Jazeker, ook BMW gaat zich wagen aan een waterstofauto.
BMW is druk bezig om het ‘i’-gamma – dat jaren stil had gelegen – uit te breiden. We hebben op dit moment de iX3, de i4 en de iX. Maar wat je misschien vergeten was: er komt ook nog een BMW iX5.
Hoe zat dat ook alweer? De iX5 wordt géén elektrische auto met een accupakket, zoals de iX3. De iX5 is een waterstofauto met een brandstofcel. Al in 2019 liet BMW deze auto als concept zien onder de noemer ‘i Hydrogen Next’.
BMW wil het niet bij een concept car laten. De Duitsers maken er serieus werk van. De auto heet inmiddels de iX5 Hydrogen en zit nu in de laatste testfase. De waterstofauto wordt momenteel op de proef gesteld in het barre noorden.
De BMW iX5 beschikt over een 374 pk sterke elektromotor. Dat is alvast een stuk beter dan de 182 pk van de Toyota Mirai. Om tot 374 pk te komen wordt er trouwens gebruikt gemaakt van een accu die als buffer dient. Daarmee kan het vermogen een boost krijgen.
Helaas houdt BMW de verdere specificaties nog voor zich. Daarvoor moeten we dus even afwachten tot BMW de iX5 Hydrogen echt helemaal klaar heeft. Dat zal ergens in de loop van dit jaar zijn.
De BMW iX5 Hydrogen zal níet op grote schaal geproduceerd worden, maar BMW gaat wel degelijk een kleine serie bouwen. En wellicht baant deze auto deze weg voor een waterstofauto die wél op grote schaal geproduceerd wordt. BMW zelf ziet dit in ieder geval als een reëele optie.
vetnek zegt
Liever een Nexo
lexusfan63 zegt
@vetnek:
kapitein zegt
Ah, een artikel over een waterstof auto. Ik kijk al weer uit naar de experts die hier gaan vertellen hoe waardeloos waterstof is.
Marco zegt
Probleem is, die experts hebben nog gelijk ook
redbeams zegt
@Marco: Neem een snickers net als mr bean…als je honger hebt ga je onzin uitkramen namelijk 😉
Richmond zegt
Verlicht ons dan met waarom het zo goed is
koen23 zegt
Er zullen vooral een hoop mensen zijn die elke verandering aan de klassieke ice eng vinden en afwijzen. Autoblog is wat betreft zo conservatief als het CDA maar dan over auto’s.
Gemiste kans
Rick-dos zegt
Zelfde experts die riepen dat we nooit in elektrische auto’s zullen rijden omdat het niet rendabel is, de batterijen nooit goed genoeg zullen zijn om een redelijke range te halen, we geen infrastructuur er voor hebben en het algeheel onzinnig is.
flutterby zegt
@kapitein: hoe waardeloos waterstof ook is zie ik zeker een markt voor een X5 op waterstof als werkpaard. Een BEV is niet altijd de oplossing en zie liever dit als een gedrocht als de Hummer met 200 kWh aan accu. Met die resources maak je ook 4 lange afstand EVs voor de gemiddelde automobilist.
406_v6 zegt
Doe mij maar een Lexus met V8 op waterstof…
erwinlagcher1977 zegt
@406_v6: Absoluut!
flutterby zegt
@406_v6: wat een energieverspilling, beter gewoon op benzine.
lexusfan63 zegt
@406_v6: ja ja js
koen23 zegt
Overigens zou het voor Autoblog best een leuk artikel kunnen zijn om de waterstof projectjes van BMW uit te lichten. Die zijn al serieus lang bezig met waterstof en hebben daar best toffe projecten mee, bijvoorbeeld deze https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_H2R.
Maar dat zal wel te progressief zijn voor de redactie.
willeme zegt
@koen23:
Goedemorgen Koen! Bedankt voor de tip, vanavond zal er een artikel over dit onderwerp verschijnen ;-).
koen23 zegt
Eerlijk is eerlijk, dan moet ik mijn laatste opmerking terugnemen :)
rogerzz zegt
Ook al zeul ik nu accu’s mee in mijn auto, ik zeul liever 10kg waterstof mee waar je 1000km mee kan komen dan 500kg accu’s waarmee je 350km kan komen.. dus ik hoop dat er nog veel rek in zit qua innovatie. Jammer dat er geen verdere specificaties staan dan pk’s, ik zou de tankinhoud en theoretische range wel willen weten. Uiteindelijk is dit dan een ‘we zijn er mee bezig, joe’ artikel. Niet bij een concept-car houden dus, uiteindelijk wel te koop voor het publiek dan? Dat staat er niet, dus moet ik die conclusie zelf trekken?
FYI: Accu’s hebben zich al bewezen, maar vrachtwagens/busjes op waterstof lijkt mij een stuk logischer dan op accu’s en ook auto’s hoeven we niet per definitie weg te strepen als optie voor waterstof. We denken altijd aan onze woon-werk-ritjes in Nederland als toepassing, maar mogelijk werkt waterstof beter in koude temperaturen en dus relevanter voor koude landen?
flutterby zegt
@rogerzz: leuk die 10 kilo waterstof, maar je moet het ook nog in de auto houden en omzetten naar elektriciteit. Het gewicht van die installatie moet je ook mee tellen.
superuniti zegt
Het huidige probleem met waterstofauto’s is dat ze een (buffer)accu, een brandstofcel en een waterstoftank hebben. En de waterstoftank is best wel zwaar om het vluchtige waterstof onder hoge druk binnen te houden. Al met al behoorlijk wat gewicht. Dat icm met de lagere efficientie maakt concurreren met een EV vooralsnog lastig.
Maar die ontwikkelingen zitten ook niet stil. O.a. BMW is een lichtere waterstoftank aan het ontwikkelen die 1/3e lichter is. Aan de andere kant zijn ze natuurlijk ook volop bezig met het verbeteren van accu’s. We gaan het zien…
Richmond zegt
https://nieuweautos.com/bmw-ix5-2021/
600km wordt in dit artikel gezegd.
faalhaas zegt
Ik hoop dat we ombouwsetjes krijgen net als de LPG-G3, maar dan voor waterstof.
z3cabby zegt
Elektrisch is de vervanger van benzine; waterstof wordt het nieuwe diesel.
sanki zegt
Ik denk dat waterstof voor de personenauto’s het wel gaat worden. Een hybrid systeem is het efficiëntste. Dus een elektro aandrijving die gevoed wordt door een aggregaat (met welke brandstof dan ook). Voor trucks en ov gaat elektrisch wel werken. De nieuwe accu’s kunnen dadelijk met 1200v worden geladen en hebben een bereik van 1000 zoiets. Dat is prima voor hun maar voor je 11kw lader met je auto is dat geen doen..
cdlop01 zegt
Techniek van Toyota, Bmw werkt op dit gebied samen met de pionier toyota….
Who_carez zegt
Ik ken hier eigenlijk absoluut te weinig van maar ik heb al jaren het gevoel dat waterstof de toekomst is en niet gewoon elektrisch rijden. Dat zie ik meer als tussen oplossing. Maar de tijd zal het uitwijzen :)
flutterby zegt
@Who_carez: waterstof is elektrische rijden..
Redrum zegt
Niks tegen Waterstof op zich als ultiem doel maar hoe simpele logica aan velen voorbij gaat, blijft mij verbazen.
Het feit blijft dat er meer dan het dubbele aan energie nodig is voor hetzelfde resultaat, energie die we nu zeker niet op overschot hebben, is gewoon een feit.
Hiervoor moet je geen expert zijn maar gewoon je lagere school hebben afgerond.
Dat BMW hier geld insteekt, is op zich niet verkeerd opdat ze de volgende trein weer niet zouden missen maar ik ga niet meer dan het dubbele aan de “pomp” betalen voor waterstof.
Eerst elektriciteit opwekken om hiervan waterstof te maken, dit te vervoeren om het dan weer om te zetten naar elektriciteit voor de brandstofcel.
Dit is leuk als je 100% groene energie op OVERSCHOT hebt anders ben je aan het verdringen want zoals je weet gaat er ook andere toepassingen van waterstof voorzien moeten worden.
fabian zegt
Waterstof kun je ook direct inspuiten zodat je een soort ice motor hebt.en ja het moet overal toegepast gaan worden ,ook om je huis te verwarmen.de leidingen liggen er al en kunnen met weinig moeite aangepast worden . niks extra isoleren maar gewoon een CV ketel plaatsen die er op draait.weg dure oplossing die ook nog eens het aanzicht verpest en soort voor geluidsoverlast produceert.
steephh zegt
@fabian
Klinkt hélémáál fantastisch. Hét wondermiddel van de eeuw!!! Geweldig!!!! Zeker wanneer je een fossiel / andersoortig bedrijf bent dat klanten gelijk weer de volgende technology lock-in in wil trekken. Waterstof kan je namelijk zelf niet maken!
Helaas bestaat er nog amper groene waterstof en wordt waterstof vooral gemaakt dmv. steam reforming van aardgas. Ook wel grijze waterstof genoemd. Wil je alles op waterstof doen ipv elektrisch én groen, dan zet maar alvast 3-4 keer zoveel windmolens neer voor FCEV’s, 8 keer voor H2-ICE’s en 4-10 keer zoveel voor waterstof CV verbrandingsketels (door alle verliezen bij productie, transport en lage verbrandingswaarde). Gaat een lastige business case worden, want er is al zoveel tegenstand met windmolens nu, dat ik niet verwacht dat je zoveel extra er doorheen krijgt. Dat wordt dus importeren uit het buitenland, een nieuwe afhankelijkheid én heel wat duurder!
Overigens is het nog helemaal geen garantie dat leidingen 1-op-1 hergebruikt kunnen worden. Ook al wordt dit vaak genoemd. Men is nu bezig met testopstellingen om te kijken of dit überhaupt kan en in hoeverre dit veilig kan (oa. door TU Delft). https://www.brocamedia.nl/het-eerste-huis-dat-waterstof-gebruikt-is-een-feit-en-staat-in-delf/
Wat betreft geluidsoverlast en aanzicht heb je wel een punt, maar de vraag is of mensen daarvoor flink willen betalen. Goedkoper gaat het in ieder geval niet worden als je eerst elektriciteit moet omzetten naar waterstof en later weer moet verbranden of weer omzetten naar elektriciteit. Batterij-elektrische auto’s zijn 3-4 maal zo efficiënt, warmtepompen zijn ook 4-10 maal zo efficiënt dan een waterstof CV-ketel. En warmtepompen worden steeds stiller en kunnen ook op een mooie manier worden weggewerkt, zeker in nieuwbouw.
Zo’n H2 ICE kent trouwens ook zéér veel nadelen. Een gewone benzine / diesel ICE is bijv. al maar 30% efficiënt op zijn hoogst, bij een H2 ICE is dat nog slechter, emissies zijn schadelijker dan bij benzine/diesel onder de streep. Ook wordt er veel meer waterstof verbruikt dan bij een FCEV, op waterstof rijden is al niet goedkoop dus dat telt ook nog eens door in de portomonnee. Engineering Explained legt dat hier mooi uit:
https://youtu.be/3IPR50-soNA
Zolang onze energieproductie nog niet op orde is (dwz: alles groen) gaat waterstof niets bijdragen. Sterker nog: groen gaat sowieso veel te duur zijn, zeker de komende decennia. En grijze waterstof is onder de streep veel schadelijker dan doorrijden met je benzine/diesel auto. Hier op inzetten is gewoon niet logisch, op wat uitzonderingen hier en daar na, waar batterij-elektrisch of überhaupt elektrisch een minder praktische keuze is.
Nog een leestip:
https://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof-2/
fabian zegt
@steephh: en toch zou ik 100%voor waterstof gaan dan huiseigenaren die eigenlijk blij zijn dat ze net een woning kunnen kopen maar dat de regering ze een warmtepomp verplichtingen met daar de bij behorende isolatie kosten wat ze niet kunnen bekostigen,en daar bij ben ik een petrol gek .ik wil als me tank leeg is binnen 5 min tanken weer vol zitten en niet 20 min moeten wachten en 80% vol ( duren modellen anders duurt het nog langer.de beste oplossing is gewoon op gas blijven verwarmen en op benzine blijven rijden
steephh zegt
@fabian
Dat je gek bent op brandstofauto’s (vanwege de techniek, het geluid, of welke reden dan ook etc) daar valt niets van te zeggen. Ik vind zelf techniek in de breedste zin van het woord mooi, dat beperkt zich niet tot enkel benzineauto’s, maar als jij hélemaal en enkel en alleen gelukkig wordt van een benzineauto dan gun ik je die van harte.
Het overgrote deel ziet een voertuig echter slechts als een vorm van persoonlijk vervoer om van A naar B te komen. Of dat nu een brandstof, elektrische (wat een FCEV waterstofauto in principe ook is) auto is maakt hen dan niet uit. Veilig, betrouwbaar en goedkoop. Dat zijn de drie belangrijkste eisen. Veilig zijn ze zeker. Betrouwbaarder ook: véél betrouwbaarder dan een brandstofauto zelfs. Elektrisch rijden is qua TCO al goedkoper dan een brandstofauto en zéker goedkoper dan een waterstofauto. En het gaat naar verhouding alleen nog maar goedkoper worden, door schaalvergroting in productie. Er zal voornamelijk batterij-elektrisch gereden gaan worden, een klein gedeelte waterstof voor zij die het kunnen betalen en de brandstofauto gaat op termijn verdwijnen uit het straatbeeld, op oldtimers (de huidige auto’s) na.
Wat betreft het tanken vs laden: ook dat speelt voor de meeste mensen niet. De auto staat het grootste gedeelte van de tijd stil, dat is een perfect moment om te laden (bijvoorbeeld ’s nachts, wanneer de elektriciteit ook nog eens goedkoop is). Die paar keer dat mensen wat langer onderweg zijn (naar het zuiden op vakantie) is het niet erg dat men af en toe moet stoppen, pauzeren moet immers toch. Zeker met kinderen erbij kan je niet met 180 die kant op met slechts 5 minuten pauze. Daarnaast: waterstof kan je thuis niet tanken. Je moet dus nog steeds een of meerdere keren per week omrijden naar het waterstof-vulstation, de tijdwinst is er buiten vakanties dus eigenlijk niet echt. Maar als jij dit toch zo belangrijk vind én je kan de meerprijs betalen voor een waterstofauto: helemaal prima toch? Mooi dat het kan!
Betreffende je argument: gas en benzine is het beste, dat is niet waar: fossiele brandstof is eindig. Het winnen wordt steeds moeilijker (vroeger sloeg je een gat in de grond en dan spoot de olie eruit, nu moeten we op sommige plaatsen al olie/gas fracken omdat we het anders niet meer uit de grond krijgen). Inherent daardoor wordt alles daardoor steeds duurder. Hiervoor de ogen sluiten en dit op ons af laten komen lijkt me niet verstandig.
Plus, niet onbelangrijk: je ziet nu hoe afhankelijk we zijn van andere landen voor de productie van benzine. Het lijkt me niet verstandig opnieuw een afhankelijkheid te crëeeren met waterstof, simpelweg omdat we het in ons eigen land niet voldoende kunnen produceren.
Wat betreft isolatie van een woning: alles wat er niet aan warmte ontsnapt, hoef je ook niet bij te verwarmen. Isolatie is daarom bij uitstek de méést efficiënte manier om te zorgen dat je minder hoef te verstoken / verwarmen. Overigens is een warmtepomp helemaal niet verplicht, er wordt enkel geen gasinfra meer gelegd bij nieuwe woningen. Er zijn nog legio andere manieren om een huis te verwarmen en met een nul-op-de-meter woning scheelt het honderden euro’s op maandbasis die je normaal kwijt zou zijn aan stookkosten. Kan je mooi steken in een leuke hobby, zoals een mooie oldtimer ;-)
Alles houden zoals het is, gaat niet gebeuren. Techniek is voortschrijdend en je ziet dat tegenstand van alle tijden is. Bij de overgang van ambacht naar industrie, paard&wagen naar auto’s, kolen naar gas. De meute gaat gewoon over en geniet van de nieuwe luxe die geboden wordt. Alles blijft wel bestaan, maar voornamelijk hobbymatig. Denk aan iemand die in het weekend een rondje gaat rijden met paard&wagen, aan het handwerken is of een rondje rijdt met de oldtimer (de toekomstige brandstofauto).
flutterby zegt
@fabian: als je in 5 minuten wilt tanken moet je gewoon lekker benzine blijven rijden. Bij waterstof moet je eerst een uur rijden naar het tankstation en mogelijk ook nog een halfuur wachten tot de pomp weer de druk opgebouwd heeft. Dat staat nog los van de realiteit dat het nooit goedkoper gaat worden dan benzine (of BEV).
fabian zegt
Waar is mijn bericht gebleven