Kijk, dat zijn de betere berichten.
Het is een typische BMW motor: de zes-in-lijn. Het Duitse merk heeft halsstarrig aan dit concept vast gehouden, net als achterwielaandrijving. Het is de overtuiging van BMW dat er geen motor zo mooi loopt als een zes-in-lijn. Dat klopt overigens ook. Maar aan de andere kant is een zes-in-lijn ook een drama. Dat komt voornamelijk door de afmetingen. Het is een enorm lange motor. Een V6 of V8 is veel korter en daardoor makkelijker in een motorruim te plaatsen. Toch mogen we BMW dankbaar zijn voor het feit dat ze de motor nog leveren, want in tijden van downsizing en alternatieve aandrijflijnen is er telkens minder plaats voor een dergelijke motor.
Vanwege de introductie van de WLTP is BMW bezig geweest om hun huidige zes-in-lijn te verbeteren. Het is nog altijd een 3.0 liter motor. De eerste generatie (N54) ervan kwam in 2006 op de markt. De tweede generatie (N55) werd in 2009 geïntroduceerd en sinds 2015 werd de derde generatie (B58) op de markt gebracht, de motor die je ziet op de afbeeldingen hieronder. Het is de ‘B58‘ die een paar wijzigingen ondergaat en vanaf nu ‘B58TÜ1’ heet. Het doel was om de motor zowel krachtiger als zuiniger te maken.
De vullingsgraad werd verhoogd door nieuwe injectoren te gebruiken, met een inspuitdruk van 350 bar. Volgens BMW moeten deze injectoren ervoor zorgen dat de motor onder WLTP-waarden beter presteert. Verder werden er andere materialen toegepast om het gewicht naar beneden te krijgen. Er komen twee varianten van deze motor, de B58TÜ1-ML en B58TÜ1-OL. De eerste variant levert 340 pk en 450 tot 500 Nm aan koppel. De B58TÜ1-OL doet daar een schepje bovenop en levert 374 of 388 pk aan vermogen en 500 Nm trekkracht. Vooralsnog is er niet voor gekozen om de motor te voorzien van elektrische assistentie, zoals Audi wel bij veel motoren doet. De motor is er overigens wel op voorbereid. Dus als de eisen nóg stringenter worden, kan BMW alsnog de zes-in-lijn leveren.
De B58 is een van de weinige motoren die in zo veel verschillende segmenten geleverd wordt. Je kunt nog altijd een 1 Serie met de zescilinder nieuw bestellen. Sterker nog, op de X1, X2, i3 en i8 na zijn alle BMW’s leverbaar met de zes-in-lijn.
undifined1 zegt
gelukkig maar :) Je zou ook kunnen zeggen dat de bloedlijn wat langer terug loopt, eigenlijk loopt ie helemaal tot aan midden jaren 70 toen de “Kleine 6 cilinder”, de M60 (later M20) werd geïntroduceerd (in de E12 en e21). Die door de jaren heen via de M50(24 kleppen kop) , M52(alu blok) en M54 (meer olie verbruik :p) evolueerde tot de N54.
Het was de kleine 6 cilinder omdat ie naast de grote 6 cilinder (de M30) kwam te staan, die in de jaren 90 min of meer is opgevolgd door de V8
pexers zegt
@undifined1: zo zeg, ik had even Wikipedia nodig om het te volgen. Tof dat je er zoveel verstand van hebt!
E34M5Touring zegt
@pexers: BMW kenner tot en met. Echt, die man weet veel.
pexers zegt
@E34M5Touring: ik lees het ja, mijn complimenten. Ik weet niet eens wat er in mijn 1-serie ligt.
weetikveel zegt
@pexers: het is van groot belang voor je reaguurderscarriëre op Autoblog dat je weet dat de aandrijving zich op de juiste wielen bezighoudt, dus bij dezen. Geen dank
jaapies zegt
@pexers: kans is groot dat het een halve 6 in lijn is…
pexers zegt
@jaapies: haha ik bedoel meer welk “type”. Het is een 4 cilinder benzine, zo ver kom ik nog wel
lekkaah zegt
@undifined1: ha tijd niet gezien onze bmw kenner:)
freshlife2 zegt
@undifined1: en dan sla je de N52/N53 nog over, de laatste atmosferische motoren van BMW
freshlife2 zegt
@freshlife2: en een evolutie is ook niet echt het juiste woord in dit artikel. De N55 is qua design(open deck) heel anders dan de N54(closed deck), evenals de nieuwe B58. Zijn echt op zichzelf staande motoren, die bijna ‘from scratch’ opnieuw ontworpen zijn. De overeenkomsten zijn bijna alleen dat ze allen 3 liter inhoud meten en een 6-in-lijn zijn
undifined1 zegt
@freshlife2: Alles t/m de e39/e46 weet ik wel redelijk, daarna interesseert het me wat minder :) Maar je hebt natuurlijk gelijk! Misschien ooit zo’n N52 met een 1 serie er omheen…
racerx zegt
@undifined1: De M54… heerlijke motor maar die van mij zoop eigenlijk teveel olie om nog leuk te zijn.
e28forever zegt
@racerx:
Idem hier, en de “drive by wire” gasklep is ook een ramp.
Ben meer fan van de M52, heerlijke motor.
shogun zegt
@racerx: Zelfde hier.. Zo heerlijk vond ik hem overigens niet.
met een e46 eromheen was het een leuke auto maar ook niet meer dan dat.
Ik heb dat ding een jaar gereden maar elke dag miste ik de e28 die ik daarvoor had en “droomde”
ik van een e36 met M52 erin.
e28forever zegt
@shogun:
Ik had een E36 323i touring met de M52. Leukste BMW die ik gehad heb.
Zo, je hebt nog een E28 gehad, fijn ?.
Ik stap liever in de E28 dan in de E39.
De E28 hangt mooi aan het gas, de E39 heeft zijn eigen willetje.
shogun zegt
@e28forever: Mijn eerste was een 328i e36 coupe in het cordoba rood, dat was eigenlijk mijn leukste en simpelste BMW. maar helaas veel roest.
mijn e28 was ontzettend tof, maar met de M51 diesel een rijdend milieu delict.
ding werd kortgereden door een telefonerende dame en ik mis dat ding nog elke dag.
Die hadden wij overigens naast een e39 530d. dat vind ik nog steeds de mooiste en fijnste 5 serie.
het was afhankelijk van het doel van mijn reis in welke auto ik liever stapte. in het weekend of met mooi weer pakte ik de e28, woonwerkverkeer en lange afstanden zat ik erg plezierig in de e39.
met de e36 en de e91 die we nu hebben is dat hetzelfde liedje, als de e36 niet uit elkaar ligt tenminste ;)
e28forever zegt
@shogun:
Dank je voor de toelichting.
Eigenlijk wil ik de E28 (een 525i) wat sparen, maar heb moeite om het ding te laten staan.
Als ik meer plek zou hebben kwam er nog een E36 bij voor de hobby.
Heb er samen met mijn vrouw 4 gehad, en dat waren gewoon erg fijne betrouwbare auto’s.
Ik zit nu aan mijn 2de E39, en hoewel het erg fijne reisauto’s zijn, is de liefde niet zo groot. Ze zijn gewoon een pak gevoeliger dan zo’n oude E36.
Ik wens je nog veel rijplezier!
Dutchdriftking zegt
@shogun: perfecte BMW met perfect blok, die e36 met M52 is een heel fijn idee.
shogun zegt
@dutchdriftking: zit inmiddels aan m’n 2de 328i. oud barrel, maar ik houd ervan.
Dutchdriftking zegt
@shogun: heel lang gezocht naar een goede 328i coupe. Uiteindelijk is het een VR6 geworden omdat er gewoon geen 328i te vinden was en een M3 écht te duur. Als ik een mooie e36 zie kijk ik ze altijd na.
e28forever zegt
@undifined1:
En dan heb je nog de M50TU en de M52TU.
jerry zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
Luid applaus voor dit soort halsstarrigheid, zouden er meer mogen zijn. Al doet MB inmiddels ook een fijne duit(s) in het zakje.
ghost zegt
@amghans: de motor in de C43 is een fijne 6-cilinder idd!
Onehp zegt
@ghost: maar dat is nog een V6, terwijl Mercedes nu ook een 6-in-lijn heeft, de m256. Hopelijk zien we die in meer modellen terug….
vondick zegt
@amghans: Inderdaad. Daarnaast de volgende stelling: “De wereld is trouwens ook helemaal niet rationeel. Gevoel bestaat daadwerkelijk.”
Jantje_555 zegt
de huidge B58 heeft nu ook 340pk. Zoals je kan zien in de europese Z4. In Amerika heeft die motor iets van een 380pk dus ligt enkel aan de filters en dempers.
mashell zegt
@jantje_555: of aan de meetmethode?
dirkv zegt
@mashell:
Aha, dat vind ik interessant.
Hoe bedoel je dat? Een andere meet methode die er voor zorgt dat er meer pk uit de zelfde motor komen?
Arnoud zegt
@dirkv:
SAE of DIN.
DIN norm dicteert dat de motor zelfvoorzienend zijn voor smering en koeling e.d. dus koelwaterpomp, smeeroliepomp en dynamo allemaal door de motor zelf worden gedreven. Bij de SAE norm mag de motor extern gesmeerd en gekoeld zijn. Dat scheelt nogal pk’s aan de krukas.
madmarky zegt
@Original_Arnoud: de DIN norm wordt al sinds de 70`s het meer gebruikt, niet heel relevant dit
fietsenmaker zegt
@Original_Arnoud:
jaapies zegt
Na de introductie van de nieuwe 3 en het fantastische design daarvan het andere beste auto nieuws van 2018!
Het ziet er voorlopig nog rooskleurig uit in auto, voor de middenmoot, land!
moveyourmind zegt
Goed nieuws, niet alleen omdat de zescilinder in lijn motoren geweldige machines zijn, maar ook omdat dit betekent dat BMW voor een groot aantal modellen vast zal blijven houden aan achterwielaandrijving.
sanderp zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
eaudi zegt
“onder wltp-waarden beter presteert”…. anders niet? Toch een beetje sjoemel?
Natuurlijk wel mooi nieuws, meer 6 cilinders (en meer) is beter voor petrolheads!
kraakensmaak zegt
Welke X2 heeft deze zes in lijn?
willeme zegt
@kraakensmaak: geen een. Dat staat ook in de tekst ;-). op die modellen na zijn alle BMW’s met de befaamde zescilinder te verkrijgen.
duderuud zegt
Voor Autoblog lezers is het wellicht handig om meer technische details te brengen dan alleen vermogen. De huidige B58 perst er namelijk al 340pk/500Nm (350/520 in de praktijk) uit in de Mx40 modellen. Dus qua vermogen is er niks nieuws onder de zon. Maar wat dan wel?
willeme zegt
@duderuud: Het verbruik is aanzienlijk lager, waardoor deze door de WLTP heen fietst. Met name door de injectoren die op 350 bar inspuiten en mede daardoor voor een nóg betere vullingsgraad zorgen. Ook is de motor nu voorbereid op elektrisch (48v) assistentie. Stond allemaal in de tekst ;-)
reggie-boy_rood zegt
Want dat zijn de enige knappe motoren dat ze kunnen maken?
#olieboot #klepseals #drama
phevtreb zegt
@reggie-boy_rood: de V8 motoren waren toch olieboten? Of de lijn 6 ook?
racerx zegt
@reggie-boy_rood: ach, behalve de M54 in mijn E39 nooit last gehad van motorproblemen. De N52 in m’n Z4 coupé heeft ongenadig hard op zn kloten gehad, altijd netjes warm gereden, maar die verbruikte geen druppeltje olie en was kerngezond. Over de V8 in mijn huidige E60 540i gaan ook de wildste verhalen, maarja… nog 0 van gezien.
drommedaris zegt
Een X2 heeft geen 6 cilinder in lijn X3 bedoelen ze. De X2 x20d is de duurste en scheelt overigens ruim 16.105 met Duitsland. Duurder. Ja, voor zo’n redelijk kleine auto. En in Nederland G label en in Duitsland A label. Onbegrijpelijk hoe Den Haag ons belazerd en oplicht. Sorry ff off topic
karhengst zegt
@drommedaris: oplichd*
Doe het dan consequent verkeerd.
Overigens had ik verwacht dat er nog een 25d blok was, maar deze is inmiddels aardig uitgefaseerd? Jammer…
willeme zegt
@drommedaris: Er staat toch ook niet dat een X2 een zes-in-lijn heeft? Integendeel zelfs ;-)
chrism zegt
Jippie!
hollow zegt
De nieuwe 1 reeks zal naar verluidt geen 6 cilinder meer krijgen.
karhengst zegt
@hollow: Wanneer hij met een Renault moet concurreren zal dat hard nodig zijn om de neus niet te zwaar te maken.
tjorque zegt
En nu ook terug een 2.0 zes in lijn aub… met een shitload aan turbo’s.
Grotere blokken zijn in België gewoon fiscaal te fucked up
hollow zegt
@tjorque: ik betaal voor m’n 30d 780 euro per jaar wegentaks (is nu wel iets duurder geworden). De biv is 450 euro.
phevtreb zegt
@hollow: ik weet niet wat voor koets er om die 30d zit, maar in NL betaal je zeker €1600,- p.jr aan wegenbelasting voor bijv een 330d..
e28forever zegt
@phevtreb:
Dan mogen we in België eigenlijk nog niet klagen.
tjorque zegt
@hollow: tis eigenlijk vooral de BIV daarop die onredelijk is… ik had een leuke insignia 2.8 biturbo V6 gezien voor 22k maar daarop nog eens +-4k betalen voor niks nada nul (behalve het idee van een pijnlijke anus…) dat was een brug te ver.
mgmgb zegt
Heel fijn nieuws! De 6 in lijn is en blijft een fenomenaal concept. Misschien nog wel meer voor boterzacht cruisen dan voor pure performance. En het is niet alleen BMW, ook Mercedes is weer aan de 6 in lijn en voor zover ik weet zullen de Jaguar V6 motoren opgevolgd worden door Ingenium 4 in lijn motoren die naar 6 in lijn worden opgeschaald.
888natan zegt
Ik heb in de f11 touring 528i (nog met de 6-in-lijn uit 2011) gereden en toevallig een paar weken terug in de G31 540i touring (6-in-lijn) een proefrit gereden.
Ik merkte dat ze de 6-in-lijn nóg meer verbeterd hebben. 2 turbo’s natuurlijk maar man, wat een fijne en nog comfortabeler is die geworden! Het is gewoon echt kunst.
Erg jammer dat de 540i de enige nog is met die motor.. zo zonde van de ontwikkeling.
shogun zegt
@888natan: volgens mij is die 6-in lijn van de 540i geen twin turbo.
de B58 en N55 hebben een single turbo in Twin scroll setup.
(BMW noemt dit Twin power, zorgt bij meer mensen voor verwarring)
888natan zegt
@shogun: weer iets groots geleerd, bedankt!
azuli zegt
Kijk nou. Een artikel over BMW zonder dat het merk belachelijk word gemaakt op Autoblog. Het moet niet gekker worden. Hou dit vast Willeme!
willeme zegt
@azuli: Grappig dat je dat zo interpreteert. Over het algemeen vind ik juist dat we vrij positief zijn naar BMW. Natuurlijk worden de MPV’s (2 Serie), crossovers (X1, X2 en dergelijke) iets minder hartelijk ontvangen, maar dat is een beetje inherent aan de klasse.
De ontwerpafdeling moet het iets vaker ongelden, maar daar maken ze het ook zelf naar ;-).
azuli zegt
@willeme: “De ontwerpafdeling moet het iets vaker ongelden, maar daar maken ze het ook zelf naar ;-).”
Daar verschillen we van mening. De designtaal is naar mijn mening de afgelopen jaren dik in orde bij BMW. Niet iedereen heeft dezelfde smaak natuurlijk. Maar goed de X2, X4 en cross-overs zijn ook niet mijn ding;-).
bmw2coupeeigenaar zegt
Laat BMW lekker veel 3 en 6 cylinders produceren voor een heerlijke roffel. Zou grappig zijn als ze deze ook ter beschikking stellen voor de 2 serie AT.
bmw2coupeeigenaar zegt
Nu hebben we nog de wederopstanding nodig van het fenomenale S85 V10 blok. Maar dan we uitgerust met cylinderuitschakeltechnologie (mogelijk gunstiger voor de WTPL)