Naast de nieuwe modellen op de stand, had de CEO in Parijs ook wat te vertellen over wat de komende jaren bij BMW gaat gebeuren.
In zijn persconferentie op de Paris Motor Show heeft BMW CEO Harald Krüger een nieuw model aangekondigd. De eindbaas laat weten dat in 2021 de BMW i4 een feit is. Het zal het vijfde elektrische model van de BMW Groep worden. Naast de reeds bestaande BMW i3, komt in 2019 de volledige elektrische MINI, in 2020 de BMW iX3 en in 2021 de BMW iNEXT en i4.
Verder liet Krüger weten dat BMW wereldwijd meer dan 100.000 volledige elektrische voertuigen heeft verkocht. Tel je de plug-in hybrides daarbij op, dan rijden er meer dan 300.000 (deels) elektrische BMW’s op de weg. De CEO liet niets los over de technologie die de i4 gaat krijgen, maar de verwachting is dat dit model op de eerder gepresenteerde i Vision Dynamics (zie foto) gaat lijken. Dit studiemodel accelereert in vier tellen naar de honderd, heeft een top van 200 km/u en kent een actieradius van 600 kilometer.
De i4 valt onder ‘Gen 5′ van BMW’s Road to 2025 plan. Samen met de BMW iNext en andere nog niet aangekondigde elektrische modellen van het merk. De BMW i3s, de elektrische MINI en de elektrische BMW X3 vallen onder ‘Gen 4′. Dat zijn elektrische auto’s die tot 2020 op de markt worden gebracht. Met Gen 5 introduceert BMW modulaire batterijpakketten van 60 kWh (450 km), 90 kWh (550 km) en 120 kWh (700 km). De meest luxe auto’s komen enkel met een 120 kWh accupakket op de markt, de middenklasse krijgt drie opties en de goedkopere modellen zullen alleen verkrijgbaar zijn met een 60 of 90 kWh batterijpakket. De verwachting is dat de i4 in de middenklasse valt, wat betekent dat deze elektrische auto een maximale actieradius van 700 kilometer gaat krijgen.
mikje90 zegt
Ben heel benieuwd of dit een soort tesla model 3 concurrent wordt.
bmw2coupeeigenaar zegt
Eindelijk komt er een praktische EV coupe op de markt. Hopelijk wel met RWD.
frederik zegt
Goed idee, maar wel vijf jaar tijd verspild na de introductie van de i3. Onbegrijpelijk.
bisazza zegt
@frederik: had hij eerder mogen komen? Ja maar tijd verspild niet. Mooie kraamkamer tijd geweest om de techniek verder te optimaliseren en ontwikkelen
frederik zegt
@bisazza: Tja ik denk toch dat ze met i3-techniek al lang een Model 3-killer hadden kunnen hebben. Ik snap dat ze even de kat uit de boom wilden kijken, maar de voorsprong die BMW had is nu wel weg.
ouwedibbes83 zegt
@frederik: Mss waren ze ook wel bang dat het een succes zou worden en ze hun investeringen in brandstofmotoren niet voldoende konden terugverdienen.
gove zegt
700 elektro paardjes op de achterbanden, lekker
wjeurs zegt
Waarom kiezen al die merken voor een elektrische SUV als 1 van hun eerste elektrische auto’s? Dat platform leent zich daar het minst voor mbt gewicht, aerodynamica, zwaartepunt….
karhengst zegt
@wouterjeuring: Omdat die hokken toch al groot, zwaar en lomp zijn, dus die extra kilo’s er ook nog wel bij kunnen? Door de luchtweerstand nodigt een suv sowieso niet uit tot hoge snelheden, dus ook daar een synergie, zou ik zeggen.
dondeboer zegt
@wouterjeuring: als je een accupakket in de bodem stopt, krijg je vanzelf een relatief hoge auto. En dat kan je het beste vermommen door er een SUV van te maken. Bij bijvoorbeeld de Hyundai Kona hangt ’t accupakket onder de auto, de Kona EV heeft daarom ook minder bodemspeling als de gewone.
SimonMc zegt
@dondeboer: is een model S zo’n hoge auto dan?
dondeboer zegt
@SimonMc: er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. De S is een lel van een auto, daar stop je makkelijker een accupakket in weg dan in een wat kleiner model.
mashell zegt
@wouterjeuring: omdat de klanten SUV’s willen!
dare2think zegt
Ik ben benieuwd of ze verder gaan met een elektromotor-differentieel-combinatie of met één elektromotor per wiel. Een differentieel is namelijk een mechanische component die altijd wel wat aandrijfverliezen oplevert. Een motor direct per wiel met een goede motorcontroller kan die mechanische component overbodig maken. Op die manier zitten ABS en ESP ook automatisch ‘ingebakken’ in het systeem. Nu is BMW nog een merk wat rijden ‘leuk’ probeert te maken(hashtag gok) Of ze gaan gewoon voor veilig voor standaard versies en maken een driftmodus tegen meerprijs. Een (echte) tuner hoeft dan geen sperdif meer erin te sleutelen, maar past gewoon de software wat aan voor een sperdif werking. Laat maar komen, die eindeloze aanpasbaarheid van EV’s! Nou nog tuners die iets van high power electronics afweten.
Sir_Vmax zegt
Vind t toch wel lachwekkend dat al die elektrohokken toppen bij 200kmh. Bij t stoplicht sprinten ze weg, maar op de autobahn vlieg zelfs ik ze nog voorbij met mn 25 jaar oude bmw met de helft van t systeemvermogen.
SimonMc zegt
@srthellcat: Niet juist. Tesla Model S heeft meerdere uitvoeringen die over de 200 gaan. De 75 uitvoering doet 225 km/h, vanaf de 90 uitvoering is het 250 km/h.
Sir_Vmax zegt
@SimonMc: nou goed niet letterlijk allemaal. Maar die peugoet van laatst en ook deze lopen max 200…
kobus1967 zegt
@srthellcat: ik ben laatst naar Oostenrijk gereden, nergens een vrij stuk autobahn te bekennen, overal wegwerkzaamheden en 80Kmh verplichting.
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
@kobus1967:
Tijdstip van aanrijden maakt ook uit… een dag eerder of later scheelt ECHT, afgelopen zomer zowel op heen- als terugweg Italie genoeg 200 kunnen rijden op de autobahn, met idd veel baustelle. Daarnaast kan een auto met RTTI navigatie je ook helpen.
Dat rijd een stuk ontspannender: je ziet op je navigatie(bij BMW icm Professional Nav, bij VOLVO icm Sensus Nav) van te voren al waar de boel vast zit en de RTTI loodst je zo goed mogelijk eromheen indien mogelijk.
En het is echt real-time , loopt soms weleens op tot 2/3 minuten, maar is compleet iets anders dan TMC(>60 min vertraagd) en Google maps(>10 minuten vertraagd) op je smartphone.
Flitsmeister werkt tegenwoordig ook steeds nauwkeuriger en alle TomToms werken ook al samen. RTTI vloot is echter het grootst en is uiteraard alleen op nieuwe modellen al afgekocht?. Bij oudere modellen kost het je rond €50 euro per jaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@srthellcat: Niemand heeft nood aan een auto die sneller kan dan 200. Sommigen willen dat wel, maar dan nog hebben ze het niet nodig. 95% van de auto’s in Europa heeft nog nooit een wiel op de Autobahn gezet, en 90% van de chauffeurs heeft nog nooit de 200 aangetikt, zelfs niet als ze het kunnen.
Maar wees gerust, er zullen genoeg mogelijkheden zijn voor “speciallekes”, die veel sneller zullen gaan dan 250…
Mars2 zegt
Oud nieuws. Weten we al 3 jaar.
maferick74 zegt
Kunnen de nieren misschien nog wat groter?
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Gezien de ontwikkelingen van het accu pakket van de i3, een verdubbeling in capaciteit in 6 jaar en dezelfde afmetingen, dan durf ik bijna wel te geloven dat in 2025 een elektrische station net zover komt als mijn huidige M550d en die nog vlotter is…. en die via de speakers een V8 Camaro sound?
Eerst even 2020/2021 afwachten. Tot die tijd voor mij nog even dieselsap.
baardmijt zegt
Leuk ding voor mijn vriendinnetje. Hoewel, hij is misschien wat groot en zij nogal klein van stuk. Bij nader inzien zou ze verzuipen in d’r i4.
evdw zegt
Onzin natuurlijk, zo gaat de EV van BMW er echt niet uitzien. Waarom zouden ze ook, lelijk en nergens voor nodig.
bischero zegt
Ik moet in 2021 weer bestellen dus voor mij een dikke prima en kanshebber. Zakelijk gezien geen verbrandingsmotor nodig, de privé fun wel daarentegen ?