We schreven begin dit jaar dat BMW een elektrische auto ontwikkelt voor de Chinese markt. Dit zal naar verluid een EV worden gebaseerd op de BMW 5-serie. Maar BMW gaat verder, want samen met Chinese partner Brilliance zal er een compleet nieuw merk voor EV’s worden geïntroduceerd.
Veel westerse autobouwers hebben inmiddels voet aan de grond in China. Steeds meer Chinezen kunnen zich een auto veroorloven, dus er valt voor autobouwers een dik belegde boterham te verdienen. Tegelijkertijd is diezelfde groei een groot probleem, want er zijn heeeeel veel Chinezen en wanneer die allemaal auto gaan rijden, is dat een ramp voor het milieu en het verkeer. Mede om die reden eist de Chinese overheid van westerse fabrikanten dat zij ook schone (doorgaans elektrische) modellen specifiek voor de Chinese markt ontwikkelen.
BMW en de Chinese autobouwer Brilliance zijn al een aantal jaar strategische partners. Samen zullen ze het nieuwe merk leven in blazen. BMW kiest er nadrukkelijk voor om geen BMW badge op de nieuw te ontwikkelen EV’s te plakken. Dit zou het imago van het merk kunnen vertroebelen. Verdere details over het nieuwe merk zijn nog onbekend, maar dat is slechts een kwestie van tijd. (via: bimmerfile)
Roelio zegt
“Dit zou het imago van het merk kunnen vertroebelen” dat is optimistisch van BMW. Je zou kunnen zeggen dat BMW hier helemaal geen vertrouwen in heeft.
kaasboerin zegt
@Roelio: Ben juist zeer blij dat ze daar een aparte badge voor gaan gebruiken, net als de i3 en i8. Het vertroebeld omdat het gros van ons, autoblogbezoekers, schijnbaar niet de enige zijn die een schijthekel aan EV’s hebben. En als jij in je dikke 7 serie rondtuft en je ziet goedkope kleine EV’tjes met hetzelfde logo rondtuffen wordt je er niet vrolijker op denk ik…
Esprit_de_Flandre zegt
@Roelio: Het gaat vooral om een het maken van een ‘Chinees’ merk, ipv een Europees. Sommige Chinezen zullen een Chinese auto willen, uit chauvinistische redenen. Dan kun je beter zelf zo’n Chinees merk in handen hebben, en de bestaande Chinese merken zijn niet te koop. Honda, Nissan, GM en VW zijn met hetzelfde bezig.
Daarnaast willen ze het Europese imago van BMW behouden, want dat is prestigieuzer. Ze ontwikkelen toch ook geen specifiek Amerikaanse modellen?
MLTB zegt
Prima toch; uiteindelijk zal toch elk merk eraan moeten toegeven, om dit soort wagentjes te gaan bouwen ( helaas ). Mooi dat ze dit dan onder een ander submerk gaan doen zodat niet gelijk de link gelegd wordt, en zo het imago minder wordt. Hetzelfde idee als bijv. een bekende DJ die onder een andere alias een totaal verschillende muzikstijl draait.
kaasboerin zegt
@MLTB: +1, mooi omschreven en mooi voorbeeld :)
Esprit_de_Flandre zegt
@MLTB: Niet elektro is het mogelijke imago-probleem, maar het Chinees zijn. Zie mij reactie hierboven…
baasbas zegt
BMW wil wel graag een slice van de mogelijke winsten in China (en terecht) maar wil niet met de uitgekakte bamibagger op wielen van Brilliance geassocieerd worden (wederom terecht)
Ik zeg logisch
Trouwens, is het niet sowieso verplicht voor een westers bedrijf om een Chinese partner te hebben voordat je er maar iets mag verkopen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@baasbas: precies, is gewoon slim.
En ja, je moet een Chinese partner hebben om daar iets te kunnen verkopen. Of volgens mij om te produceren. Verkopen kan wel zonder, maarrrr dan heb je veel bureaucratie en torenhoge importheffingen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Voor verkopen heb je ook een Chinese importfirma nodig…
MLTB zegt
@kaasboerin, :D
dennisr zegt
goed idee van bu um wu :) laat het huidige bmw maar mooi het imago houden dat ze nu hebben :) en die elektrische rotzooi onder een B merkje.. of een Z merkje :)
bigcar zegt
Haha, die Chinezen hebben ook nix te doen…