ander Europees land een nieuwe BMW of MINI te kopen hebben ze van de Zwitserse mededingingsautoriteit een boete gekregen van maar liefst 130 miljoen euro. Mogen we even vangen?
Hoe zit het nou? Zwitserland is een van de weinige landen in Europa waar ze nog steeds met hun eigen munt betalen in plaats van met de euro. En in 2010 was de wisselkoers van de Zwitserse Frank ten opzichte van de euro dusdanig dat het voor inwoners van Zwitserland voordeliger was om een nieuwe BMW te kopen in Italië, Frankrijk of Duitsland.
Ze zouden dan namelijk minder hoeven te betalen door de gunstige wisselkoers. Uiteraard vond BMW Zwitserland (en haar dealers) dat niet leuk en dus werd het voor Zwitsers moeilijk/onmogelijk gemaakt om een auto in het buitenland te kopen. Europese dealers zouden namelijk van BMW te horen hebben gekregen dat ze geen auto’s aan Zwitsers mochten verkopen.
Uiteraard is dat in strijd met allerlei Europese verdragen en regels en dus heeft de Wettbewerbskommission (WEKO) een boete van 156 miljoen Zwitserse Frank (130 miljoen euro) opgelegd aan BMW AG. Of BMW nog in beroep gaat (of kan) tegen deze boete is nog niet bekend.
Kan BMW zo’n boete betalen? Dat zal niet zo’n probleem zijn en de kans is groot dat ze van te voren al zoiets ingecalculeerd hebben, maar heel netjes is het natuurlijk niet. (via: reuters.com)
UPDATE 15:00 – Surprise, suprise! BMW gaat in beroep tegen de boete die ze hebben gekregen.
“We categorically reject the accusations, the argumentation and the amount of the fine,” said a spokeswoman for the company, adding that BMW adhered to all laws governing both Switzerland and the European Economic Area.
“We have one month to consider a possible appeal, but the decision has already been made that we will take this to the next higher level of jurisdiction,” she said, clarifying that this would be the second highest court in the country.
kaasboerin zegt
Boete is natuurlijk terecht, regeltjes regeltjes.. Maar honderddertigduizendeuro???? What the fuq…
robbie zegt
@kaasboerin: 130.000? 130 miljoen zal je bedoelen ;)
kaasboerin zegt
@robbie: Thursday morning.. Hic.. :oops:
leftlane zegt
@kaasboerin: Je vergeet een paar nullen
dutchiehd zegt
@kaasboerin: 130.000? Staat toch 130.000.000 in de tekst?
kraakensmaak zegt
En terecht, vrij verkeer in handel en goederen moet niet belemmert worden door dit soort grappen. De EU brengt al weinig goede word dit nog door de neus van de Zwitsers geboord door BMW zelf, belachelijk!
mcdonald zegt
@kraakensmaak: Zwitserland is geen EU land
raphael zegt
@mcdonald: Nee maar buiten de euro hebben ze dezelfde vrijheid van goederen en handel als alle EU landen.
Revvji zegt
@mcdonald: Dat doet er in feite weinig toe. Verschillende niet-EU-landen hebben wel andere verdragen getekend (Verdrag van Schengen voor vrij verkeer van personen creëerde bijvoorbeeld de Schengenzone, niet gelijk aan de EU). En blijkbaar is hier een bepaalde clausule uit een handelsverdrag met de Europees Economische Ruimte (EER, ofwel EWR zoals in het Zwitserse artikel, ook niet gelijk aan de EU) geschonden rond o.a. importbepalingen e.d.
umadbrah zegt
@Revvji: Volgens mij is dit een waardeloze claim van de Zwitsers omdat het bedrijf alleen maar haar eigen concurrentie posities belemmerd en omdat het om dezelfde producten gaat die in beide landen beschikbaar zijn. Maar ik zal als ik zo thuis ben na college even m’n bundeltje open poppen om na te kijken.
umadbrah zegt
@umadbrah: Mijn blonde Slavische eu law vrouwtje zegt:
Zwitserland moet eerst met bewijsvoering komen dat de markt voor auto’s in Zwitserland werd afgeschermd door BMW, en dit vergelijken met gegevens van andere fabrikanten.
Ook mag een fabrikant haar eigen dealers beschermen, dit staat zo in de Europese en Zwitserse Competition law.
Revvji zegt
@umadbrah: Dat zijn dingen waar we iets aan hebben! Ok, als het zo in de wet staat, dan is het inderdaad wel een vrij waardeloze claim :P Maar ik vraag me dan wel af waarom ze beweren dat ze de een of andere clausule geschonden hebben? Als de wetten van beide naties (laat ons de EU nu maar even zo noemen) die clausule volledig onbruikbaar maken, dan hebben ze bij het opstellen van dat verdrag toch ook niet erg goed opgelet..
Die wet klinkt trouwens wel logisch, maar aan de andere kant ook wel vrij kut. Als je een zone van vrij verkeer van goederen en diensten hebt opgericht (binnen de EU dus) en dan wel een soort verdoken vorm van privaat protectionisme toelaat..
Revvji zegt
@umadbrah: Trouwens, van college gesproken. Ik zou al een hele voormiddag aan het studeren moeten zijn.. Damn you, autoblog! :P
Nv zegt
@Revvji: Vervloek youtube er maar ook bij, die verkloten ook heel me blokdagen. Je begint met autofilmpjes en voor je het weet ben je enkele uren kwijt en daarbij kom je meestal uit in de “weird section” van youtube.
kaasboerin zegt
@Nv: Ik begin meestal met het kijken van zogenoemde ‘pain compilations’ en eindig dan na 4,5 uur op youporn . com. ;D
Revvji zegt
@kaasboerin: Beginnen met ‘pain’ en eindigen op youporn. *slik* :P
Revvji zegt
@Nv: Op jouw leeftijd lukt dat wel nog met halve dagjes blokken, toch? :P Maar ja, idd, ik weet hoe het voelt ;)
Nv zegt
@Revvji: Leeftijd klopt niet. Ging ik nog in middelbaar zitten zou ik niet mogen klagen.
robbie zegt
@Revvji: sorry ;)
DennisS65B40 zegt
@kraakensmaak: nee oh wee als BMW Zwitserland protectionistisch is ten opzichte van haar thuismarkt… Dat is niet netjes daar leggen wordt een dikke boete op de mat gelegd.
Echter zijn voor ons Nederlanders de auto’s in de omringende landen ook goedkoper, veel goedkoper. Hier is de grote boosdoener de overheid met BPM heffing. En hier wordt het door de EU, wel geoorloofd. De grootste dief is de overheid.
gregorius zegt
@kraakensmaak: vanaf juli 2012 komt er hier co2 tax. Op nieuwe en ingevoerde auto’s. Op leuke auto’s wordt dit erg erg veel (vergelijkbaar met nl zelfs). Dus 2e hands importeren is dan over!
Hoe het gaat worden met de nieuwe auto’s; geen idee. Maar t straatbeeld zal veranderen (want de gemidelde zwitser rijdt een leuke bak).
Overgiens; er is al een auto import tax: 4%: boven op de 8% btw. Nog altijd minder dan de 19% van Dui. Overigens komt >van de import auto’s uit Dui dus
neal zegt
Lotus doet net hetzelfde wanneer Europeanen in de UK een wagen willen kopen. Mits een gunstige wisselkoers kopen ze daar een LHD wagen (die is daar goedkoper) en voeren die dan hier in. Dealers tegen de kust hebben ook al opdracht gekregen niet meer aan Europeanen te verkopen.
Claim?? :-)
towi1989 zegt
Ik ben meer benieuwd in hoeverre dit geld naar de gedupeerde mensen gaat. Voor BMW is dit bedrag natuurlijk peanuts, maar wel een dikke deuk in her imago.
kickass zegt
@towi1989: Ik gok helemaal niks…
Revvji zegt
@towi1989: Niks waarschijnlijk, en eigenlijk ook wel alles. Vrij normaal, hoor. Boetes gaan (simplistisch voorgesteld) naar de overheid en dat geld wordt weer gebruikt. Net als de belastingen die ze betalen. Ik vind het trouwens nogal moeilijk om hier van “gedupeerden” te spreken.
En als in dit geval de klanten vergoed worden daarvoor, dan zouden veel Amerikanen ook heel veel geld moeten krijgen vanwege het protectionisme (importheffingen) i/d VS. Ze zijn daar ook wel al vaker voor op de vingers getikt, maar ja, wat doe je eraan..
kaasboerin zegt
@Revvji: Ik wou net zeggen, wat versta je onder gedupeerden dan. Degene die daar toevallig naar geinformeerd hebben (naar BMW’s uit ’t buitenland importeren) in die periode?
robbie zegt
@Revvji: en de Zwitserse overheid koopt er weer BMW’s van zeker ;)
Revvji zegt
@robbie: Moet je eens aan Keynes vragen, die weet daar waarschijnlijk meer over ;)
Simpson zegt
leuk, maar als eigenaar van een duurdere BMW in de Schweiz heb je natuurlijk helemaal geen ene flikker aan die boete.
Jij hebt uiteindelijk gewoon teveel betaald voor je BMW (of mini) en een klootviool in lederhosen gaat er met jouw centen vandoor.
stanny zegt
@Simpson: lol
kaasboerin zegt
@Simpson: Lekker vergezocht weer..
renezzzz zegt
Het is een vreemde situatie in Zwitserland. Ten opzichte van 3 jaar geleden is de zwitserse Franc (CHF) van 1,60 naar nu 1,20 CHF/EURO gegaan. Vorig jaar augustus stond de Euro zelfs een paar uurtjes gelijk aan de Euro. Daarop heeft de Zwitserse bank miljarden CHF’s aangekocht om de zwitserse economie gaande te houden. De CHF is nu gekoppeld aan de euro voor 1,20CHF/EURO.
In 2011 zijn er enorme kortings acties geweest bij alle grote merken. Zonder onderhanden kreeg/krijgt men 20% tot soms 30% korting op een nieuwe bv Volvo, BMW of Mercedes. Er werd/word zelfs mee geadverteerd. Zouden ze dit niet hebben gedaan/doen, koopt elke zwitser z’n duurdere auto buiten zwitserland.
spylegion zegt
Die Zwitsers toch;
Hebben lekker de krenten uit de pap gezocht mbt de verdragen uit de EU en de euro gelaten voor wat het is..
Zo gebeurt dat wanneer de burger het voor het zeggen heeft in een land ipv de politici…
Echte democratie!
bempi zegt
Een straf als: BMW boycot in Zwitserland zou ik gepaster vinden dan die 130 miljoen voor een jaar lang ofzo.
jzaero zegt
@bempi: en wie schiet daar iets mee op? Degenen die een BMW willen rijden in Zwitserland niet en BMW niet. Dus uiteindelijk de consument.
bempi zegt
@jzaero: De enige die er niks mee op schiet is BMW. Als het nu al bekend is dat je over de grens goedkoper bent, dan zou de zwitserse overheid gekozen door het volk juist moeten opkomen tegen dit soort wanpraktijken. Het volk heeft niks aan die 130 miljoen, want dat krijgen ze toch niet. Door een boycot pak je BMW terug op een eerlijke en gelijke manier. Toppunt van rechtvaardigheid. En een beetje slimme consument kan een local vragen om een auto met specifieke voorkeuren te kopen op zijn naam, om vervolgens over te zetten naar een andere. BMW kan daar nooit achter komen :)
jzaero zegt
@bempi: Ja, dat kan inderdaad, maar zijn mensen bereidt om dat te doen? Ik denk het niet. Ten eerste moet je mensen in buitenland kennen die je zodanig vertrouwt, ten tweede moeten zij (de mensen in het buitenland) de extra kosten kunnen verantwoorden (waar komt die 80k euro’s opeens vandaan voor die volgeladen 5 serie?), ten derde als je om een boycot vraagt, om welke producten dan ook, zal je altijd de consument treffen. Moreel gezien misschien wel juist, maar te omslachtig. En dan nog, dan kopen ze in het buitenland, ze verdienen alsnog wel een centje aan die auto’s, dus je maakt het voor de consument alleen maar moeilijker om aan die specifieke auto te komen..?
bempi zegt
@jzaero:
Als je goedkoper uit bent waarom niet ? Daarbij hebben mensen met geld connecties. Open een account bureau in het buitenland en via dat bureau schaf je een BMW aan. Zij kunnen dan alles voor je regelen en flink sjoemelen. Het zal een omweg zijn om een auto te kunnen kopen, maar het is wel een weg om te laten zien dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van bedrijven die naast hun schoenen lopen. Boontje komt om zijn loontje.
jzaero zegt
@bempi: Wat ik al zei, BMW zal er zelf niet zoveel de dupe van zijn. Of je nou in Zwitserland koopt of in de landen eromheen, je koopt toch bij BMW. Het is voor de consument gewoon een omweg, voor de consument met minder connecties des te erger.
vale46 zegt
Ergens vind ik het goed van BMW dat ze het gedaan hebben!
Ze zorgen er tenslotte voor dat iedereen in zijn eigen land blijft kopen (min of meer) en zo blijft het bestaande evenwicht.
Mocht iedereen naar het buitenland gaan voor een BMW, dan gingen lokale dealers failliet en stonden er mensen op straat.
Natuurlijk niet leuk voor de mensen die meer moeten betalen.
@robbie: hoe zit het met andere merken?
renezzzz zegt
@vale46: Niet helemaal eens met de stelling dat het goed was van BMW…. Ik kan me het echter wel voorstellen dat ze het gedaan hebben! BMW dacht waarschijnlijk dat de koers van de zwitserse franc maar een tijdelijk iets was. De koers was in 2010 zo rond de 1,40CHF/Euro.
Wat ze hadden moeten doen is (net als in 2011) grote kortingen geven op de autos. Heeft BMW niet gedaan, want het was natuurlijk een lekker extra percentage verdienen! Dan hebben we het natuurlijk niet over een paar honderd CHF per auto… BMW Zwitserland heeft dus in 2010 lekker lopen cashen vanwege de koers…
Megakix zegt
Geen centje verdriet om dit besluit…beetje ‘normaal’ doen die bmw-nozems
kaasboerin zegt
@Megakix: Ik had gehoord dat dit de nieuwe CEO was..
bempi zegt
@kaasboerin: Lol. You f*cking with me. You f*cking with the best.
Megakix zegt
@kaasboerin: haha, kwam me al bekend voor, die gast ! Succes met claimen bij BMW dan alvast ;-)
grrrrommmmm zegt
@kaasboerin: is dit niet die nieuwe van design, die inspiratie opdoet? ;-)
rodger zegt
Hadden ze achteraf beter 100mil onder de Zwitserse dealers kunnen verdelen, hadden ze 30mil over gehouden ;)
robbie zegt
UPDATE – Surprise, suprise! BMW gaat in beroep tegen de boete die ze hebben gekregen.
kaasboerin zegt
@robbie: En terecht, 130miljoen is absurd veel..
renezzzz zegt
@kaasboerin: T’is veel inderdaad… Ik vraag me af hoe hard de bewijsvoering zal zijn voor die boete. De boete echter wel overeen met de extra winst die ze gemaakt hebben als gevolg van de koersverschillen…
grrrrommmmm zegt
@renezzzz: anders blokkeren de Zwitsers toch gewoon de bankrekeningen van alle hoge pieffen van BMW…
renezzzz zegt
@grrrrommmmm: Dat levert in ieder geval wel meer op dan 130M… Hebben ze 67 jaar geleden ook gedaan… Teren ze nu nog op…
rogierrs zegt
wat is dit voor een onzin dan, BMW kan er toch niks aan doen dat het voor de zwitsers in deze tijd goedkoper is om een BMW in het buitenland te kopen, en als ze er zo’n probleem van maken moeten ze ook maar de euro invoeren
renezzzz zegt
@rogierrs: Dat was juist het probleem, BMW deed er wel wat aan…. Zwitsers mochten geen BMW’s kopen bij een dealer buiten Zwitserland…
schellekens006 zegt
Je koopt dan toch bij een universele garage die zijn er zat in Duitsland. Denk niet dat er nu 1 zwitser is geweest die niet aan zijn BMW is kunnen komen. Een demo of jahreswagen zou ook nog kunnen.
renezzzz zegt
@schellekens006: Idd, als een zwitser echt een auto wil kopen in het buitenland valt er wel wat te regelen.
slk55amg zegt
Even offtopic, maar die austin martin heeft ook een probleem. Die kan namelijk pas weg als de BMW eigenaar ook weg wil.
daniel_bisessar zegt
komt goed joh ..