In het premiumsegment worden flinke aantallen gemaakt. Maar BMW doet de beste zaken.
Autoverkopen zijn niet altijd even relevant, maar wel heel erg leuk. Zeker als het gaat om de verkoopcijfers tussen Audi, BMW en Mercedes-Benz. Weinig merken zijn zo gefocust op hetzelfde type klant die de combinatie van Duits en premium als geen ander kan waarderen.
Nu juni achter de rug is, druppelen de eerste lijstjes, overzichten en cijfers binnen. Voor vandaag hebben we de verkopen in het land van Oom Sam en Slaperige Johannes, het voormalig Trumpmenië. Daar was BMW ‘overtuigend’ de nummer 1 in het felbevochten premiumsegment. Het merk uit München wist maar liefst 7.348 méér auto’s te verkopen dan het merk uit Stuttgart. Opmerkelijk, want in Q1 van 2021 stond Mercedes nog fier bovenaan.
BMW is Mercedes voorbij (en de rest ook)
BMW maakte een een flinke inhaalsslag van 95.561 exemplaren in Q2 van 2021. Dat is een stijging van zo’n 90% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor! De reden is simpel, de verkopen lagen toen vanwege een corona-lockdown op zijn gat. Even ter referentie: in Nederland werden er afgelopen jaar iets meer dan 18.000 BMW’s verkocht. Maar even terug naar die 95.561 BMW’s in Q2, daarvan was ongeveer tweederde een SUV, aldus Autonews.
Verkopen premiumsegment
Veel van die crossovers worden overigens gewoon in de VS gebouwd. Zo rollen de meeste BMW X-modellen uit de fabrieken in Spartanburg North-Carolina van de band. Hetzelfde geldt voor diverse Mercedes modellen. Ook hier was een crossover erg populair: de GLE was vooruit de best verkochte Mercedes.
Lexus opvallend
Wat verder opvalt aan de verkoopcijfers van Q2 in het premiumsegment: Lexus staat nummer 2! Met name de RX schijnt daar niet aan te slepen zijn. Tesla is voorbij aan Audi alhoewel die 73.300 EV’s een schatting zijn. Het is dus meer een vraag met hoeveel exemplaren Tesla voorbij is aan Audi. Een groot verschil is dat bij Tesla de Model Y aanzienlijk populairder is dan de Model X.
Verkoopcijfers Q2 VS, premiumsegment:
- BMW (95.561)
- Lexus (83.459)
- Mercedes (82.390)
- Tesla (73.300)
- Audi (66.995)
- Volvo (36.515)
- Genesis (11.076)
Bron: Auto News Europe.
cobana zegt
Sinds wanneer zit Tesla in het premiumsegment?… Volgens mij hoor je topkwaliteit te leveren in het premiumsegment.
Audi hoort ook niet echt thuis bij de premiummerken wegens ontbreken van bewezen en kwaliteit en merkhistorie.
willeme zegt
@cobana:
Tesla is altijd heel erg premium geweest. “topkwaliteit” is niet van belang, anders zou alleen Lexus en Genesis in het lijstje staan ;-).
Het gaat niet echt om bewezen kwaliteit en merkhistorie. Het is gewoon een segment waarin een fabrikant kan opereren. Je betaalt bij Tesla meer voor een auto dan bij een reguliere middenklasser, maar je krijgt superieure accutechniek, infotainment en autonome rijfuncties voor dat geld. Plus het feit dat het coolste merk is op dit moment. Dat kan voor mensen voldoende meerwaarde zijn. Sowieso een interessante discussie!
snowbird zegt
Gelukkig kunnen we allemaal onze eigen mening hebben over een merk als Tesla….gelukkig zijn er andere merken…
willeme zegt
@snowbird: oh, zeker! Je mag zelf weten of je Tesla wel of niet gaaf vindt, uiteraard. Maar dat ze in het premiumsegment actief zijn, is een gegeven. Of men dat terecht vindt, is een tweede. Gezien de verkoopcijfers vinden velen dat van wel ;-)
wildbeest zegt
@willeme: verkoopcijfers tesla model S… hahahah
willeme zegt
@wildbeest: meer Tesla’s dan Audi’s. Ik vind het knap, hoor. Maar met vier modellen (waarvan er twee nauwelijks geleverd zijn).
ghost zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Pascal zegt
@willeme het is inderdaad maar net een kwestie van welke definitie je aan ‘premium’ hangt. Het is misschien wel leuk om te weten dat Tesla zelf heeft verklaard niet premium te zijn; ze zien zich dus zelf in elk geval niet zo. Ik heb trouwens Audi ook nooit premium gevonden omdat de gangbare modellen veel teveel onderdelen uitwisselen met hun goedkopere broertjes en vrijwel alle modellen in de basis als gevolg voorwieltrekkend zijn. BMW en Mercedes zijn in mijn ogen wel echte premium merken. Maar hier valt zeker over te discussiëren en is een kwestie van mening.
willeme zegt
@pascal:
Uiteraard mag iedereen het voor zichzelf bepalen, maar het is het sipelweg marksegment waar ze opereren. Audi is hartstikke premium, ondanks dat jij dat niet vindt en Tesla is dat ook, ook al vinden zij dat zelf niet.
Betreft Audi: Alle kleine BMW’s zijn technisch gewoon Mini’s. En die gehele CLA, A, GLB, GLA, B klasses van Mercedes zijn ook allemaal FWD-wagens met 1,33 liter motortjes. Maar nogmaals,dat bepaalt niet of je wel of niet premium bent. Net zoals betrouwbaarheid of uitrusting. Sterker nog, die laatste twee zie je vaak bij value-for-money merken.
Charles Taycan 4S zegt
@Willeme, wat is Premium? Dus volgens jou als je in het hogere marktsegment verkoopt ben je Premium? Dus Volvo , Lexus en Tesla zijn Premium omdat ze in hetzelfde marktsegment auto’s verkopen als BMW en Mercedes?
willeme zegt
@charles: Niet zozeer volgens ‘mij’. Ik bepaal dat niet ;-). Het is gewoon pure marketing. Ook in premium heb je weer gradaties.
Maar dat merken als Acura, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo premium-merken zijn die min of meer in hetzelfde marktsegment opereren, is vrij logisch. Dat sommigen dan een voorkeur hebben voor het ene of het andere merk zul je altijd houden. Maar concurrenten van elkaar zijn het ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, dat automerken in elkaars marktsegment opereren wil mi nog niet zeggen dat het een Premium produkt is. Vind persoonlijk Volvo , Lexus en Tesla meer Sub- Premium…. maar zoals @Pascal ook terecht zegt je kunt er over discussiëren het blijft mi een mening.
rutgerg zegt
@Charles Taycan 4S: lexus is meer premium dan de genoemde Duitse merken hoor. Zowel qua service als qua betrouwbaarheid.
Variomatic zegt
@rutgerg: in service en betrouwbaarheid kun je niet rijden, dat boeit het minst van alles als je een dikke full option bak wil rijden. Je kunt ze ook niet kwantificeren: ik laat deze auto staan omdat ie misschien in de drie jaar dat ik er in ga rijden niet zo betrouwbaar zal zijn.. of misschien toch wel, of een beetje niet. En misschien doet die dealer niet zijn best, maar misschien toch ook wel..?
Primair draait het om de auto zelf en wat die voor beleving teweeg brengt. En precies daarin blinken veel verondersteld betrouwbare merken niet bepaald uit: saaie, emotieloze modellen..
willeme zegt
@Charles Taycan 4S: hoe je het zelf beleeft, kan ik niets aan veranderen. Dat het allemaal premium merken zijn én dat het veelal concurrenten van elkaar zijn, staat redelijk vast.
Het is ook wat je maar belangrijk vind. Superieure aandrijflijn? Tesla. Super betrouwbaar? Lexus. Moeilijk lelijk? BMW. Rammend ordinair? Mercedes. Onderstuurfetish? Pak een Audi. En zo is er voor iedereen wel wat.
HzR zegt
@willeme: haha, geweldig!
Pascal zegt
@willeme daar is door de tijd ook wel veel in veranderd. Ten tijde van de eerste BMW 1-serie kreeg je gewoon een ‘volbloed BMW’. Alles was eigenlijk hetzelfde als de 3-serie, incl. motor, bak en de RWD. In die tijd was de Audi niets meer dan een opgepoetste Golf en deelde onderhuids alles van onderstel, motor tot bak; daar komt m’n mening over Audi vandaan. Je hebt gelijk dat zowel Mercedes als BMW nu hun ‘goedkopere’ modellen ook voorzien van FWD en volop onderdelen lopen uit te wisselen met Mini, Renault, etc. Dus op dit moment hanteren ze met die ‘instap premium modellen’ allemaal een beetje dezelfde strategie en geldt voor de Duitse 3 dat je de ene niet echt meer premium kan noemen dan de ander.
willeme zegt
@Pascal:
dat is ook maar hoe je ernaar kijkt. Ja, de 1 Serie had achterwielaandrijving. Dat maakte de 1 Serie premium. Dat is een dure techniek. Echter, er werd bespaard op heel veel andere dingen. Zo had de 1 Serie een goedkoop interieur met harde plastics en matige afwerking. Dat was in de Audi A3 veel beter voor elkaar. Ook dingen als dempers, veren, ophangingsdelen: allemaal vrij goedkoop en weinig verfijnd. Ja, het kon wel beter, maar dan zit je meteen op 3 Serie prijsniveau. De huidige 1 Serie is in veel opzichten beter dan zijn voorganger, ondanks FWD. Overigens zitten er meer verschillen tussen VAG-producten dan je zou denken. Met name qua afwerking is het verschil soms best groot, ook onderhuids. Dat Mercedes en BMW dezelfde strategie hanteren als VW, geeft aan dat ze een goed recept hadden ;-).
Sowieso kijken wij liefhebbers er heel erg anders tegenaan dan de daadwerkelijke klanten. En voor de marketing en fabrikanten geldt maar een ding: zoveel mogelijk verkopen tegen zo goed mogelijke marges!
Pascal zegt
@willeme goed punt, uiteindelijk hadden ze mij dus ook goed te pakken met een stukje marketing! Ach ik was toen al BMW-fanboi dus er was voor mij geen andere keuze. Wat heb ik een lol gehad met dat ding, reed als een kart. Het is uiteindelijk maar net wat voor gevoel je bij een auto(merk) hebt. Alles is perceptie, premium ook!
tinnemans zegt
Geen enkel merk is premium. Een Audi A1 is wezenlijk minder luxe dan een afgeladen Toyota landcruiser. Beweren dat die A1 premium zou zijn en de landcruiser niet slaat daarom nergens op.
Maar.. de term ‘premium segment’ is wel iets wat kan bestaan. De discussie over welke modellen van welke merken daar dan wel of niet in thuishoren laat ik graag aan hokjesfetishisten over.
willeme zegt
@tinnemans: Het gaat bij premium gaat niet zozeer om luxe. Een Renault Talisman is vaak luxer uitgevoerd dan de gemiddelde BMW 318i ;-). Een Audi A1 is juist bijzonder premium. De toegevoegde waarde die Audi voor de klant weet te creëren, is enorm.
rutgerg zegt
@tinnemans: het gaat om de complete beleving. Ik krijg bij mn huidige BMW dealer veel meer service dan bij mn vroegere dealer van een Japans merk. Echte verse koffie ipv automatenkoffie, je wordt uitgenodigd voor evenementen, wijnproeverijen, circuit dagen, reisjes naar de fabriek noem maar op.
arta zegt
@rutgerg: dit vind ik juist vervelend bij de BMW. Super mooie showroom, acht man achter een balie in een gestreken overhemd met geborduurde namen er op. Alle auto’s op de cm netjes en gepoetst…
Ik heb dan liever een Tesla Ranger die voor de deur komt om een probleem op te lossen.
Of de Hyundai dealer met oploskoffie 2 man achter de balie etc.
Prijzen en kwaliteit van onderhoud verschillen trouwens bij onderhoud niet eens zoveel of zijn in het voordeel van de BMW. (Tot op heden Ioniq electric vs i3)
tinnemans zegt
Ik heb echt niets met ‘de BMW beleving’. Lekkere koffie is fijn, maar ik zie liever een monteur van een vakgarage die in z’n vrije tijd filmpjes op Youtube bekijkt over hoe een motor in elkaar zit, dan de nette overhemden van het BMW baliepersoneel.
En door BMW georganiseerde reisjes en wijnproeverijen.. dat klinkt voor mij net zo aantrekkelijk als met de Henri Dunant de Maas af te zakken. Als ik te oud ben om dat soort dingen zelf te regelen, prima. Maar tot die tijd regel ik dat veel liever zelf. Ik moet er niet aan denken dat een auto verkoper mij gaat vertellen welke wijn ik moet drinken… brrrrr…
Pascal zegt
@rutgerg totdat je bij Lexus op de koffie gaat. Ik heb zelf nooit geweldige service ontvangen bij BMW dealers, altijd een beetje hautaine en ongeïnteresseerde types getroffen. Maar die zullen onderling ongetwijfeld ook van elkaar verschillen.
mashell zegt
Jawel, Mercedes is een premium merk. Die hebben dat concept van “extra dure auto” uitgevonden.
mwti zegt
@tinnemans: maak je niet druk. Rustaaag
karhengst zegt
Vroeger ging het enkel om aaibare of houtwormgevoelige dashboards en het hebben van de optie voor motoren en uitrusting waar je eigenlijk geen budget voor had. Maar toch leuk dat je je er met je instapper lease editie mee mag associëren.
Tesla heeft er wel voor gezorgd dat de kaarten opnieuw werden geschud. Tesla levert de stilste en meest efficiënte motoren, een premium range en biedt er een premium laadinfrastructuur bij. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
tinnemans zegt
@karhengst; De motoren van Tesla zullen vast erg stil zijn, maar motorgeluid is lang niet het enige geluid wat je in een auto hoort en ik vraag me af hoe competetatief ze wat dat betreft zijn met de duurdere Duitsers.
Pascal zegt
@tinnemans gewoon prima. Tesla monteert sinds kort ook standaard dubbel glas in de Model 3 om het geluid nog verder terug te dringen. Ondertussen was Sandy Munro recent bepaald niet te spreken over de kwaliteit van de bedrading in de E-tron. Dat laat zien dat de Duitsers heus niet altijd per definitie de beste kwaliteit leveren. Daar hebben we trouwens in (recent) verleden ook nog wel genoeg andere voorbeelden van gezien.
tinnemans zegt
@pascal; Hoe is het 2e deel van je reactie nou een antwoord op mijn vraag? Je antwoord begon zo leuk, maar het 2e stuk gaat richting Tesla-fanboy schap en ik weet niet zo goed wat ik daar nou mee moet. Ik ken die hele Sandy Munro niet en ik heb precies 0 interesse in de kabelbomen van Audi E-trons.
Pascal zegt
@tinnemans rustig maar hoor, risico bij een paar comments is altijd dat er een stukje context verkeerd begrepen wordt, geen man overboord verder. Er komt trouwens van mijn hand voldoende kritiek langs op Tesla dat we heus niet meteen het woord ‘fanboy’ erbij hoeven te halen als ik per ongeluk eens iets positiefs over ze zeg.
tinnemans zegt
@pascal; Laten we dan maar doen alsof er niets gebeurt is. Forum discussies blijven altijd lastig om alle context etc mee te geven.
Probeer het onderstaande ook maar even te lezen zonder dat je allemaal BMW fanboy stickers op mij gaat plakken. Ik doe het echt alleen om de context. Heus. :)
Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat ik nog elke keer verrast ben hoe stil en comfortabel mijn 15 jaar oude E65 is. Ik heb nog nooit in een S klasse gezeten, laat staan een Rolls of Bentley ofzo, maar met mijn beperkte ervaring is het echt verrassend hoe ontzorgend de auto aanvoelt, en dat terwijl de auto door z’n leeftijd erg gemilimiteerd is met rijhulpsystemen. Ik heb hiervoor een E39, E64 en E90 gehad, en hoe leuk die ook waren op hun sterke punten, ze hadden absoluut niet dat first class gevoel wat de 7 wel heeft, bij gebrek aan een betere omschrijving. Qua interieur waren ze niet eens zo heel verschillend.
Ik heb ook nog nooit in een EV gezeten. Ik weet dat die qua motorisering een enorm voordeel hebben, zowel qua stilte als vermogen, maar ik heb geen idee hoe het met de rest (bandengeluid, zitcomfort, vering, demping, enzovoort zit.
Dus mijn vraag is eigenlijk; ondanks dat ik absoluut niet goed kan omschrijven wat er zo fijn is aan een oude 7 serie, hoe zit dat met een Tesla? :)
NB; ik blijf Premium sowieso een stomme term vinden. :)
Pascal zegt
@tinnemans ik ben juist een enorme BMW-fanboy en wil er hierna weer eentje, dus ik begrijp het direct als je blij bent met je 7-serie, al is het soms lastig uit te leggen wat nu bij mij dat ‘BMW-gevoel’ veroorzaakt. Ik heb hiervoor E36, E87 en F30 gereden en er is iets aan dat merk waar ik al 25 jaar lang blij van word.
Wat ik tof vind aan Tesla is de hypermoderne aandrijving met bijbehorende performance en de gadgets waaronder autopilot. Ze zijn een beetje de ‘underdog’ in de autowereld en dat vind ik wel interessant om te volgen. Anderzijds is het wel gewoon een ‘kale plasticbak’ die bij mij in elk geval geen ‘premium’ of andere emoties oproept. Leuk dus om een paar jaar te rijden, maar daarna weer een BMW graag. Of dat een M340i of i4 wordt moet ik tegen die tijd nog even bekijken. Goede kans op dat laatste, want op zich bevalt elektrisch rijden me wel prima.
Sempiternal zegt
@pascal @tinnemans het waren die lekkere eigenwijze typische kenmerken van BMW met focus op dynamisch rijden wat vroegah mijn liefde voor het merk startte. Die liefde is best wat bekoeld de laatste jaren, moet ik zeggen.
Ok. En misschien omdat m’n pa een E28, E34, E39 en E60 heeft gehad… :-)
Zelfde met Alfa, al heb ik daar minder mee dan BMW, kan het wel als merk an sich erg waarderen.
Een dreier of een Giulia. Wat wil een mens nog meer.
Wolflow zegt
@cobana: Er is helemaal niets premium aan: het is niet veel meer dan een Lada voorzien van een Android tablet
mattr zegt
Heeft Mercedes meer last van het chip tekort dan BMW? Kan geen andere reden bedenken waarom BMW meer zou verkopen dan MB
rutgerg zegt
@mattr: mensen reizen minder dus is er minder behoefte aan taxi’s
karhengst zegt
Mercedes bouwt z’n middenklasse sedan in Zuid Afrika. BMW in Beieren. Plus dat de 3-Serie reeds gelanceerd is, maar de C-Klasse precies in de overgang zit, het oude model op het moment niet meer geleverd wordt en de nieuwe C nog niet op de markt is. Tel daar ook nog eens leveringsproblemen bij op van de A-Klasse en het beeld is enigszins vertekend.
sollie1984 zegt
@mattr: in het verleden verkocht BMW wel vaker meer auto’s dan Mercedes, dus het ligt niet alleen de chips.
rutgerg zegt
Audi doet al een aantal jaar slechte zaken in NL volgens mij. Afgezien van de etrons zie ik nauwelijks nieuwe A3,A4 en A6en rijden terwijl ik de a/1/c/3/e/5 klasse/serie bij bosjes zie rijden.
sollie1984 zegt
@rutgerg: dat is mij inderdaad opgevallen. Zie heel weinig A4, A5 en A6 modellen rondrijden.
str8six zegt
Tesla premium? 😂😂😂
Wordt dus bewezen wat ik altijd heb gezegd als mensen begonnen te leuteren over te grote grilles, BMW is de weg kwijt.. BMW gaat buiten haar comfort zone en daar krijgen ze nu hun resultaat van.
ffw88 zegt
Feestje op de AB HQ dus vandaag. Dikke BMW taart?
willeme zegt
@ffw88: Waarom?
ffw88 zegt
Om bovenstaand nieuwsbericht, uiteraard.
willeme zegt
@ffw88: waarom dan taart?
brera22 zegt
Dat idee heb ik ook bij Audi,je ziet nauwelijks A4 en A6 nog nieuw rijden en de Q5 ook niet veel…
Voornamelijk de mooie E tron….
Ilquadrifoglio zegt
Waar is Jaguar volgens jullie in het Premium-segment? Wellicht iets boven?
willeme zegt
@ilqaudrifoglio:
In principe staat de merkbeleving van Jaguar (en Maserati) iets boven Mercedes. De producten staan er vaak iets onder. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Bij Audi en BMW hebben ze de infotainment vaak beter op orde, bij Jaguar is het leer weer fraaier en rijdt het beter. Het is ook heel erg smaakafhankelijk.
Ilquadrifoglio zegt
Het infotainment systeem is vaak meer smaak en gewenning en gaat richting de Android vs iOS of Windows vs Mac discussie. Jaguar gebruikt vaak mooiere materialen en rijdt inderdaad beter en staat inderdaad misschien boven de Premium merken.
Hoewel Alfa Romeo ook prima in dit lijstje zou kunnen staan. Interieur iets minder, maar rijervaring superieur in het D-segment. Dynamisch steekt het met kop en schouders uit.
willeme zegt
@Ilquadrifoglio: infotainment is wel een groter verschil dan dat. Mij interesseert m, maar de Duitsers en Tesla doen dit (veel) beter.
Alfa past er ook prima tussen, idd. Mooiere materialen van Jag ben ik niet eens. De pre-lift XE was niet best. Maar ook dat zou mij niets uitmaken. Het rijdt uit de kunst en ziet er gaaf uit!
Ilquadrifoglio zegt
Laatste generatie van Jaguar is gewoon prima. Het nadeel is dat een gemiddelde Jaguar minder snel een MY of FL update krijgt dan de Duitse 3. Dit zie je ook in het interieur terug. De huidige XF is voorzien van mooiere materialen dan de Duitse 3, maar na 3-4 jaar alweer ingehaald. Dit is dan ook letterlijk het probleem dat niet Duitse premium merken maar moeilijk aansluiting houden.
Dakhaas zegt
Lollig dat Tesla hier in een rijtje van Premium merken wordt geplaatst, terwijl in NL de verkopen imploderen door de slechte kwaliteit en verkooppunten zelfs sluiten.
Pascal zegt
Heb je daar een bron van? (oprechte vraag, ik volg dit wel een beetje en hoor deze reden + sluiten verkooppunten nu voor het eerst)
Dakhaas zegt
@Pascal: ten eerste is dat onjuist. Tesla verkoopt (of verkocht dus sinds recent) relatief heel veel auto’s in NL, het aandeel in Europa dat NL voor zijn rekening nam was zeer flink. Ten tweede is dat niet mijn punt. De verkopen zakken in omdat Tesla door zijn hoeven zakt op gebied van kwaliteit. De hype en ‘kijk mij eens Tesla rijden en hip en vooruitstrevend zijn’ is eraf. Dat woog voor veel mensen zwaar. Na enige tijd blijkt toch dat kwaliteit ook ‘best belangrijk’ is. Kortom: after the hype is here. En er zijn merken die het gewoon een stuk beter doen op dat vlak én ook leuke modellen maken. Dat was eerlijk is eerlijk lang ‘Tesla land’. Deden ze gewoon erg goed, een goed smoelende elektrische auto bouwen met puike en by far de beste prestaties. Die prestatievoorsprong verdwijnt rap en wordt minder een USP. Et voilà: ⬇️
Dakhaas zegt
@Pascal, sorry, deze uitgebreide reactie was bedoeld voor je buurman hieronder (in reactie daarop op de opmerking dat NL niet relevant is voor Tesla).
Sempiternal zegt
@dakhaas Volgens mij zit je hier een knap staaltje gezochte causaliteit bij elkaar te vegen.
Denk eerder dat de NL markt verzadigd is voor nu in het segment waar Tesla opereert omdat (1) een hele bulk haar contract tot 2022/2023 uitzit en (2) je ze gewoon veel ziet en men wat anders wilt.
Los van dat clubje Wannabee US class acts die heimelijk heeft verloren ken ik zelf eigenlijk geen mensjes met een ’nieuwe’ Tesla met problemen (>2018).. ja ik woon en werk in zo’n omgeving waar zo’n beetje Jan de moeder en de hond er eentje heeft -> Amsterdam.
Dakhaas zegt
@Pascal: https://www.dvhn.nl/extra/Spontaan-op-de-rem-lampen-kapot-en-dure-reparaties-verkopen-Tesla-ingestort-na-aanhoudende-klachten.-Driehonderd-auto-eigenaren-komen-met-miljardenclaim-tegen-bedrijf-van-Elon-Musk-26906804.html
Pascal zegt
@dakhaas ja die massaclaim ken ik, maar dat dit in verband gebracht werd met lagere verkopen wist ik nog niet. Het klinkt natuurlijk logisch, maar had evt. ook gewoon door toegenomen concurrentie kunnen komen. Overigens heeft de initiatiefnemer van die massaclaim wel het proefproces verloren, dus het wordt nog even afwachten hoe dat afloopt: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/29132-voorzitter-stichting-tesla-claim-haalt-bakzeil-bij-rechter
Dakhaas zegt
@Pascal: zie https://www.dvhn.nl/extra/Spontaan-op-de-rem-lampen-kapot-en-dure-reparaties-verkopen-Tesla-ingestort-na-aanhoudende-klachten.-Driehonderd-auto-eigenaren-komen-met-miljardenclaim-tegen-bedrijf-van-Elon-Musk-26906804.html
Dakhaas zegt
@Pascal: zie https://www.telegraaf.nl/financieel/9664473/onvrede-aantal-teslarijders-in-ons-land-deur-open-naar-massaclaim
Richmond zegt
@roofrabbit: Nederland is totaal niet relevant als automarkt in het grote geheel. Te klein en te afwijkend.
Dakhaas zegt
@benja01: pardon, bovenstaande reactie was bedoeld voor jou :)
Richmond zegt
@roofrabbit: ik doelde niet op Tesla, maar algemeen voor de autococerns. Qua absolute aantallen hoeven ze niet wakker te liggen van Nederland. Ze kijken er wel naar en kunnen ze profiteren van bijtelling regels zullen ze het wel proberen. Maar Duitsland en Frankrijk zijn vele malen groter en belangrijker.
tinnemans zegt
@pascal; dan heb je duidelijk meer BMW ervaring dan ik. :) Ik kom net aan op de helft denk ik.
Ik weet ook niet goed wat het BMW gevoel is, en ik kan ook absloluut niet zeggen of andere merken dat ook niet kunnen hebben. Misschien klopt de term Freude am Fahren wel gewoon het beste.
Dat je in je Tesla een plastic gevoel hebt is toch best jammer. Ik moet dit jaar ook maar eens een proefritje maken, want plastic/premium of niet, snel zijn ze wel.
laarhovenn zegt
Nietszeggend artikel, BMW verkoopt nu een kwartaal meer. Dit zegt nog niet zoveel over hoe de jaarcijfers eruit zullen zien
Chainy zegt
In verkoop aantallen wellicht, maar in een Mercedes zitten en rijden voelt veeel meer premium Dan een BMW, laat staan een Audi wat gewoon een opgeleukte vw is met uitstekende afwerking maar toch..