Links, het is sowieso de kant van het politieke spectrum waar je als octaanliefhebber weinig te zoeken hebt. BMW dacht er ook zo over en daarom komen ze met de Left Turn Assistant die voor jou bepaalt of je wel linksaf mag slaan.
Het uitgangspunt is als volgt: er gebeuren nogal wat ongelukken doordat mensen niet goed opletten bij het linksaf slaan. Bij dat afslaan moet immers de tegemoetkomende rijbaan worden overgestoken en als je dan niet oplet dan kan het maar zo zijn dat je een tegenligger in je bijrijdersportier mag verwelkomen. Niet echt bevorderlijk voor de staat van je voiture en zo dacht BMW er ook over. Ze mikten wat lasers, GPS-techniek en camera’s in een snelkookpan en komen nu met de Left Turn Assistant.
De GPS en camera’s checken of je op een voorsoorteerstrook naar links staat terwijl de lasers een gebied van honderd meter voor de auto scannen op tegemoetkomend verkeer. Als de combinatie van deze techniek het idee heeft dat het onverantwoord is om linksaf te slaan en je snelheid ligt niet hoger dan 10 kilometer per uur dan is dat aanleiding genoeg voor de auto om in te grijpen. Er is geen waarschuwing vooraf, de auto wordt abrupt stilgezet om te voorkomen dat je te ver op de andere rijbaan komt. Door zelf de rem aan te raken wordt het systeem weer uitgeschakeld.
Wordt dit systeem een hitje? We zullen zien, vandaag en morgen wordt het systeem in ieder geval geïntroduceerd in het hart van VW-land: Wolfsburg. Als het dan mis gaat dan is de kans in ieder geval groot dat er een VAG product sneuvelt in plaats van een BMW. Slimme jongens, die BMW medewerkers. Ik voorzie vooral een hoop ergernis bij BMW rijders die op een drukke kruising een gaatje zien maar daar geen gebruik van kunnen maken omdat hun auto voor ze remt. Maar dat terzijde.
ferrari2011 zegt
Wat een kutsysteem
stekel zegt
@ferrari2011: amen!
Megakix zegt
@ferrari2011: same thought…
Arnold-JR zegt
@ferrari2011:
Inderdaad nog meer elektronische rotzooi net zo goed als:
Active Cruise Control, Rear -end Collision Warning System
Een hele mond vol, en als je dit echt nodig denkt te hebben.
Wees dan verantwoordelijk en haal je rijbewijs door de schreder.
pexiges zegt
@ferrari2011: zo waar
kiwi4life4fun zegt
@ferrari2011: het is vast slim bedacht…maar ffs, als je je rijbewijs haalt en de weg op gaat sluit je een contract met iedereen op de weg dat je je concentreert op rijden en vooral kunt rijden! Als dan iets gebeurd, eigen schuld, dikke deuk! Genoeg onnodige elektrische meuk, dat alleen maar meer gewicht met zich meebrenkt!
Den zegt
dat is leuk maar in the UK is het toch juist de andere kant op?
floryn zegt
@Den: Heuj! Denkwerk.
enveekaa zegt
@Den: Klopt :) Zal daar wel Right Turn Assistant worden.
seeq zegt
Sinds wanneer is linksaf slaan lastig? De tegenliggers komen je gewoon tegemoet gereden. Te zien door je voorruit, je weet wel, dat ding waar je zeg maar het meest door kijkt. Het enige mogelijk vervelende aan linksaf slaan in Nederland is het kruisen van twee-richting fietsstroken, en daar kijkt dit systeem zo te lezen niet naar.
Kortom, echt onnodige elektra meuk!
robert-123 zegt
@seeq: Ja, bovendien vind ik rechtsaf vaak kutter omdat de fietsers dan van achter komen.
Maar dan nog is dit echt een faal systeem. Dit is een oplossing uitvinden om een probleem te creeëren.
potver7 zegt
@robert-123: Precies. Dit systeem is dus vooral bedoeld voor de UK, Australie en nog wat van dat soort eigenwijze hoekjes van de wereld… ;)
Emerald_Green_Jag zegt
@potver7: Nee hoor, overal ter wereld werd links gereden. Een koetsier zat (en zit nog steeds) altijd rechts op de bok. Ruiters reden dan met hun rechterhand (hun zwaard/slag/lans – hand) aan de juiste zijde van een mogelijk opponent voorbij.
Alleen een eigenwijze Napoleon Bonaparte heeft besloten om rechts te gaan rijden. En een aantal stomme kuddedieren is daar achteraan gaan lopen.
Esprit_de_Flandre zegt
@seeq: Idd, en aangezien men zal denken dat men niet meer moet kijken, zullen meer fietsen omver gekegeld worden.
Aah, Veiligheid. Zo fantastisch…
rotarypowah zegt
Ze zouden een mens moeten uitvinden wat gewoon goed uit z’n doppen kijkt.
Megakix zegt
@rotarypowah: +1
454ssV8 zegt
@rotarypowah: Die mens bestaat al, alleen maakt datzelfde mens er vaak geen gebruik van tijdens het druk bezig zijn met van alles en nog wat behalve autorijden.
Hupke zegt
Dit lijkt me nu eens echt een vreselijk rotsysteem.
Al is het een leuke oefening met het oog op automatische voertuigen, in het verkeer van vandaag de dag met gediplomeerde nuchtere bestuurders (en zelfverklaarde ‘Schumi’s’) compleet overbodig.
Lucb zegt
Het enige systeem dat werkt: mensen die niet kunnen rijden van de weg houden.
Jokkebrok zegt
denkt iemand achter je dat je gaat rijden trapt dat systeem op de rem en dan mag je iemand in je achterbumper verwelkomen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Jokkebrok: Aan 10 per uur is dat gevaar miniem. Maar toch…
Jokkebrok zegt
@Esprit_de_Flandre: Stel, je rijd op een …. okee, je hebt gelijk ;)
jack_abarth zegt
Maakt het ook onderscheid tussen:
– Langs elkaar afdraaien op een kruispunt
– Voor elkaar door draaien op een kruispunt
Wordt geen hit denk ik zomaar.
exotic zegt
Wat een dom systeem.
Merry zegt
Ik vind het wel een fijn idee dat BMW rijders door hun eigen auto’s ingehouden worden.
Nu nog even een systeem op Audi’s die zorgt dat ze minimaal 5 meter van hun voorligger blijven en auto rijden wordt weer leuk ;)
Maar serieus wat een ruk systeem, is gewoon leren rijden geen optie?
sirdrinksalotofpetrol zegt
Nog even en we hoeven helemaal niets meer te doen, alleen zitten en de krant lezen op je e-reader!
Alwood zegt
onzin, volgens mij gebeuren er veel meer ongelukken met rechtsaf slaan en het scheppen van voetgangers en fietsers. linksaf slaan en niet op fietsers/voetgangers van achteren letten ook…
Esprit_de_Flandre zegt
@Alwood: Klopt, maar… daar heb je als chauffeur weinig last van. Een fiets omver rijden levert je een paar krassen. Akkoord akkoord, ook financiële schade, trauma, schuldgevoel enz… Maar je leeft.
Ongevallen bij links afslaan zijn echter meestal tussen twee auto’s. En daar heb je als BMW-rijder dan wel weer last van. Als je er al levend vanaf komt…
Davyburger zegt
@ allemaal
Je kunt wel zien dat bijna niemand hier motor rijdt. De meeste dodelijke ongelukken op de motor gebeuren door dit soort situaties waarbij een auto linksaf slaat een een motor over het hoofd ziet. Denk allemaal ook even van uit het oogpunt van de motorrijder, krijg hier regelmatig mee te maken. En zelfs nog tijdens het lessen wordt er goed op gewezen dat auto’s zo maar links af kunnen slaan.
Denk voortaan allemaal even na voordat jullie iets zeggen
amen
CasperH zegt
@Davyburger: de meeste dodelijke ongelukken op een motor gebeuren doordat mensen ervoor kiezen op een relatief onveilig apparaat te gaan zitten met louter een helmpje en wat lederen kleding (in het gunstigste geval) als bescherming. Amen.
Nicholasb zegt
@CasperH: Nee, het is gewoon een feit dat de gemiddelde automobilist te weinig oplet in het verkeer en daardoor motorrijders dikwijls over het hoofd ziet.
Een motor is niet gevaarlijker dan een auto wanneer je de gepaste kledij draagt en als de kans niet zo groot was dat een automobilist niet goed oplet en je daardoor dus niet ziet.
Het is wel een feit dat sommige motorrijders er deels zelf voor kiezen om te sterven door enkel een helm te dragen als beschermingskledij.
Maar dit systeem van BMW lijkt mij ook wel gevaarlijk en is daar dus geen oplossing hiervoor.
jack_abarth zegt
@Nicholasb:
Een motor is niet gevaarlijker dan een auto wanneer je de gepaste kledij draagt en als de kans niet zo groot was dat een automobilist niet goed oplet en je daardoor dus niet ziet.
Wat een onzin, gepaste kledij werkt alleen bij schuivers en vangt de klap op je gewrichten op.
Bij een crash op een wagen doet alleen je helm zijn taak nog maar. De impact op je lichaam doet een pak niks aan af. (lees: gescheurde milt, blablabla).
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Een motor is wel gevaarlijker, maar het hangt vooral af van de weg en de andere weggebruikers.
Een motard met verstand zou even veilig op z’n bestemming kunnen geraken als iedereen verstandig en oplettend is, en als de banen mooi glad waren. De realiteit echter…
jack_abarth zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ik schrijf toch ook dat een motor gevaarlijker is. Het eerste stukje is de quote op NicholasB.
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Scusi, was @NicholasB bedoeld…
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Maar zoals @Merry zegt, motards rijden ook wel eens te hard. Regelmatig wordt je gepasseerd door een moto aan 70 in de bebouwde kom of 150 op de autostrade. 150!! Ik zou het niet durven hoor! Das gewoonweg met je leven spelen…
Merry zegt
@Nicholasb: ik heb ook wel een beetje het idee dat motorrijders zich ook niet zo met hun snelheid bezig houden.
Daardoor is het soms moeilijk te reageren op een motorrijder omdat je simpel weg de tijd hebt.
Ik heb het vaak zat gehad dat ik even van baan wil wisselen en ik kijk echt wel goed dan dan komt er van uit het niets een motorrijder die zeker 35 km/u sneller gaat dan ik op mijn baan opdoemen.
Afgezien dat ik iedere keer een hartslag van 3 miljoen heb kan ik er weinig aan doen als het fout gaat.
Heeft niks met mijn rijden te maken.
nielsvanderweiden zegt
@CasperH: en wat denk je dat er gebeurt als jij in je auto met 80 aan komt zeilen en zo’n prei slaat pal voor je neus linksaf? Omdat hij drie seconden even zijn ogen op de radio of kinderen had en niet op de weg? In een ongunstig geval ben jij in die drie tellen niet opgemerkt. En ja, dat gebeurt. Hopen dan maar dat je tegen een compatibel voertuig klapt.
Den zegt
@CasperH: reactiewin!
zdev zegt
Die laser, is dat om andere weggebruikers van het asfalt te knallen?
Dan is het wel een interessante optie. ;-)
floryn zegt
Vaak kun je ook gewoon gaan, zodat tegemoetkomend verkeer maar een beetje moet remmen. Maar dat is heel asociaal natuurlijk…
Grappig systeem handig als je jezelf nog niet vertrouwd in een auto. Of als je moeite hebt om diepte in te schatten. Over een paar jaar is er niet opeens een auto die zelf kan rijden, maar rijden we zonder zelf iets te doen. Als dat gaat vervelen gaan we zeuren of de fabrikanten het werk niet gewoon af willen maken. Voorstoeltjes omdraaien, panoramadak, suicide doors en een picknicktafel is alles wat er dan nog nodig is.
mout zegt
Vroeger hadden ze ook zoiets: de sleutel niet geven aan iemand die niet kan rijden.
Voor die tijd stopte je de startslinger weg.
Voorkomt meteen alle andere gevaren.
drivingpleasure zegt
Iedereen is natuurlijk tegen en ik ook, die auto moet niet voor jou remmen hoe veilig het ook is, soms is er ook noodzaak dat je even een stukje meer naar voren moet. Wel is het een goede innovatieve uitvinding van BMW, als het verder uitgedacht wordt is het misschien niet eens zo gek.
Jantje_555 zegt
laat ons eens zelf rijden…al die systemen zijn echt niet nodig
gerard1710 zegt
Ik denk dat het grootste bezwaar van alle elektrische hulpsystemen is dat je als bestuurder te laks wordt en denkt dat de auto het wel voor je zal oplossen. Hierdoor krijg je zaken als deze waarbij iets simpels als linksaf slaan voor de bestuurder wordt gedaan, omdat dat ook steeds vaker fout gaat, vanwege onoplettendheid.
mrbones zegt
En wat nou als je als gangster je tegenligger wilt dwarsbomen?
GOD zegt
Ik hoop dat er ergens een aan/uit knopje zit.
Want als je te dom bent om fatsoenlijk te rijden, ben je ook te dom om dat knopje te vinden om het systeem uit te zetten.
Esprit_de_Flandre zegt
Want alle BMW-rijders zijn idioten… ?
desjonnies zegt
We gaan dan ook steeds slechter rijden terwijl het verkeer steeds drukker en onoverzichtiger wordt.
Dat BMW dit wil introduceren is logisch, een heleboel mensen hebben moeite met het inschatten van de snelheid van een tegenligger.
Nadeel van dit soort systemen is dat we dus nog slechter gaan rijden.
Maar misschien is rijden over 20 jaar wel ouderwets…….
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Over 20 jaar gaat het automatisch. Ik zie het wel zitten…
Citrofiel zegt
@desjonnies: “een heleboel mensen hebben moeite met het inschatten van de snelheid van een tegenligger.”
Daar was ik zelfs de eerste keer met mijn rijexamen voor gezakt… :oops: Staan wachten, een paar gaatjes over het hoofd zien en daarna zo gefrustreerd zijn dat ik juist weer te onvoorzichtig ging rijden. :roll: Maar het is gelukkig goed gekomen. ;)
jelmer zegt
Ik word een beetje moe van het gezeur over ‘links’. Gister in een topic gezeur over politiek, vandaag weer. Nergens op gebaseerd, geen een argument er bij, maar het is blijkbaar nu politiek-correct dat op elke mogelijke plek wordt gezeurt over ‘links’. Hou daar toch mee op.
poeperman zegt
@ Ts en de rest:
’t Is niet linksaf slaan
’t Is links afslaan
quattroporte zegt
Perfect voor de dames & bejaarden
janklaassen zegt
Lekker puur autorijden, wordt je echt scherp van!
-bullshit. Ik ben tegen al die systemen als je zelf gewoom prima op kan letten!
desjonnies zegt
@philipzuidijk:
koop dan een 2CV 6, het meest ‘pure’ rijden zoals jij graag doet :
– Geen rembekrachtiging
– Geen stuurbekrachtiging
– Een snelheid-ruitewissers
– Geen verwarming
– Geen richtingaanwijzer die automatisch afslaat
Wel in de winter he, als het 15 graden onder nul is 8)