Fanb0is wereldwijd glijden acuut van hun stoel.
Onlangs werd de BMW M5 ein-de-lijk officieel aan het publiek voorgesteld. De angst voor een permanent AWD-systeem zat diep bij liefhebbers van het merk, maar het valt allemaal mee. De dikste Fünfer kan namelijk ook gewoon met RWD worden gereden. Het is maar net wat de bestuurder wenst, dus als de omstandigheden erom vragen kan de voortrein eveneens meedoen voor meer tractie en minder kans op overstuur.
Wie denkt “pwoah, ik had eigenlijk op iets heftigers gehoopt” moet nog heel even geduld hebben. BMW is namelijk bezig met een M5 met Competition Package die waarschijnlijk volgend jaar wordt gepresenteerd. Andy Cook, een hoge baas bij BMW, heeft aangegeven dat deze versie een aangescherpt weggedrag krijgt en dat een optie als keramische remmen op de Competition Package standaard is. Mind you: op de optielijst voor de gewone M5 kost zo’n setje al gauw 10K.
Verwacht dus dat deze hetere M5 minder op comfort is afgesteld en dat je daar heftiger bochtenwerk voor terugkrijgt. Of er ook iets aan het vermogen (600 pk) gaat gebeuren, is vooralsnog onbekend. De Nederlandse prijs van de M5 vind je HIER. (via: Motor1)
Jaymz zegt
Ik zou zeker het Competition Package nemen. De rest van de auto kan ik niet betalen maar dan heb ik wel een vet Competition Package in de schuur staan.
ab1963 zegt
@jaymz: je kan ook de badges niet nemen, dat is zelfs gratis.
viezefreddyw zegt
Geen verrassing dat BMW dit gaat doen. Doen ze tegenwoordig bij elk M-model. Ook bij niet elk M-model overigens…
Ik val in herhaling maar van mij hoeft het niet.
jzaero zegt
@viezefreddyw: menig autoreviewer vind de Competition Package toch wel echt significant betere wegligging opleveren, mocht dat je ding zijn. Ik zou het erbij bestellen, maar kan mij voorstellen dat het voor zat mensen standaard al goed genoeg is
viezefreddyw zegt
@jzaero: Klopt, de auto wordt er beter van. Mij gaat het er meer om of de auto er ook mooier van wordt. Maar dat gaat BMW niet lukken vrees ik. Ik vind de nieuwe 5 namelijk totaal niet mooi.
damrakker zegt
@viezefreddyw: niet? Had je dat al gezegd? Meen me te herinneren dat je m wel Ok vond… ?
rhellema zegt
@viezefreddyw: eeehhh…Freddy, werd er in dit stuk om jouw mening voor wat betreft het uiterlijk gevraagd? Volgens mij niet hè????
berlinetta zegt
@viezefreddyw: De auto is hiermee in ieder geval sneller uit je zicht. Dat is ook wat waard toch?
granlusso zegt
Ik denk eerlijk gezegd dat de kracht van de M5, of hoe de auto door de jaren heen gepresenteerd is in ieder geval, is dat de M5 een comfortabel snelheidsmonster was, vergelijkbaar met de 911 Turbo (S) qua beleving. Ook die auto is meer gericht op de combinatie van luxe, comfort en bizarre prestaties.
Indien je een hardcore auto wilt, ga je voor een 911 GT3 of, in dit geval, een M4 GTS.
De M5 hoeft wat mij betreft niet zo’n hardcore variant te hebben. Maar goed, dat baseer ik alleen maar op hoe de auto door de jaren heen gefunctioneerd heb. Ik sta wel open voor verandering, alleen persoonlijk trekt het me vooralsnog niet aan.
Rudy zegt
@granlusso: Ik heb een beetje ditzelfde gevoel. Je kunt als daily drive raket beter een M550i, E43AMG of S6 kopen en ~€50k in je zak houden voor een leuke weekend sportauto. Grote nadeel van de echte hardcore snelle sedans is dat ze vrij oncomfortabel zijn en eigenlijk het hele punt een beetje beginnen te missen.
mnmg zegt
@granlusso: volgens mij gaat je vergelijking tussen een M5 en een TurboS niet op. Valt sowieso op dat veel reageerder op Autoblog een mening over auto’s hebben die ze niet gereden hebben.
viezefreddyw zegt
@mnmg: Ik heb Geraldine Kemper ook nog nooit gereden maar ik vind het wel een lekker ding.
mnmg zegt
@viezefreddyw: hahaha, dat is een kwestie van smaak. Maar daarmee alleen kun je haar nog niet vergelijken.
viezefreddyw zegt
@mnmg: Klopt. Maar snap je wat ik bedoel? Iedereen heeft een mening over van alles. Een mening vormen kan ook als je een auto nog niet gereden hebt of in bezit hebt gehad.
berlinetta zegt
@mnmg: Mag je alleen een mening hebben over een auto als je erin hebt gereden dan? Dan wordt het erg stil hier op Autoblog.
mnmg zegt
@berlinetta: mening wel, maar vergelijken wordt lastig lijkt me.
berlinetta zegt
@mnmg: Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik maak ook wel eens een vergelijking tussen auto’s waar ik niet in heb gereden. Ik baseer me dan meestal op het oordeel van autojournalisten. Nu zijn die ook niet altijd unaniem, maar je kan er wel uit afleiden hoe zo’n auto nou ongeveer rijdt.
autodrop zegt
@berlinetta: vanaf heden heet het dan FietsBlog….
yipikaye zegt
@mnmg: dus ik moet alle F1 auto’s gereden hebben voordat ik een mening kan hebben over de Formule 1 ?
mnmg zegt
@yipikaye: als je wil vergelijken hoe de auto’s rijden wel ja.
granlusso zegt
@mnmg: Je mist mijn punt denk ik. Ik maak hier geen direct vergelijk tussen de M5 en de 911 Turbo (S).
mnmg zegt
@granlusso: ik begrijp je wel hoor :-)
granlusso zegt
@mnmg: Haha gelukkig
waterisnat zegt
Nog nooit. I see what you did there
barry355gtb zegt
waarom heeft BMW gekozen voor deze vorm van model ontwikkeling vroeg ik me echt af, na het lezen van dit stukje proza. Ik snap het niet meer. Je brengt een behoorlijk sportieve M5 al vele jarenlang en opnieuw komt er die hele sportieve auto op de markt. Allemaal auto-journalisten gaan dan helemaal uit hun panty, want teveel comfort. Dus alvast een nog extremere uitvoering in de prijzige lijst. Indekken t.o.v. de concurrent is het, want deze is wederom te soft en vervolgens kan BMW deze optie erbij leveren. We betalen derhalve teveel voor een M5 uitvoering die in de basis deze hardcore al had moeten bieden.