BMW’s staan bekend om hun betrouwbaarheid, maar die dagen zijn voorbij. BMW is niet meer betrouwbaar?
Het is eigenlijk te gek voor woorden. Mensen die beschouwen complete landen van herkomst om te bepalen of een automerk betrouwbaar is. Nu is dat eigenlijk alleen van toepassing op Japanse en Zuid-Koreaanse merken. De producten daarvan blijven normaliter net eventjes wat langer heel, zonder grote issues. Maar zelfs dan nog zijn er zat onbetrouwbare Japanse en Zuid-Koreaanse auto’s.
Als het gaat om auto’s heeft BMW een gemengd imago. Met name de luxe slagschepen staan niet bekend als onverwoestbaar. Voor lange tijd waren hun V8’s onder de maat (qua vermogen en qua betrouwbaarheid), om maar te zwijgen van de 1.6 THP (N13), de 320 Si en de V10 uit de M5.
Zoals wel vaker het geval is, staat het imago van van BMW Motorfietsen haaks op dat van de automobielen. Producten van BMW Motorrad appelleren aan de hoogopgeleide heer met caramelkleurige ribbroek, donkerrode brogue schoenen en donkerblauwe Paul & Shark trui. Veelal staat er een Saab Cabrio in de garage en is er een Labrador aanwezig. Dat is toch anders dan de auto’s, waar AB-redacteuren in rond scheuren.
BMW niet betrouwbaar?
Naast een braver imago, staan BMW motorfietsen erom bekend dat ze zeer betrouwbaar zijn. Nu werkt het twee kanten op. Net als met Saabs en Volvo’s spenderen de eigenaren van BMW Motorrad-producten lange tijd veel geld aan onderhoud en reparaties, waardoor je automatisch hogere kilometerstanden kunt halen. Desalnietemin moet de techniek het aan kunnen en dat was bij BMW Motorrad het geval.
Bij straatauto’s van BMW is er één juiste configuratie: een zes-in-lijn met achterwielaandrijving. Voor motoren geldt dat ook: tweecilinder boxermotoren met een cardanas. Dat is hoe een BMW motorfiets hoort te zijn. Maar wat blijkt: die zijn helemaal niet betrouwbaar! Althans, de motoren wel, de het cardan níet (meer).
Dat meldt Nieuwsmotor. BMW heeft het onderhoudsprogramma van de motorfietsen met cardan namelijk aangepast. Ze zijn nu niet meer ‘onderhoudsvrij’, maar ‘onderhoudsarm’. Als de cardanas vervangen moet worden, is dat bij de R1200 en R1250-modellen (zowel de GS als de R, RT et cetera) nu nog gratis.
Om welke modellen gaat het?
Vanaf de R1300-modellen (die nu in de showrooms staan) moet je er zelf voor gaan betalen! Let wel, elke 80.000km, dus veel motorrijders denken wel dat ze dat gaan halen, maar zullen dat never nooit niet doen. De prijs hiervan is 970 euro, aldus BMW Motorrad Nederland aan Nieuwsmotor.
Dat is een enorme schok voor de BMW Motorrad-community, want juist dat onderhoudsvrije cardan was een reden om voor een BMW te kiezen. En een hoop mensen kiezen voor een BMW.
De BMW R-serie GS is de bestverkochte motorfiets van Nederland. De RT is een dermate populaire toerfiets dat alle motorfietsmerken gestopt zijn met het maken van een concurrent.
Heeft BMW ook motoren zonder cardan? Ja hoor, kijk hieronder maar.
Meer lezen? Zoveel motor kun je kopen van je vakantiegeld!
Fotocredits header: BMW M4 DTM + S1000 RR door @racerx via Autoblog Spots.
Papageno zegt
Die laatste alinea: “De BMW R1300 GS is de bestverkochte motorfiets van Nederland. De R1300RT is een dermate populaire toerfiets dat alle motorfietsmerken gestopt zijn met het maken van een concurrent. ”
Is incorrect. De R1300GS is net begin van deze maand ge-introduceerd en de R1300 RT (het tourmodel) is nog niet op de markt/bestaat nog niet. Ik snap dat het sarcasme was maar maak er dan toekomstige tijd van.
Sidenote: 1x per tienduizenden kilometers (honderd-duizend?) een cardanas vervangen voor 970 euro is nog altijd beter dan het gedoe met ketting, tandwiel en vet/olie.
Papageno zegt
“De BMW R1300 GS is de bestverkochte motorfiets van Nederland. De R1300RT is een dermate populaire toerfiets dat alle motorfietsmerken gestopt zijn met het maken van een concurrent. ”
Incorrect: R1300GS is begin deze maand geintroduceerd en de R1300RT is nog niet op de markt/wordt nog niet verkocht. Ik begrijp dat het sarcasme is maar schrijf het dan in toekomstige tijd.
NB 1 x per tienduizenden kilometers (honderdduizend km?) een cardanas voor 970 euro vervangen is altijd nog minder gedoe/goedkoper dan ketting/tandwiel/vet olie gesmeer.
mashell zegt
Als het onderdeel niet meer gratis vervangen wordt dan is het onderdeel niet meer betrouwbaar?
In het artikel ontbreekt daartoe een verklaring van een huilende BMW manager die het ontzettend spijt dat het onderdeel niet meer betrouwbaar is en het wel uit het onderhoudsprogramma genomen moest worden omdat anders een faillissement van heel de BMW group dreigde.
janboel zegt
Ik weet dat er mensen zijn die niks motorfiets gerelateerd op Autoblog willen zien. Maar ik als R 1250GS rijder ben blij met deze post. Goed om te weten, aangezien ik loop (liep) te twijfelen om mijne in te ruilen voor een 1300GS.
JanJansen zegt
Heb je de 1300GS al gereden? Die stuurt echt wel een stuk beter weer.
Maar ja die 1250 was al zo ontzettend goed.
Dutchdriftking zegt
@janboel: @JanJansen: Hij zal vast fantastisch sturen, maar is het design niet wat te gladjes? De koplamp kan ik nog wel aan wennen, maar ik mis gewoon het ‘industriële’ functie voor vorm design van de oudere GS modellen.
JanJansen zegt
De 1250 is wel lekker ruig om te zien. Denk ook wat polariserend ipv een allemansvriend. Ik kan het ontwerp wel waarderen, maar ik denk dat er ook mensen zijn die het wat te veel van het goede vinden.
janboel zegt
Ik heb nog niet met de 1300 gereden of in het echt gezien. Maar rij al jaren BMW motoren en vind de huidige 1250 al subliem rijden.
Het uiterlijk van de 1300 vind ik zo op de foto’s wat minder uitstraling hebben dan de 1250. Hij is inderdaad te gladjes en ik mis de a-symmetrische koplampen wat karakteristiek is voor de 1250.
tjorque zegt
Ik heb gevraagd hoe lang de gs1250 adventurer nog te krijgen is. Die zou binnen ongeveer een jaar vervangen worden door het nieuwe design.
Ik overweeg om mijn 2020 model nog te vervangen door de laatste adventure met asymmetrische koplamp.
Het nieuwe design met X koplamp vind ik helemaal niks. Als er dan nog elke 10k km 960€ bijkomt voor een nieuwe cardan, dan haak ik helemaal af. Ik betaal nu al jaarlijks 500€ aan onderhoud terwijl ik (helaas) amper 5000km per jaar doe.
De GSa was mijn droommotor maar nu ik hem heb, en het design de verkeerde kant uitgaat, dromen we alweer verder 🫣
Hoflander zegt
Ee staat een typo. Spedneren ipv spenderen.
Grtz
Dutchdriftking zegt
De 1300 GS is geïntroduceerd op 28 september 2023 en de eerste modellen zijn nog niet geleverd aan de klanten. De kans is groot dat het weer de populairste motor gaat worden daar alle voorgangers dat ook waren, maar het is nu dus nog niet de meest verkochte motor.
Bij de 1250 GS krijg je inderdaad iedere 60.000km een gratis nieuwe cardan van BMW, maar dat is omdat dat mormel zo snel kapot gaat. bij eerdere modellen gaat het ding gewoon 3 ton mee dus is er niets aan de hand. Ik gok dat BMW het euvel inmiddels wel gefixt heeft en dat de 1300 GS dus niet zo vaak een nieuwe cardan nodig heeft, en BMW dit dus ook niet gaat betalen.
De kans is zelfs levensgroot dat de upgrade cardan vanaf nu ook in alle 1250 modellen gezet wordt bij een terugroep actie en dat hiermee het cardan wisselen helemaal over is. Dat is op zich wel prettig voor wanneer ik over een jaar of 10 een 1250 kan betalen. Tot die tijd vermaak ik mij overigens prima met mijn 1150.
EJS zegt
Nope. De R1300GS heeft in het onderhoudsschema elke 80.000km een nieuwe cardanas staan. Kosten bij BMW, tegen de huidige prijzen, zijn 970 inclusief btw en montage. Het is maar dat je het weet.
Ze hebben zelf ook gezegd dat ze van de R1250(GS/RT/RS/R), de cardanas vanaf nu elke 60.000 km vervangen moet worden. Geen verbeterde versie dus, maar gewoon elke paar jaar weer aan de beurt.
Ik rij toevallig een motor van een ander merk met een cardanas, maar voor mij zou dit elke anderhalf jaar een nieuwe cardanas betekenen. Tamelijk zot. (in het geval van de R1250, in het geval van de R1300 elke twee jaar, maar dan voor eigen rekening)
Dutchdriftking zegt
@EJS: dat is wel een tegenvaller, en dus iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een GS in de toekomst. Geldt dit ook voor de 1200 LC modellen? Zo’n 1200 Rallye lijkt mij altijd nog wel wat. Het is natuurlijk niet onmogelijk dat dit te maken heeft met het koppel wat BMW tegenwoordig uit de twee pitter haalt, dan gaat de cardan gewoon een keer kapot. Benieuwd of er ook een dergelijke onderhouds interval is voor de R18.
EJS zegt
Ik begreep dat het gaat om alle R1200 en R1250’s van 2013 en later..
De R18 zou best wel eens een heel andere cardan kunnen hebben en daardoor buiten de boot kunnen vallen, of er zijn er gewoon weinig waarmee zoveel gereden wordt, dus de problemen zijn nog niet boven.
Overigens roesten die dingen dus van binnenuit. Dat is wel vaker een probleem met motoren. Ik heb bij mijn daily een reserve achterbrug liggen, want die dingen zijn hol en roesten ook van binnenuit. Meestal zie je daar weinig van, tot hij knak zegt. Stomme constructie!
Overigens denk ik dat weinig mensen hierom echt een BMW zullen laten staan. Mensen kopen die dingen toch wel, heb ik de indruk. Hoewel ik wel heel bewust onderzoek hoe betrouwbaar een motor is (en hoe duur de onderdelen zijn) voor ik hem koop, aangezien ik er momenteel zo’n 40.000 km per jaar op rijd. Motoren zijn toch ook een beetje een emotionele aanschaf.
crashingduke zegt
Op het frame van mijn R1200 RS zat na zes jasr meer roest dan op de 20 jaar oude K1100 RS die ik had ingeruild. Ik heb nu een R1250 RS met digitaal scherm en soort van navigatie. Dat systeem heeft een telefoon nodig, hoe verzin je het, en raakt met regelmaat de verbinding met die telefoon kwijt. Het enige wat er aan gedaan wordt is updaten, wat niets uitmaakt. Gezien de reacop diverse fora is dit geen incidenteel geval.
schuimbekje3 zegt
Ik heb een 1200 gehad, en dat was drama… het reed voor geen meter, terwijl ik dol ben op boxers (vandaar oude subaru, alfa en porsche in de schuur)… Maar ik heb al 2 terugroep acties en 1 reparatie gehad voor de cardan (water bleef erin staan en klonk als een koffiemolen). Ook diverse malen electronische problemen gehad. 1 terugroepactie voor de voorvork, waterpomp al 2 keer vervangen/gefixed, de killswitch is al 2 keer kapot gegaan (kom je niet meer weg) en heb een paar keer gehad dat ik net een 125cc blokje had…
Na zoveel gezeik ingeruild voor een Super Tenere van Yamaha, ook cardan, ook 1200cc, alleen een probleem gehad met handvat verwarming 1x wat zichzelf oploste en een terugroep actie die tijdens een beurt opgepakt is.
Inmiddels heeft deze weer zoveel kilometers gemaakt dat hij vervangen is door een MT-10 omdat ik die goedkoop kon krijgen omdat het 2024 model uit komt.
KEV9 zegt
De het cardan??
JelmerS zegt
Telt dit ook niet voor de auto’s met de onderhoudsvrije distributie ketting en onderhoudsvrije automaat? Zolang de Techniek maar aangepast is op het efficiënt vervangen van onderdelen i.p.v. een onderhoudsvrije distributie ketting tussen motor en versnellingsbak plaatsen.. Hallo N47! En bedankt nog ANWB..
HzR zegt
Zijn er mensen die 80.000Km halen op hun motor?
degrotemuis zegt
Niet met de supersport, die zit pas rond de 65.000, wel met de FJR1300jes. De vorige is ingeruild met ongeveer 140.000 op de teller, de huidige maakt wat minder km per jaar, maar daar staat ook alweer rond de 45.000 op.
BMW Motoren en betrouwbaar herken ik ook niet helemaal bij de nieuwere series. Toch regelmatig electronische hikjes bij de r1250 gs en rt rijders in de groep, maar ook al 2 keer waterpomp ellende bij een 1250 rt.
EJS zegt
Ja, dat rijd ik in twee jaar, om en nabij. De huidige motor heb ik nu 16 maanden en heb ik 51k bij geklokt. Ik ben wel een uitzondering, in die zin dat ik bijna alle werk kilometers op de motor doe (alleen onder 0 en bij storm niet) én zo nu en dan ook nog voor m’n lol toer / op (korte) motorvakanties ga.
tjorque zegt
Ik rij helaas te weinig km’s om echt te kunnen beoordelen of mijn R1250 GS adventure betrouwbaar is of niet.
De bmw navigator gps die ik voor het gigantische bedrag van 800€ bij genomen heb als optie, is wel totale crap. De derde heeft het helaas alweer begeven. Gelukkig heb ik de 5 jaar garantie optie ook aangevinkt en wordt die zonder discussie vervangen.
Bij het vorig onderhoud hebben ze ook (kosteloos) de batterij vervangen. Die kreeg een warme motor moeilijk gestart, want van uit de fabriek monteren ze eigenlijk een te zwakke batterij.
Verder heb ik nog geen echt grote issues gehad.
Maar met 20.000km (op bijna 4 jaar 😭) op de teller is de motor eigenlijk ook nog maar net ingereden.