Dat zijn veel meer kilometers dan de WLTP-opgave, hoe doet deze BMW iX dat?
Het WLTP-rijbereik van de BMW iX is 560 kilometer. Daarmee is de elektrische auto absoluut geen stakker. Er is echter een bedrijf uit de Amerikaanse staat Michigan die het voor elkaar kreeg om 978 kilometer te rijden op een acculading. Je voelt hem al aankomen.
Dat hebben ze niet gedaan met een standaard exemplaar. En het resultaat werd ook niet behaald door een willekeurig bedrijf. Our Next Energy Inc. (ONE) wist 608 mijl af te leggen in de BMW iX dankzij een Gemini-batterij.
Dit zijn batterijen met een enorme dichtheid. In het geval van deze BMW iX gaat het om een accupakket met een capaciteit van meer dan 185 kWh. Ter vergelijking: in de duurdere EV’s van vandaag de dag is een accu van meer dan 100 kWh al heel wat.
BMW iX met 978 km WLTP actieradius
Die 608 mijl werd afgelegd aan de hand van de WLPT-testnorm. De Europese standaard die alle autofabrikanten hanteren om het rijbereik te communiceren in ons continent.
In gewone mensentaal bestaat uit een Gemini-batterij uit twee componenten. Het ene celtype brengt je elke dag van A naar B voor de gewone autoritten. Maar als je echt ver moet schakelt de batterij er een tweede cel bij met een hogere energiedichtheid wat die extra kilometers mogelijk maakt. Het mooie van de batterij is dat deze compact genoeg is om dus in een BMW iX te passen.
De BMW Group is nauw betrokken geweest bij dit project van ONE, snap je ook meteen waar die iX donorauto vandaan komt. De technologie is nog niet klaar voor massaproductie. Daar doet ONE momenteel onderzoek naar. Er is nog winst te behalen op onder andere het gebied van efficiëntie en optimalisatie van de cellen.
Het is in elk geval interessant om te volgen. Al deze nieuwe ontwikkelingen binnen de elektrische auto. Naast de gebruikelijke lithium-ion batterij hebben we de Blade Battery van BYD, de SSD-batterij waar bijvoorbeeld Toyota druk mee is en de Gemini-batterij van ONE. Never a dull moment in de wereld van EV’s zeggen we dan.
cossiekiller zegt
Hadden ze een lage sedan genomen, dan waren ze los boven de 1000km gegaan. Helaas moet het een baksteen zijn.
jessepinkman zegt
In een lage sedan had misschien geen 185 kWh-accupakket gepast..
rockefellar zegt
Met 185kwh accu heb je geen lage maar een hele lange sedan nodig om deze accu’s kwijt te kunnen :)
RutgerK zegt
Dan snap je het punt niet. Bij gelijk volume hebben de batterijen een veel grotere energiedichtheid. Er is niet 85kWh bijgeschroefd in de achterbak..
Het zou inderdaad interessant zijn om te zien hoeveel kWh in een I7 gestopt kan worden en wat de actieradius dan is.
mashell zegt
Goed ik zal het je nog een keer uitleggen, zo’n baksteen rijdt gewoon lekkerder. Meer ruimte beleving door de grotere hoogte, meer veercomfort door de langere veerwegen, meer weg overzicht, meer in- en uitstapcomfort. Minder de sportief maar dat is niet erg want deze wagen is voor de openbare weg en niet voor het circuit.
Johanneke zegt
Volgensmij zijn EV’s al best gestroomlijnd en dicht, want weinig koeling nodig enzo, maar moet je deze video eens kijken:
https://m.youtube.com/watch?v=Cipry8uV5QY&pp=ygUrSG93IGkgbWFkZSBteSB2dyBwYXNzYXQgbW9yZSBmdWVsIGVmZmljaWVudA%3D%3D
Gozer haalt met behoorlijk wat aanpassingen (en ook hier en daar een compromis) een bizar laag verbruik met zijn 1.9 TDI. Best wat winst te behalen nog.
En ja, stel deze accu had in een model S of zo’n mercedes gelegen, auto’s die echt goed gestroomlijnd zijn. Was je wel verder gekomen dan met dit varkentje van BMW.
Robert zegt
Uit eigen ervaring weet ik dat je met een inmiddels antieke 1.9 TDI (laatste modellen zijn geloof ik in 2006 nieuw uitgeleverd) hele goede verbruikscijfers kunt behalen. Met een 1500 kg. zware Passat TDI v.v. dat blok (105 pk) reed ik makkelijk 1:20, als ik me netjes aan de snelheidsvoorschriften hield. En dan miste ik nog zaken als een start-stopsysteem of hybride ondersteuning.
Probleem met de moderne motoren -in modernere auto’s- is, dat ze steeds meer massa moeten voortbewegen en ook steeds meer (hulp)systemen aan de gang dienen te houden.
Flutterbear zegt
De euro norm gaat ook omhoog en is niet altijd gunstig voor verbruik. De norm wordt namelijk voor meer gebruikt dan alleen CO2 uitstoot.
ty5500 zegt
Die steen is al duizend keer omgedraaid. Men is al decennia bezig met diesels te optimaliseren. keer op keer blijkt dat men aan de limieten zit, waardoor o.a. dieselgate is ontstaan.
Zelfs de nieuwste diesels blijven te veel uitstoten, de nox uitstoot wordt gewoon heel moeilijk meetbaar doordat de nox partikels steeds fijner en fijner worden in de nieuwste generaties motoren en er zijn wettelijke loopholes wanneer een motor meer mag uitstoren (bv. regeneratie).
https://www.trueinitiative.org/blog/2023/june/httpswwwtrueinitiativeorgblog2023junemajority-of-post-rde-euro-6-diesel-cars-still-over-emitting-shows-new-true-analysis-from-scottish
Johanneke zegt
Je hebt duidelijk de video niet bekeken. Er is namelijk niets aan de motor gedaan. Wel de auto zo gestroomlijnd mogelijk gekregen door allemaal gaten dicht te maken. Zorgde voor veel minder koeling, en zou in de bergen dus niet kunnen, maar zijn gebruik met 120 ofzo op de autobahn wel.
RickB zegt
WLPT-testnorm ja? Is een nieuwe norm zeker. Ik ken alleen de WLTP.
Roskampies zegt
Wellicht is die ONE batterij nu nog te groot voor sedans. Ik vermoed dat er meet & controle apparatuur meeging en wat technische mensen die de ONE batterij monitoren tijdens de rit.
Dat kan een verklaring zijn dat er een wat groter model nodig was.
Maar goed hoe lichter hoe kleiner des te verder idd
Flutterbear zegt
Die apparatuur ligt meestal in de kofferbak en technici in de Sprinter er achteraan.
drtim zegt
Ook met deze batterij blijft ‘t een lelijk ding.
Maar ontopic: Ik vraag me dan af wat je voor compromissen je moet maken om die extra lading te kunnen gebruiken.
Flutterbear zegt
Waarschijnlijk is de levensduur van deze tweede cel enorm beperkt en daarom niet geschikt voor dagelijks gebruik. Waarschijnlijk heb je meer aan een batterij die serieus kan snelladen.
ouwedibbes83 zegt
Dat vroeg ik me ook af, wat maakt die tweede cel ongeschikt voor dagelijks gebruik maar wel bruikbaar als reserve capaciteit voor lange ritten?
Stefje zegt
Kan iemand mij in gewone mensentaal uitleggen wat het kost om deze 978km te rijden op 1 lading?
Hoeveel zou dit kosten in een X die 1 op 12 rijdt? Simpel; 81,5 liter tegen 1,90 is 154,85€. Hoeveel stroom kost dit dan in geld? Dan weet ik of het efficiënt is of niet.
gekketurbo zegt
Als we uitgaan van 185 kwh en laden op een langzame lader op straat à €0,50 (goedkoper kan, maar makkelijker rekenen) kom je uit op €92,50.
Maar het is pas echt lonend als je zonnepanelen hebt. Heb vrienden die met 20 jaar afschrijving van alle panelen op €0,05 per kwh komen. Dan kom je uit op €9,25 per tank. Maar wanneer saldering verdwijnt is dat ook weer anders.
Dus helaas is er geen eenduidig antwoord hierop, maar je zou in 99% van de gevallen goedkoper uit zijn met stroom.
Flutterbear zegt
1 euro per kWh rekent nog makkelijker maar de palen hier is het maar 33ct/kWh.. Zonnepanelen zijn leuk mits je auto thuis is wanneer die schijnt en je een eigen parkeerplaats hebt. Hoewel beide geld voor mij is dat lang niet voor iedereen.
gekketurbo zegt
Dat is bijzonder, in de grote steden is het al een tijdje €0,55 per kwh. Zonnepanelen zijn ook leuk als je nog salderen hebt en je meer genereert dan je verbruikt…
utregcity zegt
De laatste kilometers mag je mee trappen.
Gele Koplamp zegt
Bobr kurwa!
rob5nismo zegt
Precies wat ik dacht
p993 zegt
Wat weegt zoiets?