Je ziet het goed: ook deze elektrische BMW iX is uitgerust met enorme nieren.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar BMW had wel lef door de BMW i3 en i8 op de markt te brengen. De auto’s zagen eruit als concept cars die verdwaald waren op weg naar de beursvloer. Zowel qua techniek als qua design waren het vooruitstrevende auto’s. Daarna bleef het echter een tijd stil qua elektrische BMW’s.
iNext
We maakten wel recent kennis met de BMW iX3, maar dat was gewoon een omgebouwde X3 met een hoop loze ruimte onder de motorkap. Nu is het weer tijd voor een BMW die van de grond af aan is ontworpen als elektrische auto. We kregen al een vooruitblik op dit model in de vorm van de niet al te fraaie Vision iNext. Nu krijgen we eindelijk de productierijpe versie te zien. In plaats van iNext krijgt de splinternieuwe BMW de naam iX mee.
Discutabel
Net als bij de i3 heeft BMW weer voor een discutabel uiterlijk gekozen. Ondanks het feit dat de iX een elektrische auto is heeft BMW gewoon de gigantische nieren van de 4 Serie overgenomen. Daar waren we al bang voor toen we de Vision iNext voorgeschoteld kregen. Qua proporties is de iX ook niet bepaald elegant te noemen. Het moet een cross-over voorstellen, maar de iX zit dichter bij een MPV dan bij een SUV. De iX ziet er niet alleen groot uit, maar is dat ook. Qua formaat is deze auto namelijk vergelijkbaar met een X5.
Actieradius
De exacte technische details heeft BMW nog niet paraat, maar ze hebben wel een inidicatie voor ons. Die klinkt in ieder geval veelbelovend. De twee elektromotoren zullen gezamenlijk een vermogen van meer dan 500 pk leveren. Daarmee moet de iX binnen vijf seconden van 0-100 km/u kunnen sprinten. Belangrijker nog is de actieradius. Ook die is dik in orde. BMW belooft namelijk een range van meer dan 600 km. Daarmee kan BMW het de Audi e-tron en Mercedes EQC nog wel eens lastig maken. Mits het ontwerp geen al te groot obstakel vormt voor de klanten.
Snelladen
Snelladen kan met de BMW iX tot 200 kW. Daarmee is opladen tot 80% in 40 minuten gebeurd. Met 11 kW opladen aan de wallbox is duurt het een kleine elf uur voor de accu volledig opgeladen is.
Autonoom
Met de iX focust BMW ook op autonoom rijden. De iX beschikt daarom over een rekenkracht die twintig keer zo groot is als de voorgaande modellen. De grille speelt hierbij ook een rol. Daarin zijn namelijk camera’s, radars en sensoren in verwerkt. BMW noemt deze grille het ‘intelligentiepaneel’.
Sports Package
Voor degenen die een standaard iX niet sportief genoeg vinden presenteert BMW ook meteen een Sports Package. Dit is een optisch pakket dat een beetje vergelijkbaar is met een M Sport-pakket. De rode auto op de foto’s is uitgerust met deze Sports Package. Deze uitvoering herken je onder meer herkennen aan de gewijzigde voorbumper, glanzend zwarte accenten rondom, getinte achterlichten en blauwe remklauwen.
Interieur
Ook het interieur is opvallend vormgegeven. We zien bijvoorbeeld een zeshoekig stuur en de middentunnel die schittert door afwezigheid. Dat wil zeggen: het gedeelte dat in verbinding staat met het dashboard. In plaats van knopjes zien we een display dat meer dan de helft van het dashboard in beslag neemt. Het gedeelte voor het instrumentatrium is 12,3 inch groot, terwijl het scherm voor het multimediasysteem 14,9 inch meet. Dit is nog altijd te bedienen via een iDrive Controller. Daarnaast zijn er ook touchknoppen op de middenconsole en een tuimelschakelaar om de transmissie in de juiste stand te zetten. Het binnenste van de iX biedt plaats aan vijf personen.
Introductie
Ondanks alle futuristische elementen kijk je hier naar een zo goed als productierijpe auto. Desondanks zal het nog wel even duren voor de BMW iX bij de dealers staat. De marktintroductie staat namelijk pas gepland voor eind 2021. Voorlopig zullen EV-kopers het bij BMW dus moeten doen met de iX3.
shane12 zegt
Waarom moeten die elektrische auto’s nou altijd zo lelijk zijn?
kroon zegt
Niet alle elektrische auto’s zijn lelijk. De meeste BMW’s zijn wel lelijk aan het worden.
Pascal zegt
Mee eens. Bijv. de Taycan, E-tron of Model S (weliswaar gedateerd) kunnen nog steeds je smaak niet zijn, maar lelijke auto’s zijn het allerminst.
shane12 zegt
@Pascal: Ja oke, die was ik even vergeten haha. Maar de mooie modellen zijn iniedergeval op 1 hand te tellen. Dat vind ik wel jammer.
chimaera zegt
@Pascal: True, al is zo’n Model S inmiddels wel extreem gedateerd. Dat ding wordt niet mooi oud als je ‘t mij vraagt.
shane12 zegt
@kroon: Ja daar heb je ook een punt. Vind BMW een geweldig merk maar ze doen echt hele gekke dingen op het moment..
nissanfairladyz zegt
Ze willen graag failliet. :P en dan de consument de schuld geven.
nautique206 zegt
@nissanfairladyz: volgens mij verkopen ze best wel goed.
mp014 zegt
@shane12: ze hebben daar veel software problemen, met name van de navigatie! Ze zijn namelijk volledig de weg kwijt! ? Hoe snel het kan gaan he….. tot een paar jaar terug nog een van mijn favoriete merken maar vandaag de dag staan er maar weinig modellen in de showroom waarmee ik naar huis zou willen rijden! ??
FB_100003908191927 zegt
Wij hebben een elektrische 500. De meeste mensen zien het verschil niet eens met een gewone 500. En lelijk is een 500 zeker niet te noemen
shane12 zegt
@FB_100003908191927: Bedoelde dan ook wel voornamelijk de “speciaal” gebouwde, niet de omgebouwde 500, x3 etc.
Pordon zegt
@FB_100003908191927: Daar zijn de meningen over verdeeld ;)
petert zegt
Ik vind het wel grappig om te zien. BMW probeert zich te onderscheiden met de nieuwe grill en eigenlijk stuiten ze nu al op een probleem met de EVs. De grill is veel te groot voor dit soort auto’s, hebben geen functie en als ik de foto’s zo zie zit deze gewoon dicht meet een lelijke stikker er op. Daarnaast denk ik dat dit voor de aerodynamica ook helemaal niet goed is.
nissanfairladyz zegt
Gaan we richting Aerodynamica… gaat een fabrikant ineens de grillen groter maken? Logica is er niet aanwezig.
blogie zegt
@petert: er zit best een logica achter. Ten eerste is het onderscheidend. Maar bovenal is het een ruimte waarin alle sensoren en camera’s worden geplaatst. Door alle mogelijkheden met autonoom rijden en de vele veiligheidsfeatures zijn er mega veel sensoren en camera’s nodig welke simpelweg niet meer makkelijk onder de binnenspiegel passen.
De grill schijnt overigens daarnaast nog zelf helend te zijn; schades door steenslag worden hersteld middels uitzetting als gevolg van de warmte.
htadema zegt
@shane12: ik vind ‘m geweldig. Het wachten op de grote i3s duurt echter wel heel lang. Wat mij betreft hadden ze de iX3 overgeslagen. Dit is pas een auto die bij 2020 past … in mijn ogen.
shane12 zegt
@htadema: 2020 is dan ook wel een ontzettend kut jaar, dus bij 2020 past ie zeker ?
Diederik zegt
Nou wat een spuuglelijke auto. Geef mij maar de BMW’s van voorheen hoor. Of nog beter, die nieuwe Mazda 6, die is tenminste bloedmooi. Deze BMW vind ik maar niks. En bij dat rode model op de foto’s zijn die zwarte panelen precies stukken die uit carrosserie zijn geknipt. Van alle kanten bekeken, lelijk. Ze zijn daar in Beieren niet meer met mooie wagens bezig. Ik vermoed dat het volgende model gaat lijken op een leopard tank met nieren van 1,20m hoog. Niet aan mij besteed, sorry hoor.
kroon zegt
Net bereik in ieder geval. Maar dat mag ook wel met een vanaf prijs vanaf €100.000. En waarschijnlijk is het bereik berekend o.b.v. de 17 inch velgen waarmee de testexemplaren vaak rondreden.
Uiterlijk… Tja… BMW doet z’n best niet te veel te verkopen lijkt het.
GebakkenLei zegt
Bij dit model is die grill niet eens het lelijkste aspect
allaar zegt
Alsof ze het klei-model hebben laten smelten.
ricardo_leffering zegt
Wat is BMW in vredesnaam aan het doen? Wat een lelijk hokken brengen ze toch op weg.
Taycan 4S zegt
Fijn dat een EV van Porsche, de Taycan, wel mooi is…..?
Richmond zegt
@Taycan 4S: rofl
schreute01 zegt
@Taycan 4S: hee Charles
Taycan 4S zegt
Bonjour!?
maussieknip zegt
Oefff is dat ff lelijk
maison zegt
Wat een verschrikking dit!
Jochempie zegt
Wat een maf ding! Het concept was veelbelovend, maar dit is toch wel weer een tegenvaller…
meetsysteem zegt
Maf ja, Bijzoner Maffe Wagen.
Pascal zegt
Dit is natuurlijk een voorproefje van de design-stijl die ze voor de i4 ook gaan hanteren (inclusief die stomme blauwe details). Ik rijd nu dat ‘beruchte’ merk met die T en zou het best geinig vinden om hierna weer eens terug te gaan naar m’n geliefde merk BMW, maar als ze met dit soort ontwerpen komen mogen ze ze lekker houden.
Loek zegt
Interieur is gaaf, het moet gezegd worden. Maar holy crap wat is dit een verschrikking zeg. Wie keurt dit goed?
ericd zegt
Je hebt al geen grille nodig… ga je ‘m nog een stuk groter maken, wat het eerste benadrukt. Lijkt wel zo’n scherm wat je voor de open haard neerzet. Lelijk, BMW. Leeeeeellllijk!
tuuff zegt
Grote grutjes..
jippie zegt
Ze doen er bij BMW goed aan om te kijken of ze die designer(s) van Mazda over kunnen halen om voor BMW te gaan werken. Met dat team wat er nu zit gaat het overduidelijk niets meer worden.
Mark zegt
Oh my wat een gedrocht.
moveyourmind zegt
Das Schweinchen der Quandts…
bmwadept zegt
Hoofdsteunen lijken mij oncomfortabel.
stijnn zegt
Die stoelen zien eruit als poppetjes die op het punt staan over hun nek te gaan ;-)
dper4mance zegt
Can’t unsee… Met dit uiterlijk overigens verklaarbaar.
aJackie zegt
YESSSSSS i likenit very much …. gedurfd maar absoluut nieuwe belijning. Wel wat DS7 het en der.
rogerzz zegt
DS7? Dat zie ik niet terug. Maar dat is ook een lelijk hok met wielen, dus je kunt ze in hetzelfde (vergeet)bakje plaatsen.
deSjonnies zegt
Kijk nou, een auto met een Hitler snorretje.
156sw zegt
Artis belde, ze willen hun bever terug
Edge zegt
Ik vind hem wel tof! Gewaagd en gedurfd design, en daarmee een prima volgende auto in de BMW i-reeks na de i3 en i8. Die grote grille past hier ook beter bij dan bij de BMW 4-serie en M3/M4
w166 zegt
Das knap zeg om zo een lelijke auto te ontwerpen!
astra zegt
Wat een ontzettend lelijk ding! Is Chris Bangle weer terug op het nest met bizar rare auto’s?
pjoes zegt
Wanstaltig gedrocht. De blauwe details ook niet om aan te gluren. Totale verspilling van grondstoffen.
lekkerlinksrijden zegt
En dan vind
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: vinden vrienden van mij het gek dat ik zeg dat ik nu mijn laatste BMW rijd.
expert zegt
Ja de echte reden is dat je het niet meer kan betalen dus leuke smoes.
lekkerlinksrijden zegt
@expert: blijf daar in geloven
rogerzz zegt
Ik als Audi rijder gok dat een BMW goedkoper is dan een Audi qua kosten/onderhoud etc hoor..
nautique206 zegt
@rogerzz: dat kan nog wel eens tegenvallen
erwin86 zegt
Als ze zouden zeggen dat dit een concept car is had ik het gelijk geloofd… Design van BMW gaat niet echt de goede kant op de laatste jaren. Waar is de tijd van een normaal formaat grille gebleven.
intimrasiert zegt
Ze mogen hier die Vantablack kleur van die X6 toen wel op leveren. Hier lijkt het me een zeer nodige optie om grotere schade aan ogen en ziel te voorkomen.
blackeye zegt
Zou ik van de baas de keuze hebben uit deze toekomstige leaseauto of een Tesla, dan word ik ZZP’er.
FB_100003908191927 zegt
Wat een vreselijke neus heeft dat ding zeg.
stationcar zegt
Zo, dit is een partij lelijk zeg, op deze manier kom je wel van je fans af, als BMW,
mc96 zegt
Ik moet m eerst “in real life” zien. Ik vindt de nieuwe BMW modellen van de laatste 2 a 3 jaar op foto’s tegenvallen. Als ik ze vervolgens in het echt zie spreekt het me vervolgens juist weer erg aan.
stijnn zegt
Moest meteen aan de Pontiac Aztek denken qua lelijkheid. Man-o-man waar zijn ze mee bezig met BMW. Volledig de weg kwijt.
kevertje zegt
Het is duidelijk. Men wil geen overrompeling van mensen, die elektrische auto’s omwille van hun uiterlijk kopen. Van VW tot Mercedes, Hyundai tot BMW, het is een gruwel voor zij die een groen signaal willen geven. Dat moet ten koste van iets.
bleermoel zegt
?
SimonMc zegt
Jezus. Deze kan wel de hoofdrol in de film spelen: Audi vs BMW: Battle of the grills.
Usdriver zegt
De CEO van BMW , zjjn chef design en techniek en de CFO hebben aandelen Tesla gekocht ?
frank2b zegt
Leuk!
Laat maar komen. Niet zo’n anoniem truttenhusselaartje. Voor mannen met ballen dit.
mashell zegt
Ik weet echt niet wat ik het lelijkst vind aan deze auto. De neus, de flanken, de achterkant, het stuur, het rechte scherm op het schuine dashboard…
harrie zegt
Alle losse elementen zijn wel fraai vormgegeven.
Maar hebben ze de overkoepelende designer ontslagen?
Wat een onsamenhangend ding.
nissanfairladyz zegt
Je moet je letterlijk gewoon schamen als je een nieuwe BMW koopt. SCHAAM JE.
Dutchdriftking zegt
En wie heeft hier akkoord voor gegeven? Zier er uit als een liefdesbaby van een i3 en een Cullinan. Grote griebels wat een gedrocht!
Runner198333 zegt
Waar is BMW mee bezig. Vroeger ontwierpen ze mooie auto’s maar dat tijdperk is voorbij. In de driestrijd tussen Mercedes en Audi valt een heel groot gat en dan komt BMW ergens onderaan
birdnerd84 zegt
De nieren zijn niet het enige probleem. De koplampen die wel erg breed zijn, de logge zijkant met kleine zijruiten van de achterportieren. Totaal niet herkenbaar als BMW behalve dat ze daar wel meer lelijk spul ontwerpen
blogie zegt
Ben zo te lezen een uitzondering maar ik kan het wel waarderen. Eindelijk iets anders en vooruitstrevends. Bij de vorige F series van BMW was het verschil tussen 3-5-7 minimaal. Nu krijgen de modellen eindelijk weer een uniek gezicht en is het weer niet goed. De IX is wat mij betreft z’n tijd vooruit net zoals de i3. Een auto die 6/7 jaar na introductie toch een hoop fans heeft weten te creëren. Een etron of model s is veel rustiger en normaler als design maar in alle eerlijkheid ook wel erg saai en universeel.
autootjes zegt
Asjemenou…
doublechevron65 zegt
Op een woensdag namiddag, na het Schweinshaxe Essen in het restaurant van het M-Hotel in de Beierse Alpen; “Herr van Hooijdonk, lassen Sie sich etwas einfallen!”“Jawohl!”… Twee uur later; “Ich hab’s; eine Intelligenz Paneele!”. En zo leefden ze nog lang en gelukkig.
bbfix zegt
@expert: te merken aan je taalgebruik is het eerder dat je boven jezelf uit moet stijgen om je te meten aan de gemiddelde persoon die af en toe zijn mening deelt op dit platform… reaguurder past meer op dumpert, je taalgebruik ook overigens
amg65 zegt
Mooiste BMW sinds de eerste generatie X6.
cooper96 zegt
Welke stagiair heeft dit ontworpen???
hemdem zegt
Op een andere site wordt gesproken over een range van 370 km. Wat is het nu?
machielvdd zegt
Het is 600+ km. Waarschijnlijk werd er gesproken over 370 mile.
stekkerkoning zegt
Het ontwerp gaat wennen, daar ben ik van overtuigd. Met de BMW iX doet een kunstje dat de concurrentie al eerder heeft geflikt, het is eenvoudigweg een forse ev die pocht met grote buitenmaten, veel motorvermogen en een heel behoorlijk accupakket. Het exterieur is bij vlagen opvallend sober – na de grijze wat langer op me in hebben laten werken – en het interieur biedt hopelijk een zee van comfort. Het wijkt wat af van de rest, maar de intelligentie die de BMW i3 heeft is volkomen afwezig. Die elektrische BMW is precies goed en op ieder vlak buitengewoon doordacht. Eeuwig zonde dat BMW niet de voorsprong die het had heeft weten te behouden.
De BMW iX is al met al weinig origineel. Blauw als accentkleur kan trouwens écht niet meer, die nieren zijn wanstaltig en slaan nergens op, de aerodynamica had op het oog beter gekund (hoewel de luchtweerstandscoëfficiënt goed schijnt te zijn) en de lange motorkap doet volkomen zinloos verlangen naar benzinemotoren die nimmer zullen terugkeren.
We zullen zien of er voldoende fans opstaan die deze auto willen aanschaffen. Welbeschouwd is een Tesla Model X nog altijd de betere auto. Het blijft interessant, dat de concurrentie Tesla nauwelijks tot niet weet te overtreffen, zoveel jaar na dato.
piebepost zegt
De spirituele opvolger van de Multipla?
SimonMc zegt
@piebepost: wist je trouwens dat de Multipla eens gefacelift is uitgebracht? Velen weten dat niet, omdat de voorkant ineens onherkenbaar is geworden waardoor je niet eens zou zeggen dat het een Multipla is.
spence zegt
Meer een think tank dan een afgewerkt model dat zo op de markt gaat komen.
Goede designers volgen de mode niet maar maken de mode.
Althans de goede …
De i3 is nog steeds een leuk vooruitstrevend model, zoals de A2 eerste generatie dat ook was, al hebben beide een uitgesproken designtaal. BMW zal zeker zijn design aanpassen tot een meer acceptabel geheel. Dat hoop ik toch.
laarhovenn zegt
Lelijkste elektrische auto van hetgeen de Duitse drie aanbieden (eqc, e-tron, ix3, x3)
mashell zegt
@laarhovenn: waarom Duitse drie? Er zijn vier Duitse premium merken. Twee uit Bayern en twee uit Baden-Württemberg.
allesmetturbo zegt
Wat vreselijk, gadver
fastshifter zegt
Is dit een afgekeurde Nio of zo, die ze maar snel even een BMW-batch hebben gegeven om in ieder geval iets aan BEV op de martk te kunnen brengen?
w126dtc zegt
Toch opvallend dat BMW met het interieur de Peugeot 3008 achterna gaat
freezzr zegt
Ai, ai, ai… hoe kan het dat men zulke auto’s uitbrengt? kan dan niet 1 designer een dikke elektrische auto ontwerpen?
De binnenkant prima, maar die buitenkant… als BMW-fanaat begin ik mij ernstig af te vragen of de volgende nog wel een BMW gaat worden. Die rare neus waardoor het een hoge smalle voorkant lijkt, de vorm van de koets, de overhang, die rare wielkasten waar zelfs een 25″ velg lelijk in staat (ga er maar aan staan als daar een 18″ velg in zit…)
Ik ben enorm fan van ‘anders’, Tesla Cybertruck, kom maar door, maar dit, man, man, man…
buddy991 zegt
Electrische aandrijving ok, maar dit design is BMW onwaardig…BAH…BMW betekende altijd iets bijzonders, nu kopen mensen enkel om de badge. Dit zijn geen BMW’s meer. ik blijf nog even rijden in mijn g30 530d sedan.
Hugo zegt
Lelijk of niet lelijk, goede vormgeving, slechte vormgeving, bmw rijders zijn nu eenmaal niet de meest progressieve types, die blijven het liefst hangen in kleine nieren en grote cilinders en liefst 6.
Wel, ik ben ook al jaren bmw rijder maar voor mij was de i3 wel echt dat waar het om gaat bij een nieuwe moderne ev, milieuvriendelijk gebouwd, licht in gewicht, klein accupakket, want waarom wil men toch zo graag die grote zware accupakketen erin bouwen? Op iedere hoek van de straat staan snelladers, je gaat toch ook niet met een aanhangwagen vol benzine op pad! Nee, die i3 dat de juiste weg. Helaas gebruiken ze die nu alleen nog even voor de vorm, om de schijn van goede wil op te houden maar in werkelijkheid doet men totaal niets meer aan uitontwikkelen. Waarom moet ik twee maanden terug een nieuwe i3 kopen waarin nog exact alles gelijk is aan de vorige uit 2014? Zoooo zonde, is het nu echt veel gevraagd om nieuwe software of een moderner display te implementeren? N ja velen vinden de i3 lelijk, maar ik vind hem prachtig, en niet voor niets was de slogan: kwaliteit van de 7 serie, binnenruimte van 5 serie en prijs van de 3 serie en dat klopt 100%. Als je in onze i3 roadstyle zit dan waan je jezelf in een luxe 7 serie. Dik leer en hout overal. Geen kraakje, geen piepje en een en al comfort maar dan helaas wel een beetje gedateerd aan het worden. Bmw doe daar wat aan, en 1 x een slag met accus dat mag nog best, nu kan ik net jiet op en neer naar amsterdam en dat stel ik voor mijzelf een beetje als benchmark. Dus nog 1 ronde svp. Ik koop hem onmiddellijk.
Hugo zegt
Lelijk of niet lelijk, goede vormgeving, slechte vormgeving, bmw rijders zijn nu eenmaal de meest progressieve types, die blijven het liefst hangen in kleine nieren en grote cilinders en liefst 6.
Wel, ik ben ook al jaren bmw rijder maar voor mij was de i3 wel echt dat waar het om gaat bij een nieuwe moderne ev, milieuvriendelijk gebouwd, licht in gewicht, klein accupakket, want waarom wil men toch zo graag die grote zware accupakketen erin bouwen? Op iedere hoek van de straat staan snelladers, je gaat toch ook niet met een aanhangwagen vol benzine op pad! Nee, die i3 dat de juiste weg. Helaas gebruiken ze die nu alleen nog even voor de vorm, om de schijn van goede wil op te houden maar in werkelijkheid doet men totaal niets meer aan uitontwikkelen. Waarom moet ik twee maanden terug een nieuwe i3 kopen waarin nog exact alles gelijk is aan de vorige uit 2014? Zoooo zonde, is het nu echt veel gevraagd om nieuwe software of een moderner display te implementeren? N ja velen vinden de i3 lelijk, maar ik vind hem prachtig, en niet voor niets was de slogan: kwaliteit van de 7 serie, binnenruimte van 5 serie en prijs van de 3 serie en dat klopt 100%. Als je in onze i3 roadstyle zit dan waan je jezelf in een luxe 7 serie. Dik leer en hout overal. Geen kraakje, geen piepje en een en al comfort maar dan helaas wel een beetje gedateerd aan het worden. Bmw doe daar wat aan, en 1 x een slag met accus dat mag nog best, nu kan ik net jiet op en neer naar amsterdam en dat stel ik voor mijzelf een beetje als benchmark. Dus nog 1 ronde svp. Ik koop hem onmiddellijk. Jawel.