Met de BMW iX2 instapper heb je (veel) minder power, maar is dat zo erg?
Bij Autoblog hebben we bijna altijd de vaste redenering dat elke auto beter wordt van 100 pk extra. @Wouter heeft die uitspraak legendarisch gemaakt, door ‘m geregeld te herhalen, alhoewel @martijngizmo de gene is die ‘m heeft bedacht.
Maar soms kan er weleens een uitzondering zijn en deze BMW iX2 instapper lijkt zo’n auto te zijn, zoals wel vaker met elektrische auto’s.
eDrive20
De BMW iX2 instapper is namelijk hier! Ze noemen ‘m de ‘iX2 eDrive20’ en hij staat dus onder de iX2 eDrive30. Duh! Deze heeft geen vierwielaandrijving, maar voorwielaandrijving. Dat komt omdat BMW de motor aan de achterzijde heeft weggehaald ten opzichte van de ’30’. De elektromotor op de vooras lever 204 pk en 300 Nm en vuurt die power af op de voorwielen.
Van 0-100 km/u accelereren is in 8,6 seconden achter de rug, terwijl de topsnelheid 170 km/u bedraagt. Dat zijn niet heel erg indrukwekkende waarden. Maar met een elektromotor maat het vermogen en de absolute prestaties iets minder uit.
Vanwege de range wil je toch niet harder dan 150 km/u (op de Autobahn of in Mexico-Haven) en de acceleratie voelt bij een EV altijd vlotter aan dan de cijfers suggereren. Het eerste gedeelte van de acceleratie gaat vlot door de directe gaspedaalrespons.
Accu BMW iX2 instapper
Het belangrijke is dat de BMW iX2 eDrive20 deelt met zijn dure broer, is diens accu. Daarom is dit een leuke aanbieding, want je hebt namelijk de beschikking over dezelfde 64,8 kWh batterij (netto!). Soms hangen fabrikanten achter de instapper een eenvoudig accupakket met minder capaciteit, maar daar is nu geen sprake van. Op een volle accu haal je 462 km.
Ook kun je ‘m net zo vlot laden: maximaal 130 kW. Vanwege minder aandrijflijnverliezen (ja, die heb je dus ook bij een EV zij het op een andere manier) kom je met de BMW iX2 instapper dus verder op een volle accu dan de duurdere variant.
Prijs BMW iX2 eDrive20
De iX2 eDrive 20 gaat volgende maand in productie. Bestellen kan nu al, evenals configureren. De vanafprijs is 49.975,60 euro. Dat is bijna 10 mille minder dan de iX2 xDrive 30. Met het M Sportpakket (dat je ziet op de persfoto’s) is de vanafprijs 53.972,20 euro. Bestel je ‘m zonder, ziet ‘ie er zo uit:
Concurrentie
Kijken we eventjes naar de concurrentie: de Polestar 2 is er vanaf 44.950 euro. De Audi Q4 e-tron Sportback is wat duurder: 56.885 euro. Wel grappig: voor dat geld krijg je bij BMW dus voorwielaandrijving en bij Audi achterwielaandrijving!!! Ook heeft de Audi serieus meer power (286 pk). Voor die bedragen komen overigens de Tesla Model Y, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 ook binnen bereik. Die zijn iets ruimer en minder premium, maar hebben stuk voor stuk wel een puike aandrijflijn.
Mocht je benieuwd zijn hoe @wouter eruit ziet in een houthakkershirt, check dan onderstaande video:
pomoek zegt
Volgens Herman Finkers is het een héél lief autotje…
vbarchetta zegt
Als je denk dat het nog lelijker kan bij BMW, komen ze met de iX2. Vergeleken met dit gedrocht is een BMW XM een schoonheid (en dat is geen compliment voor de XM)….
B4R7 zegt
Stevie Wonder als hoofdontwerper bij BMW begint echt zijn vruchten af te werpen!
Johanneke zegt
Wat is dit ook weer een hondslelijke BMW zeg. Echt om te kotsen wat die tegenwoordig designen.
jensoffbutton zegt
Te lelijk om ooit te overwegen.
Zelfs binnen het BMW gamma. Dan liever nog een X1 of een 3 of 4 serie. Amper prijsverschil.
Jozo zegt
‘Wil je een iX2 of een….’
– ‘Die andere!!’
slakkie zegt
Je kon een BMW van ver herkennen, overdag of ’s nachts. De lichten van een BMW had steeds die kenmerkende vorm. Dat is dus helemaal niet meer zo en vind ik spijtig. Deze BMW ziet er uit als dertien in een dozijn. Die achterkant past perfect bij een Volkswagen maar niet bij een BMW.
carguy24 zegt
Bij de dealer zien staan, leek wel een honda of een citroen eC4.
flatsix010 zegt
Een collega van mij gaat deze bestellen want ‘premium BMW’. Is ook van plan om hiermee met het gezin op wintersport/zomervakantie te gaan..
€50k+ voor een auto die hier absoluut niet voor gemaakt is met 400km range en 130kWh ‘snelladen’. Doe jezelf een plezier en shop in dit budget voor een EV die wel wat kan zoals een EV6, Tesla, Ioniq 5/6 of koop/lease een ICE.
SvenB zegt
Als ze nou de motor aan de voorzijde hadden weggehaald en achter die 204pk motor hadden gelegd….
mashell zegt
Dat zou het niet alleen meer een BMW maken maar ook een efficiëntere auto. Volvo heeft de XC40 ergens midden in de loopbaan van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving om het verbruik te verlagen. Rare keuze van BMW.
drdre1 zegt
Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel animo op de weg lijk te zien van de nieuwe BMW designtaal (of nieuw…). Verkoopcijfers in NL lijken dit te bevestigen. Misschien dat het in China beter gaat.