• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW komt binnen 2-3 jaar met laser-lampen’

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 oktober 2011 om 11:38 – 45 Reacties

BMW's frickin' laser
Dat er achter de schermen bij fabrikanten wordt gewerkt aan nieuwe technologieën als laserlicht is niets nieuws. Maar BMW schijnt de techniek al binnen 2 tot 3 jaar te willen toepassen.

Vorige maand kwam BMW (1 dag voor de onthulling van het Audi A2 concept met laserlicht, toeval?) met een uitgebreide technologische uiteenzetting over hun laserlampen. Inmiddels weet Inside Line, na een gesprek met BMW’s lampenman, te melden dat de technologie gereed is voor gebruik. Er wordt alleen nog op een praktische toepassing (lees: een auto die duur genoeg is om de meerprijs van deze gadget te rechtvaardigen) gewacht.

Het voordeel van lasers over LEDs is dat het systeem 1.000 keer helderder en 100 keer kleiner schijnt te zijn. De auto van de toekomst zou dus helemaal geen koplampunits meer nodig hebben zoals deze nu zijn, wat de vraag opwerpt hoe het front van de toekomst er uit ziet. In de tussentijd heeft BMW nog een serie foto’s uitgebracht aangaande hun ‘Active Safety’-project, inclusief laserlampjes. Deze vind je hieronder.

Ook interessant!

  • BMW heeft toffe dingen in petto voor 50 jaar M
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • 600 pk BMW iX M60 komt al heel snel
    600 pk BMW iX M60 komt al heel snel
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, lampen, laserlicht, Techniek

Vorig bericht: « Wat doet Red Bull Racing in de Himalaya?
Volgend bericht: Kia buigt voor Bovag: universele 24 mnd garantie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benjamin1 zegt

    13 oktober 2011 om 11:44

    http://www.youtube.com/watch?v=Bh7bYNAHXxw

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      13 oktober 2011 om 11:45

      @Benjamin1: verkeerde filmpje douche!

      http://www.youtube.com/watch?v=Pozlp_wnkRk

      Login om te reageren
      • SanS zegt

        13 oktober 2011 om 12:11

        @Benjamin1: Daar moest ik ook direct aan denken!

        Login om te reageren
    • motherlover zegt

      13 oktober 2011 om 14:37

      @Benjamin1: géweldig grappig stukje!
      OT: erg interessante ontwikkeling, dit geeft ontwerpers weer veel extra vrijheid in hun designs!

      Login om te reageren
  2. harriehandrem zegt

    13 oktober 2011 om 11:54

    Mooi. Dan kunnen eindelijk die grote koplampen van tegenwoordig verdwijnen. Wie kan zich nog herinneren dat de Opel Calibra werd geïntroduceerd? Man man, wat een sensatie waren die geknepen koplampen toen.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      13 oktober 2011 om 12:02

      @harriehandrem: Volgens mij was de XM eerder met nog smallere koplampen.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        13 oktober 2011 om 12:10

        @Pallas: Ja. Helaas krijgen die dames in de loop van de jaren last van staar. De kunststof lens aan de binnenkant vergeelt erbarmelijk. Heeft eerste generatie Mondeo ook. Maar ja, nu hebben praktisch alle lampen dat aan de buitenkant. Brrr, wat oxyderen die Yaris of S-klasse lampen bijvoorbeeld.

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          13 oktober 2011 om 12:42

          @mout: Van de Yaris was mij het laatst op gevallen bij het exemplaar van mijn buurvrouw, bekend probleem dus.

          Login om te reageren
          • Seroo zegt

            13 oktober 2011 om 13:04

            @Pallas: Opel astra heeft er ook last van.

            Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    13 oktober 2011 om 11:56

    De auto’s zullen er dan in ieder geval beter uitzien dan tegenwoordig. De meeste auto’s hebben zulke idioot grote koplampunits dat je je afvraagt of de auto total loss worden verklaard als een steenslag er een sterretje in slaat. Kijk maar eens naar de nieuwste Zafira…

    Login om te reageren
  4. racerx zegt

    13 oktober 2011 om 11:57

    Mooi, dan kunnen ze die grote hangogen van de nieuwe 1 eraf slopen.

    Login om te reageren
  5. Preske zegt

    13 oktober 2011 om 12:02

    “Het voordeel van lasers over LEDs is dat het systeem 1.000 keer helderder en 100 keer kleiner schijnt te zijn”

    En 1000 keer vervelender voor diegene die van de andere kant komen.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      13 oktober 2011 om 12:05

      @Preske: Oh? Sinds wanneer zijn lampen vervelend voor tegenliggers dan? Nu ja, de tupperware a la xenon op bijv. VW Golf uit ’92 voor een tientje bij de Halfords kan aardig storend zijn, maar ik denk dat deze ‘lazerz’ juist méér tegenligger-vriendelijk is.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      13 oktober 2011 om 12:19

      @Preske: Ik verwacht indirecte verlichting. Heb ik nu op mijn fietskoplamp (!) al zitten. Dat ding is zo fel, dat de lichtbron (LED) niet zichtbaar geplaatst is, maar al het licht via een spiegel op de weg geprojecteerd wordt. Voordeel: perfect lichtbeeld, en helemaal niet verblindend. Een tegenligger ziet alleen wat stofjes en krasjes op het ‘glas’ oplichten, plus een reepje spatbord. http://bit.ly/nJCKQu

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        13 oktober 2011 om 12:47

        @mout: Kijk is goed naar de foto’s, deze lampen werken ook met spiegels.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          13 oktober 2011 om 12:55

          @flutterby: Dat deed de carbidlamp van je overgrootmoeder ook.
          Neemt niet weg dat goed kijken naar die plaatjes de moeite is, want er wordt nog een techniek ingezet: lichtgeleiding en verspreiding binnen transparante materialen. Dat zie je nu een enkele keer in LED achterlichten, zoals bij de Picasso.

          Login om te reageren
    • timberleek zegt

      13 oktober 2011 om 17:53

      @Preske:

      onzin, je kijkt nooit rechtstreeks in een koplamp. de voorkant van de lamp is altijd ondoorzichtig gemaakt met een coating. het licht dat eruit komt is weerkaatst door het lamphuis en dus indirect. bovendien schijnt het normale licht naar beneden (fel licht schijnt wel rechtdoor).

      Of doel je op mensen met totaal verkeerd afgestelde verlichting, tja die hou je altijd

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        14 oktober 2011 om 10:26

        @timberleek: Verkeerd afgestelde, verkeerd ingebouwde en mensen die groot licht schijnen, maar ja die heb je altijd inderdaad.

        Login om te reageren
  6. tweetyv6 zegt

    13 oktober 2011 om 12:06

    @Preske Dat doen alleen maar die Xenos lamjes (Ja Xenos, niet Xenon… die goedkope aftermarket rommel voor Sjonnies)
    Zowel Xenon, LED als laten zich prima ‘anti-verblindend’ afstellen. Laser zelfs nog beter door de minime (bij de afstand voor koplampen vrijwel 0)convergentie van de lichtbunden

    Login om te reageren
    • Preske zegt

      13 oktober 2011 om 12:42

      @tweetyv6: zelfs met xenon heb ik last.

      Login om te reageren
  7. mout zegt

    13 oktober 2011 om 12:15

    Wie hoopt op kleine licht-units heeft pech.
    Fabrikanten gebruiken die aquaria voor en achter om de lompigheid van de gegroeide buitenmaten wat weg te masseren. Belachelijk voorbeeld zijn de Peugeots van pakweg 2001 tot 2010. Ze kunnen al jaren klein: XM, Barchetta, Calibra, enz…
    Maar het werkt wel: hoe kleiner je de lampen maakt, hoe groter front en kont lijken. En andersom.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    13 oktober 2011 om 12:22

    Een auto zonder koplampen (of hele kleine) is een auto zonder gezicht. Niet doen dus.

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      13 oktober 2011 om 12:41

      @Rick-dos: Gelukkig hebben we deze nog :)
      http://www.hella.nl/produktion/HellaNL/WebSite/Channels/Drivers/Auxiliary_Lamps/Rallye_Line/Rallye_Line.jsp

      Login om te reageren
  9. xxoodd zegt

    13 oktober 2011 om 12:36

    Als ze die lampunits nou een in het GINA concept van een paar jaar terug bouwen. Zal er fantastisch uitzien denk ik.

    http://www.youtube.com/watch?v=kTYiEkQYhWY

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 oktober 2011 om 12:51

      @xxoodd: Blijft een gruwelijk concept die GINA! :)

      Login om te reageren
  10. zdev zegt

    13 oktober 2011 om 12:39

    Ouderwets joh!
    Knight Rider, KITT versus KARR, toen hadden ze al lasers aan boord.

    Ik wil wel zo’n laser hebben, tegen slakken op de weg.

    Login om te reageren
  11. mout zegt

    13 oktober 2011 om 13:01

    Technisch lijkt het me een hele uitdaging, want het blijkt voor LED al lastig om ‘mooi’ wit te maken, maar voor een laser is het nog veel moeilijker. Net als LED is laser monochroom. Wil je toch wit maken, dan heb je voor zover ik weet een hele set van allemaal monochroom lasers nodig, die wij samen als wit ervaren. Maar als je die in zo’n grafiekje zet als fotobewerkingsprogramma’s hebben, zou je moeten zien dat het eigenlijk maar een paar frequenties zijn. Dat betekent onnatuurlijke kleurweergave (bij SL-licht heb je dat ook vaak). Ik neem aan dat ze daar een trucje op hebben, anders vallen straks bijvoorbeeld alle grijstinten weg – zijn in een klap bijna alle Audi’s onzichtbaar. Best gevaarlijk.

    Login om te reageren
    • torana zegt

      13 oktober 2011 om 20:12

      @mout: :lol: +1

      Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    13 oktober 2011 om 13:01

    Dan hebben ze nog 2 à 3 jaar tijd om hun verdediging in een nieuwe patentstrijd van Samsung en/of LG in orde te krijgen…

    Login om te reageren
  13. Truttenschudder zegt

    13 oktober 2011 om 14:45

    Lol, dit is iets voor peugeot. KLEINERE koplampen.

    Op zich een heel gaaf idee dat auto’s straks echt op de futuristische concept-cars gaan lijken van het afgelopen decennium. Gewoon geen koplampunits….Wat een mooie lijnen zal dat opleveren, al zal het wel wennen zijn in het begin.

    Login om te reageren
  14. Supra1981 zegt

    13 oktober 2011 om 15:34

    Range Rover heeft dus nog wat werk te verzetten :-)
    Geen wonder dat de lampen van de Evoque al iets kleiner zijn geworden.

    Login om te reageren
  15. Imom zegt

    13 oktober 2011 om 16:19

    Tot dat er een lasertje stuk gaat dan pas begint het drama.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      13 oktober 2011 om 16:49

      @Imom: idd, lekker duur grapje.. gaat een vermogen kosten..

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      13 oktober 2011 om 19:29

      @Imom: Een laser zelf kost niet veel hoor. Het zijn de lenzen die het zo duur maken.

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    13 oktober 2011 om 16:46

    En nou maar hopen dat je die lasers kan tjoenen :P

    Login om te reageren
  17. dennisr zegt

    13 oktober 2011 om 16:50

    sinds wanneer word je niet meer verblind door een laser ?

    Login om te reageren
    • w1ck3d zegt

      13 oktober 2011 om 17:48

      @dennisr: zal wel te maken hebben met de spreiding ofzo zeker? , weet er ook het fijne niet van..

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      13 oktober 2011 om 18:00

      @dennisr:

      sinds deze lasers niet rechtstreeks schijnen.
      een goed geconcentreerde laserbundel is inderdaad heel gevaarlijk (om in te kijken). maar in dit soort systemen wordt dat dmv lenzen en spiegels uit elkaar getrokken naar een mooi egaal lichtbeeld.

      een laser is in weze niks meer als smalle bundel licht

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        13 oktober 2011 om 18:20

        @timberleek: ok, thnx :)

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        13 oktober 2011 om 19:57

        @timberleek: Lijkt me leuk dat als je een tik op je koplamp hebt gekregen dat die lasers langs de lens heen schijnen zo in iedereens gezicht.. Iedereen lasogen.. :lol:

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          13 oktober 2011 om 20:33

          @kaasboerin:

          het idee is wel leuk, maar dat gaat nooit gebeuren. als dat ook maar half zou kunnen zou het nooit goedgekeurd worden.

          straks brandt je de flitspalen kapot… o wacht, dat is best handig

          Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    13 oktober 2011 om 20:36

    na gebakken lucht ..

    nu ook gebakken licht ..

    Login om te reageren
  19. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    13 oktober 2011 om 22:18

    Mooi stukje techniek. Ziet er eigenlijk best simpel uit, als je op die foto kijkt, spiegeltje hier en daar. De lampen zijn overigens best prima bij BMW. Wat gaat Audi nu doen? Kerstverlichting in de vorm van lasers? :) Lasershow wohoo!
    Deze gasten kunnen er trouwens ook wat van..
    http://www.youtube.com/watch?v=U6P_k-mqQmU
    http://www.youtube.com/watch?v=FC67SgMyqzQ

    Login om te reageren
  20. rodger zegt

    14 oktober 2011 om 13:51

    Doet u mij maar een setje voor m’n golf. Dank u

    Login om te reageren
  21. HyperTeHK zegt

    7 december 2011 om 14:55

    Leuk die kleinere lampen maar er zijn nog steeds grotere minder felle lampen of replectoren nodig voor de zichtbaarheid van de auto.
    Want hele kleine lampen zijn niet zichtbaar voor de tegenliggers (niet alleen een voordeel zoals iedereen hierboven denkt maar ook verlies van een functie.)

    Qua autoaanzicht hoeft er dus niet veel te veranderen, het kan als mode wijziging gebruikt worden meer niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North