Eindelijk, BMW keert terug naar Le Mans. Dat doen ze door hun komst naar Daytona aan te kondigen.
Autosport blijft toch een geweldige manier om je sportieve aspiraties waar te maken. Zeker voor merken als Porsche, Ferrari en BMW. Natuurlijk is Formule 1 het gaafst en zorgt dat voor de meeste exposure, maar het is bijzonder duur. Piëch had destijds uitgerekend dat een verlieslijdend project als de Veyron in commercieel opzicht meer zin had dan een seizoen deelname aan de F1.
Gelukkig zijn er meerdere raceklassen waaraan een fabrikant kan meedoen. Eentje waar we ons erg op verheugen is de de LMDh-klasse. Wij niet alleen, BMW ook! Want het merk doet op het gebied van autosport niet zoveel. Ja, ze doen mee aan het DTM, alleen die klasse is sinds dit jaar een soort FIA GT3-klasse geworden met wat oud garnituur aan deelnemers en 7 magere races.
BMW keert terug naar Le Mans
Maar nu heeft BMW zich ‘aangemeld’ voor de LMDh-raceklasse. Dat heeft Markus Flasch bevestigd op, eh, Instagram. Alleen de tekst ‘We are back! – Daytona 2023’. Op de begeleidende foto zien we een schitterende V12 LMR.
Dankzij ‘Daytona 2023’ lijkt het niet meer dan logisch dat BMW mee gaat doen aan de LMDh-raceklasse. LMDh staat voor ‘Le Mans Daytona Hybrid’. Deze klasse is opgericht door IMSA (Amerikaanse autosport associatie), FIA (Ferrari International Assistance) en de ACO (die Le Mans organiseert). Hierbij zal er dus wereldwijd geracet gaan worden met deze prototypes.
V12 LMR
Naast BMW zijn er nog drie andere merken die deelname hebben bevestigd aan deze veelbelovende raceklasse: Acura, Audi en Porsche. De laatste deelname van BMW op Le Mans was niet verkeerd. Met de ‘V12 LMR’ werd de 24-uurs race in Frankrijk gewonnen met coureurs Yannick Dalmas, Pierluigi Martini en Joachim Winckelhock.
UPDATE: Inmiddels heeft BMW officieel bevestigd dat ze inderdaad in 2023 gaan deelnemen in de LMDh-klasse.
Meer lezen? Het verhaal achter de BMW X5 Le Mans Concept!
Johanneke zegt
Gaat knap lastig worden om de huidige longen op de voorkant te schilderen.
Erg lelijke le mans auto op de foto’s overigens.
silverscope zegt
@Johanneke: *nieren
Johanneke zegt
Tegenwoordig longen.
boomhauwer zegt
wat is daar nu lelijk aan…
Johanneke zegt
Het zal hoogstwaarschijnlijk zijn functie hebben, maar ik vind het niet mooi hoe de cockpit niet in het midden van de auto zit, en de kleine achterover staande niertjes op de enorme auto doen naar mijn mening het design weinig goed. Dat met een saaie witte kleur. Ik heb veel mooier / bijzonderder gezien, van bijvoorbeeld Mazda, Nissan. Ook vind ik de Mercedes uit deze tijd veel knapper ogen.
Een kleurtje had deze BMW waarschijnlijk al vele goeds gedaan.
e38ossie zegt
@Johanneke: dit was de jaren 90…. Je kunt niet alles vergelijken met nu. Toen was het een bijzonder spectaculaire auto.
Johanneke zegt
Ik vergelijk het met een mazda 787b, nissan r90c, en mercedes clr. Enig idee uit welk tijdperk die komen…??????
lotuselises2 zegt
@Johanneke: ga je mond spoelen
Johanneke zegt
Want?
SpeedGeek zegt
Las het nieuws gister en “eindelijk” was ook mijn eerste reactie. De geruchten waren er al langer vanuit BMW Motorsport maar na een halfbakken inzet in de FE, Z4 en de M8 komt er nu toch echt iets waar ik als liefhebber trots en enthousiast van raak. Eindelijk weer een prestigieus iets. Hopelijk kan de Nederlandse Jeroen den Boer, nu de GT3 af is, zich bezig houden met dit project.
Benieuwd welke chassis bouwer ze gaan kiezen en denk dat ze wel met Andretti in zee zullen gaan.
kniesoor zegt
“FIA (Ferrari International Assistance)” 🤣
spacemoon24 zegt
Wat een gave auto is die V12 LMR nog steeds!
e38ossie zegt
@spacemoon24: 👍🏼
flyerbunch zegt
Fijn dat niet alle fabrikanten de knip erop houden en toch nog de mensen een beetje brood en spelen willen geven! 👍🏼
tjorque zegt
Kijk een bmw met een klein neusje!!! :)
doublechevron65 zegt
@tjorque: Biggetje dus 🐷
rollingstoned zegt
Wel platgeslagen 🤣
fastforward zegt
Lol @ Ferrari International Assistance
atrak zegt
@willeme Dit is de klasse waar ook Ferrari, Toyota en Glickenhaus aan mee gaan doen.
mpgc zegt
Jammer dat BMW het hier gaat zoeken. Ik vind het veel meer bij BMW passen om in de tourwagens actief te zijn. In het WTCR zou men met de 1 serie of de 2 serie GC actief kunnen zijn. Marketing technisch ook veel beter omdat je een directe koppeling kunt maken met modellen als de 128ti, M135i en M235i. Bovendien kan BMW het imago van haar voorwielaandrijvers ook opkrikken.
SpeedGeek zegt
In het BTCC zijn er ook teams die weliswaar geen daadwerkelijke fabrieksteams zijn maar wel een fikse support van BMW Motorsport hebben. Alleen is die klasse buiten Engeland niet populair.
Ook hadden ze de M240i cup auto waarvan er tijdens de 24h series toch nog veel inschrijvingen waren. En nu hebben ze sinds kort de M2CS Cup wat verschrikkelijk leuke auto’s zijn. Daarvan stonden er ook volgens mij bijna 20 aan de start van de 24h Nürburgring en heeft zelfs nu een eigen cup in Nederland.
Ik snap je punt. Alleen zijn kampioenschappen als TCR, GT3, GT4 en dergelijke verre van populair. Bij lange na niet zo populair als het WTCC was, laat staan de DTM van vroeger.
De slogan “win on sunday, sell on monday” gaat ook allang niet meer op voor de autosport dus het is een redelijk besluit denk ik. Het WEC heeft ten minste nog een groot internationaal publiek.
doublechevron65 zegt
Piëch had het goed, er worden daardoor niet meer auto’s van een deelnemend merk verkocht. Dat kunnen de paarse broeken zeer goed uitleggen.