BMW heeft het doek getrokken van de iX. Het uiterlijk, prijzen en actieradius lees je allemaal na de klik!
Na de iX3 is de iX het tweede model van de Duitse autofabrikant. Natuurlijk ook weer een crossover SUV dinges, want dat is waar de wereld nu eenmaal warm voor loopt. Zelf omschrijft BMW het als een SAV. Dat staat niet voor strenge atletische vormgeving, maar Sport Activity Vehicle.
Wen maar meteen aan het uiterlijk van de iX. De nieuwe designtaal kennen we al van de 7 Serie, X7, 4 Serie en vergelijkbare vormen komen terug op de iX. Het is nu eenmaal het nieuwe familiegezicht van het merk. Uiterlijk daargelaten, laten we het eens hebben over de beschikbare aandrijflijnen.
Allereerst moeten we zeggen dat het voertuig op de foto’s nog een pre-productiemodel is. Het model bevindt zich momenteel in de laatste ontwikkelingsfase voor serieproductie. Me de introductie is er keuze uit twee varianten, de BMW iX xDrive50 en de iX xDrive40.
De iX xDrive50 heeft 500 pk, met dank aan een elektromotor op de vooras en een voor de achteras. De SAV sprint in vijf tellen rond naar 100 km/u. De iX xDrive40 moet het doen met 300 pk en heeft zes seconden nodig voor dezelfde sprint. Met de xDrive 50 heeft de accu een bruto capaciteit van meer dan 100 kWh. De xDrive 40 heeft een bruto capaciteit van meer dan 70 kWh.
Actieradius
De actieradius van de BMW iX xDrive50 komt neer op meer dan 600 kilometer, aldus het merk. De iX xDrive40 heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer. Exacte cijfers communiceert BMW nog niet. Beide modellen kunnen DC snelladen. In het geval van de xDrive50 betekent dat maximaal 200 kW snelladen. De xDrive40 kan maximaal 150kW snelladen. Tien minuten laden betekent ongeveer 120 (xDrive 50) kilometer of 90 kilometer (xDrive40) range erbij. In minder dan 40 minuten is de batterij van 10 tot 80 procent te laden.
BMW iX prijzen
En dan de prijzen. Eind 2021 staat de BMW iX bij de dealer. BMW zegt dat het model qua prijs vergelijkbaar is met de X5. De iX xDrive40 begint bij € 86.972. Voor € 105.472 scoor je de iX xDrive50.
birdnerd84 zegt
Ruben, je doet alsof ie nu pas onthuld is. Uiterlijk was allang bekend: https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-ix-elektrisch-paradepaardje-met-discutabel-uiterlijk-187703
RubenPriest zegt
Het gaat erom dat de aandrijflijn + prijs nu officieel is van de BMW iX. Gewoon even een alinea’tje over het uiterlijk. Niets mis mee
birdnerd84 zegt
Ja maar je zegt dat ie nu officieel is, het doek eraf getrokken is etc. Dat impliceert dat ie nu pas bekend bij je is. Als het echt om aandrijving en prijs ging dan was de titel en intro anders geweest.
remarkable zegt
@birdnerd84: had het doek er maar op gelaten 😂. Had me pijn aan de ogen bespaard
ar156sw zegt
@RubenPriest: Wat mij betreft is er juist van alles mis met het uiterlijk ;)
neymar zegt
@RubenPriest: nog niet wakker Ruben?
Volvo940polar zegt
Hij is toch wel echt afgrijselijk lelijk😷
tvr1974 zegt
@volvo940polar: yep. Alsof je naar scream zit te kijken
MarcoM zegt
@volvo940polar: correct geantwoord.
petroldrinker zegt
Nou was ik altijd groot BMW fan… maar dat durf ik tegenwoordig toch echt niet hardop te zeggen meer als ik zie hoe ontiegelijk lelijk al die autos van ze worden…..
En dan nog die aandrijflijn ook, dan is er al helemaal niks meer waarom je er 1 zou kopen…..
dalmore zegt
@petroldrinker: Helemaal mee eens, oude BMW’s vind ik zelfs steeds mooier worden. Altijd als het ergens over BMW gaat voel ik de drang om te benadrukken dat ik de moderne echt afgrijselijk vind. Nog liever een Chinese MG(!)
tanzanitef30n zegt
@petroldrinker: amen, samen here. Ze zijn helrmaal de weg kwijt. Enigste mooie model wat er nu is, is de G20 3 serie in M trim. En wat is die 1 serie toch lelijk. Dat moest ik ook even kwijt, echt. 😂🤷🏻♂️
Richmond zegt
@tanzanitef30n: BMW is de weg kwijt geraakt toen ze van de E naar de F code gingen. en met G werd het nog erger
petroldrinker zegt
@benja01 zo heb ik er niet eens naar gekeken nog, maar je hebt wel gelijk nu ik er over na ga denken…
deeberton zegt
bmw richt zich duidelijker nu op een jongere / vooruitstrevendere groep klanten, u behoort duidelijk niet meer tot die doelgroep. maar om dan te zeggen dat ze de weg kwijt zouden zijn… integendeel. ze hebben een padstelling gekozen met een langetermijnvisie waar oude vastgeroeste mannen die bang zijn voor verandering niet meer in thuis horen #bless
u behoort tot een groep die minder en minder bediend zal worden.
Richmond zegt
@deeberton: of klanten kopen het gewoon omdat ze perse een BMW willen ongeacht hoe die eruit ziet
joki zegt
De jongere, vooruitstrevende leaserijder? Die absoluut niks geeft om merkidentiteit en zo van het ene naar andere merk overstapt als dat beter binnen de deal valt. Want “Jan-met-de-pet” kan dit niet zelf kopen, nieuw toch niet…
Dat is inderdaad een fantastische lange termijn visie…
lekkerlinksrijden zegt
BMW is totaal van het pad af. Deze hadden ze glad kunnen trekken, maar nee hoor zowel voor als achter totaal overbodige sleuven, openingen flapjes enz enz. Ik hoop dat anderen dit anders zien( kopers) want anders vrees ik dat het niet zo goed zsl gaan met BMW in de toekomst
doublechevron65 zegt
@lekkerlinksrijden: kijk maar naar de omzet. Anders had A. van H. wel wat anders moeten schetsen.
fransananas zegt
Op alle vlakken niks vooruitstrevends. Jammer, dan moet hij het maar hebben van zijn uiterlijk
Alfarobert zegt
Ruim een ton voor de duurste versie.Heeft de zakelijke rijder dan zoveel tijd over om het ding weer op te laden? Zeker onder het golfen?
elemento zegt
500 pk en 5 seconden nodig.. zwaar ding zeg
flatsix010 zegt
Doe mij maar de plug-in X5 dan, dit is niet om aan te zien.
mashell zegt
Die iX xDrive40 is een directe concurrent van de Audi e-tron 50 maar zo’n 20 duizend duurder, dat gaat moeilijk worden, zelfs al is de beloofde actieradius duidelijk beter. De WLTP actieradius van de iX is serieus goed, ik ben benieuwd naar het gewicht.
potjak zegt
Pfoehh… dat zijn forse prijzen. Het design is controversieel en is het begin van een nieuw tijdperk, over 10 a 15 jaar vinden wij dit normaal. Begrijp dat veel mensen dit niet om aan te gluren vinden (want het is anders dan men gewend is). Persoonlijk kan ik hier wel aan wennen.
Charles Taycan 4S zegt
Wat een teloorgang van een prachtig merk! Het lijkt wel een Konijn op Wielen!😜 En 600 km range lijkt mij met deze carrosserie in de praktijk schier onmogelijk. Zonde dit….
fabian159 zegt
Veel geld voor een auto die je liefst zonder handrem aan de kade parkeert.
donpiston zegt
Hoogste tijd dat Adrian van Hooydonk zijn penselendoos dichtklapt en het veld ruimt voor jong en radicaal ander bloed. Bij voorkeur een Joji Nagashima-apostel…
eklasse zegt
Gelukkig is de iX4 wel gelukt.
eklasse zegt
@eklasse: i4
Robert zegt
China heeft naar verluidt officieel geprotesteerd bij de Duitse ambassade. Ze vinden dit uiterlijk het kopiëren niet meer waard.
Hiermee vergeleken zijn zelfs de producten uit de kraak- en smakeloze ID lijn van Volkswagen nog als ‘fraai’ te betitelen.
mopar zegt
Sorry BMW, jullie hadden me altijd als klant maar dit is nu echt over. Hoe je in hemelsnaam zo’n gedrocht kan ontwerpen, een stap naar achter doet en denkt “ja! dat is geslaagd” is me een wonder. Ik denk dat de hele directie in daar München ook aan staar lijdt.
Johanneke zegt
BMW is een parodie van zichzelf aan het worden. Dit is BMW in de wereld van Little Britain.
cappie zegt
😂😂😂😂 wat een gedrocht is dat geworden die grote lelijke nieren aan de voorkant is toch geen gezicht.
bmwadept zegt
Chris Bangle, kom terug! Verguisd om zijn design. Maar hij hield de merkwaarden in ere. De BMW E60 5-Serie is een van de mooiste 5 series ooit.
mashell zegt
Haha, de mooiste 5 serie is de E34. Dat was nog een echt begeerlijke chique en elegante auto, daarna werden ze visueel steeds zwaarder.
berlinetta zegt
Ik durf bijna niet meer hardop uit te spreken dat ik een BMW-liefhebber ben. BMW lijkt nu echt helemaal de weg kwijt te zijn met hun designs.
MarcoM zegt
@berlinetta: correct
pier zegt
Waarom zou je hier in godsnaam zoveel geld aan uitgeven…wat een afzichtelijk hok. Misschien weet BMW iets wat wij niet weten, maar voor mij is de emotie compleet weg.
mashell zegt
Ik zie hier anders veel zwaar emotionele reacties van mensen waarvan ik vermoed dat ze helemaal niet in de markt zijn voor een SUV van een ton.
bvdp zegt
Die donkere wolken boven die witte uitvoering spreken boekdelen. carmageddon!
rodnet zegt
Lelijk hok, een enorme en totaal nutteloze grill, een ellenlange motorkap zonder motor eronder, hier is echt over nagedacht….
SpeedfreakR zegt
Gelukkig is het bijna 1 april en laten we hopen dat dit een hele slechte grap is.
mark997gt3 zegt
Ik vind hem mooi. Ouderlingen moeten maar een Mercedes of Audi kopen. Deze in het rood en M3 in het groen er naast. Droom garage!
RiKe zegt
Kunnen ze deze niet gewoon een half miljoen laten kosten? Dan zien we hem gelukkig nooit meer. Mijn hemel wat een aanslag op het netvlies zeg
tjorque zegt
En ik me maar een beetje zorgen maken over het uiterlijk van de gen2 bmw einzer die ik vroeger als firma wagen had…
Tegenover wat ik nu zie is dat gewoon een beauty… die bovendien nog goed reed ook omdat ze een strakke body zonder overgewicht had…
jaleukhoor zegt
@RubenPriest: Me de introductie…
‘Met’
clubbtraxx zegt
Man man man… waar is het toch zo enorm mis gegaan met wat ooit een mooi merk was??
tjorque zegt
Hebzucht van de aandeelhouder…