Voordeel is wel dat BMW de komende jaren hun ‘gewone’ auto’s niet meteen vervangt door elektrowagens. Ze blijven lekker naast elkaar bestaan.
Zo ongeveer alle automerken zijn bezig met een transitie. Alles moet elektrisch. In veel gevallen niet omdat ze dat nu zo graag zelf willen, maar meer omdat het ze is opgelegd. En dat gaat ver, zelfs merken als Lamborghini en Aston Martin maken de switch.
Een merk dat er al vroeg bij was met de i3 en in mindere mate de i8 was BMW. Daarmee liepen ze echt ver voor op de concurrentie. Alleen hebben ze het daarna een beetje laten versloffen. Tot nu dan.
X1, 5-serie, 7-serie en Mini gaan elektrisch
BMW heeft laten weten dat ze de komende jaren flink wat slagen gaan maken om weer in de pas te lopen met de andere merken. Ze zijn natuurlijk al bezig met de iX, de iX3 en de i4. En de i3 en de snellere i3S bestaan ook nog steeds. Maar er komt meer. Veel meer.
Want BMW heeft laten weten dat volgend jaar een volledig elektrische variant van de X1 op de markt gaat komen. Maar misschien wel bijzonderder, ook van de 7-serie komt volgend jaar een volledig elektrisch model. Dat meldt althans Carscoops.
Een jaar later trekt BMW het doek af van de volledig elektrische 5-serie en dan komt er ook een Mini Countryman op batterijen.
Benzine en batterij leven naast elkaar
BMW heeft er dus voor gekozen om niet alleen maar nieuwe auto’s te ontwikkelen die op batterijen lopen. De Beiers passen een aantal van hun huidige modellen aan om op elektra te gaan rijden. Dat heeft voor- en nadelen.
Voordeel is dat we als consument niet gedwongen zijn om iets elektrisch te kopen. Nadeel is dat auto’s die niet als een stekkerwagen worden ontworpen toch altijd nadelen hebben ten opzichte van auto’s die dat wel zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de plek waar de accu’s worden gestopt. Die plekken zijn vrijwel altijd kleiner dan bij de auto die in de eerste plaats als elektrowagen is ontwikkeld. Daarom is de i3 ook zo’n geweldig goede auto. Omdat hij vanaf het begin is ontwikkeld tot wat hij nu is.
BMW’s Neue Klasse platform komt eraan
In 2025 gaat BMW zijn eertse model lanceren dat staat op het Neue Klasse platform. En dat platform doet het precies andersom. Dat is ontwikkeld voor elektrische auto’s, maar er kunnen ook diesel- en benzinemotoren in.
In de toekomst gaan daar verschillende modellen van BMW gebruik van maken, maar ook Mini en Rolls-Royce zullen ervan gaan profiteren.
Uiteindelijk wil BMW in 2025 twee miljoen volledig elektrische voertuigen aan de man (M/V/X) hebben gebracht. Het totale percentage elektrowaggies moet dan 25% zijn.
We gaan het zien. Maar als ze net zo goed rijden als een i3, mag het wat mij betreft morgen al zover zijn.
hanstadema zegt
De i3s is echt een heerlijke auto. Het is verrekte jammer dat BMW zo traag komt met vergelijkbare (grotere) producten. Ik kijk uit naar de iX.
baf07 zegt
@hanstadema: eens, al kan de iX me niet raken. Groot en log apparaat wat nooit de lichtvoetige i3s gaat evenaren
alpina007 zegt
@hanstadema: ik wacht op de iX M60 💪🏼
camber24 zegt
Komt er ook een iets minder sterke i4?
Redrum zegt
I4 40, niet?
camber24 zegt
@Redrum: ja maar die heeft nog steeds 340pk. Voor mij is 200-250 prima, tegen een wat lagere prijs/meer budget voor opties. Ik vraag me dus af of ze nog komen met een model onder de i4 40 (mijn vraag was wat onduidelijk, sorry).
jmeverts zegt
@camber24: zijn zwaar he, dus je hebt wel minimaal 300 pk nodig
mashell zegt
Haha. Wat je nodig hebt is geen aantal pk maar iets als een acceleratie tijd van 0..100 in minder dan 10s. Dan kom je goed met het verkeer mee. Dat redt zo’n i4 ook nog wel met 150 pk.
5cilinder zegt
@camber24: Voor het regenereren heb je ook een motor nodig met flink vermogen. Zeker omdat de accu’s nu met 200kw geladen kunnen worden. En zoveel geld valt er niet te besparen door een zwakkere motor.
flutterby zegt
@camber24: minder PKs? Wat doe je hier? ;) Extra pk’s in een EV komen zonder nadelen totdat je richting Model S Plaid of Taycan achtige auto’s gaat. 250 of 350 pk maakt qua productie en gebruik echt geen prijsverschil.
heer zegt
zo, daar begint het hoor. Wou BMW 6,5 jaar geleden waarschuwen om meerdendeels elektrisch te gaan:(.
fanboy zegt
@heer: Tja het blijft raar dat ze nu pas echt uitpakken. De BMW i3 is weliswaar niet door iedereen geliefd, hij zat wel gewoon goed in elkaar en daarmee hebben ze aangetoond een goede EV te kunnen bouwen. En daarna heel lang niets.
bischero zegt
@fanboy: waarom raar? De vraag begint vanaf de komende jaren pas te komen, onder veel stimulering in de vorm van subsidie. Ik begrijp werkelijk niet waarom iedereen zo navel staart naar landen als Noorwegen, Nederland en de staat Californië. In de rest van de landen waar echt auto’s in hoeveelheden verkocht worden is er gewoon NUL vraag naar EV’s.
Daarbij denk ik vrij zeker te weten dat BMW heel slim het Neue Klasse platform heeft ontwikkeld waarbij er ook een diesel of benzine tor in gelepeld kan worden. Kan het platform nog worden doorontwikkeld naar evt waterstof 🙃
karhengst zegt
Inderdaad. Pas in de laatste jaren zie je dat de vraag naar EV’s in het thuisland aan het opkomen is omdat men daar nu soortgelijke voordelen biedt als in Nederland 10 jaar terug. Het loont zich voor een concern als BMW niet zich op een paar Mickey Mouse landjes te richten, maar de politieke trend zet zich behoorlijk door en afhankelijk van de verkiezingen in Duitsland later dit jaar kon er nog wel eens flink wat veranderen.
Een tweede reden achter de Neue Klasse is denk ik ook dat men voorlopig nog wel op hybride in wil zetten. Tot 2030 zouden die dezelfde fiscale voordelen (halve bijtelling) moeten genieten als volledige EV’s. De test van Wouter gisteren toont wel aan waarom je in Duitsland met een PHEV beter bediend bent.
superfunky zegt
@bischero: precies, jij snapt het!
En dan vergeten we dat in 80-90% vd wereld het net zo slecht (en vooral niet “groen”) is, dat het een volslagen utopie is dat de aantallen die fabrikanten afgeven te zullen gaan bouwen (en verkopen), ook maar bij benadering gebouwd gaan worden.
Ergo, waarom roepen ze dat dan allemaal om het hardst? Omdat het gewoon pure marketing is, het is hip, het is wat de politiek wil horen en het is vooral goed voor de aandelenkoers!
mashell zegt
Iedereen staart natuurlijk naar landen als Noorwegen, Californië, Nederland omdat daar nu gebeurt wat in de rest van de landen iets later zal gebeuren. Waterstof gaat niet komen, bovendien is dat een eigenlijk een EV met range extender (iets wat bij de i3 ook al mislukt was). Ik denk dat BMW beter was afgeweest met een strategie zoals de VW groep, EV modellen en conventionele modellen naast elkaar die ook met elkaar mogen concurreren. Dan heb je voor elke markt een goed aanbod, ook als de marktverhoudingen zich snel richting elektrisch bewegen.
bischero zegt
@mashell: we zullen het zien, we zullen het zien. 😙
flutterby zegt
@bischero: de stimulans in NL en Cali is erg beperkt hoor. Wat vele belangrijker is dat subsidies uit het verleden gezorgd hebben voor een fatsoenlijke laad infrastructuur waardoor nu meer de stap durven te nemen. Dat is ook de reden waarom in Cali Tesla’s als warme broodjes gaan en andere merken niet. Enkel Tesla heeft daar een goeie infra.
bischero zegt
@flutterby: Ben het vaak met je eens, maar je bent erg biased merk ik uit je reacties. Ik zit er neutraal in, on me weinig uitmaken wat voor aandrijving er in mijn voertuig ligt
Op dit moment is EV voor mij geen alternatief. Veel km in buitenland en het aanbod schraal in kwaliteit. Bedrijfseconimisch zonder de oude stimulering niet interessant meer.
Heb een eigen oprit, krachtstroom en panelen dus daar zit mijn beperking niet 😊
tjorque zegt
Een ruime 5reeks touring met een degelijke range en een mooie frontpartij (lees geen angry birds meer) en ik zou zowaar misschien weer voor een BMW willen sparen…