De vergrijzing in Beieren komt hard. Niet langer is een BMW de ultimate driving machine, het is binnenkort de auto voor mensen die niet kunnen rijden.
De rijstrook-hulp valt natuurlijk in hetzelfde vakje als parkeersensoren. Het maakt de bolle carrosserie-vormen iets beter handelbaar, maar als je een beetje je auto leert kennen zit de techniek je vooral in de weg. Gelukkig gaan ze bij de narrow-passage-assistent niet primair uit van een hinderlijk piepje om je te waarschuwen. De bestuurder krijgt de informatie gewoon via zijn head-up display.
Voor de metingen worden laser-scanners gebruikt die voornamelijk de ruimte voor de auto in de gaten houden. Op de ruit worden vervolgens de afstanden aan beiden kanten van de auto geprojecteerd.
KaCh1ng zegt
dit is wrm het PREMIUM is :P
Max-autoblogger zegt
Ik hoop dat het nog een beetje mooier word weg gewerkt.:)
DD zegt
nou inderdaad wat lelijk afgewerkt! Duidelijk NIET premium!
Ron het kanon zegt
Handig voor mensen die niet kunnen rijden.
BramBMW zegt
Geniaal systeem!!
EJS zegt
Dit zijn nog wel heel erg duidelijk fotoshops..
ot;
Lijkt me eigenlijk best handig, zeker als je in een auto zit die je niet kent. Ik denk echter dat in de praktijk je hier nauwelijks gebruik van gaat maken!
lamdi zegt
als ik die sensor bij de voorbumper zie..
zie ik alleen potentieel veel hogere schade’s
doe dus maar niet.. en leer gewoon rijden en situaties inschatten..
gr. japp
Dimglor zegt
Premium… Mja misschien wel, maar niet echt mooi afgewerkt.. en het tast wel het ontwerp van de wagen aan…
Esprit_de_Flandre zegt
Als je de afstand tussen je auto en een vrachtwagens zou weten op sommige wegenwerkensites, zou je alleen maar in paniek slaan. Gevolg: een ruk aan het stuur naar de andere kant, een mooi accidentje, een dure nieuwe bumper.
C6_R zegt
Ik weet niet hoor, je koopt een grote “stoere” SUV omdat je… tsja, waarom in vredesnaam eigenlijk? En dan heb je een systeempje nodig omdat je niet zelf in kan schatten hoe je die logge zeecontainer door het verkeer moet manoeuvreren.
Koop dan een auto waarbij het wél freude am fahren is!
9000cse zegt
Het systeem lijkt mij wel nuttig, maar er zit een niet te beinvloeden element in: Wat gaan bestuurders doen, die vanwege de te geringe afstand tussen de twee voertuigen niet durven inhalen?
Ik heb het donkerbruine vermoeden, dat het het gedrag niet zal veranderen. Ik zie maar al te vaak, dat bestuurders, die onder die omstandigheden niet durven te passeren, gewoon links blijven rijden, zodat anderen er ook niet langs kunnen, i.p.v. achter het voertuig, dat men niet durft in te halen, te gaan rijden.
Misschien is het onterecht, maar vaak krijg ik de indruk, dat die mensen denken: Als ik er niet langs kan, dan mogen anderen dat ook niet! En aan zo’n mentaliteit verandert dit systeem dus helemaal niets.
Esprit_de_Flandre zegt
Oja, en dat je dat ding zo lelijk ziet zitten vooraan en in de zijkant van de achterbumper, wees niet ongerust. Dat valt op en daardoor is het Premium. Iedereen kan dan immers zien dat je 4000 euro betaald hebt voor een nutteloos stukje technologie.
Pier zegt
Ik vind het op zich geen raar systeem, zeker als het weer wat minder is dan kan het wel fijn zijn. En logisch is het ook want in Duitsland wordt overal en altijd aan de weg gewerkt. De hele snelweg van Hamburg naar Bremen is een grote bouwput om maar een voorbeeld te noemen!
Max-autoblogger zegt
Het is wel handig als het er zo bij zit.
b0z4 zegt
Iedereen die dit soort idiote uitvindingen goed vinden , wat willen jullie nu allemaal bereiken ? Een auto is om TE RIJDEN ! Wat heb je aan een mooie auto die alles voor je doet ? Kan je net zo goed een lelijke auto kopen die doet het toch ook ? Nog beter koop een tijdmachine heb je helemaal geen last van smalle rijstroken ;)
DePannekoek zegt
‘Wat heb je aan een mooie auto die alles voor je doet ?’
domste opmerking van de eeuw.
Tony Casa zegt
Zijn die BMW rijder nog meer achterlijk dan ik dacht, ze kunnen/kennen zelfs de breedte van hun onding niet.
mwv zegt
Naar mijn ervaring zou dit erg handig zijn als je van een linksgestuurde auto plots in een rechtsgestuurde auto stapt.
zdev zegt
Kun je hier ook laserguns mee oproken?
Dan bestel ik het direct!
blaat zegt
Hoe meer technische snufjes in een auto, hoe minder leuk ik het vind.
The ultimate lijntjes machine XD
BMW über alles zegt
nuttig
in duitsland heb je veel van die wegenversmallingen
rij vaak op duitse wegen, en ik zie het nut ervan in
hape zegt
Alleen jammer als de bestuurder van de auto die je inhaalt niet blijkt te kunnen rijden en op jouw baan terecht komt…..
Of kunnen die lasers je ‘buurman’ inclusief auto wegbeamen…. (zoals star trek: beam me up scotty)
jigga zegt
BMW HEA!
dw zegt
In Duitsland wel handig, daar heb je veel wegwerkzaamheden waarbij ze dan toch twee hele smalle rijbaantjes hebben aangegeven. Erg vermoeiend als je dan toch van de linkerbaan gebruik wil maken, stukken zijn vaak nog lang ook.
Maar het probleem is ook vaak dat de vrachtwagen naast je soms wat naar links slingert
Bboekelo zegt
Geweldig dat de eerste foto is gemaakt met een truck van aartsrivaal Mercedes (Actros):D:D
Lambert Fransz zegt
In mijn ogen heeft dit alleen zin bij krappe gangentjes in de bergdorpjes van italie ofzo.
Want stel dat je aan de ene zijde een diepe berm hebt, dan mist je systeem die in zijn volledigheid doordat deze horizontaal lasert, en als je dan toch al al je vertrouwen in je boordcomputertje hebt zitten lig je binnen de kortste keren in de berm. Handig, of mis ik iets? Het is opzich een handige optie maar het ziet ernaar uit een vrij prijzige toevoeging te worden.
troublesome88 zegt
Ik stond een keer op een stoep (waar voor de rest geen andere auto’s stonden) geparkeerd te laden/lossen met een auto van de zaak.. Aan de andere kant van de straat stond wel een hele rij auto’s, eerst kwam er een kleine vrachtwagen aan reed er moeiteloos tussendoor.. Toen kwam er een vrouw (tussen de 40-50, rijervaring?) aangereden in een Fiat Panda en reed m’n hele zijkant aan gort! Kijk álleen voor zulk soort mensen is zo’n systeem nuttig.. Maarja, die optie zal wel nooit op een Panda te koop zijn..
timberleek zegt
op zich is dit een geweldig systeem voor de mensen zonder/met weinig rijervaring. Dus van die mensen die echt niet weten hoe groot zo’n ding nou is en overal eerst willen uitstappen om te kijken.
meestal zijn dit echter mensen die heel weinig rijden. En ik vermoed dat dit een hele dure optie is. Dat is geen goede combinatie aangezien die groep mensen die zo weinig rijdt meestal niet van die exotische opties nemen.
de mensen die die optie wel zouden (kunnen) betalen zijn de dikke directeuren en managers (tja lease hè). Alleen gaan die het systeem eerder gebruiken om er zo dicht mogelijk langs te kunnen zonder te raken.
Tony Casa zegt
Als je niet zeker bent of je er al dan niet doorkunt, dan probeer je gewoonweg niet, simpel toch?
b0z4 zegt
@ pannekoek als je een echte auto liefhebber zou zijn , zou je begrijpen wat ik bedoel ;) hoe meer snufjes hoe minder je ECHT AUTORIJD ;) maar goed jij zal nog wel op fiets fietsen of in je toyota met 1.3 motor.
Tony Casa zegt
@b0z4: voel jij jezelf nu stoer? De mensen wat kleineren? Hoort dat bij jouw virtuele premium status?
six-trey zegt
nog een stap dichter bij een wereld waar je in je auto stapt en je automatisch naar je bestemming word gebracht.
als je niet met een grote auto kan rijden koop je dan geen X5, al die nieuwe technologie ik blijf ze maar nutteloos vinden heb ooit eens met een Benz gereden die een syteem had die er voor zorgde dat hij remde als je te dicht bij een voorwerp voor je kwam ik werd er gek van
Maar ik ben dan ook een muscle car freak wat hou ik toch van simpele technologie :D
timberleek zegt
@six-trey
same thing here.
nothing beats a big block
BaRa zegt
@b0z4: een auto is er eerst en vooral om je te verplaatsen. De tijd dat je met een auto ook nog echt kon rijden, ligt al decennia achter ons. Er is gewoon te veel verkeer om nog te kunnen rijden op de manier die jij blijkbaar voorstaat. Bovendien willen mensen die vaak en veel rijden gewoon meer comfort – en terecht. Een klein rekenvoorbeeld: per dag rijdt Jantje 1 uur heen en 1 uur terug naar z’n werk. Dat is 2 uur per dag, 10 uur per werkweek, 40 uur per werkmaand. Omgerekend zijn dat 5 werkdagen aan 8 werkuren per dag. Voor een volledig werkjaar kom je uit op – grofweg – 55 werkdagen die je in de auto doorbrengt. Als je weet dat een doorsnee maand zonder vakantie 20 werkdagen telt, dan ben je bijna DRIE werkmaanden met de auto onderweg. Per jaar. Zeker weten dat je tijdens die drie maand per jaar echt altijd wilt rijden? I doubt it.
BTM zegt
Ik snap het probleem van sommige mensen hier niet…
Het lijkt mij een heel handig systeem. Ik zie het als een extra zekerheid als je op een smalle strook vrachtwagens inhaalt etc. Net zo als bij parkeren, je kan het ook zonder alle alle elektronische hulpmiddelen, maar het helpt je wel (lees: het kost je minder moeite). En alle mensen die zeggen dat het autorijden hierdoor minder leuk wordt: beetje zielig hé… ik zie echt niet in hoe dit systeem rijplezier negatief beïnvloed; of is het nou het leukste van de dag om op een smalle rijbaan een vrachtwagen in te halen? Rijplezier haal je wel op andere momenten!
Cantago zegt
Voor mensen die niet kunnen rijden dus! Je hebt hier toch al spiegels voor die uitsteken? Als die er niet tussen passen dan gaat het niet;) Parkeersensoren vind ik wel ideaal, want bij sommige auto’s kun je gewoon echt niet zien hoe ver je er vanaf staat. Gelukkig kan ik het zelf altijd goed inschatten;)
Fortuna zegt
Een schrijfhulp zou Alwood anders niet misstaan. Benieuwd of hij even gebrekkig rijdt als schrijft.
HHK zegt
Dit stuk is zeker weer door zo’n audi kneusje geschreven….
Mr. Dj M. zegt
Leuk stukje veiligheid!
Al zou je dat net als een inparkeerfunctie gewoon eigenlijk niet nodig moeten hebben.
bmw zegt
Ik maak me toch wel zorgen over de kostprijs van toekomstige auto’s. Hoeveel kost en omnium-verzekering als je dergelijke opties op je wagen hebt? Tikje tegen de bumper en er moet een hoop elektronica vervangen worden.
Bovendien vind ik het een nutteloze technologie: aan je buitenspiegels kan je perfect merken hoever je van de vrachtwagen af zit. En voor de rest: voorzorgprincipe.
mashell zegt
“aan je buitenspiegels kan je perfect merken hoever je van de vrachtwagen af zit”
Precies, klapt je spiegel om, zit je te dichtbij. Maakt je deur een raar geluid, dan zit je dicht bij de linker kant.
Ik vraag me af of je eigenlijk wel eens mag inhalen in op 2m rijstroken? Ik meen van niet.