Met betaalbaar bedoelen we dan: ten opzichte van de M135i.
Wilde je graag een BMW M135i (al dan niet geïnspireerd door Wouter), maar valt die net buiten het budget? Dan is er goed nieuws! BMW komt nu namelijk met een sportieve 1 Serie die wat zachter geprijsd is: de 128ti.
Als we naar de benzinevarianten kijken van de nieuwe 1 Serie dan zijn er momenteel twee opties: de 118i en de M135i. De eerste kost €33.404, de tweede kost bijna het dubbele met een prijskaartje van €60.662. Daar zit dus een gat dat bijna nog groter is dan de nieren van de 4 Serie. Gelukkig gaat dat gat binnenkort opgevuld worden. Dan hebben we het over de 1 Serie, niet over de 4 Serie.
BMW onthuld de 128ti nog niet officieel omdat ze nog druk aan het testen zijn op de Nürburgring. De Duitsers delen wel al foto’s en info. Voor de show hebben ze nog wat (tamelijk overbodige) camouflage op de auto geplakt.
De viercilinder van de BMW 128ti produceert dankzij een turbo 267 pk. 0 tot 100 km/u doet de rappe hatchback in 6,1 seconden. We kunnen daarom wel spreken van een hot hatch. De 128ti kwalificeert niet alleen als hot hatch omdat hij toevallig veel vermogen heeft. BMW heeft ook op andere manieren geprobeerd een sportieve auto neer te zetten.
De ophangingen en stuurinrichting zijn bijvoorbeeld volledig afgesteld op sportief rijgedrag. De 128ti ligt 10 mm dichter bij het asfalt. De auto krijgt standaard een achttraps Steptronic-automaat en een Torsen slipdifferentieel. Klinkt allemaal goed. Er is alleen wel een dingetje waar de puristen niet vrolijk van worden: de 128ti krijgt van BMW alleen voorwielaandrijving. De 128ti is 80 kg lichter dan de vierwielaangedreven M135i, dat dan weer wel.
De nieuwe sportieve variant van de 1 Serie zal in november van dit jaar op de markt komen.
Dutchdriftking zegt
Kijk, precies zo’n uitvoering die je wilt hebben. Nu moet dit dat tussen de A3 en S3 nog gedicht worden.
tazmania zegt
Met FWD. Dus dikke doei.
n0zem zegt
@tazmania: dat heeft dit bimmertje toch ook? Of doelde je daar ook op?
karhengst zegt
Maar als je een beetje kunt spiegelen is je aandrijflijn dusdanig premium dat je zelfs meesturende achterwielen hebt.
En dat standaard terwijl je er op een gloednieuwe S-Klasse voor bij moet betalen.
wildbeest zegt
@tazmania: niet kopen ind, moet allemaal wat lijken maar is niks.
MarcoM zegt
@dutchdriftking: eh, als dutch drift king en dan zeggen dat dit goed is? Achterwiel aandrijving is toch meer jou ding, of had je opdienbladen onder je achterwielen van je VW Polo om te driften (geintje). Nee serieus, BMW hoort achterwiel aandrijving te hebben, punt.
Dutchdriftking zegt
@marcomanta: Tja, eigenlijk zou BMW alleen een 3,5,7 en 8 serie moeten verkopen. Maar ook die vlieger gaat al een poosje niet meer op… Als ze door verkoop van voorwielaandrijvers, cross-overs en andere rariteiten ook nog een 340i kunnen blijven leveren dan moeten we er denk ik maar mee leren leven.
Jantje_555 zegt
fwd en geen manueel…nee BMW gemiste kans
ethylestra zegt
Mooie bak, een van de weinig mooie bmws nog op dit moment
Dutchdriftking zegt
@ethylestra: De huidige 3, 5 en 7-serie vind ik persoonlijk anders erg goed gelukt. Ik zie het als een herleving van de gouden periode van de e36,38,39 en 46. Natuurlijk hebben we helaas veel minder 6 in lijn motoren, maar daarvoor komt gelukkig wel heel veel vermogen in de plaats. Natuurlijk is kleur en uitvoering erg bepalend, maar dat was destijds niet anders.
utregter26 zegt
@dutchdriftking: “De huidige 3, 5 en 7-serie vind ik persoonlijk anders erg goed gelukt. Ik zie het als een herleving van de gouden periode van de e36,38,39 en 46”
Kan het niet meer eens met jou zijn! Voor het eerst sinds de e38 is de 7 serie weer echt een intimiderende status bak geworden (en dat hoort eenmaal bij dit type auto in mijn ogen). En ik vind de nieuwe 7 ook voor het eerst een echte waardige concurrent van de S klasse qua “limousine looks”.
creative zegt
@utregter26: yes! De grote grille van de 7 een paar keer in het echt gezien, zeer statig! Taxi-af!
Dutchdriftking zegt
@utregter26L inderdaad. En de huidige 7-serie als Alpina B7 is al helemaal geniaal.
tanzanitef30n zegt
@dutchdriftking: bedoel je die huidige 3 waarbij als je geen laserlight aanvinkt twee doodgeslagen platte ledjes op je koplampen meekrijgt voor 45k? Hou op aub ?
Dutchdriftking zegt
@tanzanitef30n: Nog altijd mooier dan de halogeen koplampen van de voorganger.
smex zegt
@ethylestra: dit vind je mooi? Echt waar? Die afschuwelijke korte varkensneus? Die lelijke koreaanse hoge vorm van de auto? Dat die afschuwelijke achterkant die door de verhoudingen op een active tourer lijkt? Door dit soort meningen blijft BMW van dit soort stront maken.
expert zegt
Wat is er fout met je gegaan ? School waarschijnlijk niet afgemaakt? Zou je misschien eens normaal willen communiceren of is dat te veel gevraagd?
donaldjgarrison zegt
@expert: deze man heeft volledig gelijk. Ook gewoon prima verwoord. Deze generatie 1 serie is absurd mislukt en walgelijk. Aandrijving op de verkeerde wielen, resulterend in een netvlies verschroeiende front overhang. Geen L6. Absoluut niets aan dit wangedrocht is positief. Wat ben ik blij dat ik gewoon nog een lekkere 3.0 L6 heb in m’n E91 lci.
HzR zegt
@smex: welkom op de wereld, niet iedereen heeft dezelfde mening. Dan koop je toch gewoon geen BMW als je hem niet mooi vindt? Er is genoeg keuze bij andere merken zou ik zeggen.
karhengst zegt
Laat de 1-Serie nu net de laatste in z’n soort geweest zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@smex: en als het nou goed verkoopt? Dan ben jij misschien de vreemde eend, maar dat is helemaal niet erg dat mag. Voor jou wellicht een ander merk of type auto.
christian85 zegt
Zijn er particulieren die minimaal 33k neerleggen voor dit gebakje of zijn het echt allemaal leasers?
flow82 zegt
@christian85: over de grens zijn er meer dan voldoende mensen die het privé kopen.
mashell zegt
@christian85: de leaseprijs is een berekening uit het verschil tussen aanschafprijs en restwaarde met wat onderhoudskosten, verzekering, marge en eventueel brandstofkosten. Een auto met een aantrekkelijke leaseprijs is dus eigenlijk ook de auto waar de privé koper naar zou moeten kijken. Zo’n BMW kan na vier jaar minder geld gekost hebben dan een Mazda 3 of Megane.
christian85 zegt
@mashell: neemt niet weg dat het veel geld is voor een kale 1-serie maar ik begrijp je punt. Ik denk alleen dat Mazda geen goed vergelijk is want de restwaarde van een Mazda is vrij hoog en de onderhoudskosten liggen relatief laag
smex zegt
Echt een ontzettend lelijke auto blijft dit. In het echt nog meer verschrikkelijk dan op de foto’s. Wat een schaamte voor BMW.
dper4mance zegt
Ik kocht dan toch fijn een i30N, Focus ST of Megane RS (of als je een visuele beperking hebt is een Civic Type R ook top om te rijden)… Sinds de FWD is de laatste reden om een BMW te kopen verdwenen. Rijgedrag (steeds minder scherp) en design (rommelig, druk en Aziatisch) waren al langer geen reden meer om een BMW te kopen…
Onehp zegt
@dper4mance Type R is er nu als Sportline versie met kleine spoiler, 19″ ipv 20″ en zwarte stoelen ipv rood. Moet ik vandaag een nieuwe HH kopen, dan weet ik het wel
dper4mance zegt
Dat verandert helaas niks aan het basis ontwerp wat ik van achter gewoon echt afgrijselijk lelijk vind. Ook niet aan de bumperkit met 200 overbodige roostertjes, vleugeltjes en vormpjes. Qua rijden lijkt het me een geweldig ding, maar ik kan echt niet over de looks heen komen.
berlinetta zegt
Kan zomaar zijn dat deze versie nog leuker is dan de M135i.
viezefreddyw zegt
Rare benaming, past wel bij het uiterlijk van deze 1-serie. 130i was denk ik een logischere benaming geweest.
Richmond zegt
@viezefreddyw: ti werd toch altijd door alfa gebruikt?
escort77 zegt
@benja01: de 3 Compact (ook E36? of in ieder geval gelijktijdig met de E36) was er ook als ti. En jaren daarvoor, jaren ‘70 had je de toch wel legendarische 2002 ti en 1602 ti.
pleiades zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HzR zegt
En een gewone 120i komt er niet?
mpgc zegt
@hzr: niet helemaal duidelijk. Volgens mijn dealer wel. In één van de engelstalige reviews over de 128ti werd ook melding gemaakt van een 120i. Even afwachten dus :-)
ericc zegt
Concurrent voor de Golf GTI en de IN30? Focus ST? Laat maar komen. Hoe meer hoe liever hothaches.
MarcoM zegt
Ik mis bij de dure jongen de bredere wielkasten met bijbehorende jetsers eronder zoals de oer BMW 3 serie, dan zie je ook gelijk, daar komt wat aan, nu is het een beetje van wat ieder merk ook al doet.
dare2think zegt
Zou dat ’ti’ dan een soort afgeleide zijn van de Golf GTI? Dat is immers ook een rappe voorwielaandrijver die niet (meer) bij de extreme hot hatches behoort. Ik zou wel benieuwd zijn naar een ‘GTI vs 118ti’-test, dan is meteen te zien hoeveel dat compleet nieuwe onderstel waard is tegenover een rivaal die daar al jaren erg goed in is!
veloce zegt
@dare2think: nee, vroeger bestonden er ook al ti-uitvoeringen bij BMW. (02-serie)
erwh zegt
@dare2think: Google eens “2002ti”.
dare2think zegt
Haha dank, dat is ver voor mijn tijd merk ik..
ukbob zegt
Vorige week de 118i opgehaald. Voor dagelijks gebruik is die voorwiel aandrijving geen punt. Rap genoeg én stuurt nog altijd leuk! De ervaring die bmw heeft opgedaan met mini merk je hier wel in terug.
Redfiver zegt
Ik rijd de nieuwe M135i en voor de rest nog niet gezien op de weg. Rijdt fantastisch en met vierwielaandrijving altijd vol op de gas als je wilt.
supertjeduc zegt
Vroeger was ti toch een alfa dingetje
veloce zegt
@supertjeduc: nooit gehoord van de BMW 02-serie? ;-)
weetikveel zegt
Recenter was er ook de 3 serie compact als sportief ti model
saxoke zegt
@weetikveel: bij de e46 was de hele compact range een ti of td. De enige leuke compact was de e36 323ti met 6cilinder en een enorme berg vermogen voor een stokoude e30 achteras (170pk).
Pascal zegt
Ik heb zelf nog de BMW 318ti compact gehad uit 1997
mpgc zegt
@supertjeduc: het was een BMW dingetje voor het een Alfa dingetje was
dper4mance zegt
Giulia Ti kwam in 62, 2002 ti in 68. Alfa was dus toch eerder.
fromtheg zegt
Autovisie heeft er al mee op de Nordschleife gereden, zie YouTube.
mauwerd zegt
zit er dan nu niks tussen een 18i en een m ? vreemd.
RiKe zegt
Oké dus de 118i kost al 33k, dan zal deze 128 wel heel snel maar de 45, misschien zelfs 50k gaan. In Nederland (oplichting door belasting land) tenminste, in Duitsland zal dit wel voor een acceptabele prijs in de showroom staan
Pascal zegt
Het zal vast wel een guitig ding zijn, maar hij zal vast richting de 50k gaan en dat vind ik een beetje veel voor een voorwieltrekkende baby-bmw, waarbij ik ook nog eens dezelfde mening over het design heb als de meesten hierboven. 258pk is wel aardig, maar m’n 116i uit 2012 zat met een softwareaanpassing ook al aan de 210pk en had de aandrijving wel op de juiste wielen. Kortom, ik word hier niet hebberig van.
ktm690sm zegt
@Pascal: ja en deze gaat met software zonder moeite naar 300+
michiel_vandelft zegt
@ktm690sm: Inderdaad, gechipte auto’s vergelijken met origineel moet je nooit doen imho. Daarnaast, kijk de Nordschleife test even van AV; Denk dat het je verrast hoe vermakelijk deze auto is.
ktm690sm zegt
@michiel_vandelft: precies dit dus!
boomhauwer zegt
Welke auto zou dit zijn? Door de zware camouflage herken ik er niets in..
meetsysteem zegt
Jongens, wees nou es eerlijk, achterwielaandrijving is beter op een circuit, op de grens, om te driften en misschien is vierwielaandrijving nog beter. Maar in de dagelijkse praktijk? BMW maakt een erg goede voorwielaandrijver (durft fanboys te weerstaan), is uitgebreid beproefd met de MINI, Ford maakt een geweldige Focus, Alfa Romeo en Seat doen dat ook. Het is meer mythe dan meetbaar. Kom op zeg. Overigens, straks rijden we allemaal EV, mét achterwielaandrijving….
Pascal zegt
BMW maakt uitstekende voorwielaandrijvers maar dat neemt niet weg dat je (mits je een beetje liefhebber bent en van autorijden houdt) wel degelijk kunt merken dat je met een achterwielaandrijver op pad bent, ook al vanaf +/- 180pk en zeker niet alleen als je aan het jakkeren bent of bij nat weer. Overigens rij ik inmiddels zelf zo’n EV, weliswaar met 4-wielaandrijving ;)
meetsysteem zegt
Eens. Het een sluit het ander niet uit. En…’anders’ is geen synoniem voor ‘beter’
joki zegt
Anders moet je in een bocht eens wat gas geven i.p.v. te remmen, zelfs mijn echtgenote kende zo het verschil tussen een leuke wagen in bochten en een saaie. Toen ze haar 3-serie inruilde voor haar Arteon wilde ze direct als opvolger terug een 3… Zelfs in een gewone bocht merk je echt wel het verschil, zo niet heb je er nog niet mee gereden!
meetsysteem zegt
Ik begrijp dat wel, toch is het ook een kwestie van afstelling. Een Focus stuurt echt wel preciezer dan een Sierra. De ondersteltechniek is in zijn geheel veel beter ontwikkeld de laatste decennia. Ik stel ook absoluut niet voorwielaandrijving beter is dan achterwielaandrijving (hoewel het soms handiger is, bv bij het oprijden van een besneeuwd hellinkje) maar het voordeel wordt hier soms schromelijk overdreven. Oh ja, ik heb een BMW 3 gereden en een C-klasse hoor, de laatste met 5 cilinder diesel…
mpgc zegt
@meetsysteem: voor mij zit de meerwaarde van achterwielaandrijving niet in het kunnen driften. Dat doe ik niet op de openbare weg. Voor mij zit de meerwaarde in het stuurgevoel (preciezer en zonder aandrijfkrachten). En ja, er zijn ook hele goede voorwielaandrijvers die ook heel fijn mee kunt sturen. Driften trouwens ook. Met links remmen en op het gas controleren kun je ook met een voorwielaandrijver dwars de hoek om :-)
rutgerg zegt
@meetsysteem: met je eens hoor. Een mini is de best sturende auto in zijn segment. Laatst een nieuwe JCW mee gehad. Wat een go kart. En daarnaast, 90% vd 1 series zijn zakelijke lease autos waarvan de berijder het echt geen snars interesseert welke wielen worden aangedreven. Dit zijn ook de mensen die met hun vorige 1 of 3 serie de sneeuwkettingen om de voorwielen deden. En voor degene die perse rwd willen hebben heeft BMW nog genoeg keuze he…
degrotemuis zegt
Ja, RWD>FWD is meer mythe dan meetbaar in het dagelijks verkeer. Stuurgevoel is namelijk niet (eenvoudig) te meten. Een e81 118i stuurt gewoon fijner dan een 2012 Mini Cooper JCW, al heeft die Cooper een meetbaar beter weggedrag. Subjectief als maar kan, want niet bepaald wetenschappelijk onderzocht, maar het pure stuurgevoel met RWD is voor mij en zo te lezen genoeg anderen hier gewoon fijner. Dat maakt FWD niet slecht. Sterker nog: mijn daily is ook gewoon FWD. En vanuit BMW zelf ook logisch. Maar wel teleurstellend voor de 1 serie RWD fans als een van de laatste leuk sturende RWD C segmenters ook FWD wordt.
Sierra VS Focus slaat naar mijn gevoel trouwens ook door naar de Sierra als je de sportieve 2wd versies pakt: een driedeurs Sierra Cosworth (de RWD Cossie) stuurt fijner en doet weinig onder voor een Focus st170 qua bochtengedrag, ondanks de 15 jaar verschil.
lekbak zegt
@meetsysteem: rwd vs fwd meet je niet, dat merk je. Alleen al de rust en het gevoel in het stuurwiel tijdens alledaags gebruik maakt het de nadelen waard.
mashell zegt
@meetsysteem: achterwielaandrijving is leuk om van rotondes af te glijden. Op sneeuw is de auto veel gemakkelijker te controleren, de achterkant gaat glijden maar het stuur doet het nog gewoon. Maar ik ben als de dood voor aqua planing. Bij een voorwielaandrijver is dat heel eenvoudig, de wielen spinnen door, water tegen de wielkasten, veel herrie, je verlaagt de snelheid met 10 en alles is weer goed. Maar met achterwielaandrijving hoor je niks, je kunt alleen voelen dat het stuur licht wordt. Dus rijdt je bij regen altijd langzamer dan zou kunnen.
Is het een belangrijk criterium, nee op 99,9999% van de kilometers merk je er helemaal niks van. Puristisch geneuzel.
fconderkantlat zegt
Als ik pricewise een keuze moet maken tussen dit of een zo goed als nieuwe F20 M140i …. keuze is snel gemaakt
Pascal zegt
Hier ook 100%! Zat van de week even achter een M135i en dat geluid alleen al…. heerlijk.
meetsysteem zegt
Die éénseriecoupé vindt ik door zijn compacte afmetingen de spirituele opvolger van de 2002, een droomautootje door de zelfbewuste eenvoud van het ontwerp en de uitgebalanceerde techniek
willemveenstra zegt
Fwd laat maar!
saxoke zegt
Alleen al door zijn uiterlijk zou ik deze modelreeks van de 1 laten staan.
alino zegt
Als je dan toch een sportieve voorwielaangedreven BMW wilt rijden, kiest dan voor een Mini. Lijkt me nog altijd speelser dan dit. En persoonlijk vind ik de MINI mooier. Nu is de 1 serie nooit moeders mooiste geweest, maar dit model zegt me echt niets.
mpc007 zegt
Alleen Mini is gruwelijk overpriced. Voor het geld van een JCW of GP kan je zoveel kopen wat minstens net zo leuk is én bruikbaarder als daily. Ook in lease vind ik het bizar dat je voor iets als een Clubman S >650 per maand moet neertellen.
mpgc zegt
Dit zou ook een ideale gelegenheid zijn voor BMW om weer terug te keren in de toerwagenracerij. (W)TCR regelmenten gaan immers uit van voorwielaangedreven auto’s met twee liter turbo. Mooie gelegenheid voor BMW om de 1 serie in het algemeen en deze uitvoering in het bijzonder te promoten als liefhebbersauto.