
Waaronder een viercilinder voor de 318i!
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Geen aircopomp in het front, maar wel een premium badge op de kont. Zo maar drie uitspraken die de Nederlandse automobilist aanspreken. We rijden graag premium, maar niet té premium. Aangezien alles al duur zat is en je ’toch niet hard mag rijden’, opteren wij vaak voor de kleinere moteurs in onze BMW’s.
Nederlandse BMW’s
Sterker nog, modellen als de BMW 315 (E21), 316iN (E36), 518i (E34) en 725i (E31) waren belangrijke modellen voor BMW Nederland. Nu de tijden zijn veranderd en met voortschrijdend inzicht blijkt dat juist deze instapmotoren goed zijn voor een lage CO2-uitstoot zien we ze vaker voorbij komen. Denk aan de X5 met viercilinder en enkel achterwielaandrijving. Het automobiele equivalent van een cola light bij je Big Tasty met bacon.

320d met 48V-generator
Allereerst zijn daar de milde hybride varianten van de 320d. Nou ja, ‘varianten’, de 320d heeft vanaf nu standaard een 48V-generator aan boord. Deze zorgt voor 11 pk en assisteert bij het wegrijden. Het is een relatief eenvoudige ingreep om het verbruik te drukken, zeker met een behouden rijstijl. De 48V-update debuteerde al op de 5 Serie en wordt binnenkort beschikbaar bij de 320d (+Touring 3 en/of xDrive) en de X3/X4 xDrive20d.

120dA (F40)
In maart komt er een nieuw smaakje van de BMW 1 Serie, namelijk de 120d. Deze is voorzien van een 2.0 liter grote TwinPower diesel (niet te verwarren met Twin Turbodiesel) en levert 190 pk. Standaard is deze voorzien van een achttraps automaat, die zijn krachten afgeeft op de voorwielen. Van 0-100 km/u duurt 7,3 seconden terwijl je voluit op de Autobahn 231 km/u kunt halen.

318i (G20) heeft nu een viercilinder!
Goed nieuws voor cilinderfetisjisten. De BMW 318i keert terug met een viercilinder. Nu was de vorige driecilinder niet eens zo’n heel onaardige motor, maar het knorrige driecilindergeluid past niet bij zo’n voorname auto als de 3 Serie. Het betreft een 2.0 motor die voor de gelegenheid flink geknepen is. In dit geval tot 156 pk en 250 Nm. Prima waarden die zorgen voor prima prestaties voor een instapper. In 8,4 seconden kun je naar de 100 km/u sprinten en de topsnelheid bedraagt 223 km/u. Deze prestatiecijfers gelden voor de sedan, de Touring doet 8,7 seconden over de standaard sprint en haalt alsnog 220 km/u.

Luxe BMW’s
Aan de andere kant van het gamma zien we natuurlijk ‘ware’ BMW’s. Daar zijn er ook wat wijzigingen te bespeuren, mar die beperken zich tot detailniveau. De 7 Serie en 8 Serie modellen (de M-versies incluis) zijn worden standaard uitgerust met sof-close deuren. Voor de X5, X6 en X7 zijn er nieuwe bekledingen en combinaties mogelijk.

Hebben jullie bij Autoblog eigenlijk wel in de gaten dat jullie website de laatste tijd compleet onleesbaar wordt door al die reclame? Wilde zojuist dit artikel over BMW lezen, verschuift de tekst 6! keer door op poppende reclameblokken die even later weer weg ploppen. Aan de zijkanten flitst er van alles. 5 minuten Autoblog lezen en ik heb koppijn. Ik begrijp best dat deze reclame nodig is, maar dit is niet normaal meer! Moet waarschijnlijk toch maar weer een adblocker installeren.
@hansjeb: Hier geen problemen. (Google Chrome + AdBlocker). Verspringt heel af en toe wanneer er een foto nog niet geladen is. Probeerde het zojuist met Microsoft Edge en daar is het inderdaad een chaos. Misschien even met Chrome proberen Hans.
@speedgeek: Dank voor de tip. Het gaat er niet zozeer om dat ik tegen de reclame ben en liefst zou ik daarom ook geen adblocker gebruiken. Door die chaos zie je de reclame niet eens meer en zijn de artikelen ook bijna onleesbaar. Als je lezers allemaal een adblocker moeten installeren om je site te lezen ben je volgens mij niet goed bezig.
@hansjeb: gebruik de app, geen reclame en geen gespring.
@hansjeb: dat verspringen door de nog-ladende advertentie aan de rechterkant van de text is inderdaad zeer irritant. Daar heb ik ook last van.
@hansjeb: Hallo Hans. We zijn op dit moment de website grondig aan het renoveren. Net zoals bij de app: dit is niet de definitieve versie. We zitten midden in verhuizing en verbouwing ;-).
Maar de problemen die je ervaart, zijn inderdaad niet prettig. In welke browser bezoek je de website? En op welke OS draait je computer? Dan kan ik dat even doorgeven aan de technische dienst. Alvast bedankt!
@willeme: Ik heb Windows 10 en als browser Firefox. Top dat jullie er even naar kijken. Ik zou het jammer vinden om die leuke artikelen van met name jou hand te moeten missen.
@willeme: Mac OS met Safari (laatste versies) zelfde ervaring!
@hansjeb: of je neemt een abbo, dan heb je er geen last van?
@rutger97: over abonnement gesproken; dit heb ik geprobeerd maar ik kreeg (ingelogd en al) net zo goed reclame. Dus nu staat de adblocker weer aan. Heb ik een verkeerde optie gebruikt (donateur oid?). Ik betaal graag een bescheiden vergoeding om Autoblog eerlijk reclamevrij te kunnen ervaren.
@hansjeb: eigenlijk is dit hele artikel reclame. ?
Maar wel informatieve reclame.
@hansjeb: Abonnement en klaar!
@vonklausenburg: abbo’s staan momenteel op “nul” en zijn niet af te sluiten of te verlengen ivm de technische problemen van de site (dixit @wouter)
@hansjeb: of installeer de app en lees dit terwijl je kaka doet
Die 2 op de laatste foto zijn echt om te kotsen. De nieuwe motor voor de 318i is wel heel netjes. Hoort ook gewoon bij zo’n auto, onder de 9 seconden op de 100. Gewoon dat beetje power meer ten opzichte van de instap fransozen en jappen. Blijft wel een BMW toch.
Vraag: als je sportief-normaal rijdt, dus sneller dan de rest naar de 50, 80, of 100; maar niet op het niveau dat je een straatracer lijkt; ga je zo’n 48V ondersteuning dan daadwerkelijk ’terugzien aan de pomp’?
Of, zoals met een hoop auto’s van de afgelopen 10-15 jaar, helpt dit eigenlijk alleen maar als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden (zoals bij de verbruikstesten).
“Sterker nog, modellen als de BMW 315i (E21)”
De E21 had geen 315i. De injectie, kwam als ik het niet verkeerd heb, eerst alleen op de 323i toen op de 320i en later ook op de 318i maar nooit op de 315 en 316.
Een 318i met 156pk haalt 223 km/h en een 120d met 190pk haalt maar 231 km/h?
@mashell: stroomlijn, een sedan heeft een betere stroomlijn dan een hatchback. En eindoverbrenging speelt ook een rol.
@maxidyne: eindoverbrenging ja, maar de 3 is zwaarder dan een 1 en heeft een groter frontaal oppervlak (belangrijk aspect voor stroomlijn), ik zou daar juist minder top van verwachten, zeker omdat het vermogen (dat wat tot inzet komt om de top de bereiken) flink lager is.
@mashell: Ik val in herhaling, maar gewicht heeft geen invloed op topsnelheid.
@mashell: Vreemd idd… het zou eerder 241km/h moeten zijn voor de 120d.
@mashell: BMW heeft in het verleden wel eens de topsnelheden van de kleinere modellen gelimiteerd zodat de rangorde bewaard blijft. Een 320d moest sneller zijn dan een 120d en die eerste loopt ook net aan 240 op de teller. Dus wellicht dat de 120d zowaar begrensd is.
156pk uit een 2.0 moet echt de natte droom zijn voor chip boeren. Aan het koppel te zien zit hier wel gewoon een turbo op dus dat geeft mogelijkheden!
@lekbak: zoals het artikel al meldt, geknepen 2.0. Dus daar valt goed mee te rommelen inderdaad. Zonder veel moeite op de 200pk te krijgen en dat alles heel blijft
@lekbak: Natuurlijk een turbo. Geen enkele wagen bij BMW is nog atmosferisch. Sterker nog, ik durft te stellen dat 95% van het wagenpark geblazen is.
@SimonMc: 156pk is meer dan makkelijk uit een atmosferische 2.0 te halen. Zelfs dat koppel is niet eens onmogelijk. Die getalletjes maken het dus niet een zekerheid dat die motor geblazen is.
@lekbak: een atmosferisch diesel? Vandaag? No way! Dat geloof ik nooit…
@tjorque: 318i…
@lekbak: oei, sorry ik was de draad even kwijt…
Autorijden in Nederland is relatief duur.
@baidu: water is nat…
@svenskaaeroplanab: mijn buurvrouw ook…
@thomas20vt: waarom ben je dan nog op AB, of is ze niet om aan te gluren?
@lekkerlinksrijden: nou t stortte en ze had geen paraplu…..en ze is 71.
@thomas20vt: mietje ;-)
@thomas20vt: Maar kan ze ook koken?
“Geen aircopomp in het front en een premiumbadge op de kont.” Geweldig haha
Laatste stuk deed het toetsenbord het niet meer goed? “Mar” , “sof-close”….
@bitd: je kan het toch lezen?
Totaal niet behelpen, lijkt mij zo.
De 318i gaat een geniale occasion worden. Zo’n vermoeden dat je (wanneer de garantieperiode voorbij is) deze middels chiptuning een behoorlijk stukje boven de 200pk grens kan krijgen.
@dutchdriftking: Inderdaad. Volgens mij is dat gewoon de geknepen 2 liter viercilinder. Volgens mij zijn die dingen makkelijk tot >230 pk te chippen.
@dutchdriftking: als dit de 2 liter 4 cilinder van de 330i is, met origineel iets van 250pk, dan is die te sjippen naar 300pk
Voortgaand op de feedback ten aanzien van de site en app, spelling en zinsopbouw lijkt er de laatste tijd ook bij in te schieten. Als voorbeeld in dit artikel stukje over luxe BMW’s. Ook kom ik vaak verkeerd gebruik van d of t tegen. Ik denk dat het netter is om correct te schrijven en ook voor jonge lezers belangrijk om te zien. Buiten dat lees ik altijd met veel plezier!
@casperho: want some cheese with that whine
Zo’n 320d toch is gewoon een top auto en snel… is echt geen instapversie. Ja als je laat gek maken door autojournalisten die alleen M3 snel genoeg vinden.
@thomasthomas: een 320d is ook geen instapper, een komende 314d is een instapper
Volgens mij komen die prestaties aardig overeen met wat een 328i van de e36 generatie deed, toen een topmodel, nu een instapper qua prestaties
725i e31?
E31 = 8 serie (eerste generatie)