We weten inmiddels dat BMW voor 2009 een crossover-variant van de 5-serie op stapel heeft staan, de PAS (Progressive Activity Sedan), die een brug moet slaan tussen de 5-serie Touring en de X5. Het model lijkt een onhandige daklijn te combineren met een hogere zit en geen terreincapaciteiten, dus daar staan de mensen vast voor in de rij. Bij BMW denken ze echter dat dit niet genoeg zal zijn om de honger van hun klanten naar vreemde nieuwe modellen te stillen; daarom hebben ze nu aangekondigd dat er ook een kleinere PAS zal komen.
De nieuwe variant zal gebaseerd zijn op de nieuwe 3-serie, die in 2010 zijn opwachting maakt, en zal standaard achterwielaandrijving hebben met xDrive als optie. Het wordt een vijfzitter met een lekker beperkte bagageruimte, maar voor het handige krijgt de auto wel een achterklep die in twee delen openklapt.
Het motorengamma zal nauwelijks verschillen van de gewone 3-serie, al zal er hier en daar misschien iets meer power uit de blokken geperst worden. Met de hand schakelen behoort nog steeds tot de mogelijkheden, maar de bekende zestrapsautomaat zal geheel plaatsmaken voor een DCT-bak.
Al 18 maanden geleden werd het plan voor de 3-serie GT goedgekeurd; de Münchenaren zien er een echt ‘volumemodel’ in waarmee een leuke duit verdiend kan worden. In 2011 wordt de auto aan het publiek voorgesteld. De prijs zal in Groot-Brittannië zo’n £4500 (€4700) boven een vergelijkbare 3-serie Touring liggen. (bron: autocar)
Een betere ontwerper zegt
De naam zegt genoeg, ik PAS.
Bring in the Concept Fascination.
Djivy zegt
Godallemachtig wie zijn die kapitalisten toch die het echte BMW van kop tot nier aan het verkl*t*en zijn??
Ik verdenk de Russen…;)
cheetacars zegt
Toevallig dat ik het net in de Autoweek las :P . Bij BMW denken ze alles te kunnen na de X6 ofniet?
Bruno zegt
is dit dan de zogenaamde GT? http://www.autoscoops.eu/autoforum/viewtopic.php?t=18195
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Is er nog een niche niet gevuld??
Of verzonnen??
Oh, wacht, laten we een SUV-Coupe-Cabriolet-Targa maken!
In mijn opinie zijn dit soort modellen leuk, maar dan voor een jaar ofzo.
Ik vrees dat bij.v de X6 na een redelijk begin nu nog echt verkoopt en zn doelen haalt.
Iedereen die dan perse voor lul wil rijden heeft hem nu wel, dat idee…
Waxweazel zegt
Wil BMW de kampioen worden in de meeste NUTTELOZE varianten van hun wagens op de weg ? Toch als Europese constructeur.
Ze kunnen gaan concurreren met de Fiat 500, die willen ze ook uitmelken gelijk gekken.
ps: BMW is toch al goed bezig met het uitmelken van de Mini, dus waarom niet met de gehele vloot moeten ze gedacht hebben.
Tombnolz zegt
Jullie weten het onderhand wel al, ik moet kotsen van al dat nichegevul! Als je ’n auto wil die tussen de 5 en de X5 zit, wel kijk dan eens voor de X6. En wil je ‘r een tussen de 3 en de X3, wil koop dan een X-3, steek er 20 inch onder en verlagen die handel! Zo rij je pas in de kijker!
Apache zegt
Eén raad BMW AG: Tis niet et moment om de centen door et venster te smijten. Ik heb gesproken. Ugh.
Misschien zijn er mensen die vertrouwd zijn met het marketingprincipe van de 4 P’s: Prijs, Plaats, Promotie en Product. Onlangs is er een nieuwe soort populaire theorie vanuit de VS (Seth Godin) gekomen dat er een vijfde P is: “Paarse Koe”. Het idee is gewoon dat je een product (of gelijk wat anders dat klanten trekt) maakt die zodanig merkwaardig is dat mensen het de moeite vinden erover aan elkaar door te vertellen. Mond-tot-mondreclame, “nieuwsgierigheidsmarketing” zeg maar. (Een paarse koe is zoiets merkwaardigs, vandaar de term voor de 5e “P”.)
Maar je moet nu ook niet overdrijven BMW. De 1-serie en X6 zijn al speciaal genoeg als je het mij vraagt voor wat goed is voor BMW ;)
AutoInformatief zegt
Maar nu is de vraag waarom zou je in gods naam iets willen kopen wat lelijker is dan een gewone 5 serie, een hoger is maar geen terrein capaciteiten heeft.
Dus met andere woorden, kies gewoon een 5 serie of een X5. Een lelijke tussenstap hebben we echt niet nodig!
VonStroke zegt
Maakt allemaal niet uit, zolang er een BMW badge op zit verkoopt het toch als zoete broodjes.
Albert zegt
Wat een gemier toch van de ik-ben-net-15-en-ziek-lekker-op-auto’s-die-mijn-papa-niet-rijdt brigade zeg! Rij zelf een 5 serie touring en een X5 lijkt me wel aardig, maar helaas helaas, politiek incorrect. Beetje meer plek, luxe en hoge zit lijkt me een prettige bijkomstigheid. Dus ik ben een soort van doelgroep :)
En ja, ik zou ook liever een M3 kopen, maar als vader van twee kids is het wel makkelijker om wat plek te hebben.
Kempenaer zegt
Kan wel eens een goed idee blijken van de mensen van BMW.
Een wat hogere zit, erg prettig, zonder gelijk een 2 ton zware auto mee te moeten torsen en zonder AWD. Scheelt ook weer. RWD volstaat volledig zolang je niet in de Alpen woont.
Op die manier handhaven ze ook een wat dynamischer lijn ten opzichte van MPV’s. Kortom, laat maar komen.
Brammer zegt
De X6, een SUV-variant van de Mini, de PAS-5 en PAS-3 (of hoe gaan ze nu heten ?) .. Ik hoop dat dit lijstje overbodige auto’s van de BMW-groep niet langer wordt dan dit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Albert: ik denk dat deze wel een stuk kleiner zal zijn dan een 5 Touring!
Zal dan eerder de PAS worden denk ik!
Het praktische aspect wordt in dit soort niches vaak als eerste geslachtoffert ten faveure van ‘coolness’…
Dat is precies wat ik bedoel met mijn verhaal dat dit soort mode-auto’s het vaak maar erg kort goed doen. Als de ‘hip’ eruit is, blijft er niks over…
Kempenaer zegt
“Het model lijkt een onhandige daklijn te combineren met een hogere zit en geen terreincapaciteiten, dus daar staan de mensen vast voor in de rij.”
Wie iets geeft om terreincapaciteiten koopt sowieso geen SUV. Die koopt een Samurai, hoogt hem op een gooit er een stel grote terreinbanden op. Dan heb je pas terreincapaciteiten. Bovendien is er in Nederland helemaal geen terrein meer. Je ziet het overigens regelmatig. Volledig uitgeruste terreinwagens die in Nederland door de bossen rijden in clubverband op paden die je ook kan bedwingen met een Fiat Panda van twintig jaar oud.
Kempenaer zegt
Als BMW de X3, X5 en X6 zou aanbieden met RWD in plaats van AWD dan vraag ik me af hoeveel kopers nog voor AWD zouden gaan.
Zo vraag ik me ook af hoeveel Honda’s CRV er in de Benelux zijn met een ton op de teller waar de achterwielen nooit aandrijfkrachten hebben hoeven te verteren.
Robin zegt
Wanneer komt er nog eens een mooie BMW want het is tien jaar geleden.
marruk zegt
Dit hoeft van mij ook niet zo nee…
Maar BMW neemt wel het trucje van Skoda over betreffende de achterklep.
Kempenaer zegt
Men koopt een BMW in de eerste plaats om zijn intrinsieke kwaliteiten. Een Honda overigens ook.
Apache zegt
intrinsieke kwaliteiten? wa zijn da?
Albert zegt
@ Saab, klopt, de PAS (of 5 GT) heeft zeer zeker mijn interesse. Het valt me gewoon op dat er zo vreselijk veel kritiek wordt geleverd door ‘ experts’ die waarschijnlijk zelf geen rijbewijs hebben. Ik vind de 5 Gt een prima auto, heb geen AWD nodig maar wil wel graag een beetje ruime bak, plenty PK’s en kwalitatief een goede auto. Mijn huidige 5 is een van de fijnste auto’s die ik had (al was mijn M3 wel erg fijn sturen…) alleen de hogere zit zou ik wel graag willen. Een 2 ton gevaarte met terrein-looks hoef ik niet.
Albert
Majinstar zegt
Voor het eerst gaat BMW de verkeerde kant op, maar ja hun design concepten zullen vast wel weer oogverblindend zijn, waardoor ze masaal worden verkocht. Overigens zijn er hier nog steeds van die nerds die de X6 afkraken. 1 tip: Kraak alleen auto’s af die slechte verkoopcijfers hebben. Helaas zijn er vele die kortzichtig denken en daarbij de verkoopcijfers van Nederland erbij halen, maar de rest van de wereld daarbij vergeten. Tot die tijd: Mondje dicht voor jullie allen.
@ Robin: Heb jij weleens de 3 serie coupe ( e92 ) zien rondrijden in Nederland ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Albert: Daar heb je volledig gelijk in.
Dat is inherent aan het open platform wat AB.nl is…
Helaas, af en toe.
Phoenix zegt
Zal vast een leuk model worden. net als de X6 en 5-GT
alleen dat GT gedeelte snap ik niet.
GT is toch synoniem voor sportief
DennieFR zegt
Gek genoeg verkoopt het nog lekker ook.
Neem nou de X6,zoek maar eens hier op autoblog het bericht over de X6 en bekijk de reacties,90% afkeurend?
En nu,kijk eens rond hoeveel er rijden!
En eerlijk gezegd,ik begin het stiekem ook een beetje leuk te vinden :oops:
BMWMSERIES zegt
@DennieFR ja idd, de x6 is idd een mooie auto als je hem in het echt hebt gezien.
dennis zegt
kunne ze niet gewoon in de optielijst een regel bij maken dat je de pas-uitvoering kunt aanvinken…
-Pas-uitvoering > versterkte+verhoogde set veren/schokdempers en terreinbandjes..
is goedkoper dan een heel auto bouwens gebasseerd op 5 en 3 serie jammer… nou krijg je beetje hetzelfde als volvo mee zn cross-overs zie je straks zowat geen verschil meer wat wat is…
dennis zegt
btw + een modificatie van de achterklep…(dan gaat er effe een olifant erop zitten) haha
Rakim zegt
lol een crossover tussen een mpv en een coupe of hoe moet ik de PAS zien
Tombnolz zegt
Toch ben ik benieuwd hoe hij eruit zal zien… Dat ze maar geen voorbeeld nemen aan de R-klasse! Hét bewijs dat dit soort auto niet in trek is. Maar hij is dan ook aartslelijk, dus misschien lukt het BMW wél.
luc zegt
Het is nu nog wachten op een SUV-limo van bmw
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ DennieFR: yep, nu nog wel… Maar met dit soort ‘mode-auto’s’ is het vaak snel afgelopen!
DennieFR zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Dat is altijd maar afwachten hoe de toekomst voor een ‘vreemde eend in de bijt’ er uit ziet,neem nou de Volkswagen Golf+ (ok,heel andere soort auto),die zie je intussen ook al te veel rijden :lol:
De mercedes CSL is in principe ook zo’n soort,en flink aan de prijs voor de ‘gewone man’ en daar rijden er ook nogal wat van rond.
Maar het neemt niet weg dat je gelijk hebt hoor :D
Esprit_de_Flandre zegt
Damn, er komt geen einde aan.
WieAndersDasAuto zegt
@ Dennie FR
En toch zou ik eerder voor de X5 gaan dan de X6.
X5 is veel praktischer lijkt me en die ziet er veel beter uit dan X6. En nu is het nog populair om X6 te kopen maar na 1/2 jaar begint zo’n auto te vervelen en dan koopt bijna niemand hem lijkt me.
Rick dos zegt
Ach ja, wat moet je als BMW zijnde nog om groei van je bedrijf te realiseren?
Je hebt van je hele modellenlijn alle gangbare varianten bedacht. Dus daar kan geen groei meer van komen.
De bandbreedte van je prijscategoriën heb je ook al opgezocht. Want verder naar onderen dan de 1-serie tast je status als premium autofabrikant aan. En alles duurder dan een 7 serie is ook niet een optie.
Dus dan blijft er over om het tussen de gaten van je modellenlijn te gaan zoeken.
Et voila.
Ben er nog steeds niet van overtuigd dat dit de juiste weg is, maar enige begrip kan ik er wel voor hebben.
Rick dos zegt
Dus dan blijft er over om het tussen de gaten van je modellenlijn te gaan zoeken.
Vond er iets niet aan kloppen…. :D
Moet zijn:
Dus dan blijft er over om het in de gaten tussen je modellijnen te gaan zoeken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ DennieFR: Time will tell!
BWM M8 zegt
Ik ben toch benieuwd naar dit model. Als vader van 3 kleine kinderen ben ik wel geïnteresseerd in een meer “premium” alternatief voor mijn Ford S-max… En nee, een BMW 5, Mercedes E, Audi A6 is geen alternatief wegens te klein: daar kunnen geen 3 kinderstoelen in en de koffer is ook wat ‘beperkt’ voor al het kindergerief.
mashell zegt
“1 tip: Kraak alleen auto’s af die slechte verkoopcijfers hebben.”
Pardon? Verkoopcijfers zeggen NIETS over of een auto goed of slecht, mooi of lelijk is. Ook een slechte auto kan goed verkopen (met de E-Kadett als beste voorbeeld). Ook de Dacia Logan (een absoluut verkooptoppertje) is geen wonder van techniek of oogstrelend design. Een BMW X6 kan dan best aardig verkopen dat maakt het geen mooie auto en daarom mag die best afgekraakt worden.
Marko zegt
Kunnen ze bij BMW ook even een SUV-roadster voor me ontwerpen?
Jaapschaap zegt
Audi is toch ook al bezig?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/19/audi-a4-allroad-gespot
Word de Audi waarschijnlijk mooier want de A6-Allroad ziet er in principe ook niet verkeerd uit naar mijn mening :)
Herke zegt
Vind de x6 super! dus laat deze modellen ook maar komen! vind het super dat bmw iets anders doet dan de rest.
DennieFR zegt
Idd,time will tell,how much BMW can sell :P
P.s. Ik bedoelde natuurlijk Mercedes CLS ipv CSL..Was nog niet 100% wakker,99% maar denk ik :lol:
Citrofiel zegt
Hiermee doen ze volgens mij toch vooral aan kannibalisme, dus waarom…?
Davidov zegt
Ik zag hem staan in de AV. Die impressie ervan is best wel….lelijk :/
MurcieBoy zegt
moet ik deze zien als de Allroad van Audi voor BMW?
Joost zegt
Ik vind de 3gt best mooi, jammer dat ze er geen m versie van gaan doen, maar alleen zo’n pakket.. een m3gt lijkend op het concept zou best nice zijn..
Tommy zegt
BWM M8: Als je een 5-serie al te klein vindt kan je deze auto al helemaal op je buik schrijven, deze wordt minder ruim dan de 5-serie Touring denk ik en minder “pakezel” achtig zeg maar. Het is een GT, geen ruimtewagen. En als een hogere middenklasse stationwagen te klein is moet je toch echt uitwijken naar een SUV of MPV denk ik…