Ik heb bij housefeesten op de EHBO mensen gezien die minder de weg kwijt waren dan wie er anno 2015 bij BMW aan de knoppen draait. Althans, als het bericht over een ‘BMW Countryman’ op basis van de 2 Serie Active Treurnis klopt.
Terwijl BMW de opvolger van de – uit 2009 stammende – Z4 naar ergens richting 2020 heeft geschoven, wordt er wél flink haast gemaakt met de een na de andere variant die de fans van het ‘oude BMW’ de tranen in de ogen doet springen. Na vorige week oog in oog met de 2 Serie Gran Divorce te hebben gestaan (it ain’t pretty..) wordt de volgende FWD-granaat alvast in de lanceerbuis geladen: volgens Auto Motor und Sport wil BMW een eigen Countryman-variant gaan bouwen op het platform van het 2 Serie-busje.
Sub-X1
Het moet het kleine broertje van de X1 worden, en een naam ervoor verzinnen gaat nog lastig worden, want X0 wordt het sowieso niet. Het ding zou het rond 2018 in het B-segment der Crossovers moeten gaan opnemen tegen onder anderen de Audi Q1. Hoewel de vorige alinea misschien een tikje negatief klinkt hebben we goede hoop dat BMW dit model (projectnaam: Urban Cross) wat aansprekender weet te stylen dan zijn huidige minivans.
Buitenlandse media legden bovenstaand verhaal behalve aan Spiderman ook aan Kim Kardashian en die ene gast van Dawson’s Creek voor, en dit was hun reactie:
Update (15-04): hij komt er toch niet, alle info lees je HIER.
rdamnn zegt
Die 2-Grand Tourer is echt om te huilen..
Asia goes European and BMW goes Asian..
BMW wat doe je..
rdamnn zegt
@rdamnn: En ik ben toch echt een BMW Fanboy
rdamnn zegt
@rdamnn: Gran*
dirkiii zegt
@rdamnn: als ze daardoor nog wat leuks kunnen gaan maken dan vind ik het prima.
jerry zegt
@rdamnn: Hah, ik kan er wel van genieten.. al die BMW huilboys.
BMW is een commercieel bedrijf en zij mogen keuzes maken. Misschien niet altijd de mooiste keuzes, maar mogelijk wel een winstgevende keuze. Geef ze eens ongelijk.
En die sportieve BMW die blijft er heus wel, maak je geen zorgen.
drivingpleasure zegt
@rdamnn: klopt het past niet bij BMW. Maar ik moet zeggen in het echt ziet het er leuk uit(voor een auto in dat segment). Ze rijden hier echt ontzettend veel en dan ziet hij er echt heel anders uit dan op de plaatjes op Autoblog. Maar dat heb ik wel vaker met BMW’s dat ze er op de foto stukken minder uitzien als in het echt.
viezefreddyw zegt
Dit slaat echt als een lul op een drumstel.
Kom op BMW, gewoon niet doen dit.
exotic zegt
@viezefreddyw: Ik ben een beelddenker, en ik zie het gewoon letterlijk voor mij gebeuren.
Zit momenteel als een debiel te lachen.
viezefreddyw zegt
@exotic: Haha lekker een drumstel swaffelen. Baduuumm tssss
jag00 zegt
@viezefreddyw: die tsss gaat me te ver met indenken
exotic zegt
@jag00: Misschien een sissende scheet?
WoutH zegt
@viezefreddyw: ik heb er even over nagedacht, maar die tsss lijkt me niet haalbaar haha
ibmg zegt
@WoutH: Met je lul de hi-hat even aantikken…
rdamnn zegt
@ibmg: Hi-“hat”
stfu zegt
Misschien moeten we gewoon accepteren dat merken geld moeten verdienen en de markt nu eenmaal anders is. Je kan niet meer als merk leven zonder elk miniscuul gaatje op te vullen, omdat anders een ander merk dat wel doet. Dat gemekker over de 2 Tourer… Mercedes scoort al jaren prima met de B-Klasse, dus doe nou niet alsof het allemaal zo onverwachts is.
casperfcb zegt
@stfu: ja maar dit was juist waarom ik BMW zo waarderde. Gewoon normale autos. Mercedes vult werkelijk elke klasses. De jaren 80/90 waren de autos nog normaal. Maarja wat is tegenwoordig normaal.
ibmg zegt
@casperfcb: En je hebt er nu geen waardering meer voor? Ze maken toch nog steeds auto’s waar jij van houdt?
casperfcb zegt
@ibmg: Nou, ik vind het jammer. als ze geld aan dit model verdienen bouw dan iets gaafs ik vind de i8 niet echt gaaf. Vond de tijd dat er nog alleen 3/5/7/8 series gemaakt werden de beste tijd voor BMW.
lambo4all zegt
@casperfcb: meanwhile: mercedes maakt een G500 4×4 kwadraat en werkt aan een AMG GT black series.. af en toe rolt er wel een leuk m modelletje uit beieren. Maar voor derest is het huilen, zelfs de x6 ziet er nu doorsnee uit!
bouwvakkert zegt
@lambo4all: spannend kun je het inderdaad niet noemen, ze zijn een beetje saai bij bmw geworden. Bij mercedes sporen ze af en toe niet zie de 6×6 en dat is leuk. Zou bmw ook eens moeten doen.
casperfcb zegt
@lambo4all: Ja, ik hoop ooit nog een echte M1 opvolger te zien. Maar wel graag met de V10 van de e60 M5. (of iets nog beters) Maarja daarover dromen kan ik blijven doen denk ik.
lambo4all zegt
@casperfcb: of je wordt gewoon gigantisch rijk, doet een glickenhaus’je en bouwt er zelf een
mashell zegt
@casperfcb: “waarom ik BMW zo waarderde. Gewoon normale autos.” Dat tijdperk was bij de X6 ook al wel voorbij.
norge zegt
Joh, als je het niet mooi vindt koop je toch wat anders?
Persoonlijk vind ik dat de schoenmaker bij zijn leest moet blijven, maar als de meeste mensen zo’n Granny Tourer wel willen hebben….So what?
En dat zelfde gaat dan ook gelden voor zo’n X 0,5….Ik ga er niet van huilen..
casperfcb zegt
@norge: Ja, maar t verpest het straatbeeld zo.
Alex_79 zegt
Buitenlandse media legden het ook voor aan Blaine, uit de actiefilm Predator. Die zei niets, die haalde Old Painless boven:
http://www.youtube.com/watch?v=ylnZ22mJuBw
ibmg zegt
Ik denk niet dat je als BMW liefhebber geen BMW meer aanschaft omdat ze ook lelijke auto’s maken… Blijkbaar is er vraag naar en waarom zou je daar als merk geen geld aan willen verdienen.
Ik vind cola light ook niet lekker maar laat daarom de gewone cola ook niet staan.
IssamR zegt
@ibmg: Ik ben het met je eens. Alleen kan ik me voorstellen dat sommige mensen sommige auto’s kopen voor het merk en het daarbijhorende imago/ status. Als een merk wordt geassocieerd met bijvoorbeeld een duffe gezinsauto’s dan zullen er vast mensen zijn die dat merk eerder links laten liggen.
Andersom geldt hetzelfde. Ik hoor vaak genoeg dat iemand geen Nissan GT-R zou kopen omdat het een Nissan is..
ibmg zegt
@IssamR: Omdat het een Nissan is… Niet omdat ze bijvoorbeeld ook een leaf maken. Het lijkt hetzelfde maar dat is het in mijn ogen niet.
Je vindt niet alle liedjes van een artiest goed maar kan een artiest toch waarderen. Zelfs als die soms een uitstapje maakt naar een ander genre.
Dat geldt in mijn ogen ook voor BMW, die werd nooit als suf beschreven en dat zal met de komst van dit model ook niet zo snel gebeuren. Mooi is het niet maar ach, we hebben de lekkere modellen nog en daar zal BMW’s voorkeur ook liggen.
FlowMotion zegt
Deze video vat het mooi samen :(
https://www.youtube.com/watch?v=o2M2lPMxE-o
dhrwilders zegt
9gagblog?
henkhupelschoten zegt
Ik denk dat er op dit moment een feestje bezig is in de hoge kamer van daimler
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Want? Ze krijgen er nog een concurrent bij voor hun B-klasse. Het door jouw geliefde merk bouwt die lelijke hokken al zo lang dat iedereen het ondertussen al geaccepteerd heeft.
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: je zal toch echt eerder de tijd in moeten gaan want 3-serie compact…… en voor die kleine wagentjes heeft daimler smart dus mij hoor je niet.
erwh zegt
Tja, eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Mercedes maakt al jaren dit soort bejaardenvervoerders en Audi heeft ook een trapauto met hulpmotor aan de onderkant van het gamma.
Als BMW hiermee geld heeft om gave dingen neer te zetten vind ik het prima, net als dat Mercedes en Audi ook een paar prachtige bakken in het gamma hebben. Ik maak me echter meer zorgen om de erosie bij de M divisie, zeker sinds de accountants die ook als melkkoe hebben gevonden.
w0o0dy zegt
Volgens mij wordt de volgende x1 ook op dat platform gezet en wellicht ook komt er een x2 coupe achtige… Te heet gewassen x4
mrrallycross zegt
Achterin een X1 pas je al amper, wtf moeten we dan met een kleinere variant. Gooi die bedenker van dit soort zooi lekker er uit bmw!
knipperlichtje zegt
@mrrallycross: wie premium wil rijden, moet (achterin) pijn lijden.
mrdjm zegt
Schoenmaker blijf bij je leest!
Pordon zegt
@mrdjm: auto’s maken blijft auto’s maken…
mrdjm zegt
@Pordon: Als je het zo bekijkt veranderd er niets inderdaad, maar zo werkt het niet bij liefhebbers merken ;)
stfu zegt
@mrdjm: liefhebbermerken bestaan nauwelijks nog meer. Mensen kiezen vanwege bijtelling en wat de buurman cool vindt.
ibmg zegt
@stfu: Mijn vriendin heeft een golfje met 14% bijtelling… Je moet onze buurman eens zien kwijlen!
e1000bmw zegt
@ibmg: ik durf te betwijfelen dat dat aan de Gilf ligt…
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: Golf natuurlijk. Al zal jouw buurman je vriendin als Gilf zien…
Als je “Buurman, wat doet u nu?” hoort, weet je hoe laat het is; tijd voor een nieuwe auto… ;)
Dutchdriftking zegt
Ach, als de Kia`s er steeds beter uit gaan zien kopen we die dan toch gewoon?
burgerbak zegt
Lekker belangrijk, het is maar een auto…
zetje zegt
@burgerbak: Als je auto’s niet belangrijk vindt, wat doe je hier dan als ik vragen mag?
burgerbak zegt
@zetje: Stel je niet zo aan man.
zetje zegt
@burgerbak: Haphap
toyotafortuner zegt
Oh dear lord….
Maar wel weer heerlijk tikwerk van smoke!
kapiteinaudi zegt
Als ze BMW nu wisten hoe ze overweg moesten met potlood en papier zou ik het niet erg vinden. Dit wordt dus de bastaardzoon van twee van de lelijkste auto’s van de 21ste eeuw (X1 en 2-Serie). Niet echt iets om naar uit te kijken.
ettie zegt
@kapiteinaudi: het zal niet lelijker dan een q3 worden. Slechter rijden zal het zeker niet en de kwaliteit zal ook niet minder zijn.
bmwalpina zegt
aaaaah Het houdt niet op, niet vanzelf..
bouwvakkert zegt
@bmwalpina: hou maar op, alsjeblieft.
potver7 zegt
Mja, de huidige Countryman mag eigenlijk al geen Mini heten, een opvolger zal ongetwijfeld nog een stukje groter moeten worden en als ze daar dan nog eens een 7-zits versie van willen maken wordt het toch eens tijd om er het merk Maxi op te plakken.
Dus vanuit die optiek bezien snap ik dit idee wel.
jrmpower24 zegt
kan me geen zak schelen..
De normale modellen zijn gewoon prachtig!!
s62b50 zegt
Ach zolang ze maar achterwiel aangedreven sedans blijven maken met atmosferische 6 en 8 cilinders met n handbak. O, wacht…
Mielie zegt
Heerlijk waar mensen zich druk om kunnen maken. Alle ‘liefhebbers’ wederom over de zeik terwijl vrijwel niemand zich een nieuwe BMW gaat aanschaffen. Het overgrote deel praat alleen mee en de gefortuneerde ‘purist’ koopt zich toch wel iets met een 6 in lijn.
Leven en laten leven. Als BMW liet weten om met ingang van april alleen nog maar inkjetprinters te gaan bouwen dan snapte ik de ophef nog. Nu praten we elkaar alleen maar na en wordt er gehuild om niks. 2ct
rickpetrolhead zegt
Ik vind dit toch wel erg jammer, helemaal omdat ik regel matig in een M5 E60 van een vriend van me meerijd, om dan te horen dat ze nog meer varianten van de 2-serie gaan maken.
Als je een puur merk wil zonder rare opvullende modellen moet je tegenwoordig volgens mij bij Jaguar zijn
ibmg zegt
@rickpetrolhead: Bij Verkade schijnen ze nog aan “puur” te doen…
e1000bmw zegt
@ibmg: Nope, dat is ook geen puur. Pure chocolade is van het zwarte af…
VeniVidiVici zegt
@e1000bmw523i: Sinterklaas en zijn pure Pieten…
ibmg zegt
Ging Smoke naar housefeesten? Ouwe snoepert…
ericc zegt
Ik las eerst de titel “BMW wil een eigen Cayman” maar dat was dus te snel. Hallo Munchen, we willen een deftige concurrent voor de TT, ene voor de R8 (i9 hopelijk) en een gewaagder ontwerp voor de 5-serie… en stop met de productie van de 5GT. De 3GT is beter geslaagd.
cupsport zegt
@ericc: is de Z4 geen concurrent voor de TT dan?
desjonnies zegt
Ondertussen in Frankrijk….
jippie zegt
Volgens mij is BMW hard z’n eigen ruiten aan het ingooien, Alfa Romeo achterna.
mout zegt
Min of meer de gemiddelde reactie is ‘het is toch een bedrijf? Laat ze er lekker geld mee verdienen.’
Nou, daar zit wat in. Toch denk ik dat ze er op den duur mee tegen de muur lopen. Een 3- serie van rond 2008 heeft een duidelijk eigen plek. Ja, een C5 is ruimer, comfortabeler geveerd en vrijwel altijd completer uitgerust. Maar voor een 6-in-lijn, het gevoel dat een auto uit 1 brok staal lijkt te zijn gemaakt, achterwielaandrijving, prestige, een sportieve zit en een optielijst om jezelf mee te verwennen moet je niet bij Citroën zijn.
Met de 2-serie Gran Tourer is dat een ander verhaal. Die staat niet tussen een C-klasse en een A4, maar tussen Picasso, S-Max enz.
Een Picasso heeft ook een goede 4-cilinder turbo (de diesel zou zomaar eens beter kunnen zijn), is verrassend degelijk (niet op de anekdotes afgaan aub), heeft ook voorwielaandrijving en heeft ook een zit voor mensen met een stijve rug. Maar hij kost een pak minder, is ruimer en completer uitgerust. Blijven over de prestige / badge, een restje wegligging (maar kom op, dat kan pakweg Ford ook) en de optielijst. En als je dan merkt dat de optielijst vooral mogelijkheden biedt die bij de concurrentie standaard of betaalbaar zijn, dan wordt het een moeilijk verhaal.
De eerste generatie kan je verkopen op de prestige / badge. Maar die heb je opgebouwd met auto’s die nu een plekje achterin de showroom krijgen. En die nu achter in de rij staan als het ontwikkelbudget wordt uitgedeeld.
Misschien kan Ferrari best goed fotolijstjes verkopen. Of tuingieters. En als het verkoopt – waarom niet?
Nou, misschien omdat de uitstraling van gieters (al zijn het nog zulke mooie) niet veel goeds doet voor de uitstraling van je sportwagens. En met een beetje pech de R&D en de marketing opgaat aan gieters…
ibmg zegt
@mout: Ik vind de vergelijking niet helemaal eerlijk… Een gieter is een totaal nieuw product waar dus erg veel budget (marketing, ontwikkeling en R&D) in gaat zitten… Een nieuw model is natuurlijk geen “nieuw” product. Ze maken immers al auto’s maar breiden het assortiment uit (segmentatie). Even kort door de bocht natuurlijk maar er zit wel degelijk verschil in.
Maar ik begrijp je punt, vraag me wel af of het echt invloed zal hebben op BMW liefhebbers en aspirant kopers… Een M5 zal door de 2 serie active dinges toch weinig imagoschade oplopen en vica versa? Het is nu ook weer niet zo dat ze een totaal nieuwe markt aanboren en zich mengen in de verkoop van roze jurkjes… :P
desjonnies zegt
Met al die cross overs, het onmiddellijk inspringen op de markt, het uitbrengen van voertuigen die voor elck wat wils zijn is de Duitse auto industrie aardig bezig zijn eigen graf te graven.
Ja het is allemaal prachtig en premium en weet ik veel wat het allemaal geweldig is, de Up!, de twee serie de A serie (dat is volgens mij die GolfMercedes met die vijfde deur en die afschuwelijk dikke ongegeneerde kont) en die andere Mercedes sedan dat nieuwe model met die huilende clowns-achterlichten, het ziet er werkelijk waar allemaal niet meer uit.
Dan die afschuwelijke BMW die het model van de oeroude Renault 16 heeft gekopiëerd als hatchback maar dan op veel te grote wielen (een X6 geloof Ik) ik moet altijd lachen als ik door zo’n koddig ding wordt ingehaald met een serieus kijkende directeur groot aandeelhouder achter het lease stuurwiel van zijn Bassie en Adriaan Renault 16 cross over.
En nu is bij mij in het dorp die kleine Porsha SUV weer in, man o man, daarnet start iemand zo’n ding en laat hem vijf minuten stationair grommen.
Ik bedoel ik zie tegenwoordig allemaal premium merken rijden met modellen dat ik mezelf afvraag waar gaat dit nog over ?
Een BMW kocht ik ooit als scheurijzer maar nooit als zo’n SUV of Beierse Picasso,
het heeft een eeuw geduurd eer BMW aan de Diesel ging en daarna nog eens 15600 jaar eer ze aan een stationwagen begonnen.
Als de Duitse auto industrie zo door blijft gaan, wil niemand nog iets met ze te maken hebben in de toekomst omdat ze allemaal stuk voor stuk hun identiteit aan het verloochenen zijn.
Kijk maar wat er met Peugeot is gebeurd toen ze Pininfarina lieten vallen en Duitse auto’s gingen bouwen in plaats van Franse, waar hun clientele zich mee wisten te identificeren.
Ik was altijd des Peugeots en loop er nu met een grote boog omheen.
desjonnies zegt
@desjonnies:
Om maar iemand te quoten hier, Ferrari doet toch ook niet in tuingieters?
ghost zegt
@desjonnies: ik kan echt genieten van jouw reacties. Ze zouden jouw echt wat ruimte moeten geven om zelf wat te bloggen, lijkt me top!
Sorcerer zegt
Ik hou het autonieuws de laatste tijd wat minder bij, maar ik zag dus laatst op een oprit ineens zo’n 2-serie-treurnis staan, terwijl ik voorheen nog niet van het bestaan ervan afwist. Ik schrok. Ik was ontsteld. Ik ben nog steeds geschokt.
:(