De presidentscampagne van Donald Trump is een belachelijk succes. Hij wordt opnieuw POTUS en kreeg zelfs ook echt meer stemmen dan zijn opponent. Velen vragen zich af ‘wat nu?’. Maar BMW is niet bang.
Jaja, wat echte kenners al verwacht hadden, is dan toch echt gebeurd. Afgelopen week werd voor de tweede keer in de historie een oranje president van Amerika verkozen. En het is dezelfde man die het voorheen ook was: Donald J. Trump. Voor velen was het een schok voor het systeem. Doch voor degenen die acht jaar geleden ook al leefden, had het dat niet per se moeten zijn.
Misschien gaat woke te ver. Misschien is dit het bewijs dat mensen liever op iemand stemmen die er geen geheim van maakt dat hij nogal wat scherpe randjes heeft dan op een ‘gemaakte’ gepolijste kandidaat die neppig overkomt. Er zal nog jaren over gesproken worden. Maar hoe dan ook: The Donald neemt dus weer de leiding in handen. En ditmaal is de verwachting dat hij zaken nog (veel) meer naar zijn hand kan zetten dan de vorige keer.
Een van de speerpunten van Trump’s beleid is het idee dat Amerika ongunstige deals heeft met andere landen, die beter zijn voor die andere landen dan voor Amerika. Als er iets is waar Trump een hekel aan heeft dan is het een deal waar hij minder voordeel bij heeft dan de andere partij. Dus is de nieuwe President voor het invoeren van forse importheffingen.
Als je economie begrijpt op een globale schaal, weet je dat dat voor de volledige (globale) taart altijd slecht nieuws is. Maar het kan voor plaatselijke taart (apple pie dan waarschijnlijk) goed uitpakken. Trump gokt op het laatste. De rest van de wereld houdt de adem in. Amerika is altijd al grotendeels een autarkie geweest, maar gezien de grootte van de markt kon je in de marges nog steeds lucratief producten (auto’s bijvoorbeeld) verkopen als buitenlands bedrijf. Met forse heffingen wordt dat een stuk lastiger.
BMW CEO Oliver Zipse echter, is niet bang. Hij glundert dat BMW een troef heeft wat dit betreft die de concurrentie niet per se heeft. In het Amerikaanse Spartanburg heeft BMW al decennia een zeer grote fabriek. Er werken 11.000 mensen en het is een van de grootste fabrieken van BMW wereldwijd. Deze maakte ooit de Z3 en Z4 en nu onder andere de X3 en X5. Modellen die in Amerika mateloos populair zijn. Zipse claimt dat de fabriek in de Verenigde Staten BMW gedeeltelijk beschermt tegen importheffingen:
The plant provides some natural cover-up against possible tariffs.
BMW wint dus weer de premium wars volgend jaar. Waarvan akte.
HzR zegt
Mercedes en Volvo produceren toch ook in de US?
crashingduke zegt
Ja. Dus dat is werkgelegenheid voor Amerikanen. Daar gaat het om.
mashell zegt
Als BMW de andere modellen niet meer concurrerend kan aanbieden dan kunnen ze gewoon het US programma beperken tot de lokaal geproduceerde SUV’S. Maar BMW draait dan wel minder omzet en de Amerikaanse klanten hebben minder keuze.
Import heffingen betekenen minder vrijheid. Land of the free, das war einmal…
smeck zegt
Feit dat ze in Europa bang zijn voor import tarieven vanuit de VS geeft alleen maar aan hoe compleet wereldvreemd en hypocriet ze hier zijn.
EU heft al decennia forse importheffingen op vrijwel alle producten uit de VS om de Europese markt te beschermen, maar is vind het alle perken te buiten gaan als de VS vervolgens exact hetzelfde doet…
Mustang GT in de VS vanaf 43k, in België vanaf 55k en Nederland pas vanaf 130k. Dus hier gooien we er 3x de nieuw waarde aan belasting bovenop, maar de VS is asociaal…?
smeck zegt
*2x
mashell zegt
Import heffingen en milieuheffingen zijn niet hetzelfde. Zo’n rijdend milieu delict als een Mustang met V8 wordt gewoon om zo’n inefficiëntie gestraft. De Mustang Mach E heeft daar geen last van.
Ik hoop dat de EU keihard terug slaat met import heffingen op Marvel films, online advertenties, sociale media diensten en TV series met meer dan twee seizoenen (dat saaie meer van hetzelfde uitmelk gedrag moet bestraft worden).