Lekker wakker worden op de zondag!
Het was één van de grootste verrassingen in 2008: de BMW X6. Het concept was in principe zwaar gemankeerd. De BMW X6 was vooral veel dingen níet. De X6 was minder ruim en comfortabel dan een BMW X5, terwijl de X6 wél duurder was. Het reed ook niet echt sportiever, want een gemiddeld Chalet in Zwitserland is lichter.
In het terrein kon je er ook niet heel erg veel mee. Dus wat moet je er in hemelsnaam mee? Welnu, mensen vond de X6 (rijtest) een buitengewoon gave auto. In de categorie van de grote SUV’s verkocht de X6 zeer goed. Misschien nog wel beter, de verkopen van de X5 gingen er niet ten koste van. Hoe verkeerd het concept ook was, het commerciële succes was daar wel. In deze prijsklasse is uitstraling zeer van belang en de X6 had en heeft zeker uitstraling. Of het de uitstraling is waarmee je geassocieerd wil worden, is een tweede. Het is wel een beetje een foute auto. Zeker als gerenommeerde tuners hun plasje erover gingen doen:
Het voordeel voor BMW was dat de ontwikkeling niet zo heel erg veel geld kostte, maar de marges enorm waren. Zeg maar het tegenovergestelde van een 1 Serie. BMW heeft het concept van de X6 ook naar beneden toegepast met de X4, die zelfs nog beter verkoopt in Europa. Dus wat te doen? Een maatje groter natuurlijk! Het doorgaans goed geïnformeerde BMWBlog laat weten dat BMW zit te broeden op een uber-SAC (Sports Activity Coupé, echt waar). Nu waren er al wat geruchten, nu weten we meer. De schets van de welbekende X-Tomi is slechts ter indicatie:
Naar het schijnt is er al een fabriekscode: G09. Logisch, de X7 (rijtest) heeft de fabriekscode G07. De X8 zal uiteraard een ‘coupé’-versie gaan worden van die mastodont. De X8 zal zo ongeveer de duurste auto gaan worden die BMW verkoopt. Ook zullen er M-Performance en M-modellen van verschijnen. Verwacht wederom niet een praktische auto. Zo zal de X8 geen achterbank krijgen, maar twee separate stoelen. De X8 moet in 2021 op de markt verschijnen. Net als de X3 tot en met de X7 gaat de X8 van de band lopen in Spartanburg, South Carolina.
trustmeiamanengineer zegt
De wereld zou prima zonder zulk soort wanstaltige hokken kunnen…
Scarface zegt
@trustmeiamanengineer: Euh nee, money makes the world go round
Maar dat ie lelijk is, is een feit :)
por100 zegt
@scarface: mee eens, maar toch is het een handig middel om etiketjes op bepaalde soort mensen te plakken. Vroeger roddelden we in de kerk/kroeg in de buurt, maar aangezien we daar niet meer heen gaan hebben we andere middelen nodig. Heel goed dat BMW ons daar heden ten dage in voorziet.
rhellema zegt
@trustmeiamanengineer: de wereld zou ook zonder dit soort op smaak gebaseerde uitspraken kunnen.
trustmeiamanengineer zegt
@rhellema: Een wereld zonder meningen. In sommige landen proberen ze dat ja…
rhellema zegt
@trustmeiamanengineer: een mening is absoluut niet erg maar een smaak als een feit brengen zet geen zoden aan de dijk
maxhunter zegt
Marketing les 1: maak iets wat mensen nodig hebben voor een goede prijs en kwaliteit en je zult goed verkopen. Marketing les BMW: maak iets wat niemand nodig heeft en verkoop het voor een enorm bedrag en je zult geweldig verkopen. Prachtig
grasvreter zegt
@maxhunter: Gisteren hielp ik even mee in de keuken van het restaurant van een familielid. Een jongen uit de bediening vertelde trots dat het vest van stone island dat hij aan had 240 euro koste. Het was een compleet zwart vest met een stone island logo. Ik ben er van overtuigd dat als het vest 80 euro was geweest, wat ik alsnog als prijzig zie voor een simpel vestje, hij het ding niet gekocht had. Het feit dat het achterlijk duur en onnodig is is de aantrekkingskracht. En ik kan daar met mijn nuchtere friese hoofdje absoluut niet bij. Misschien had ik in friesland moeten blijven.
str8six zegt
@grasvreter: stone island vriend.. hoge kraag, capuchon..
roland78 zegt
@grasvreter: Haha, mooi verteld.
vaakbenjetebang zegt
@grasvreter: Onbegrijpelijk mechanisme is dat hè. Mensen zijn kennelijk bereid om te veel voor iets te betalen, domweg omdat het zo duur is en ze het zich kunnen veroorloven. De enige meerwaarde is vervolgens dat anderen dan kunnen waarnemen dat ze op enig moment zo veel geld te besteden hadden. Kwaad kan het niet, het houdt de economie draaiend, denk ik dan maar…
piedlourd zegt
@vaakbenjetebang: Porsche 911
artje zegt
@grasvreter:
Slimme mensen lopen zonder merken, schooiers lopen met merken.
De eerste snapt dat het kwalitatief niets toevoegt en dat je notabene ook nog feitelijk een wandelend reclamebord bent.
De laatste wilt laten zien dat hij ‘dit zich kan veroorloven’. Maar ondertussen leegloopt op marketing trucjes, dus feitelijk laat zien dat deze niet al te snugger is.
racemees1 zegt
@artje:
Zo is het.
piedlourd zegt
@artje: Porsche 911
flatsixx zegt
@artje: m’n drip Loro Piana
gandini zegt
@artje: Mwa… deels mee eens. Voor mijn outdoor-avontuurtjes heb ik ook goed spul van Salomon en Vaude, simpelweg omdat de kwaliteit vele malen beter is. Op bergschoentjes van de Lidl had ik het stukken lastiger gehad…
artje zegt
@gandini: Daar zit dan ook waarschijnlijk geen opzichtig logo ter grootte van een ansichtkaart op. En een overdreven dure outfit voegt na een bepaalde prijs ook niet meer toe aan de kwaliteit.
gandini zegt
@artje: Ja klopt inderdaad, het logo was duidelijk niet het belangrijkste. Ik wil alleen maar aangeven dat jouw opmerking wel erg zwart-wit was. Ik voel me nu niet bepaald een dom persoon, omdat ik niet voor merkloos kies. Integendeel zelfs. ;-)
artje zegt
@gandini:
https://i.redd.it/xlwvi8wiywk21.jpg
krikke240z zegt
@artje: waarmee je dus cru gezegd, bedoelt dat iedereen die met iets anders dan een chinees merk of dacia rijdt, een schooier en een dom persoon is.
artje zegt
@krikke240z: Nee. Opzichtig met merken te koop lopen. Zoals een label van stone island ter grote van een ansichtkaart, en dat soort gedoe.
zarknark zegt
@grasvreter: Een voorbeeld van een Veblen good:
‘Veblen goods are types of luxury goods for which the quantity demanded increases as the price increases’
https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good
piedlourd zegt
@grasvreter: Porsche 911
str8six zegt
@grasvreter: stone island vriend. Hoge kraag, capuchon..
galgootje zegt
@str8six: ik zie m nu twee keer maar euh.. wat bedoel je nou precies?
Mukmans zegt
@galgootje: ken je klassiekers
galgootje zegt
@mukmans: blijkbaar niet… Hint? Maybe? Linkje? ;-)
olivier420 zegt
@galgootje: Onze Finse vrienden. Maar ook haags gespuis
techniekmeneer zegt
@galgootje: Google is je vriend
galgootje zegt
@techniekmeneer: blijkbaar ja, het resultaat is droevig te noemen (https://youtu.be/Ca6mkl3PkG8) maar dank voor de hint. ;-)
c4seum zegt
@maxhunter: good salesmen meet demand, great salesmen create demand
joki zegt
BMW: Beierse Marketing Wanstaltigheid…
fmgarcia zegt
Ik ben het niet met je eens over de rijkwaliteiten van de X6. Je kunt serieus hard de hoek om met dat kreng.
amphiby zegt
@fmgarcia: harder dan met een X5? Want dat is de vergelijking ?
moveyourmind zegt
Ik vind hem geslaagd!
In tegenstelling tot de Z4, die nog een tikje geforceerd oogt, en waarbij de Toyota waar die op gebaseerd is veel mooier is.
Maar bij deze X6 zullen alleen de fijnproevers onder de autokenners zien dat dit ontwerp zijn oorsprong in Japan heeft.
En dan nog, met de BMW grille en wat kleine wijzigingen is de X6 ontegenzeggelijk veel, en veel mooier dan zijn Japanse zusje…
https://www.cars-data.com/pictures/toyota/toyota-corolla_2659_3.jpg
bmwe46m3balling zegt
Ik wil em hebben! Net zoals de allernieuwste 7 en 8.
moveyourmind zegt
Maar even zonder gekheid, ik vind deze X6 echt geslaagd.
Die grote grilles mogen dan wel wat Gewohnungsbedürftig zijn, maar het geeft de BMW’s van nu wel een compleet eigen gezicht. En bij sommige modellen staat die grille statig, zoals bij de nieuwe 7, en bij sommige geeft het een ietwat sinister en indrukwekkend voorkomen. Zoals bij de 8 en deze X6.
Lijkt me een prima alternatief voor als een Urus nog te ver boven het budget zit en je toch een heerlijk dikke SUV met enigszins sportief voorkomen en rijeigenschappen wilt.
Dutchcarwizard zegt
Fuck, alsnog overgegeven.
RiKe zegt
Nu is hij niet alleen verschrikkelijk lelijk van achteren door de vorm, maar ook nog eens van voren met dat stuk schutting tussen de lampen
tjorque zegt
@rike: sponsored by heras
xytras zegt
Nu weet ik dat schoonheid objectief is, maar komaan zeg, wat een nutteloos gedrocht^^ En de volle 4 zetels in een auto ter grote van een tank. Maar bon, dit is dan weer wel goed nieuws voor de mensen met een micropenis…
xytras zegt
@xytras: ‘grootte’ uiteraard, ik verlies al mijn vermogen tot schrijven door naar deze abominatie te kijken…
tjorque zegt
Een blik op die grille en je ogen zijn naar de kloten… ?
jeroenwz zegt
Nee hoor. Want Audi en Mercedes “kunnen” dan niet achterblijven en brengen nog grotere SUV coupés uit. Want dat heeft de wereld nodig: lomp grote auto’s voor mannen die dat elders moeten/willen compenseren.
ericd zegt
Over 10-15 jaar raak je dit soort auto’s nieuw zowel als tweedehands niet aan de straartstenen kwijt.
Stijnson zegt
@ericd: oo jawel. Dan komt die bereikbaar voor het petjes volk
jometdebanjo zegt
Mijn god. Om te kotsen.
cupsport zegt
@willeme: de G07 is de X7… en die G08 zou ik ook nog eens nazoeken als ik jou was ?
Jantje_555 zegt
nu enkel nog een 9 serie en een X9 en ze hebben alle niches gebruikt
blackmilo zegt
Lijkt op een bmweedus
grandmasterb zegt
Ik wacht wel op de X10, die kan trouwens ook goed schoonmaken