En nee, we bedoelen niet de elektrische 3 Serie, maar een echte i3-opvolger.
Zo’n 10 jaar geleden was BMW nog een stuk traditioneler qua design. Toch hadden ze ook toen al lef, zo getuigde de BMW i3. Dat was een zeer gedurfd ontwerp. Ook een vrij lelijk ontwerp, maar niet op een onsympathieke manier.
BMW heeft inmiddels een heel scala aan elektrische modellen, maar een opvolger voor de i3 (die in 2022 uit productie ging) zit daar nog niet tussen. Terwijl dat niet zo gek zou zijn, want uitbreiding aan de onderkant van het gamma is altijd welkom.
Zat er niet een nieuwe i3 aan te komen? Jawel, maar dat wordt gewoon een elektrische 3 Serie. In China wordt overigens op dit moment al een elektrische versie van de 3 Serie geleverd onder de noemer i3. Maar dit zijn natuurlijk geen opvolgers van de i3. Als je daarvan baalt hebben we goed nieuws: die i3-opvolger gaat er mogelijk wel komen.
Dat blijkt uit een interview met BMW’s ontwikkelingsbaas Frank Weber. Volgens hem zijn instapmodellen heel belangrijk voor BMW. “We zijn daarom heel zorgvuldig aan het nadenken hoe we een instapmodel onderdeel kan uitmaken van de Neue Klasse-familie,” aldus Weber.
BMW heeft nog niet helemaal scherp wat ze willen, maar we weten alvast dat het niet zo’n raar geval wordt als de i3. Daarover zegt Weber namelijk het volgende: “Veel mensen vonden ‘m leuk, maar in de ogen van anderen was het geen echte BMW. Een beetje een buitenbeentje. We gaan deze vorm niet herhalen.”
Oftewel: BMW wil dus graag met een opvolger voor de i3 komen, maar dan wel met een minder controversieel uiterlijk. Dat klinkt misschien verrassend als je naar het huidige gamma kijkt, maar met de Neue Klasse gaat BMW sowieso een minder controversiële weg in slaan qua design.
krisp zegt
Ik vind dat BMW echt te weinig credits krijgt voor dit model. Dit is een klassieker in wording, want slijten doen ze niet en technisch is het een kunstwerk.
Als ik een tweede auto nodig had, zou dit de keuze zijn.
blogie zegt
Could not agree more. Heb er jaren 1 gehad als enige auto toen ik nog in de stad woonde. Spijt van dat ik deze weg heb gedaan en blijf er stiekem naar kijken naar een mooie occasion.
alpina007 zegt
Zoek niet verder… ik heb er nog eentje die “weg” gaat :-)
rogerzz zegt
Exact. Ze staan op mijn werk in de parkeergarage als sharing-auto, altijd denk ik nog ‘geinig’ als ik ze zie staan. Ik heb er eens in gereden, en hij rijdt echt ver boven verwachting goed. De band/velg-combinatie is optisch wel wat wennen, maar je ziet het er niet aan af dat het al een 10 jaar oude auto is. En relatief compact. Te weinig credits, hetzelfde voor de E-Golf.
Johanneke zegt
E-golf vond ik te matig qua range, en heeft maar 130pk ofzo. Regelmatig een i3 gereden, prima auto. Ja raar uiterlijk, maar netjes in elkaar gezet, rijdt prima. Achterin niet heel ruim, maar goed, is ook geen grote auto.
arta zegt
Eens!
Rijdt fijn, zit goed in elkaar. Zou er zo een terug kopen als de kids wat groter zijn.
goodvibrations zegt
Ik was helemaal verkocht en wilde er een kopen. Lekker snelle acceleratie, bijzonder uiterlijk met bijzondere materialen. Maar ik stoorde mij toch echt wel aan de rijbeleving,. Gewoon niet strak genoeg (te) veel overhellen in de bochten. Ook had ik last van de scherpe ronding onderaan in de ruit die het zicht een klein beetje vervormd, kijkt net wat minder prettig (vond ik).
Uiteindelijk maar voor een andere unieke auto gegaan met suicide doors.. de MX30. Die stuurt dan weer wel lekker strak en is een stuk stiller, luxer en comfortabeler. (voor niet zo veel meer geld). Maar ook veel zwaarder.. wat de i3 eigen technisch hoogwaardiger maakt. Bliift een mooie auto!
kingfisher36 zegt
Dan heb je waarschijnlijk niet een i3s geprobeerd. Wij hebben er een dik 4 jaar gehad en ik reed er vaker in dan in mijn G31, gewoon omdat het zo’n ontzettend fijn karretje was, met een heerlijk strakke wegligging, dankzij zijn 1cm verlaging en iets bredere banden.
baf07 zegt
Volledig mee eens, top afgewerkt, straffe maar goede wegligging, kwikzilver gasrespons, rap en werkelijk alles doet wat het moet doen. Zeker een klassiekertje in wording die als occasion nog terug gaat komen.
Dan wel de i3s in het blauw met bruin interieur 😋
Richmond zegt
Dat is de A2 ook niet geworden.
goodvibrations zegt
Goede vergelijking! Ook een technisch vooruitstrevende auto, hoogwaardig en licht.
HZW zegt
De BMW i3 is de Audi A2 van zijn tijd.
De Audi A2 was zijn tijd ook ver vooruit met Aluminium Space Frame en extreem betrouwbaar.
Me deze BMW i3 is het zelfde verhaal, lelijk is hij zeker niet wel apart, maar eigenlijk ook zijn tijd vooruit.
Het enige minpunt dat ik met de i3 heb is dat de motor achterin zit.
Die had voorin moeten zitten, dan had je veel meer bagage ruimte gehad achterin.
Maar als i3S is het een gaaf bakkie.
p993 zegt
‘Lelijk is hij zeker niet’ 😳
U is bmw fan? Smaken verschillen!
Donstil zegt
Ja eens. Ik heb er (privé) 5 jaar een gehad en het was een fantastische ervaring, de fijnste auto die ik tot nu toe gehad heb.
Als het bereik iets ruimer geweest zou zijn had ik hem nog gehad denk ik.
alcantara zegt
Fijner dan bv een 3-serie? Of ben je gewoon niks gewend verder.
wimof zegt
Net zoals de Audi A2 en nu twintig jaar later is het een cultmodel.
Edge zegt
Met andere woorden, ze komen met een elektrische 1-serie op het Neue Klasse platform?
gilettelubbers zegt
Oké, maar hoe zit het met een elektrische 2 serie voor de Europese markt?
denx zegt
Geen idee. Dit artikel gaat over de I3.
gilettelubbers zegt
Ik bedoel natuurlijk 3 serie
ghost zegt
Voor outsiders een lelijke eend maar kenners weten hoe goed deze i3 is, bizar slimme wagens, rijden echt goed, en in zekere zin betaalbaar Elektrisch rijden.
mashell zegt
Volgens mij zegt die Weber hier gewoon dat de volgende i3 voor Europa een doodgewone sedan wordt op basis van de nieuwe klasse, Hij zegt “we zijn aan het nadenken” over hoe ze dat platform goedkoper kunnen maken, dat betekent de ontwikkeling is nog niet begonnen, de ontwikkeling duurt zo’n 5 jaar, dit gaat dus over de elektrische 3 serie die ze vanaf 2030 nodig hebben.
HzR zegt
Nee, want die komt al in 2026. Het gaat over een kleiner model eronder, maar dat is dan eigenlijk een i1.
lekkerlinksrijden zegt
Ze hadden deze een beetje moeten glad trekken en met nieuwe software en nieuwere elektromotoren had deze nog 10 jaar door gekund. Vreemde eend en dat is juist zo leuk, plus veel ruimte voor de afmeting en stuurt goed. Gemiste kans in mijn optiek
Bram750 zegt
Blij te zien dat men het opneemt voor de i3 in de comments. Heb er zelf een en ben er meer dan tevreden mee. Bovendien is er geen andere auto volledig uit carbon met de motor achterin die ik kan betalen!
potjak zegt
Lelijk? Kijk nog eens goed. Heb het altijd een mooie wagen gevonden. Anders? Jazeker anders is het zeker en niet een 12 in een dozijn model, de mensen die niet tegen verandering en anders kunnen zullen het ongetwijfeld lelijk vinden. Maar goed, dat was ook niet de doelgroep van BMW dus goed dat ze met een opvolger komen.
V8Vantage zegt
Het vooruitstrevende van de i3 was vooral de bouwwijze. Carbon in massa productie wat toen ook, als ik het me goed herinner, een experiment was om te kijken hoe en of ze dit ook op grote schaal konden toepassen. Maar ik kan me voorstellen dat het nu niet meer past in het kader van dat alles recyclebaar moet zijn. Aan de andere kant, ipv carbon kunnen ze nu ook planten (koolzaad / flax) toepassen. Net zo stevig en 100% natuurlijk omdat tegenwoordig de epoxy ook van natuurlijke ingrediënten gemaakt worden. Zij het dat dit nog wel in experimentele fase is.
maotje zegt
Heb de i3 nooit lelijk gevonden.
mashell zegt
Hahaha. De i3 vonden we bij de introductie allemaal spuuglelijk, een raar smal hoog ding met een hap uit het achterportier op grote smalle wielen. Dat wat BMW daarna later op de markt bracht nog lelijker is maakt de i3 natuurlijk nog niet mooi.
p993 zegt
Haha mooi gezegd
Onze referentie is idd wel wat opgeschoven
laminaatplaat zegt
De enige relevante auto die BMW in 10 jaar heeft ontwikkeld.