Huh? Er komt een interessante tweedeling bij BMW wanneer het gaat om de X3 en iX3.
Toen Tesla het (premium) EV-segment op stelten zette, hadden de Duitse drie ineens alle drie een strategie om ook vrij gemakkelijk een potente EV op de markt te zetten. Men neme een reeds bestaand SUV-platform, legt er een accupakket en een set e-motoren onder en je krijgt een EV met -voor die tijd- redelijke specs. Audi en Mercedes probeerden met een heel ander uiterlijk nog te verdoezelen dat de (Q8) e-tron en EQC gewoon een Q5 en een GLC zijn. BMW deed er wat minder moeilijk over.
BMW X3 vs iX3
Met iets hertekende bumpers, blauwe accenten, nieuwe velgen en dus elektrotechniek, zette BMW gewoon een elektrische versie van de X3 in de markt genaamd iX3. Tijdens de LCI werden beide modellen zij aan zij vernieuwd. Nu er een nieuwe generatie aan de horizon staat, is de vraag of dit hetzelfde gaat blijven. Ja en nee.
Tweedeling
Met de geluiden van betrouwbare bronnen en BMW die de Vision Neue Klasse X onthulde, zit er een nieuwe iX3 aan te komen op de gloednieuwe Neue Klasse-architectuur. Sterker nog: er is een grote kans dat we de X3 eerder gaan zien dan de 3 Serie NK. Begin deze week kwamen echter deze foto’s naar buiten van ‘de nieuwe X3’. Dan lijkt het ineens alsof we kijken naar de huidige G01 met een 5 Serie-neusje. Zo radicaal is die nieuwe iX3 dus niet. Toch?
Welnu, de Vision Neue Klasse X wordt de nieuwe iX3. Maar de X3 gaat nog niet met pensioen en krijgt een opvolger in de vorm van de vierde generatie genaamd G45. Oftewel: BMW blijft de X3 en iX3 zij-aan-zij bouwen, maar verandert de insteek. De modellen weken compleet los van elkaar. Ze blijven beide X3 heten, al wordt de NK X dus iX3.
Verschillen
Het belangrijkste verschil tussen de twee wordt uiteraard dat de iX3 enkel met elektrische aandrijving wordt gebouwd. Het is immers een uniek EV-platform. Alle nieuwe innovaties die BMW heeft bedacht voor de Neue Klasse-modellen krijgen we te zien in de iX3: het wordt een radicaal ander ding dan de huidige iX3.
Dat terwijl de X3 G45 juist een manier lijkt te zijn om de insteek van de G01 nog even uit te breiden tot het eind van dit decennium. Zoals gezegd gaat ‘ie erg op zijn voorganger lijken met nieuwe styling en een interieur geleend uit andere recente BMW-modellen zoals de 5 Serie. Qua motoren krijgt deze juist geen elektro-versie meer, maar gaat het om de laatste generatie benzine- en PHEV-aandrijving. Wel wordt door BMWBlog bevestigd dat de BMW X3 M40d met pensioen gaat. We verwachten nog wel wat mildere diesels, maar de dikke M-beuker dus niet meer.
We willen toch even benoemd hebben dat BMW had beloofd dat de elektrische modellen geen uniek design krijgen, maar nu dus toch een radicaal nieuwe EV naast een soort liflafje uitbrengt. Hmm?
Rick-dos zegt
‘We willen toch even benoemd hebben dat BMW had beloofd dat de elektrische modellen geen uniek design krijgen, maar nu dus toch een radicaal nieuwe EV naast een soort liflafje uitbrengt. Hmm?’
Ik denk dat dat nog steeds klopt. Zal mij niet verbazen dat dit de laatste X3’en zullen zijn met verbrandingsmotoren en hybride en dat deze rond 2030 helemaal uit productie gaan. Dan zal vanaf 2030 uitsluitend iX3 (EV’s) verkocht worden.
Het lijkt mij dus een overgangsmodel te worden. Dan wordt het ook wat logischer dat de G45 meer een grote facelift wordt in plaats van een compleet nieuw model.
camber24 zegt
Ik weet niet of je gelijk hebt. De EV verkoop stokt. Ik kan me niet voorstellen dat autofabrikanten nu volledig op een EV gamma gaan blijven inzetten.
JelmerS zegt
de beslissingen die tot de keus van deze (i)X3 zijn jaren geleden al gemaakt, ik ben ook heel benieuwd of de EV only plannen die de meeste merken hadden gemaakt nu verlegd gaan worden of toch maar niet. Ze hebben de ICE in elk geval nog wat opgerekt met het versoepelen van de regels van de euro7 norm
mashell zegt
De regelgeving van 2030 en 2035 alleen nog uitstootvrjj is gewoon blijven staan, dat is waar de auto fabrikanten rekening mee moeten houden. Je zult dus zien dat wagens die na 2029 nog leverbaar moeten zijn elektrisch zijn en de rest van de modellen dan aan het einde van hun levenscyclus zullen zijn.
audirs3 zegt
@camber24 Wat een onzin, het stokt helemaal niet… De groei vlakt af, maar er blijft groei
Loek zegt
@Rick-dos: dan nog staat dit haaks op wat Dukec zei in het gelinkte artikel. Dat kwam namelijk over alsof hij wilde zeggen: we komen met een rits gloednieuwe EV-platforms die we daarna ook met een ICE-motor uitbrengen, zodat je niet perse 100% EV hoeft te gaan om onze hagelnieuwe beste designs te krijgen.
Maar nu brengen ze dus wél een EV-only iX3 uit en als je die met verbrandingsmotoren wil dan krijg je het huidige design maar dan nog even een minuutje in de magnetron gezet zodat ‘ie nog ietsje verder smelt.
Zoals jij het aangeeft zou een volstrekt logische strategie zijn, maar als je dan de quotes van Dukec erbij pakt was hij niet helemaal eerlijk des tijds.
BMWbankier zegt
Denk niet slim van BMW, het design van de NK iX3 ziet er niet uit. Terwijl als de nieuwe X3 een evolutie gaat zijn van de huidige dan gaat die er geheid mooi uit zien. Kijk naar de BMW iX, ziet er niet uit en verkoopt voor geen meter, terwijl de i4 ix1 ix3 allemaal erg goed verkopen die op basis van hetzelfde design zijn als een benzine versie.
mark997gt3 zegt
De iX heeft meer last van de technische specs dan van zijn uiterlijk.
Batterij van 72 KWh netto als basis voor auto van 90-100k is gewoon te weinig.
Snelladen ook veel te traag.
Janus zegt
Kom maar door met die iX3 NK!!!
Mijn i4 loopt uit over 2 jaar. Perfecte timing!
camber24 zegt
Exact dezelfde situatie voor mij nu; ook een i4 op de oprit, en ik kijk ook uit naar de iX3 NK. Zou een mooie opvolger zijn.
HzR zegt
M40i wordt M50
ecknine zegt
BMW heeft ook ooit gezegd dat de i producten en M producten NOOIT met elkaar in aanraking zouden komen. Heeft ook niet lang geduurd. X3 en iX3 gaan er inderdaad anders uitzien. G45 X3 zou in juni/juli dit jaar al bekendgemaakt worden met een voorziene marktlancering eind dit jaar. De Neue Klasse iX3 zou dan begin 2025 volgen.